Scania K112 Arna Concorde fra SAS Transportservice, Oslo

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8491
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Scania K112 Arna Concorde fra SAS Transportservice, Oslo

Legg inn av SvB » 2008-03-23 23:24:20

Under tema "ØBs påskequiz #2" kom det fram en tidligere flybuss fra SAS Transportservice, Oslo. Det har gått mange bussmodeller hos SAS gjennom åra. Fra sist på 70-tallet til sist på 80-tallet var Arna karosserileverandør, først med Volvo og seinere med Scania.

Etter denne perioden gikk det i finske karosserier en rekke år. Først ble det Scania Cruiser, seinere andre Ajokki-modeller, også bygd på Volvo og Mecedes. Siste finske levering kom i 2001 med Scania Classic (serie på åtte: CF14821-14828).

Tilbake til 1987. Da ble det levert fire Scania K112CL med karosseri Arna Concorde. De andre hadde regnr. i serie BN33383 - BN33386. Pass.plasser 43+10. De fire bussene ble overtatt av Norgesbuss da de var ferdige som flybusser. Som kjent har flybussene i Oslo havnet på ulike kanter av landet, og til utlandet, etter flybusstida i Oslo. Vi har skrevet om dem flere ganger før, men det går vel an å få en oversikt igjen over disse bussene.

Terje her på Busspraten har tatt bilder av mange flybusser fra 80-tallet. Her er det to bilder han har tatt av BN33384 fra 1987-serien:

Bilde

Bilde

Brukeravatar
jael
Innlegg: 2838
Registrert: 2006-07-21 14:11:29
Sted: Glømfjord, Nordland
Kontakt:

Legg inn av jael » 2008-03-24 0:43:27

Denne ex-flybussen sto på SB Nordlansbuss' anlegg i Mo i Rana, sommeren 2007, da jeg passerte stedet...

Bilde

Det lot seg ikke gjøre å ta noe bilde av fronten...
Bilde
Bilde

Brukeravatar
jael
Innlegg: 2838
Registrert: 2006-07-21 14:11:29
Sted: Glømfjord, Nordland
Kontakt:

Legg inn av jael » 2008-03-24 0:49:08

Her er bilder av søsteren til bussen som SvB har lagt ut.

Bilde

Bildene er tatt på Rosenholm i mai 1997.
Bilde
Bilde

Terje
Innlegg: 1503
Registrert: 2006-01-28 13:32:17
Sted: Aurdal

Re: Scania K112 Arna Concorde fra SAS Transportservice, Oslo

Legg inn av Terje » 2008-03-24 11:18:17

SvB skrev:Under tema "ØBs påskequiz #2" kom det fram en tidligere flybuss fra SAS Transportservice, Oslo. Det har gått mange bussmodeller hos SAS gjennom åra. Fra sist på 70-tallet til sist på 80-tallet var Arna karosserileverandør, først med Volvo og seinere med Scania.

Etter denne perioden gikk det i finske karosserier en rekke år. Først ble det Scania Cruiser, seinere andre Ajokki-modeller, også bygd på Volvo og Mecedes. Siste finske levering kom i 2001 med Scania Classic (serie på åtte: CF14821-14828).

Tilbake til 1987. Da ble det levert fire Scania K112CL med karosseri Arna Concorde. De andre hadde regnr. i serie BN33383 - BN33386. Pass.plasser 43+10. De fire bussene ble overtatt av Norgesbuss da de var ferdige som flybusser. Som kjent har flybussene i Oslo havnet på ulike kanter av landet, og til utlandet, etter flybusstida i Oslo. Vi har skrevet om dem flere ganger før, men det går vel an å få en oversikt igjen over disse bussene.

Terje her på Busspraten har tatt bilder av mange flybusser fra 80-tallet. Her er det to bilder han har tatt av BN33384 fra 1987-serien:

Bilde

Bilde
BN33384 står til salgs på autodb nå under scania.. prisforlangende er 37000, bussen står i oslo fortsatt i norgesbuss sine farger.. En annen av disse bussene står til salgs som delebuss hos busskompaniet, er deffekt automatkasse, denne åsså i norgesbussfarger.. Reg.nr er ikke oppgitt.

Terje
Innlegg: 1503
Registrert: 2006-01-28 13:32:17
Sted: Aurdal

Legg inn av Terje » 2008-03-24 11:27:46

Mener jeg har sett en av disse K112 som russebuss, var vel i fjor, men husker ikke reg.nr

Brukeravatar
Øyvind Berg
Innlegg: 4545
Registrert: 2007-01-17 0:51:38
Sted: Elvebyen

Legg inn av Øyvind Berg » 2008-03-24 14:22:41

Selv om følgende busser ikke faller direkte inn under trådtittelen, er de nok interessante i sammenhengen for det. Alle tre hjemmehørende i Vrådal på fototidspunktet.


Denne første har jeg ikke peiling på hvor har blitt av, men den er fortsatt på skilter og registrert hos eier i Telemark, så det er godt mulig den fortsatt er hos Telemark Bilruter, selv om den stod sammen med de som skulle skrotes og selges. Jeg saumfarte hele bussens ytre, men greide ikke å finne internnummer noe sted, så hvis noen vet om det må de gjerne si det. Siden bussen er i VTB-farger må den nok ha vært i selskapet i et tiår i hvert fall. Er det denne karosserimodellen som heter Arna Ekspress?

Bilde
BL 82274 hos Telemark Bilruter i Vrådal, 07.07.07.


Og så har vi #106 og #107, som er tidligere omtalt og avbildet.

Bilde
BN 39290 hos Telemark Bilruter i Vrådal, 07.07.07.

Bilde
BN 39291 hos Telemark Bilruter i Vrådal, 07.07.07.
Sist redigert av Øyvind Berg den 2009-03-29 13:06:08, redigert 1 gang totalt.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

ken
Innlegg: 1571
Registrert: 2006-09-09 14:53:50
Sted: Askøy

Legg inn av ken » 2008-03-24 14:58:24

Øyvind Berg skrev:Selv om følgende busser ikke faller direkte inn under trådtittelen, er de nok interessante i sammenhengen for det. Alle tre hjemmehørende i Vrådal på fototidspunktet.


Denne første har jeg ikke peiling på hvor har blitt av, men den er fortsatt på skilter og registrert hos eier i Telemark, så det er godt mulig den fortsatt er hos Telemark Bilruter, selv om den stod sammen med de som skulle skrotes og selges. Jeg saumfarte hele bussens ytre, men greide ikke å finne internnummer noe sted, så hvis noen vet om det må de gjerne si det. Siden bussen er i VTB-farger må den nok ha vært i selskapet i et tiår i hvert fall. Er det denne karosserimodellen som heter Arna Ekspress?

Bilde
BL 82274 hos Telemark Bilruter i Vrådal, 07.07.07.
Detter er ikke Arna Ekspress. Arna Ekspress var forjengeren til Concorde og hadde skråstilte sidevinduer og stående Hovedlykter. Ble vell bygget frem til ca 1982.
Sist redigert av ken den 2009-01-04 17:45:19, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8491
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Legg inn av SvB » 2008-03-24 15:02:56

BL82274 er en Volvo B10M, 1982-modell, ordinært Arna-karosseri, og levert til SAS Transportservice, Oslo. BL82275 er vel en tvilling. BL82274 har kanskje fått en facelift hos Repstad? "Ekstratur" er vel skrevet med Repstad-bokstaver, ikke Arna-skrift.

Arna Ekspress ble brukt om tur- og langrutemodeller fra 70-tallet. Concorde ble vel en slags avløser for disse modellene.

AndN
Innlegg: 665
Registrert: 2007-02-05 18:05:31

Legg inn av AndN » 2008-03-24 15:05:23

BL82274 er nok en helt "normal" Arna M83BF.

Som SvB skriver så hadde det vært flott om vi hadde kunne fått til en oversikt over disse tideligere flybussene, årsmodeller,regnr og bussenes skjebne etter at Flybuss perioden var over.

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8491
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Legg inn av SvB » 2008-03-24 15:17:37

Her er en skikkelig Arna Ekspress. YE25602 Volvo B58 Arna Ekspress, 1975-modell. Saltens Bilruter nr. 504. jaels favorittbuss-modell dette vel? Iallfall noe av det flotteste som er levert fra norske karosserifabrikker. Jeg mener Arna har vært heldigere med tur-/ ekspressmodellene enn med den ordinære modellen.

Mange selskaper hadde slike: Saltens Bilruter, Østerdal Billag, dessuten mange flere som hadde den i normal høyde. Sist på 70-tallet ble fronten endret i samsvar med endringen av Arna-modellene ellers.

Bilde

Brukeravatar
Øyvind Berg
Innlegg: 4545
Registrert: 2007-01-17 0:51:38
Sted: Elvebyen

Legg inn av Øyvind Berg » 2008-03-24 15:37:39

AndN skrev:BL82274 er nok en helt "normal" Arna M83BF.

Som SvB skriver så hadde det vært flott om vi hadde kunne fått til en oversikt over disse tideligere flybussene, årsmodeller,regnr og bussenes skjebne etter at Flybuss perioden var over.
Har lurt på dette med de årsmodellene. BL 82274 er registrert 6. juli 1982, så er det ikke da litt for tidlig å kalle modellen for M83? Jeg bare undres, altså ...


Utover at en del av bussene fra MB/Ajokki-tiden befinner seg hos Nettbuss Møre og Nettbuss Trøndelag (begge tidligere HOB-selskaper), så er dette den eneste andre jeg kan hjelpe med:

Bilde
BL 22578 ved Nyhus, 20.01.2008.

1972 Volvo B58-60
VBK #4105 1972-06-07
SAS Transportservice #78
... og nå tilhørende NMK Melhus ser det ut til
Sist redigert av Øyvind Berg den 2009-03-29 13:06:55, redigert 1 gang totalt.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

AndN
Innlegg: 665
Registrert: 2007-02-05 18:05:31

Legg inn av AndN » 2008-03-24 16:38:49

Vel det er ikke altids så lett å bli klok på disse Arna modellene.
Det finnes jo uttallige varianter av de ulike modellene og ofte kommer spørsmålet opp om "dette er en Concorde?" osv.

Selv om BL82274 er en 82-mod så tror jeg nok at det er en M83BF fordi om, husk at M91BF ble lansert i 1990 og M83BF kan nok derfor ha blitt lansert i 1982? Vel jeg er ikke riktig sikker, det er vel kansje noen som kan besvare disse spørsmålene litt bedre?

Personlig pleier jeg å skille de ulike modellene på frontlyktene(jeg synes det er enklest).

Modeller før M83BF - Har "stående" frontlykter slik som BL22578
M83BF - Har runde frontlykter slik som BL82274
M86BF - Har "firkantete" frontlykter slik som denne bussen :arrow: http://norske-busser.fotopic.net/p37690091.html
M91BF - Denne klarer vel de fleste å skille ut pga. det nye designet.

Holder på å sette i sammen en oversikt over SAS bussene nå , den kommer nok i løpet av kvelden.

Brukeravatar
Øyvind Berg
Innlegg: 4545
Registrert: 2007-01-17 0:51:38
Sted: Elvebyen

Legg inn av Øyvind Berg » 2008-03-24 17:10:36

Tror jeg skjønner systemet (litt) bedre nå.
AndN skrev:Det finnes jo uttallige varianter av de ulike modellene og ofte kommer spørsmålet opp om "dette er en Concorde?" osv.
Kan bare ikke dy meg ...
Selv om den mangler en del av de kjente trekkene, tyder vel komponentene brukt i fronten på at den er det?

Bilde
SR 28833 i nærheten av Levanger, 16.02.2008.
Sist redigert av Øyvind Berg den 2009-03-29 13:07:19, redigert 1 gang totalt.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

NeooplanN138Frank
Innlegg: 1314
Registrert: 2006-07-20 10:58:48

Legg inn av NeooplanN138Frank » 2008-03-24 17:25:48

BL82274 var etter SAS kjøringen hos Politiet i Oslo, muligens brukt som "badebuss" om sommeren. Den var hvitmalt med rød front som skrådde oppover mot taket på siden, litt IKEA buss liksom. Den sto lenge i Drammen for salg, men ble hentet tilbake da "de skulle bruke den..." Sannheten var selvsagt at de selv solgte den til "vår" kunde som var Telemark Bilruter. Ja, ja - da sparte de ihvertfall 2500 kroner i kommisjon til oss.....og parkeringsplassen vinteren over ble jo billig.....

Frank

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8491
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Legg inn av SvB » 2008-03-24 17:39:50

Øyvind Berg viser en kombi som vel stammer fra FFR. Karosseribyggerne hadde nok "rene" modeller, men også mange spesialløsninger. Jeg synes det først og fremst var VBK som hadde standardmodeller. Hva hadde f.eks. Repstad? Ser ut til å være mye kundetilpassede karosserier, men tross alt var det ikke vanskelig å se at det var Repstad (bortsett kanskje fra siste modell).

Jeg synes SR28833 er en spesialløsning. Den er bygd høyere enn vanlig personbuss. Passasjerdelen er svært høy fordi godsskapet er i samme høyde. Det ble nok mer vanlig at godsskapet var høyere enn passasjerdelen, som oftest er ordinær personbuss i høyde (jf. Delta-modellene fra siste 20 år).

SR28833 har antakelig frontrute som Concorde, dessuten også front, men likevel mye høyere. Utvendig skiltkasse hadde ikke Concorde, men knekk framme i stedet. De fremste siderutene skrådde nedover mot døra. Dessuten hadde siderutene spisse hjørner. Det har ikke denne. Denne skiltkassa var heller ikke vanlig, men ble brukt på noen "halv-Concorder". Så dette karosseriet vil jeg kalle en spesialløsning basert på deler fra ulike modeller.

Svar