Bildeserier fra fredrikL

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
Brukeravatar
pgaa
Sted: Oslo

Legg inn av pgaa » 2008-07-06 12:16:04

Øyvind Berg skrev: Dere har vel også Vest-Telemark Reisesenter (Løites Bussreiser) der nede, i tillegg til Drangedal Bilruters turselskap Tele-Tur? Hvor er det forresten DB har hovedgarasjen sin? Jeg ventet å finne den på hovedadressen dems ved bensinstasjonen, men der var det bare kontorer. Eneste jeg fant var den store flotte oppi Tørdal og et par nede på Neslandsvatn da jeg kjørte gjennom der i våres en gang.
Stemmer det, Løites Bussreiser holder til i Tørdal.. Tele-Tur er turselskapet til Drangedal Bilruter, de hadde jo noen turbusser tidligere bl.a 2 Volvo B12 Vest Ambassadør 370 OL-busser om jeg ikke tar helt feil.. http://picasaweb.google.no/ingarlien/TG ... 9955227298 . Hadde ett par dobbeltdekkere tidligere å, men nå tror jeg de kun har en Volvo Star 603

Nå bor jeg på Neslandsvatn da og ikke i selve Drangedal eller Sputnikland som mange liker å kalle det :P, så ikke vært der på lenge.. Men vet de har kjøpt noe nye industrilokaler, så det har vel flyttet det meste dit. Leier av datterselskapet Vestmar Eiendom. http://www.vestmareiendom.no/ (Det grønne bygget). Tidligere så var det ved bensinstasjonen de hadde hovedanlegget..

Den du så i Tørdal var vel den Volvo 9700H kombivogna de har, den går daglig i rute til Skien.. Starter i Tørdal med skoleelever som skal til ungdomsskolen i Drangedal, før den sveiver nedom sentrum og går til Skien kl. 08:50. Blir også brukt som skolebuss når skolen er slutt, da den har kommet tilbake fra Skien og skal tilbake til Tørdal igjen..

De på Neslandsvatn er stasjonært der, pga togbuss Neslansvatn - Kragerø. Noen avganger går til Kragerø o/Tangen, som også er stedet jeg reiser fra når jeg skal innover til Tigerstaden igjen. Mens andre går til Kragerø o/Gjerdemyra

magneh
Kontakt:

Legg inn av magneh » 2008-07-06 15:35:59

fredrikL skrev:Denne nye 9700H Facelift til Swebus Express visste jeg ikke eksisterte en gang. Men her er den tatt på terminalen. Forøvrig; det ser trangt ut i disse Swebusene.
Disse Swebussene er ganske nye! De har ikke gått mange kilometerne. Da jeg jobbet på Bussterminalen på fredag, tok jeg meg en kikk inn i en av de nye bussene. Den hadde nettopp runda 30000 km, så den har da gått noe. Få av dem har ennå vært i Norge. Lurer på om Swebus fikk inn noe mellom 10 og 15 sånne.

Bussen er forøvrig en Volvo 9700H B12M, 14.96 meter lang, med 60 trange seter passasjerene kan kose seg i.
Hilsen Magne

[url]www.magnehaheim.no[/url]
[url]www.facebook.com/magnehaheim[/url]

fredrikL

Legg inn av fredrikL » 2008-07-08 13:04:57

Da har jeg vært litt rundt for å ta flere bilder. Som lovet kommer det bilder av OmniExpressen også (riktignok litt utydelige bilder, men men..)

De 5 første bildene er tatt i går, resten fra i dag.
Her er OmniExpressen parkert på plattformen, ca en halv time før avgang. JU 98243 Nettbuss Ringerike.
Bilde
Bilde
Bilde

En av HMK sine 15 meter Bova Futura. Denne gikk som reserve på SØRLANDSekspressen. Jeg merker at HMK i det siste har kjørt veldig mye for dem, og det virker nesten sånn at de er nr. 1 blant leverandørene av reservebusser.
Bilde

NF 31889. Volvo 9700S Facelift
Bilde

I dag var jeg en tur borte ved Operaen til å begynne med, men der var det ikke mye til buss å se. Litt lengre bortenfor mot Dronningens gate sto denne Skylineren.
Bilde
Bilde

Etterpå gikk jeg bort til Bussterminalen for å fange litt flere busser
KH 53718. Volvo 9700S Facelift
Bilde

SAS Flybussen til Gardermoen
Bilde

MiljøXpresen KH 56602 nettopp ankommet fra Kristiansand
Bilde

Møll Turbuss sin nye Joncheere i trafikk for Konkurrenten.no
Bilde
Bilde

Her kan dere se reg.nr til Risdal Touring sin Bova Magiq, denne gikk også i trafikk for Konkurrenten.no
Bilde

Og til sist, TIMEkspressens linje 10 har ankommet fra Vikersund. KH 53719 Volvo 9700S Facelift
Bilde

Det var alt for denne gang, men jeg må si det er gøy å ta bilder for tiden. Jeg håper at det blir flere runder utover uka. Jeg sa at jeg ikke likte bussterminalen forrige gang. Fortsatt gjør jeg ikke det, men det er jo her man finner "alt", så derfor.

st.einar

Legg inn av st.einar » 2008-07-08 14:05:06

Trange, mørke terminalbilder kan jeg ikke si tilhører mine favoritter, men er det ikke mulig å ta bilder hvor bussene kommer mer til sin rett :?: :?: :!: Ute foran terminalen :?:

tore-buss
Sted: ROLVSØY

Legg inn av tore-buss » 2008-07-08 18:03:21

PS. Et sikkert sted og ta bussbilder i Oslo nå om dagen er i området rundt Rådhuset. :D
Der er vel alle mulige busser innom for tiden. Feks denne fra Manen.
Bilde
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

Bård H
Sted: Kapp

Legg inn av Bård H » 2008-07-08 18:36:52

Det var jeg som kjørte omni-ekspressen. Den stod ekstra lenge på plattformen fordi det kom en fyr og skulle teipe på teksten "Gjøvik - Gardermoen - Oslo" på sidene. Jeg fikk æren av å kjøre de tre første rute-turene med bussen. Den oppførte seg eksemplarisk. Litt trangere enn det vi er vant med fra 9700 på førerplassen, men det går seg til. Virker som litt mer "plastikk-buss" enn 9700. Publikum er fornøyde.
BH

magneh
Kontakt:

Legg inn av magneh » 2008-07-08 18:40:14

fredrikL skrev:I dag var jeg en tur borte ved Operaen til å begynne med, men der var det ikke mye til buss å se. Litt lengre bortenfor mot Dronningens gate sto denne Skylineren.
Når var du der Fredrik? Jeg var også på operaen i dag. Jeg så samme Skyliner, og syns den så stilig ut! Trivelig at du fanga den foran linsa! Vi får ta en fotorunde en dag! HMK og Team Tour har avtaler med Norway, da særlig Sørlandsekspressen, så de hopper ofte inn med busser da de trenger ekstra. La merke til mange HMK på ruta da jeg jobbet på terminalen i forrige uke :)
Hilsen Magne

[url]www.magnehaheim.no[/url]
[url]www.facebook.com/magnehaheim[/url]

fredrikL

Legg inn av fredrikL » 2008-07-08 18:47:44

Jeg tror klokken var mellom 11.30-12.00. Skylineren var forøvrig den eneste turbussen jeg så i området. Jeg hadde i utgangspunktet forestillt meg en haug av turbusser utenfor operaområdet, men kanskje jeg kom på litt gæærnt tidspunkt.

Kjører Team Tour både for Nor-Way og for Konkurrenten.no??!!
Appropo HMK busser, hver gang jeg har vært på terminalen siden midten av forrige uke (enten for å observere, eller å ta bussen), så har det hver gang stått en Bova (mest Futuraer, i dag stod det en Magiq der) for å laste på passasjerer som skal til Arendal.
Jeg prøvde å ta bilde av Tourismo internr.70 som var hovedbussen sørover, men hver gang jeg har sett den, så er det et ubeskrivelig kaos der.

Brukeravatar
pgaa

Legg inn av pgaa » 2008-07-08 19:05:19

fredrikL skrev: Kjører Team Tour både for Nor-Way og for Konkurrenten.no??!!
De har hvertfall gjort det tidligere...
fredrikL skrev: Appropo HMK busser, hver gang jeg har vært på terminalen siden midten av forrige uke (enten for å observere, eller å ta bussen), så har det hver gang stått en Bova (mest Futuraer, i dag stod det en Magiq der) for å laste på passasjerer som skal til Arendal.
H.M.K har kjørt for SØRLANDSEkspressen ganske mange år nå de.. Og da som regel i helgene..Som oftetst BOVA Futura, en gang iblandt Magiq og en gang innimellom dobbeltdekker - som det er blitt brukt noe av i det siste..

Brukeravatar
Øyvind Berg
Sted: Elvebyen

Legg inn av Øyvind Berg » 2008-07-08 23:11:15

Ønsker ikke å kapre tråden til FredrikL, men må bare svare til pgaa om Drangedal.

Joda, de har en Star 602 (ikke Star 603, det er det samme som 9700HD). Bussen til T. Gustad som Ingli har bilde av har de hatt, og de har visstnok hatt en Drøgmøller dobbeldekker blant annet.

Fant fram til det grønne bygget på flyfoto og kart, så neste gang jeg skal gjennom området finner jeg nok fram til det. Men beklageligvis ligger ikke Drangedal helt etter mine vanlige reiseruter, men man kan jo ta seg en søndagstur, som jeg gjorde i våres.

Kombien er slettes ikke en 9700H. Det er en 9700HD! Og med integrert godsskap er det nok eneste i landet.
Sist redigert av Øyvind Berg den 2009-03-29 16:07:52, redigert 1 gang totalt.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

Brukeravatar
pgaa

Legg inn av pgaa » 2008-07-08 23:18:06

Øyvind Berg skrev:Ønsker ikke å kapre tråden til FredrikL, men må bare svare til pgaa om Drangedal.

Joda, de har en Star 602 (ikke Star 603, det er det samme som 9700HD). Bussen til T. Gustad som Ingli har bilde av har de hatt, og de har visstnok hatt en Drøgmøller dobbeldekker blant annet.

Kombien er slettes ikke en 9700H. Det er en 9700HD! Og med integrert godsskap er det nok eneste i landet.
Ja, 602 er det seffers.. Og HD som du sier og ikke H-utgaven, jeg som surret som vanlig..
Er vel denne de har hatt.. http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail ... e=lastebil

Alle disse bussene som gikk under Tele-Tur var jo hvite som regel, unntatt en svart Setra dobbeltdekker.. http://s177.photobucket.com/albums/w238 ... 4impbc.jpg

Brukeravatar
pgaa

Legg inn av pgaa » 2008-07-12 18:31:56

fredrikL skrev:
Kjører Team Tour både for Nor-Way og for Konkurrenten.no??!!
Jeg prøvde å ta bilde av Tourismo internr.70 som var hovedbussen sørover, men hver gang jeg har sett den, så er det et ubeskrivelig kaos der.
"Prinsessa" til Team Tour var idag xtrabuss sørover på 10:15-avgangen for SØRLANDSEkspressen sammen med nettopp MB Tourismo #70.. Så kjører for SØRLANDSEkspressen / NOR-WAY innimellom forsatt Team Tour

Vidar Såtvedt
Sted: Drammen

Legg inn av Vidar Såtvedt » 2008-07-12 18:44:39

Team Tour har kjørt for Sørlandsbussen i mange år, broren min kjøpte Team Tour i 1992 tror jeg det var, så de hadde kjørt for Sørlandsbussen i mange år før Konkurrenten startet opp. Husker en gang jeg fikk beskjed om å kjøre opp til Kjellstad bommen med en Hino for å kjøre ekstra buss, når bussen kom spør sjåføren om jeg skulle følge han helt ned, helst ikke svarte jeg siden det sto Stavanger i skiltkassa,han sa han mente Arendal, det sa jeg var greit.
VS

fredrikL

Legg inn av fredrikL » 2008-07-15 12:08:06

Her kommer det flere bilder. Jeg fulgte tore-buss sitt gode råd om å sjekke ut rådhuset. Og det var noe jeg ikke angra på i det hele tatt!! Takk til deg :) Bildene er tatt på mandag og i dag; tirsdag.

Først et bilde av Star 502 som skulle til Hønefoss. Det spesielle med denne bussen er jo at den har dørplassering 1-2-0. Det er det vel kun Klæburuten som har på sine flybusser?
Bilde

Så skal vi over til turbussene, her er en Neoplan Starliner utenfor Oslo Rådhus
Bilde

Så fant jeg denne saken
Bilde

Lenes bussreiser sin Bova Futura. Måtte bare ta bilde av den siden det er en Futura :P
Bilde
Bilde

Enda en Neoplan Starliner
Bilde

Denne var spansk
Bilde
Bilde

Så får jeg slenge inn et bybussbilde også da. Rutebussen på vei mot Tårnåsen. Bilde tatt på Jernbanetorget
Bilde

Kan det ha vært denne bussen som brant utenfor Operaen. Denne var hvertfall forlatt, men jeg må si at jeg ikke vet noen ting. Bilde tatt utenfor operaen som dere ser
Bilde
Bilde

Jeg fant også en av Schau's sine Bova Futuraer på andre siden av Motorveien
Bilde
Bilde
Bilde

Jeg avsluttet gårsdagen med denne Setra S415HD fra Hamar Turbiler ved Oslo Spektrum
Bilde
Bilde

Og så da, bilder tatt i dag
Denne fant jeg først. Nettbuss Ringerike JU 97691 i dag som turbuss. Bilde tatt rett ved Jernbanetorget
Bilde

Så forflyttet jeg meg tilbake til rådhuset igjen. Neoplan Cityliner med tyskere, ikke værst denne bussen her
Bilde

Sannelig stod det en Lenes Bussreiser der i dag også, men en Magiq i steden for Futura
Bilde
Bilde

Setra S415HD
Bilde

Volvo 9900 Drøgmøller
Bilde

Her stod det Tourismo og Travego parkert ved siden av hverandre. Jeg likte best Travegoen, mest på grunn av fargen. Det ble dagens siste bilde
Bilde
Bilde
Det vil nok bli en stund til jeg får tatt flere bilder, jeg har et forholdsvis tett program framover, men man kan jo alltid håpe på at jeg får litt tid!

fredrikL

Legg inn av fredrikL » 2008-07-16 15:02:56

Hadde et bilde til fra gårsdagen som jeg glemte å slenge inn - dette er en av Schau's sine MAN Lion's Coach (Det er ikke samme bussen som tore-buss sitt bilde lengre oppe på siden. Denne her var DL registrert) Stasjonert på Gardermoen ser det ut til.
Bilde

Svar