Kjøre bare for moro skyld?

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
baneavd
Sted: Skoppum

Kjøre bare for moro skyld?

Legg inn av baneavd » 2008-08-16 23:37:46

Har det forekommet eller hende dere som kjøre buss få med reisene som blir med feem og tilbake bare for turen skyld? altså personer som bare skal kjøre bussen frem til endestasjonen og tilbake igjen bare for de like og kjøre buss? Jeg gjorde det selv flere ganger før hvor jeg tok bussen til endestasjon og tilbake igjen.

Jan Erik

NB
Sted: Kristiansund + Oslo

Legg inn av NB » 2008-08-16 23:42:05

Det er vel kanskje ikke helt det samme, men når jeg er i Oslo bruker jeg noen ganger å kjøpe meg et dagskort og kjører rundt fra tidlig om morgenen til ut på ettermiddagen for å knipse busser og også litt for turens skyld :)
NB
Nikon-fotograf

baneavd

Legg inn av baneavd » 2008-08-16 23:48:14

Jeg har også kjøpt meg et dagskort og reist rundt med busser, T.banen og trikkene der. Men ikke i det siste årene.
jeg se at de noen byer selges dagskort på buss, slik at man kan reise så mye man vil i løpet av døgnet biletten er gyldig.

jeg tro dette er Oslo,Drammen, bergen? og mulig også Trondheim.
Vet ikke om det gjør dette i Kristiansand og Stavanger. Tønsberg har ikke dette, men der har man sommerkort til kr 100 pr uke. hvor du kan reise så mye du vil innen Vestfold i løpet av en ukestid.

Jan Erik

baneavd

Legg inn av baneavd » 2008-08-16 23:50:36

Må også legge til at man på 70 tallet også kunne kjøpe billett for en rundtur med Totenbussen rundt på Toten. denne bussen kjøre fra Gjøvik mot Raufoss-Lena-Kapp-Gjøvik og omvendt. Om man få kjøpt en slik rundturbillett med bussen der i dag vet ikke. Men den gangen tro jeg de var noen som reiste runden rundt.

Jan Erik

Eie

Legg inn av Eie » 2008-08-17 1:02:40

Den gang da jeg gikk i barnehagen gikk bussen noen kilometer lenger inn enn der jeg bodde, før den snudde og kjørte tilbake samme vei. Da fulgte jeg ofte bussen inn til snuplassen og tilbake for moro skyld. Første gang visste ikke mor om det; da var det ikke så populært, men etter det visste hun at kom jeg senere hjem iblant var det bare fordi jeg hadde en kjekk ekstratur. Var bussen forsinket på morgenen, hendte det da også.
Så lenge de fremdeles hadde min favoritt, gamle Repstadbusser i Sirdalsruta (og mens det fortsatt fantes litt ruter å følge :roll: ) satt jeg rett som det var på bare for å få en rundtur med gammel buss etter å ha flyttet hit, og storkoste meg. Sett meg i en slik fra 60-70 eller begynnelsen av åttitallet, og jeg kan følge den til verdens ende bare det går ann å komme seg hjem igjen...

NeooplanN138Frank

Legg inn av NeooplanN138Frank » 2008-08-17 1:41:59

Ja, det er jo mange rare utslag slike lyster kan få. (Ikke noe ondt om de som kjører og kjører)
Men, på fex ruta Sandvika-Tanum (762) , siste avgang som skal kjøres helt inn til Kattås (snuplassen helt innerst for de kjente) DERSOM det er passasjerer som skal dit, så er det bra irriterende å ha en passasjer som liker å kjøre buss for kjøringens skyld, som har månedskort og som går og setter seg, for så å bli sittende med bussen HELT inn til snuplassen for så å bli med tilbake til Bjørnegård Skole..... (puh - setninga ble laaang) Må få med at bussen avslutter skiftet og skal tom "hjem".Det vil si at bussen har kjørt 10 minutter forbi Bjørnegård for så å kjøre 10 minutter tilbake til der passasjeren EGENTLIG skal av.... Altså 20 minutter med "sightseeing"... Dette er ikke en "bussprater", men en passasjer "med spesielle behov" - skjønner? Men uansett, er han alene i bussen, bli han høflig satt av der han skal av og bussen og sjåføren kommer fortere tilbake til garasjen samt at det er spart en hel masse diesel for selskapet. De som kjenner hvem dette er, har alle begynt å gjøre det samme.
Det er greit at "dere" kjører mye buss, men tenk på at fex en slik situasjon kan oppstå....

Peter_M
Sted: Ferkingstad, Karmøy

Legg inn av Peter_M » 2008-08-17 10:09:05

baneavd skrev:Jeg har også kjøpt meg et dagskort og reist rundt med busser, T.banen og trikkene der. Men ikke i det siste årene.
jeg se at de noen byer selges dagskort på buss, slik at man kan reise så mye man vil i løpet av døgnet biletten er gyldig.

jeg tro dette er Oslo,Drammen, bergen? og mulig også Trondheim.
Vet ikke om det gjør dette i Kristiansand og Stavanger. Tønsberg har ikke dette, men der har man sommerkort til kr 100 pr uke. hvor du kan reise så mye du vil innen Vestfold i løpet av en ukestid.
Dette har man også i Rogaland(Stavanger) en kan kjøpe kortidspass på 1, 3, 7 eller 14 dager og da kan du reise så mye du vil med buss i hele Rogaland til kortet går ut. kortet aktiveres første gang du bruker det og gjelder til midnatt den siste dagen det er gyldig. Prisene på disse "passene"(som Kolumbus kaller billettproduktene sine) er heller ikke aller verst:
en dag: 68,- (29,- barn/honnør)
3 dager: 118,-
7: 218,-
14: 393,-
Har du ikke kort, må du kjøpe det også, 5,- for et minikort(engangsbruk) 50,- for et kolumbuskort(kan du kjøpe nye billettprodukter på så lenge billettsystemet er i bruk)
Dette synes jeg ikke er dyrt, men for sammenligning: hav koster dagskortet i de andre byene du nevnte?
Mvh: Peter Magnussen

Eie

Legg inn av Eie » 2008-08-17 10:15:09

Ja, folk har hver sine interesser.
Men det er ikke vanskelig å forstå at det kan bli noe kjedelig og frustrerende i lengden når turen egentlig er over og passasjeren vet at han er eneste grunnen til at det blir kjørt ekstra når dere sjåfører ellers kunne ha avsluttet tidligere og spart på både arbeidstid og diesel, det blir litt egoistisk og lite omtenksomt fra hans side.
For min del har jeg somregel kjent sjåførene fra før av, var med for turen sin del på den ruta som skulle kjøres uavhengig om jeg var med eller ikke - det blir liksom noe annet. Og på åttitallet måtte den inn til endes for å snu uansett i tilfelle det sto passasjerer der som gjerne ville være med tilbake. Uansett blir slike "for moro skyld" turene sjeldnere og sjeldnere for meg; er årgangen nyere enn åttitalls forsvinner moroa med å sitte på, og de bussene begynner å bli sjeldne i rutetrafikk.

Peter_M
Sted: Ferkingstad, Karmøy

Legg inn av Peter_M » 2008-08-17 10:25:10

Eie skrev:Uansett blir slike "for moro skyld" turene sjeldnere og sjeldnere for meg; er årgangen nyere enn åttitalls forsvinner moroa med å sitte på, og de bussene begynner å bli sjeldne i rutetrafikk.
Den der støtter jeg. Når jeg gikk barneskolen(1999-2005) og vi skulle ut på noe med buss, var det jo mye kjekkere å reise med de eldre bussene, som forøvrig NSB Karmøyruten hadde en del av. Vest og Repstad fra 70- og 80-tallet. Det var ikke alltid like spennende å reise med Ambassadør, Lagune og yngre busser. Bussinteressen min hadde ikke tiltatt så mye da, det var litt senere jeg fikk den store interessen for buss og lærte meg modellene og fabrikatene.
Mvh: Peter Magnussen

baneavd

Legg inn av baneavd » 2008-08-17 10:41:07

Kjøpte et dagskort for et par år siden i Drammen og da betalte jeg dobbelt taskt for og kjøre hele dagen.
Fikk da bare en vanlig bilett som jeg viste frem på bussene jeg reiste med.

I Oslo koste vel et dagskort ca 60 for voksne og 30 for barn er ikke sikker

Elles så har jeg kjørt frem og tilbake i det siste med sjåfører jeg kjenne.
Men nå jeg resite slik for moro skyld så undersøkte altid først om bussen gikk tilbake. Stort sett gikk dette greit og kjøpe billett og reise frem og tilbake for moroskyld.

Jeg kjørte endel slik mellom Horten og Drammen på 80 tallet.
Og gjorde det også for noen år siden.. Men nå man blir eldre så blir dette ikke lengre intresant.
Men som sagt i Gjøvik solgte man slike billetter for rundturen med rutebussen som går Toten rundt enten om Kapp først eller Raufoss først.

Og JVB har vist et slik opplegg i sommer for stølsruten sin fra Fagernes.
Hvor man kjøre blir med bussen opp og ned igjen.

OG JVB har også et opplegg hvor du kan reise fra Oslo til Tyin og Eidsbugarden båt derfra til Gjendesheim og buss tilbake til Oslo på en dag.

Men jeg tro ikke alle sjåfører likte eller like at noen bare sitte på bussen frem og tilbake og ikke skal noen steder underveis.
Tro bare var en eller to som ikke likte dette og dermed reiste ikke jeg med den bussen. de andre var stort sett greie.
Men jeg undersøkte først om bussen gikk tilbake i rute elles så reiste jeg ikke med den bussen.

Jan Erik

Ola R.
Sted: Volda

Legg inn av Ola R. » 2008-08-17 11:39:37

Å kjøre behovsrute med "sightseeing" blir vel ikke gjort i særlig grad lengre, tenker jeg. Men å ha med pensjonister eller andre som reiser med rutebuss for tidsfordrivet og turen sin del, det skjer vel de fleste steder. Husker spesielt et par eldre karer (de er døde begge nå) fra Volda, som reiste til Ålesund og tilbake både 3 og 4 dager hver uke bare for moro skyld. De var to virkelige personligheter, og den ene var litt mollstemt av seg, og satt og kommenterte alle som reiste med buss: "- Ej forstår ikkje ka dei reise ette! Dei kunne halde sej heime og gå på arbeid!" Karen som sa dette, hadde vel ikke gjort stort dags arbeid på år og dag, og reiste uten mål og meining - så han satt jo absolutt i glasshus!

Desse karene kunne turnusplanene våre såpass at de møtte opp og reiste med de avgangene som ble kjørt av sjåfører de trivdes med, og dersom de visste at det kom noen utenom "deres" sjåfører, så hendte det rett som det var at de ble med første buss tilbake fra Ålesund. Fram til først på dette ti-året hadde vi stort sett 2-timers opphold i bya før vi kjørte innatt, så det var tid til et kafebesøk eller en middag dersom vi hadde lyst til det.

De to herrer jeg her skriver om, var et radarpar med gode replikker og glimt i øyet, og var krutgode å ha med seg som passasjerer utover på 90-tallet. Da den ene døde, fortsatt den andre med reisinga i flere år, men etterhvert ble det så som så med hygienen - så vi måtte ta tak i dette pga øvrige passasjerer.

Hver sine originaler har si storhetstid - sånne passasjerer øker trivselen oftere enn de gjør det motsatte, er mi erfaring!

Bilde
Her er en av de bussene vi brukte på Ålesundsruta da de nevnte karene reiste som mest att og fram. UE 61078, en Scania F82 brønnbuss med Vest 4. På bildet er den gjenfunnet som riggbuss for et sceneservicefirma på Gulskogen i Drammen.
Ola R.

NB
Sted: Kristiansund + Oslo

Legg inn av NB » 2008-08-17 14:01:23

Her i Kristiansund koster et busskort 230,- for barn og 340,- for voksne, og da kan man reise så mye man vil med by- og lokalbussene i en måned.
NB
Nikon-fotograf

Buddy
Sted: Oslo

Spesialtilbud for dem som ikke skal noe sted

Legg inn av Buddy » 2008-08-17 14:08:41

Alle lystreisende er velkomne til Bussens dag ved Sporveismuseet (Harald Hårfagres gate/Gardeveien, Majorstuen, Oslo) lørdag 30. august kl 10-16. Med avgang kl 12 og kl 14 kjøres linje 20 Bussringen, som har som formål å bringe deg tilbake til utgangspunktet.

Den opprinnelige Bussringen har ikke vært kjørt siden 1946, men den gang var den populær blant barn fordi du fikk mye igjen for penga. Noen ganger måtte de kastes av hvis det var blitt litt for mange runder. Den ble også kalt "bryllupsreise for ubemidlede".

Altså, 30. august kan du gjenoppleve Bussringen, denne gang med guide som forteller om severdigheter underveis, og ingen sure miner om du sitter på for lenge.

Roy B.

Sindre KA

Legg inn av Sindre KA » 2008-08-17 15:12:01

baneavd skrev:Må også legge til at man på 70 tallet også kunne kjøpe billett for en rundtur med Totenbussen rundt på Toten. denne bussen kjøre fra Gjøvik mot Raufoss-Lena-Kapp-Gjøvik og omvendt. Om man få kjøpt en slik rundturbillett med bussen der i dag vet ikke. Men den gangen tro jeg de var noen som reiste runden rundt.

Jan Erik
Man kjører den ennå. Med guide. :wink: http://www.opplandstrafikk.no/Nyheter-O ... -Ringruta/

Bård H
Sted: Kapp

Legg inn av Bård H » 2008-08-17 16:01:19

Det er nok helt uvanlig at den kjøres med guide. De siste somrene har det vært en spesiell uke der dette har blitt gjort på 2 av avgangene. Dette er reklame for "Ringruta" og Toten. Ringruta feiret 40-års jubileum i 2006.
BH

Svar