Irisbus Magelys i Stryn

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
Tor Corleone

Irisbus Magelys i Stryn

Legg inn av Tor Corleone » 2008-09-08 23:51:44

Her er eit par bilder eg tok av ein Irisbus Magelys utanfor Vest i Stryn for over ein månad sidan. Ein komande demo-buss?

Bilde

Bilde

Buss1Marius

Legg inn av Buss1Marius » 2009-10-02 20:00:13

Jeg fikk i går (01.10.09) endelig annledning til å prøve denne, sammen min kamerat Jon Erik Nedreberg, som jobber i salgsavdelingen til Vest i Leiraveien, der bussen også står sammen med de andre demo bussene. Jeg hadde 1,5 timer til rådighet, så det er grenser for hva jeg fikk tid til, men her er mine erfaringer.
Interør Den er i lyse beige/brune farger, men setene er i blått, med rødt og rødt skinn ved hodet. bussen hadde 48+1+1 seter og er 12,2 meter lang. Av en eller annen grunn virker den litt trang, jeg skal ha samme sete avstand i mine, men denne virker trangere, tror det er setene som bygger mer i lengderetning, enn normalt, som gjør dette. Leselyset, av diodetypen, er i toppen av seteryggen foran. gir nokk godt og konsentrert leselys, men dersom man vil holde lesestoffet forran seg, så ser man ingenting. luftdysene er i taket, og det er 2-3 dyser per sete, så her kan seteantalet justeres opp og ned, uten at det blir problemer med lys/luft, smart. Det er en liten søplekasse, midt på, under seteraden forran, denne er så stor at det vesentlig begrenser bevegelses muligheten til bena, i sideretning. Det var også liten regulering av seteryggen. Det er et armelene mellom setene og dette er nok grunnen til at midtgangen virker trang. Gulvbeleget var brunt, nesten parkett liknenede, veldig pent, det går litt oppover veggen, mot metallet over den skjulte radiatoren, Veldg renholdsvenlig. Taket var i plastikk/skai liknenede materiale i lysebrunt. pent og renholds venlig. Toalettet virket trangt, men pent og delikat, døren hadde en litt rar låsemekanisme og var 2 delt og med et løpehjul i taket men ikke noe i bunn, dette virket simpelt og jeg er redd at den vil skape problemer etter noen år, i tilegg var døren trang. Ville nok heller valgt en vanlig standard dør. På siden av toan var det et lite rom med en sjalusidør, som kan huse kaffemaskin, men den var foreløpig tom. Det er 3 motordrevne monitorer i taket, ca 15tommer. Selv om det er rundt 2m takhøyde, så kan man ta borti skjermene når man beveger seg i bussen.
Vinduene er vel det beste på hele bussen, disse er som i Starliner2 med ekstra rad av vinduer i taket, rett over sidevinduene.
Førerplass: Førerplassen var grei og god, med et behagelig Grammer sete. Det var en masse knapper/Brytere som jeg ikke rakk å sette meg inn i, også styringen av giringen var med trykk knaper, men med muligheten til å gir opp og ned med samme hendel som retarderen, som satt på rattet. Det er en rekke oppbevaringsrom forran i bussen, men ingen av dem er store nok til en perm. kjøleskapet er stort og forran guidesetet, med topp åpning. Den burde ha litt sterkere defroster vifte. Guidesetet virket greit nok, men ikke noe spesielt å skrive hjem om. Frontruten er 3 delt, en øvre, fra ca nederst på monitoren og opp, en hovedrute, og så er det glass på det sorte feltet under også, denne hadde allerede fått noen steinsprut skader, idiotisk for oss som bor i et land der de strør om vinteren. Det er egen sjåfør dør på v side, denne kan jo også brukes som nødutgang når bussen har kjørt i grøfta på h side.
Eksteriør: den ser jo pen ut og med et litt futuristisk utseende, den er jo fransk, tross alt. Bak er det ryggelys på begge sider, utrolig, men foran er det værre. Det er en nær-fjærn-lykt, og det er det!!, ikke noe grøf/tåke, så her må de få til noe bedre, dette er for dårlig for Norge. Ellers er det et veldig glatt og rent og renholdsmessig greit eksteriør.
Bagasjerom:Over alle hjul er det et lite rom, for å åpne de, må man først ta en syl/metalpinne som følger med, å stikke inn i to små hull, for å få opp selve skjermen, og så må man stikke inn i selve luken, som så kan åpnes oppover, tungvint. skjermen henger igjen nederst og henger ca 30 cm ut øverst. I lukene på V. side er det sikringer, releer og andre El-komponeneter. H. side er det bare en Fogmaker i den bakre og varmeviften som er i alle lukene. Høyden på lukene er ca 15-20 cm, så det er ganske begrenset hva som går inn. Ellers er det normal høyde på bagasjeromene, det er parallele luker. det er ikke normalt åpningsbar luke på h side, inn til sovekabinen, mulig den kan åpnes med denne stålpinnen. det er tlf og lys i sovekabinen, men ikke noe varme. Lukehåndtakene er av en type som lett går i stykker, men det er flere produsenter som har denne typen. Det er ikke noe "verktøyrom" bak h bakhjul, der er det AD-Blue tank(60l), hvor man skal gjøre av støvsuger, vaskemidler, vannkanner, olje og ikke minst kjetting, skjønner ikke jeg. Det er veldig god plass rundt toalettet, så mulig noe kan leges der, men dette er ett av mine store ankepunkt.
Kjøreopplevelsen Det er en 450hk motor, volum og moment vet jeg ikke. AS-tronic`n, eller hva de nå velger å kalle det, fungerte helt greit, med greie betjenings hendler og knapper. Fjæring og hjulopheng får så absolutt godkjent, og normalt godt rattutslag. Speilene minnet om Setra 300 serie, veldig bra. Bussen, som er ca 3,7m høy veier 14400kg uten sjåfør, med halv tank (480l tank) og med Alcoa felger. dette må være en av det tyngste 2 akslede bussene som finnes. Det er 7100kg akseltrykk foran og 12600!!! bak totalvekt 19000kg og nyttelast ca 4500, til nød akseptabelt, men ikke noe mer.
Oppsumering:
Pluss:djervt design både utvendig og innvendig, utsikten for passasjerene, renholdsvenlig, sprek motor, mulig å endre seteantallet uten at lys/luft blir feil. Meget seriøs importør
Negativt: Alt alt alt for tung, For dårlig lys foran, Glass under frontruta, Verktøyrommet mangler, tungvint åpning av luker over hjul, For trang dør av dårlig kvalitet til toalettet, virket trangere mellom setene en den burde være. Dårlig servicenett(Iveco)
Konklusjon: En buss som vil imponere passasjerene, men skape en del irritasjon for sjåførene, pga oppbevaringsrom. jeg ville ventet til lengre 3 akslede utgaver kommer, om kort tid

bussmagasinet

Legg inn av bussmagasinet » 2009-10-03 10:47:12

Det var en fin vurdering av Magelys. Selv har jeg en test av denne i den nyeste utgaven av Buss Magasinet.

Jeg merket meg at bussen var relativt tung, men ikke fryktelig tung. Den har en bagasjekapasitet godt innenfor hva som er aksepabelt for en to akslet buss. Står over førerplassen at den har rundt 500 kilo bagasje, men dette er feil, den er i følge vognkortet kapasietet på langt over det tredobbelte. Det vil si at alle kan ha med seg rundt 30 kilo vær. Normalt i en toakselt buss som dette.
Den blir tyngre når det er så mye glass. Den har vunduer som går inn over taket og mye glass i hekk og front.
Setene er nok også med å gjøre bussen tung. De er masive og har lys og brytere montert i rygg.
Men som jeg har hørt så kommer "standard" bussen til Norge med andre stoler som bygger minder og gir bedre midtgang.
At den kan fås med glasstak over midtgangen er ikke noe for toakselt versjon. Den ville da ikke klart vektene. Men som treakslet vil den bli spennende med glass i taket. Setra har lignende som ekstrautstyr i Top Class.
Bagasjeplassen er for lite. Men jeg har prøvd den med nesten full buss og fikk med alt som gruppen skulle ha med for en uke i syden pluss tre rullestoler. Tok da i bruk litt av sjåførlugaren, men hadde klart meg uten den om jeg hadde stuet litt smartere.
Vil også si at den var mye bedre å kjøre langs veien med passasjerer i. Den lå da godt plantet og oppførte seg ganske likt som det Volvo 9700 med midtmotor gjør.
Og viktigst av alt, de reisende trivdes utrolig godt i bussen.
At de små lukene må åpnes med en spesialpinne som henger på nøkkelknippet vet jeg ikke om er så dumt. Ingen kommer inn i de små lukene uten og en slipper å ha med den store firkannøkkelen. Dette er somregel luker en kun åpner en sjelden gang i blandt.

Motoren er Iveco Cursor 10 på 450 HK og 2100 NM. Koblet til AS-Tronic fra ZF. Selv følte jeg at Irisbus hadde funnet feil girprogram for denne kassen. Den var utrolig treg i gir, noe som ikke AS-Tronic er kjent for. Så jeg venter på en ny progremvare før jeg ville vært helt fornøyd.

Skulle jeg valgt denne, så måtte det blitt med Kiel stoler og med ny girprogram, da er bussen en fin turvogn med "franske" kjøreopplevelser.

Jens Christesen
Sted: D-Flensburg

Legg inn av Jens Christesen » 2009-10-03 12:03:50

Hej,

Irisbus Iveco Magelys HD Demo-Bus i Tyskland:

Bus M-C 4932 den 04. August 2009 i Irisbus-Generalvertretung Nord-garagen Langballig

Bilde

Bilde

Svar