arna comet

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
saurer
Innlegg: 69
Registrert: 2007-07-10 20:30:09
Sted: Sverige

arna comet

Legg inn av saurer » 2008-06-02 22:56:04

Finns det några Arna Comet i trafik i Trondheimsområdet

Brukeravatar
Øyvind Berg
Innlegg: 4486
Registrert: 2007-01-17 0:51:38
Sted: Elvebyen

Legg inn av Øyvind Berg » 2008-06-02 23:02:53

Nettbuss Trøndelag har 3stk Comet 330, men de holder til i Melhus, litt sør for Trondheim.

Bilde
Nettbuss Trøndelag #72, SR 80227 i Prinsens gate, Trondheim, 24.01.2007.


Det finnes også en Comet 350 på Ørlandet nord for Trondheimsfjorden, men den er militær kjøreskolebuss.

Bilde
58071 ved Wist Last & Buss i Trondheim, 07.03.2008.
Sist redigert av Øyvind Berg den 2009-03-29 15:29:42, redigert 1 gang totalt.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

Brukeravatar
AHS
Innlegg: 786
Registrert: 2007-10-14 23:48:38
Sted: Kristiansand

Legg inn av AHS » 2008-06-03 0:43:08

Synd at dette Arna Comet-eventyret ble så kortvarig. Syns det var pene busser :(
Arnt Helge

Automatgear på buss??? Da er det bare Powershift som gjelder!

stianw
Innlegg: 259
Registrert: 2007-03-16 19:44:59
Sted: Hosle

Legg inn av stianw » 2008-06-03 6:28:19

Helt enig! Jeg ble imponert over Arna da de kom med dette designet. Men det var vel ikke så veldig lenge etter dette at hele Arna-eventyret var over, så modellen var ikke i produksjon mange åra.

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8431
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Legg inn av SvB » 2008-06-03 6:33:47

stianw skrev:
Helt enig! Jeg ble imponert over Arna da de kom med dette designet. Men det var vel ikke så veldig lenge etter dette at hele Arna-eventyret var over, så modellen var ikke i produksjon mange åra.
Comet ble levert i 1995 og 1996. Så gikk Arna konkurs. Ca. 30 Comet'er ble levert. Dessverre forsterket den også problemene hos Arna. Det var mye problemer og reklamasjoner med disse bussene, og det kostet mye å utvikle en ny buss i konkurranse med godt innarbeidere modeller, som Vest Ambassadør, eller Carrus-modellene.

stianw
Innlegg: 259
Registrert: 2007-03-16 19:44:59
Sted: Hosle

Legg inn av stianw » 2008-06-03 9:00:14

Ble Arna Lagune produsert helt fram til denne overtok? Vest med Ambassadør har vel hatt et bedre tak rundt dette markedet enn Arna, om vi skal tenke norske påbygg? Jeg har ikke stor kjennskap til Comet, bortsett fra at jeg ble imponert over det rent kosmetiske og at de to eksemplarene som Veolia fremdeles har i trafikk i Bærum er behagelige å være passasjer i.

SvB, vet du noe konkret om hva som sviktet på Comet? For ikke å si Arna? Jeg ble forundret over at de klarte å konke når jeg oppfattet at de hadde svært mange trofaste kunder og stor produksjon. Men det skal vel ikke så mye til før alt velter om det først begynner å skjene litt...

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8431
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Legg inn av SvB » 2008-06-03 9:19:18

stianw skrev:
SvB, vet du noe konkret om hva som sviktet på Comet? For ikke å si Arna? Jeg ble forundret over at de klarte å konke når jeg oppfattet at de hadde svært mange trofaste kunder og stor produksjon. Men det skal vel ikke så mye til før alt velter om det først begynner å skjene litt...
Tenkte jeg skulle følge opp saken en gang, men det har ikke blitt. Jeg har forstått av avisartikler at det var interne spenninger ved Arna, skifte av ledere og eiere, i sluttfasen. Det var omstridt å satse på en buss av denne typen. Arna hadde godt grep om markedet for forstadsbusser o.l. på denne tida. Men de norske karosserifabrikkene hadde nok en ide om å være totalleverandør til busselskapene, og måtte dermed også ha en tur-/ ekspress-/ langrutemodell. Arna hadde jo hatt suksess med disse modellene på 70- og 80-tallet som vi har skrevet en del om på Busspraten.

Comet-modellen fikk en designpris for norsk industri da den ble lansert. Så utgangspunktet så bra ut. Men Carrus var selvsagt en sterk konkurrent på denne tida, og hadde stort volum i produksjonen av sine tur-/ ekspressbusser.

Avslutningen på Arna ble konfliktfylt. Det var planer om salg til Vest, Volvo var inne i bildet, men det ble ingen løsning. Krisen var tydelig seinhøsten 1996, på nyåret stoppet produksjonen opp, og på våren ble det klart at det ikke ble noen løsning. Samtidig skulle fabrikken ha markert 50 års jubileum...

Tor Corleone

Legg inn av Tor Corleone » 2008-06-04 23:58:37

I Innvik i Stryn kommune har det i vinter stått ein Arna Comet som er bygd om til campingbuss,m og den såg profesjonelt tillaga ut. Men såg ut som denne berre var på rundt 10 meter, har det blitt produsert så korte Comet?

Her bilde av ein Comet eg tok i Bodø. SB Nordlandsbuss sin YE65141 Scania L113 1996-modell.

Bilde



SB Nordlandsbuss sin SR70995 Volvo B10M 1995-modell i Stryn for reparasjon av skade no i vinter. Dessverre et litt dårlig bilde. Legg merke til dei doble runde lyktene på bussen. Er desse blitt montert etter tidlegare skade skal tru?

Bilde





Og her eit bilde frå Stryn av Nettbuss Trøndelag sin SR80228 tilhøyrande på Melhus.

Bilde

Bilde

Brukeravatar
jael
Innlegg: 2838
Registrert: 2006-07-21 14:11:29
Sted: Glømfjord, Nordland
Kontakt:

Legg inn av jael » 2008-06-05 9:55:24

Det kan ikke være fronten Arna fikk designprisen for... Hekken er det peneste på hele bussen! Jeg vil mene at denne er noe av det bedre som er designet i nyere tid ved en norsk karosserifabrikk.
Bilde
Bilde

gunn-mas

Legg inn av gunn-mas » 2008-06-05 16:13:24

Er det denne militær-Cometen som hadde XD62836 hos Oddvar Austad, Henning?

Terje
Innlegg: 1503
Registrert: 2006-01-28 13:32:17
Sted: Aurdal

Legg inn av Terje » 2008-06-05 17:05:30

Kjører de virkelig en buss fra nordland til stryn for en sånn skade..

Sveia
Innlegg: 516
Registrert: 2007-05-01 14:00:52
Sted: Støren

SR 70995 hos SB Nordlandsbuss

Legg inn av Sveia » 2008-06-05 17:35:50

Er det denne bussen som ble nyttet i Mosjøen - Finneidfjord -området i fjor?

Tor Corleone

Legg inn av Tor Corleone » 2008-06-05 18:17:59

SR70995 trur eg kanskje det var Ingli som hadde eit bilde av frå Selbu i vår, kan det stemme? Også då med skade og doble runde lykter.

Forøvrig syns eg ikkje fronten på Arna Comet er så galen den heller, den ser faktisk fortsatt litt moderne ut, hvertfall tidlaus.

RuneM
Innlegg: 46
Registrert: 2007-01-15 19:23:02
Sted: Longyearbyen/Steinkjer

Legg inn av RuneM » 2008-06-05 21:58:05

gunn-mas skrev:Er det denne militær-Cometen som hadde XD62836 hos Oddvar Austad, Henning?
Ja, helt korrekt. Det er nevnt i et annet innlegg også.

Mvh

RuneM

ingli
Innlegg: 1054
Registrert: 2007-01-17 13:34:04
Sted: Selbu

Legg inn av ingli » 2008-06-05 22:05:58

Tor Corleone skrev:
SR70995 trur eg kanskje det var Ingli som hadde eit bilde av frå Selbu i vår, kan det stemme? Også då med skade og doble runde lykter.
Stemmer det, jeg har bilder av denne på min nettside. Bildene ble tatt i Elvran (mellom Selbu og Hell) 3. mars i år. Bildene er tatt fra høyre, men det synes på venstre hjørne foran at den har en skade. Jeg har også stusset på hvorfor den har doble runde lykter.
mvh
Ingar Lien

Mine bussbilder: www.picasaweb.google.no/ingarlien

Svar