Skrapplass i Elnesvågen

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
NB
Sted: Kristiansund + Oslo

Skrapplass i Elnesvågen

Legg inn av NB » 2008-06-26 14:06:03

Hei,
Noen av dere vet vel sikkert om dette stedet, men jeg legger ut noen bilder for de som kanskje ikke gjør det.
Det er altså en plass med mange gamle busser og lastebiler.

Starter med denne. Dette er vel en ex. Klæburuten?
Bilde

Ex. Eide Ruten
Bilde

Ex. Ytre Averøya Billag
Bilde

Denne vet jeg ikke noe om
Bilde

Denne vet jeg heller ikke noe om
Bilde

Denne vet jeg heller ikke noe om
Bilde

Dette er vel en ex. Storfjord Rutebilar?
Bilde

Dette er vel en ex. SRB, etter fargene under grå-fargen (se dørene bak)
Bilde

Dette er vel en ex. Kristiansund-Frei Billag som har flasset litt
Bilde

Denne Opel'en vet jeg ikke noe om
Bilde

Dette er en ex. Averøy Billag
Bilde

Ex. Storfjord Rutebilar?
Bilde

Ex. Molde Bilruter (Nettbuss Møre) #3
Bilde

Ex. Molde Bilruter (Nettbuss Møre) #41
Bilde

Ex. Aukra Auto, ble brukt under Ormen Lange-utbyggingen
Bilde

Ex. Aukra Auto
Bilde

T-8648, ex. Bud Auto (Atlantic Auto)
Bilde

BFB? Den må vel være fra østlandet, siden det står Bekkestua i skiltkassen?
Bilde
NB
Nikon-fotograf

Ola R.
Sted: Volda

Legg inn av Ola R. » 2008-06-26 20:21:34

Myrbostad, ved tunet til Gunnar Malmedal. Den Blitz-bussen har vært omtalt en del i RHF-sammenhenger, og er Bugge-karosseri (fra Namsos?). Bussen har gått for bl.a. Sekken Auto.

SvB har sikkert en del mer data fra denne forsamlingen - hovedstyret i RHF har vært på synfaring her ved to anledninger, seinest i fjor høst. Svært mye historie her, men bevaringspotensialet er nok betraktelig større enn restaureringspotensialet, dessverre. Noen av vognene er brukt i delesammenheng, særlig Mercedes-chassisene, da det ruller svært mye veterant Mercedes-materiell i Fræna!
Ola R.

Brukeravatar
SvB
Sted: Lillehammer

Re: Skrapplass i Elnesvågen

Legg inn av SvB » 2008-06-30 21:28:53

Jeg tenkte å føye noen kommentarer til hver bildetekst med rødt:
NB skrev:Hei,
Noen av dere vet vel sikkert om dette stedet, men jeg legger ut noen bilder for de som kanskje ikke gjør det.
Det er altså en plass med mange gamle busser og lastebiler.

Starter med denne. Dette er vel en ex. Klæburuten? JA
Bilde

Ex. Eide Ruten Ja, dette er Eide Auto. Blåfargene brukes fremdeles, men det har kommet til mye gult og rødt. Dette er en 1949-modell og antakelig eldste "gjenlevende" buss fra Bussbygg.
Bilde

Ex. Ytre Averøya Billag OK. Står på siden. Men jeg tror den ble med i Averøy Billag også uten å bli omlakkert.
Bilde

Denne vet jeg ikke noe om Tror denne hadde NSB Trondheimsrutene som første eier før den ble fusjonert inn i Trondheim Trafikkselskap.
Bilde

Denne vet jeg heller ikke noe om Denne er fra Landes Rutebiler i Ålesund, en del av Ålesund Bilruter fra 1985.
Bilde

Denne vet jeg heller ikke noe om Denne hadde Nordmøre og Romsdal Billag som første eier, så overtatt av Kristiansund-Oppdal Auto. Derav blått tak, men sidene er omlakkert fra de gråbrune sidene KOA hadde.
Bilde

Dette er vel en ex. Storfjord Rutebilar? JA
Bilde

Dette er vel en ex. SRB, etter fargene under grå-fargen (se dørene bak) Ja, men første eier var Otrøy Auto som ble overtatt av SRB i 1973.
Bilde

Dette er vel en ex. Kristiansund-Frei Billag som har flasset litt Nei, denne var personbuss hos De blå Omnibusser i Oslo (se blåfargen ved lyktene) før den ble overtatt av Bergem Auto i Tingvoll og ombygd til kombinertbuss.
Bilde

Denne Opel'en vet jeg ikke noe om Dette er Sekken Autos første buss, men bruktkjøpt fra Trøndelag (tror jeg det var).
Bilde

Dette er en ex. Averøy Billag Ja, i et av selskapets mange fargesettinger. Men varianter av hvitt/ grått og grønt har det alltid vært.
Bilde

Ex. Storfjord Rutebilar? Nei, denne har dansk opphav.
Bilde

Ex. Molde Bilruter (Nettbuss Møre) #3 Ja, men den er vel ikke nr. 3???
Bilde

Ex. Molde Bilruter (Nettbuss Møre) #41 JA.
Bilde

Ex. Aukra Auto, ble brukt under Ormen Lange-utbyggingen Ja, denne ble gitt av Aukra Auto våren 2008.
Bilde

Ex. Aukra Auto Ja, denne ble gitt av Aukra Auto våren 2008.
[Bilde

T-8648, ex. Bud Auto (Atlantic Auto) Ja, denne er tilbakeført til opprinnelig stand.
Bilde

BFB? Den må vel være fra østlandet, siden det står Bekkestua i skiltkassen? Denne kjenner jeg ikke, men BFB er mest sannsynlig.
Bilde
Håper dette ble litt klargjørende. Mvh. SvB

Brukeravatar
jael
Sted: Glømfjord, Nordland
Kontakt:

Legg inn av jael » 2008-07-01 9:32:15

Jeg glemte å kommentere dette innlegget; Men først: Flotte bilder/rapport fra denne hvileplassen for slitne busser, NB!

Jeg har ikke så mye å føye til, men kan komme med litt:
NB skrev:
Denne vet jeg ikke noe om Tror denne hadde NSB Trondheimsrutene som første eier før den ble fusjonert inn i Trondheim Trafikkselskap.
Bilde
Jeg er enig meg SvB her; Antakelig fra NSB i Trondheimsområdet. Man forsøkte seg her med skiltkasser med kun nummer. Siden det står SKOLE i skiltkassen; Kan bussen ha vært i bruk som kjøreskole? Ikke umulig at den da fikk de rød/gule fargene. VBK-karosseri fra 1959 - 62.
NB skrev: Ex. Storfjord Rutebilar? Nei, denne har dansk opphav.
Bilde
Så vidt jeg husker, ble denne hentet i Sverige med kranbil. Skulle være delebuss for en tilsvarende buss som entusiastorna i Fræna har under restaurering. Ervervelsen av bussen ble omtalt i Rutebil for noen år siden.
NB skrev: BFB? Den må vel være fra østlandet, siden det står Bekkestua i skiltkassen? Denne kjenner jeg ikke, men BFB er mest sannsynlig.
Bilde
Det er antakelig denne: VBK#1628, 6.11.1964, C-4656, Scania-Vabis BF56-59, Bærums Forenede Bilruter# 56
NB skrev: Denne Opel'en vet jeg ikke noe om Dette er Sekken Autos første buss, men bruktkjøpt fra Trøndelag (tror jeg det var).
Bilde
Ja, var det denne som tidligere var eid av TOB, Trondheim - Orkladal...? Og som Ola R. skriver; Denne er bygget hos Thomas Bugges Karosseriverksted i Namsos.
NB skrev: Dette er vel en ex. Storfjord Rutebilar? JA
Bilde
S-en i grillen viser at bussen er bygget hos Solheimdal, men på komponenter fra Repstad. Lyktekasser og skiltkassevindu er likt det Repstad brukte på midten/slutten av 1950-tallet. (Hvis det ikke er noe lureri her, da...; Bygget av Repstad men påsatt grill fra Solheimdal...)
NB skrev: Dette er vel en ex. SRB, etter fargene under grå-fargen (se dørene bak) Ja, men første eier var Otrøy Auto som ble overtatt av SRB i 1973.
Bilde
Denne ser ut til å være mer ektefødt Solheimdal...
Bilde
Bilde

Brukeravatar
SvB

Legg inn av SvB » 2008-07-01 9:42:02

jael skrev:
Jeg er enig meg SvB her; Antakelig fra NSB i Trondheimsområdet. Man forsøkte seg her med skiltkasser med kun nummer. Siden det står SKOLE i skiltkassen; Kan bussen ha vært i bruk som kjøreskole? Ikke umulig at den da fikk de rød/gule fargene. VBK-karosseri fra 1959 - 62.
Den har visst være skolevogn og har av den grunn ikke fargeskjema fra noe busselskap.
S-en i grillen viser at bussen er bygget hos Solheimdal, men på komponenter fra Repstad. Lyktekasser og skiltkassevindu er likt det Repstad brukte på midten/slutten av 1950-tallet. (Hvis det ikke er noe lureri her, da...; Bygget av Repstad men påsatt grill fra Solheimdal...)
Historien er visst at dette er et originalt Solheimdal-bygg (Storfjord Rutebilar fikk mange busser derfra), men bussen ble kollisjonsskadet og da hadde Solheimdal avsluttet bussbyggingen. De ble ved delene kjøpt hos Repstad, og det var kanskje Solheimdal som stod for opprettingen? Bedriften fortsatte i mange år etter at siste buss var levert.
Denne ser ut til å være mer ektefødt Solheimdal...
Ja, det er den. Og blant de siste fra Solheimdal.

NB

Legg inn av NB » 2008-07-01 21:12:41

jael sier at BFB-bussen trolig er VBK #1628, 1964-mod, ifølge platene inni er det riktig.
NB
Nikon-fotograf

twospeed

Legg inn av twospeed » 2009-07-18 12:27:01

Ola R. skrev:Myrbostad, ved tunet til Gunnar Malmedal. Den Blitz-bussen har vært omtalt en del i RHF-sammenhenger, og er Bugge-karosseri (fra Namsos?). Bussen har gått for bl.a. Sekken Auto.

SvB har sikkert en del mer data fra denne forsamlingen - hovedstyret i RHF har vært på synfaring her ved to anledninger, seinest i fjor høst. Svært mye historie her, men bevaringspotensialet er nok betraktelig større enn restaureringspotensialet, dessverre. Noen av vognene er brukt i delesammenheng, særlig Mercedes-chassisene, da det ruller svært mye veterant Mercedes-materiell i Fræna!
Noen som vet hvem/hvor jeg skal henvende meg for å komme i kontakt med "driverne" av oppsamlingsplassen?

Brukeravatar
SvB

Legg inn av SvB » 2009-07-18 14:01:13

twospeed spør:
Noen som vet hvem/hvor jeg skal henvende meg for å komme i kontakt med "driverne" av oppsamlingsplassen?
Et navn står i sitatet du har gjengitt!

NB

Re:

Legg inn av NB » 2010-04-30 18:31:19

Jeg skrev:Bilde
SvB skrev:jael skrev:
Historien er visst at dette er et originalt Solheimdal-bygg (Storfjord Rutebilar fikk mange busser derfra), men bussen ble kollisjonsskadet og da hadde Solheimdal avsluttet bussbyggingen. De ble ved delene kjøpt hos Repstad, og det var kanskje Solheimdal som stod for opprettingen? Bedriften fortsatte i mange år etter at siste buss var levert.
Hva var regnummeret på denne?
NB
Nikon-fotograf

DBO
Sted: Oslo

Legg inn av DBO » 2010-05-01 10:06:17

Er bygg nr. tilgjengelig på den som har tilhørt De blå omnibusser?

NB

Legg inn av NB » 2010-05-01 18:25:39

DBO skrev:Er bygg nr. tilgjengelig på den som har tilhørt De blå omnibusser?
Den eneste T-6749 jeg finner i listene er tidl. F-30027 A/L Hønefoss-Nes-Fagernes Rutebil >kombi T-6749 Peder Bergem, Torhjulsvågen med karosseri fra Fjeldhus, men plata inni bussen på bildet sier VBK. Men bussen ble kanskje ombygd til kombi hos VBK?
Det står ikke noe bygg.nr. på plata fra VBK.
NB
Nikon-fotograf

DBO
Sted: Oslo

Legg inn av DBO » 2010-05-01 20:08:05

NB skrev:
DBO skrev:Er bygg nr. tilgjengelig på den som har tilhørt De blå omnibusser?
Den eneste T-6749 jeg finner i listene er tidl. F-30027 A/L Hønefoss-Nes-Fagernes Rutebil >kombi T-6749 Peder Bergem, Torhjulsvågen med karosseri fra Fjeldhus, men plata inni bussen på bildet sier VBK. Men bussen ble kanskje ombygd til kombi hos VBK?
Det står ikke noe bygg.nr. på plata fra VBK.
Stusser på at man nevner blå farge under avflasset lakk rundt lyktene når man også
tydlig ser rød lakk under avflasset på taket.
Samtidig stemmer jo fargene rundt skiltkassa på siden med DBO.
Har vel også fått ny front, noe som kanskje skjedde samtidig med ombyggningen.

Svar