Norges eldste buss i vanlig rutetrafikk?
- Øyvind Berg
- Innlegg: 4574
- Registrert: 2007-01-17 0:51:38
- Sted: Elvebyen
Norges eldste buss i vanlig rutetrafikk?
Jeg ser svenskene diskuterer hvilken buss som er den eldste i rutetrafikk i Sverige etter at den forrige som hadde tittelen ikke går lenger.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=16335.0
Er det noen som vet hvilken buss som kan ha tittelen i Norge? Jeg ser svenskene snakker om busser fra 80-tallet, men vi kan da vel klare å finne noe fra 70-tallet her?
Jeg vet ikke helt hvor man skal legge lista for å kvalifisere, men man kan jo si at en buss som går fast på en skolerute burde kvalifisere. Men da bør man kanskje også kåre den eldste som går på vanlig rute også? Og så kan man jo si at busser som kun er i reserve ikke gjelder.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=16335.0
Er det noen som vet hvilken buss som kan ha tittelen i Norge? Jeg ser svenskene snakker om busser fra 80-tallet, men vi kan da vel klare å finne noe fra 70-tallet her?
Jeg vet ikke helt hvor man skal legge lista for å kvalifisere, men man kan jo si at en buss som går fast på en skolerute burde kvalifisere. Men da bør man kanskje også kåre den eldste som går på vanlig rute også? Og så kan man jo si at busser som kun er i reserve ikke gjelder.
Øyvind

– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap
Dette kan jo bli en interresant debatt, iallefall er jeg veldig spent på hvilke busser og modeller som "får prisen" som eldste i daglig trafikk.
Er enig med deg Øyvind, at det bør fortsatt gå ann å grave frem kandidater fra 70-tallet om det letes grundig blant lokale busselskap og bussmateriell i småbygder.
Kan jo nevne ND 73048 fra Telemark bilruter som jo er 1982 modell selv om jeg ikke vet hva den går som; men er ganske sikker på at det finnes eldre ett eller annet sted.
Du foreslår kategorier i en slik diskusjon; etter min mening bør det oppdeles slik:
1) Eldste ekspress/langrutebuss
2) Eldste i vanlig rutetrafikk
3) Eldste skolevogn
4) Eldste reservemateriell som fortsatt er i sporadisk bruk
Også kan det godt komme frem historier om mer "fantasifulle" eller "desperate" alternativer, enten av nødvendighet eller for moro skyld som en nummer 5. Under en slik kategori kan jeg nevne følgende eksempel: Hos tidligere Bjerkreim Bilselskap (siden nettbuss, nå Veolia) hadde de en tidligere rutebuss som ble ombygget til camping for de ansatte, men som fortsatt ble eiet av Bilselskapet og fortsatt har de riktige fargene til Bjerkreim. Ganger hvor det var manko på materiell og det gjaldt skoleruter med så få elever at de kunne gjøre det, fortsatte den dann og vann i skolerute når det var "krise" - siste gangen i 2006, og det var en 1962 modell Repstad.
Desverre solgte de bussen i fjor, noe jeg mener var veldig trist - for når de hadde en så gammel buss i bussparken burde den heller blitt tatt vare på og ved en passende anledning blitt tilbakeført til vanlig buss som et tilskudd til veteranbussparken fremfor å blitt solgt - men får jo bare håpe den blir kjøpt tilbake om interessen for noe slikt hos dem skulle øke...
Er enig med deg Øyvind, at det bør fortsatt gå ann å grave frem kandidater fra 70-tallet om det letes grundig blant lokale busselskap og bussmateriell i småbygder.
Kan jo nevne ND 73048 fra Telemark bilruter som jo er 1982 modell selv om jeg ikke vet hva den går som; men er ganske sikker på at det finnes eldre ett eller annet sted.
Du foreslår kategorier i en slik diskusjon; etter min mening bør det oppdeles slik:
1) Eldste ekspress/langrutebuss
2) Eldste i vanlig rutetrafikk
3) Eldste skolevogn
4) Eldste reservemateriell som fortsatt er i sporadisk bruk
Også kan det godt komme frem historier om mer "fantasifulle" eller "desperate" alternativer, enten av nødvendighet eller for moro skyld som en nummer 5. Under en slik kategori kan jeg nevne følgende eksempel: Hos tidligere Bjerkreim Bilselskap (siden nettbuss, nå Veolia) hadde de en tidligere rutebuss som ble ombygget til camping for de ansatte, men som fortsatt ble eiet av Bilselskapet og fortsatt har de riktige fargene til Bjerkreim. Ganger hvor det var manko på materiell og det gjaldt skoleruter med så få elever at de kunne gjøre det, fortsatte den dann og vann i skolerute når det var "krise" - siste gangen i 2006, og det var en 1962 modell Repstad.
Desverre solgte de bussen i fjor, noe jeg mener var veldig trist - for når de hadde en så gammel buss i bussparken burde den heller blitt tatt vare på og ved en passende anledning blitt tilbakeført til vanlig buss som et tilskudd til veteranbussparken fremfor å blitt solgt - men får jo bare håpe den blir kjøpt tilbake om interessen for noe slikt hos dem skulle øke...
- Tore H Wiik
- Innlegg: 454
- Registrert: 2005-10-25 9:22:38
- Sted: Moss
- Kontakt:
Her er en kandidat: Hansens Bilruter (oppkjøpt av Nettbuss Østfold) i Råde, Østfold bruker denne 1976 DAF/VBKen ukentlig "for at gamla skal holde seg i form".


Tore Wiik
Nettbuss Østfold (20%) - TIMEkspressen (linje 3 og linje 6), Flybussekspressen
se også http://www.busshobby.org
og www.npm.as
og www.riksvei.no
Nettbuss Østfold (20%) - TIMEkspressen (linje 3 og linje 6), Flybussekspressen
se også http://www.busshobby.org
og www.npm.as
og www.riksvei.no
- Øyvind Berg
- Innlegg: 4574
- Registrert: 2007-01-17 0:51:38
- Sted: Elvebyen
Jo, denne er registrert 2. desember 1977. Men det gjør den ikke til en dårlig kandidat likevel.
Men den kjøringen er vel mer eller mindre som en servicebuss? Eller er dette en rute som står i ruteheftet? Likevel passer den jo inn i kategorien for jevnlig bruk utenom rute.
Men den kjøringen er vel mer eller mindre som en servicebuss? Eller er dette en rute som står i ruteheftet? Likevel passer den jo inn i kategorien for jevnlig bruk utenom rute.
Øyvind

– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap
-
- Innlegg: 2231
- Registrert: 2007-01-22 21:31:46
- Sted: Drøbak
Gammel Glom-Buss
Hei,
det stemmer at bussen har en fortid i Trafikkselskapet Glom-Buss. Den ble kjøpt ny av dette selskapet og fikk internnr 28. (GB brukte de 2 siste sifrene i reg.nr som int.nr) Den gikk i rute på Råkil - Opsund, 2 ruter som idag kjøres med minibuss eller Grevling som er navnet på småbussrutene i Sarpsborg. De siste årene hos GB gikk den som reservevogn. Undertegnede har forøvrig tilbrakt noen timer bak rattet på denne hos GB.
Den ble solgt ca 1990 til Hansen da SSV Bilselskap kjøpte opp GB.
GB hadde enda en DAF av denne typen, int.nr 23. Den gikk til Hadeland Bilselskap omtrent samtidig som denne gikk til Hansen.
det stemmer at bussen har en fortid i Trafikkselskapet Glom-Buss. Den ble kjøpt ny av dette selskapet og fikk internnr 28. (GB brukte de 2 siste sifrene i reg.nr som int.nr) Den gikk i rute på Råkil - Opsund, 2 ruter som idag kjøres med minibuss eller Grevling som er navnet på småbussrutene i Sarpsborg. De siste årene hos GB gikk den som reservevogn. Undertegnede har forøvrig tilbrakt noen timer bak rattet på denne hos GB.
Den ble solgt ca 1990 til Hansen da SSV Bilselskap kjøpte opp GB.
GB hadde enda en DAF av denne typen, int.nr 23. Den gikk til Hadeland Bilselskap omtrent samtidig som denne gikk til Hansen.
- Tore H Wiik
- Innlegg: 454
- Registrert: 2005-10-25 9:22:38
- Sted: Moss
- Kontakt:
Etter det jeg fikk høre i dag er denne bussen litt spesiell - det var den første DAF som ble levert i Norge med luftfjæring!! Belgene sto stå nær midten på forakselen at bussen er noe ustabil ved høye hastigheter og ujevn vei.
Tore Wiik
Nettbuss Østfold (20%) - TIMEkspressen (linje 3 og linje 6), Flybussekspressen
se også http://www.busshobby.org
og www.npm.as
og www.riksvei.no
Nettbuss Østfold (20%) - TIMEkspressen (linje 3 og linje 6), Flybussekspressen
se også http://www.busshobby.org
og www.npm.as
og www.riksvei.no
- Øyvind Berg
- Innlegg: 4574
- Registrert: 2007-01-17 0:51:38
- Sted: Elvebyen
Serverer her to bilder av Telemark Bilruter #130 fra 1982, den eldste i stallen for tiden. Jeg overså den tidligere fordi jeg kun så på de som VTB har kjøpt sjøl. Denne, som startet som SAS Transportservice #74, kom vel inn i stallen på 80-90-tallet en gang. Bussen er såvidt eldre enn meg, men det var nok jeg som ble satt i produksjon først.
Hva slags trafikk det er på denne vet jeg ikke, men det er nok ikke noe særlig mer enn skolerute og som reserve.


BL 82274 hos Telemark Bilruter i Vrådal, 17.10.2008.

Hva slags trafikk det er på denne vet jeg ikke, men det er nok ikke noe særlig mer enn skolerute og som reserve.


BL 82274 hos Telemark Bilruter i Vrådal, 17.10.2008.
Øyvind

– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap