Flybussekspress 544

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
habl
Innlegg: 200
Registrert: 2007-09-01 1:02:54
Sted: Oslo

Flybussekspress 544

Legg inn av habl » 2008-05-19 14:37:54

Ser at det har dukket opp en Flybussekspress i Oslo med internnummer 544. Er dette en tidligere Totenvogn?

Hva er forskjellen på denne og de andre bussene som går på Flybussekspressen i Oslo?
Reservesjåfør i Oslo

Frk.buss

544

Legg inn av Frk.buss » 2008-05-19 14:49:29

Ja, dette er en gammel toten buss. Forskjellen er at det er manuell giring.. Og at sjåførene sloss om å få kjøre denne. De mener at de gåt tilbake i tid og føler seg 15år yngre;-) hehe

Frk.buss

Legg inn av Frk.buss » 2008-05-19 14:51:07

og B 12M

btl

Legg inn av btl » 2008-05-19 15:58:02

Mange forskjeller. 544 er 2002 modell og har cdspiller, facelift førerplass, toalett, museører og ac som virker. Lengde og akselavstanden er lengere. Den har ikke bagasjehylle ved midtdøra, slik de fleste i flybussekspresserien fra 1998 har. Den har heller ikke 30graders dødgang på rattet eller skrikende viftereimer slik nesten alle de andre Flybussekspressenbussene har :p
Sist redigert av btl den 2008-05-19 19:19:33, redigert 1 gang totalt.

Frk.buss

Legg inn av Frk.buss » 2008-05-19 16:04:19

men btl, du ble litt imponert at jeg visste det:P? kan du legge ut bildet du tok på bussterm? OSL C

se-jacobsen

Legg inn av se-jacobsen » 2008-05-19 16:42:40

Prøvde denne så vidt 17 mai, før jeg skulle starte skiftet. Greit å få prøvd den da jeg aldri har vært borti denne girkassa. Den går som om fanden sjøl har tatt bolig i motor og girkasse. Ser bare fram til at denne kommer inn til Kolbotnkrysset når det er sjåførskifte og jeg skal overta. Dette var noe annet en latsugga 207.

Bussen har samme lengde og akselavstand som de nye vi får i september eller der omkring (13,5 og 7 m). Det var et par svinger hvor bussen ikke gikk heeeelt som forventa før jeg oppdaget dette. Den har også samme motorstyrke (420HK) som de nye. Kunne godt tenke meg at vi fikk søtera (KH 13037) også, og så smått begynt å pensjonere noen av de aller værste vognene.

btl

Legg inn av btl » 2008-05-19 18:41:51

Frk.buss skrev:men btl, du ble litt imponert at jeg visste det:P? kan du legge ut bildet du tok på bussterm? OSL C
Veldig bra Lavpris-Linda. hehe :-)
Da blir jeg vel nødt til å belønne deg med noen bilder jeg tok da :-)

Bilde

En gammel sliter jeg også tok bilde av samme dagen
Bilde

Neoplan Starliner Cocpit:
Bilde

Også tilbake til topic:
Avskjedsbilde Norgesbuss Gjøvik:
Bilde

Bilde

Bilde

#544
Bilde

Cocpit:
Bilde

Frk.buss

Legg inn av Frk.buss » 2008-05-19 18:52:00

hallo??? lavpris-linda? Er du morsom??? hehe.. MAN Carina tenker jeg vi sier;-) takk for bildet.. bedre blir det når jeg får shavet legga;-) hehe..

Bård H
Innlegg: 171
Registrert: 2006-10-28 19:49:04
Sted: Kapp

Legg inn av Bård H » 2008-05-19 19:06:00

544 har toalett ved midt-døra. Den har gått nesten 1,5 mill. km. uten at det gjort noe ved motoren. Den går like bra som de to andre som har fått ny motor. Den er en drøm av en bil i forhold til den vi fikk som erstatter. Det er en oppbrukt timeekspress fra Notodden. Samme antall km. ,men virker som den har gått dobbelt så langt selv om den er noen mnd. nyere. Kun 340 hk og automat gjør det ikke bedre.
BH

btl

Legg inn av btl » 2008-05-19 19:14:02

Bård H skrev:544 har toalett ved midt-døra. Den har gått nesten 1,5 mill. km. uten at det gjort noe ved motoren. Den går like bra som de to andre som har fått ny motor. Den er en drøm av en bil i forhold til den vi fikk som erstatter. Det er en oppbrukt timeekspress fra Notodden. Samme antall km. ,men virker som den har gått dobbelt så langt selv om den er noen mnd. nyere. Kun 340 hk og automat gjør det ikke bedre.
Hei

har du sett at NV50032 har 720cm akselavstand og er 13,7 meter lang? Vi får håpe denne kun er midlertidig.
Frk.buss skrev:hallo??? lavpris-linda? Er du morsom??? hehe.. MAN Carina tenker jeg vi sier;-) takk for bildet.. bedre blir det når jeg får shavet legga;-) hehe..
Ja, du vet jo at jeg er en tøysekopp :-)
Man Carina hehehe..

habl
Innlegg: 200
Registrert: 2007-09-01 1:02:54
Sted: Oslo

Legg inn av habl » 2008-06-05 12:13:53

Og verkstedet klager over at de må skifte clutch oftere enn de må fylle spylervæske...
Reservesjåfør i Oslo

Knut Andvord
Innlegg: 2231
Registrert: 2007-01-22 21:31:46
Sted: Drøbak

Legg inn av Knut Andvord » 2008-06-05 12:35:53

Så jeg syner eller er 639 blitt grønn og går på Romerike.
Var iallefall en som likner
Knut Andvord
Vedlikeholdstekniker Stadler Rail

btl

Legg inn av btl » 2008-06-05 12:56:45

habl skrev:Og verkstedet klager over at de må skifte clutch oftere enn de må fylle spylervæske...
Er det fordi det prates om at bussen har så sterk motor at man fint kan starte den på 5te gir? :-)

Knut: Host opp noen bilder av 639 da :-)

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8468
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Legg inn av SvB » 2008-06-07 21:15:08

Norgesbuss nr. 639 HS72952 Volvo B12 Ajokki Regal II 360, 1995-modell. Her som Totenekspressen. Dette er jo en buss med sammensatt historie fra Oppland.

Bilde

habl
Innlegg: 200
Registrert: 2007-09-01 1:02:54
Sted: Oslo

Legg inn av habl » 2008-06-16 14:23:58

Det sies nå at 544 skal til Bjørkelangen i bytte med en av de "gamle" Flybussekspressene som går der i grønn dekor.

Den grønne vil bli foliert hvit i fronten og med Flybussekspressen på siden. Dette er jo for en kortere periode, første nye bussen tl FBE ventes i juli, deretter kommer de fortløpende etter ferien slik at alle skal være på plass til oktober.
Reservesjåfør i Oslo

Svar