Temsa Metropol Intercity

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
Brukeravatar
jael
Innlegg: 2838
Registrert: 2006-07-21 14:11:29
Sted: Glømfjord, Nordland
Kontakt:

Temsa Metropol Intercity

Legg inn av jael » 2008-05-30 11:49:35

Fem eksemplarer av denne arten skal leveres på SU-skilter... (Noen som gjetter hvem som skal ha de?)

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Disse bussene har chassisnummer fra ---13 til ---17.
Bilde
Bilde
Bilde

Steinar
Innlegg: 250
Registrert: 2007-10-26 21:08:49
Sted: Salhus, Bergen

Legg inn av Steinar » 2008-05-30 12:11:33

Hei
Er vel disse som skal til Modalen Eksingedalen Billag.
Mvh Steinar

Buss1Marius

Legg inn av Buss1Marius » 2008-05-30 12:44:28

Hvor er egentlig Modalen Eksingedalen?? kan ikke huske å ha hørt om selskapet før jeg leste at Hervabuss hadde solgt 5 stk dit.

Ellers litt interesant at de får (Så vidt jeg vet) den aller første lavbygde futuran i Norge, dette blir vel muligens også den første futuran på 12m levert av VDL, og for de som ikke vet det så har den lave beholdt den forige hekken, mens den høye fikk ny hekk høsten 2006, den gamle har 2 ryggelys, noe alle som har den nye savner, den nye er også 4cm lenger bak

Marius

Jan Henrik
Innlegg: 513
Registrert: 2007-06-03 18:36:44

Legg inn av Jan Henrik » 2008-05-30 12:57:55

Buss1Marius skrev:Hvor er egentlig Modalen Eksingedalen?? kan ikke huske å ha hørt om selskapet før jeg leste at Hervabuss hadde solgt 5 stk dit.

Ellers litt interesant at de får (Så vidt jeg vet) den aller første lavbygde futuran i Norge, dette blir vel muligens også den første futuran på 12m levert av VDL, og for de som ikke vet det så har den lave beholdt den forige hekken, mens den høye fikk ny hekk høsten 2006, den gamle har 2 ryggelys, noe alle som har den nye savner, den nye er også 4cm lenger bak

Marius
Du har nok helt rett i at det er Norges første lavbygg Futura, hvertfall som er solgt ny i Norge. Jeg la også merke til at den hadde gamle bakenden med lys "på rekke og rad" :D
Det ligger forøvrig på vestlandet, nøyaktig beskrivelse har jeg ikke :oops:

Steinar
Innlegg: 250
Registrert: 2007-10-26 21:08:49
Sted: Salhus, Bergen

Legg inn av Steinar » 2008-05-30 13:04:48

Hei
Hvis man kjører E16 fra Voss mot Bergen så er det en avkjørsel rett før man kommer til Dale som fører mot Modalen. Her kan man kjøre helt igjennom, slik at man kommer ut på E39 i Romarheimsdalen. Man kjører mao "bak" Osterøy. Eksingedalen grener av inne i Modalen.Turen kan virkelig anbefales, her er det flott natur og mange fine utsiktsplasser. Veien er både smal og svingete, men en god del lave tunneller, noe som sikkert forlarer at bussene er forholdsvis lavbygd. Etter en stund kommer man til Eidslandet, hvor Modalen Eksingedalen Billag har garasje. Selskapet har vel seks eller syv "store" busser og fire eller fem minibusser. (Kan se om jeg kan få snekret sammen en liste i løpet av kvelden). Bussene har mildt sagt høy snittalder, bla en 78 og 81 modell med Arna karosseri, samt en 78 modell med Repstad karosseri. Mener nyeste store bussen er en 93 modell Mercedes med Norstar 301 karosseri. Synes det var moro at ME Billag vant anbudet på kjøringen her, flott at det fortsatt finnes noen mindre selskaper med lokal forankring.
Mvh. Steinar

Buss1Marius

Legg inn av Buss1Marius » 2008-05-30 13:32:01

I Henhold til Kay Herva, så hadde de tapt anbudet dersom de hadde kjøpt Midibusser fra Mercedes, så det var vel ikke store prisforskjellen på anbudene Noen som vet hvor lenge dette anbudet varer?? Lurer litt på hvordan Bruktprisen blir på disse Temsaene, dersom de skal selges.
Er Temsasalget nå oppe i 11??
Har litt erfaring med Martinsen Limousine sin Opalin, med Euro4 Motor, og den går helt greit, og er så konfortabel som en 8,4m buss kan være, forøvrig en del forskjel på motoren på denne og Euro3 utgaven, som har både mindre HK og Moment. det er vel 240hk i disse metropolen.

Marius

Brukeravatar
jael
Innlegg: 2838
Registrert: 2006-07-21 14:11:29
Sted: Glømfjord, Nordland
Kontakt:

Legg inn av jael » 2008-05-30 14:23:19

Buss1Marius skrev:...det er vel 240hk i disse metropolen.

Marius
Ja, 240 HK MAN-motor, og 6 trinns Allison-automat...ble jeg fortalt.

Modalen-Eksingedalen Billag er kjent for å ha en portefølje på eldre Mercedes-busser i sin stall. I tillegg har billaget to veteranbusser; Den ene er i alle fall ferdig restaurert og har blitt meget fin.
http://i122.photobucket.com/albums/o263 ... uss019.jpg

Jeg er litt usikker på den andre; En Bedford OB (?), og hvor langt restaureringen evt. er kommet...

Etter som jeg forsto på Herva, så skulle VDL levere ti busser til dette selskapet/anbudet.
Bilde
Bilde

Jan Henrik
Innlegg: 513
Registrert: 2007-06-03 18:36:44

Legg inn av Jan Henrik » 2008-05-30 17:19:46

jael skrev: Etter som jeg forsto på Herva, så skulle VDL levere ti busser til dette selskapet/anbudet.
Er vel 5 Temsa, 1 Bova Futura og 4 Sprintere.

Steinar
Innlegg: 250
Registrert: 2007-10-26 21:08:49
Sted: Salhus, Bergen

Legg inn av Steinar » 2008-05-30 23:28:11

Anbudet i Modalen starter 16.08.2008 og varer til 2015. Mer informasjon kan en finne under www.skyss.no.
Når det gjelder bussene som nevnt tidligere i tråden så skal de som sagt erstatte eldre materiell. jeg har laget en liten oversikt over hvilke busser ME - Billag disponerer i dag. Jeg garanterer ikke for at listen er helt kompplett, men tror den skal være ganske riktig. (Jan H; kanskje du vet mer om dette enn meg?)
"Store" busser: Tror det kun er kombien og Norstaren som er full lengde, de andre er 10-metere:
SP 12800, 1977 mod. Mercedes O 305 / Arna
SP 22451, 1978 mod. Mercedes O 305 / Repstad
SP 45579, 1981 mod. Mercedes O 305 / Arna. Mulig denne er avskiltet!!
SP 76811, 1985 mod. Volvo B9M kombibuss / Arna
SP 94300, 1986 mod. Mercedes O 303 / Arna
SR 26594, 1988 mod. Volvo B9M / Arna
SR 51765, 1993 mod. Mercedes OH 1627 / Delta Norstar 301
Minibussene er som følger:
SR 36666, 1990 mod. Mercedes 614 / Kiitokori
DF 89923, 1991 mod. Mercedes 410 / Orginal
SR 87358, 1996 mod. Merecedes 412 / Orginal
VF 33547, 1999 mod. Mercedes O 814 / Bjarne Berg???
Som dere ser er det behov for flåtefornyelse. Iht anbudskravet kan ingen vogner være eldre enn 12 år, og snittalderen må ikke overstige 8 år. Når det er sagt så ser ME Billag sine vogner meget velholdt ut, og jeg er sikker på at det bare er oss entusiaster som klarer å se at noen av vognene er 30 år gamle.
Mvh. Steinar

Svar