Bildeserier fra fredrikL

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
fredrikL

Bildeserier fra fredrikL

Legg inn av fredrikL » 2008-07-03 14:03:57

Dette blir "min" bildetråd hvor jeg legger ut bussbilder som jeg har tatt.

Da er bildene klare fra min lenge omtalte vestlandstur!! :)
Innlegget blir oppdatert med flere bilder etterhvert, for jeg har mange flere på lager.

Det ble ikke mange bilder på selve turen, men jeg får nå legge ut det jeg har tatt. Det er kun et digitalkamera jeg har brukt, så kvaliteten er slettes ikke av det beste. Men, nå må vi komme i gang med bildene!

Scania Classic utenfor kroa på Gol
Bilde

Andre busser på Gol
Bilde
Bilde

På ferja mellom Fodnes-Mannheller
Bilde

Her er bilder fra Bergen mandag 30 juni
En helt vanlig bybuss først:
Bilde

Hva slags buss er dette egentlig?
Bilde

En Irizar fra JVB
Bilde

En ukjent eier som ikke jeg vet om
Bilde

Tide sin Classic
Bilde

VDL Joonchere Mistral
Bilde

Vest Center på vei til Sotra
Bilde

Dette er en av mine yndlingsbusser i Bergen, som foreløpig er utestet for min del. Denne var på vei til Loddefjord terminal
Bilde

Setra S416 GT-HD
Bilde

MB Tourismo gammel type
Bilde

Så hopper jeg over til en av nyanskaffelsene til Kystbussen. Volvo 9700H - 13.7 meter med boggi
Bilde
Bilde

Jaggu stod Bergen-Trondheim sin OmniExpress der også
Bilde

Bakendene på Irizar og OmniExpressen
Bilde

Til slutt tar jeg med en av de nye OmniExpressene til Tide
Bilde

Siste: Da er problemene endelig løst, da jeg leste noen ganger på bildeinstruksjonene og forstod det. Pjuuu, bra er det.
Tirsdagsdelen kommer litt senere, når jeg får tid til å laste det opp!
Sist redigert av fredrikL den 2008-07-03 17:05:42, redigert 20 ganger totalt.

Knut Andvord
Sted: Drøbak

Legg inn av Knut Andvord » 2008-07-03 14:12:35

På den siste linken kommer det et bilde av deg opp :shock: . Ingen buss hos meg iallefall
Knut Andvord
Vedlikeholdstekniker Stadler Rail

Brukeravatar
Øyvind Berg
Sted: Elvebyen

Re: Bildeserier fra FredrikL

Legg inn av Øyvind Berg » 2008-07-03 14:37:21

fredrikL skrev:Dette blir "min" bildetråd hvor jeg legger ut bussbilder som jeg har tatt.

Hva slags buss er dette egentlig?
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... CN0109.JPG

Det er en del for meg å sette seg inn i, så dere må trykke på linken for å få åpnet bildene foreløpig hvertfall.
Ser fram til bilder fra et annet synspunkt. Hver fotograf legger sitt eget preg på bildene, og det er interessant å se hva andre kommer opp med. Hva slags kamera er det du har egentlig? Det var ikke mulig å finne det i filene. Utfra bildekvaliteten ser det ut til å ikke være det aller nyeste (eller dyreste :roll: ).

Denne bussen er av merket King Long. Det er et eget kinesisk merke som har gjort sin inntreden på det svenske markedet det siste året. Tiden vil vise om de er gode nok til å holde seg i markedet. Billige er de visst i hvert fall. Som en ser på bildet har de "stjålet" hekken fra Irizar PB.

Å legge ut bilder er ikke vanskelig hvis du bare får satt deg inn i det. En gang må jo bli den første. Du får bare spørre oss andre om hva det er du lurer på, så ordner det meste seg.
Sist redigert av Øyvind Berg den 2009-03-29 15:57:49, redigert 1 gang totalt.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

fredrikL

Legg inn av fredrikL » 2008-07-03 14:45:38

Øyvind Berg skrev:
Hva slags kamera er det du har egentlig?

Tror det er Nikon Coolpix S510.

Det eneste jeg ikke forstår med bildene, er hvordan jeg får lastet dem opp i stort format. Men skal forsøke meg videre, så linkene kan til tider være ubrukelige.

Brukeravatar
m.e.
Sted: Rakkestad

Legg inn av m.e. » 2008-07-03 16:34:31

fredrikL skrev: Det eneste jeg ikke forstår med bildene, er hvordan jeg får lastet dem opp i stort format. Men skal forsøke meg videre, så linkene kan til tider være ubrukelige.
På Geting.se får du bare lastet opp thumbnails som man kikker på og den åpner seg i et annet bilde.

Hvis du ønsker å ha dem i større må du lete etter en annen tjeneste som tilbyr galleri.

Men, vær så snill å ikke ha for store bilder, det er vanskelig å laste opp disse når de begynner å bli for store.
Mvh. m.e.

fredrikL

Legg inn av fredrikL » 2008-07-03 16:42:10

Her kommer resten (bilder fra tirsdagen)

Neoplan Trolleybuss
Bilde

Volvo 8700 bygd i Polen. Den ble vel satt i trafikk nå forrige vinter?
Bilde

Tide Neoplan Skyliner
Bilde

Tide sin MAN Lions Coach. Vet noen hvor denne har vært før, for regnr tyder på at dette er bruktimport.
Bilde

Denne er fra Østerdal Billag
Bilde

Volvo 9700H fra Fjord1 Hallingdal Billag
Bilde

Litt utydelig bilde, men dette er en Bova Magiq
Bilde

En eller annen type Tide buss. Det er vel et Arna bygg?
Bilde

Til slutt fra Busstasjonen hvor jeg fant Fjord1 sin nye Sognebuss!
Bilde
Bilde
Sist redigert av fredrikL den 2008-07-03 17:11:59, redigert 1 gang totalt.

ken
Sted: Askøy

Legg inn av ken » 2008-07-03 16:59:35

fredrikL skrev:En ukjent eier som ikke jeg vet om
Bilde
Denne er eid av Bergen trafikkskole. Er opprinnelig Øygarden og Sotra Rutelag nr.06,Vesttrafikk nr.106,Hsd Buss nr.1106 og Forsvaret på Håkonsvern.

ken
Sted: Askøy

Legg inn av ken » 2008-07-03 17:11:00

fredrikL skrev:Tide sin MAN Lions Coach. Vet noen hvor denne har vært før, for regnr tyder på at dette er bruktimport.
Bilde
Denne er eid av et selskap som heter Transport Kjøling Bergen AS(merkelig navn på et busselskap, men de har da en buss), som kjører på kontrakt med Tide Reiser. Den er en 2003modell som er registrert i Norge i 19.04.2005. Den har tidligere vært hos Tønsberg turbiler og før det hos Sunmøre Romsdal Bilag.
fredrikL skrev:En eller annen type Tide buss. Det er vel et Arna bygg?
Bilde
Dette er ikke et Arnabygg, men et Ajokki classic bygg

magneh
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av magneh » 2008-07-03 18:09:18

Her var det mange godbiter Fredrik! Trivelig å se at du også har fått skutt Kystbussen sin nye! Den var virkelig lekker! Bra å se at de har klart å putte en skikkelig skiltkasse inn i en Kystbuss! Gleder meg til flere bilder fra deg framover!
Hilsen Magne

[url]www.magnehaheim.no[/url]
[url]www.facebook.com/magnehaheim[/url]

Thomas Olsen

Legg inn av Thomas Olsen » 2008-07-03 18:24:42

Flotte bilder, alltid kjekt med bilder fra hjembyen! Dere har lov å gi et ord når dere er i Bergen, jeg er alltid med på litt busspotting ;)

fredrikL

Legg inn av fredrikL » 2008-07-03 19:12:40

[quote="magneh"]Trivelig å se at du også har fått skutt Kystbussen sin nye! quote]

Ja, jeg må si jeg ble overrasket over å se denne egentlig. Den ble vel registrert i forrige uke eller noe sånt? Men noe som var like gøy var jo å se den nye Sognebussen med mine egne øyne, selv om du har tatt bilde av den for leenge siden allerede. Jeg er litt lei meg for at jeg ikke kunne busse tilbake også, for det var denne 11.20 avgangen hvor OmniExpressen gikk, som jeg måtte ha tatt hjemover. Jeg kunne jo kanskje ha vært så heldig å ha fått 2x OmniExpress på hjemveien, denne Sognebussen og 14 meteren på Sogn- og fjordaneekspressen.

Brukeravatar
AHS
Sted: Kristiansand

Legg inn av AHS » 2008-07-04 1:20:48

magneh skrev:Her var det mange godbiter Fredrik! Trivelig å se at du også har fått skutt Kystbussen sin nye! Den var virkelig lekker! Bra å se at de har klart å putte en skikkelig skiltkasse inn i en Kystbuss! Gleder meg til flere bilder fra deg framover!
Vil gå lenger enn å bare gi cred om skiltkassen. Syns det var godt å se at de endelig har fått seg en SKIKKELIG buss... Da mener jeg en med boggi altså. I tillegg til motor bak. Det er sånn en buss skal bygges :wink:

Nå gjenstår det bare å skjønne at skiltkassen har flere punkter enn de andre, sånn at teksten slipper å repetere seg selv.
Arnt Helge

Automatgear på buss??? Da er det bare Powershift som gjelder!

fredrikL

Legg inn av fredrikL » 2008-07-05 19:45:51

Da har jeg noen flere bilder, tatt på Bussterminalen.

De 2 første bildene er tatt på fredag, resten i dag. Beklager at kvaliteten på bildene blir dårlig, men generelt er det å ta bilder på bussterminalen til dels litt masete. Så det blir ikke ofte jeg tar bilder her for å si det sånn. Men la oss starte nå.

Denne nye 9700H Facelift til Swebus Express visste jeg ikke eksisterte en gang. Men her er den tatt på terminalen. Forøvrig; det ser trangt ut i disse Swebusene.
Bilde

Så tok jeg denne Trysilekspressen, en NE registrert 9700 med gamle skilter.
Bilde

Og her er bildene fra i dag.
Nordfjordekspressens 6149 på 15.30 avgangen mot Måløy. Volvo 9700HD Facelift.
Bilde

Her ser vi deler av en Lavprisekspress som skal til Kristiansand.
Bilde

Her ser vi en Travego i midten og 2 "SL"- busser på sidene. Denne Travegoen var HJ registrert og innbyttebuss på Sørlandsekspressen. Noen som vet hvem denne tilhører?
Bilde

En av TIMEkspressens busser mot Notodden. Volvo 9700S Facelift, selv om det kan se ut som hvilken som helst buss på bildet.
Bilde

Denne Fjord1 Horisonten skulle være reservebuss på Nordfjordekspressen. Men det ble det absolutt ikke behov for, fordi det kun var en 5-6 passasjerer på hovedbussen.
Bilde

Så får vi avslutte med deler av rompa til Elverumekspressen sin 9700S Facelift.
Bilde

Det var det, forhåpentligvis skal jeg ut å knipse flere busser til uka.
Forøvrig, etterpå kom det jo et forferdelig uvær innover byen, men da var jeg forsvunnet ut til Asker med toget. En halv time før strømmen gikk hadde jeg gått av toget!

Brukeravatar
pgaa
Sted: Oslo

Legg inn av pgaa » 2008-07-06 10:03:09

fredrikL skrev: Her ser vi en Travego i midten og 2 "SL"- busser på sidene. Denne Travegoen var HJ registrert og innbyttebuss på Sørlandsekspressen. Noen som vet hvem denne tilhører?
Bilde
Denne Travego'n du ser her tilhører en Rolf Nesland på Neslandsvatn i Drangedal , driver med buss og taxi-virksomhet.. Har bare en buss etter det jeg vet. Kjørt en del for SØRLANDSEkspressen i år, og skal kjøre idag å fant jeg ut, nå som jeg er hjemme i Drangedal denne helgen. Møtte han på vei sørover. LB-Tur som å kjører en del for SØRLANDSEkspressen er å ett selskap hørende hjemme i Drangedal City..

Brukeravatar
Øyvind Berg
Sted: Elvebyen

Legg inn av Øyvind Berg » 2008-07-06 11:32:08

pgaa skrev:Denne Travego'n du ser her tilhører en Rolf Nesland på Neslandsvatn i Drangedal , driver med buss og taxi-virksomhet.. Har bare en buss etter det jeg vet. Kjørt en del for SØRLANDSEkspressen i år, og skal kjøre idag å fant jeg ut, nå som jeg er hjemme i Drangedal denne helgen. Møtte han på vei sørover. LB-Tur som å kjører en del for SØRLANDSEkspressen er å ett selskap hørende hjemme i Drangedal City..
Så det er der du kommer fra. Det er ikke så ille som Grenland (som jeg først antok du kom fra). :wink:

Dere har vel også Vest-Telemark Reisesenter (Løites Bussreiser) der nede, i tillegg til Drangedal Bilruters turselskap Tele-Tur? Hvor er det forresten DB har hovedgarasjen sin? Jeg ventet å finne den på hovedadressen dems ved bensinstasjonen, men der var det bare kontorer. Eneste jeg fant var den store flotte oppi Tørdal og et par nede på Neslandsvatn da jeg kjørte gjennom der i våres en gang.
Sist redigert av Øyvind Berg den 2009-03-29 15:58:19, redigert 1 gang totalt.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

Svar