Mercedes O303

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
ketolsen
Innlegg: 571
Registrert: 2006-10-02 20:25:31
Sted: Sandefjord

Legg inn av ketolsen » 2008-03-10 21:37:32

Noen her som kan fortelle historien til denne busstypen? Når feks. "eventyret" begynte og slutta. Kunne godt tenke meg å bli bedre kjtne med historien til disse flotte bussene :)

Brukeravatar
jael
Innlegg: 2838
Registrert: 2006-07-21 14:11:29
Sted: Glømfjord, Nordland
Kontakt:

Legg inn av jael » 2008-03-10 23:02:05

Her er også bilder av en O-303 som har hatt tilhold i Larvik/Sandefjord-området. Jeg trodde først at det var denne KetOlsen spurte etter...

Bilde

Er dette Helge Nilsen-farger? Jeg mener at det var det som ble sagt, da jeg knipset bildene i mai i 2005, ved Esso-stasjonen i "Larvik Øst".

Eieren fortalte videre at den var så godt som solgt, til Polen, på dette tidspunktet; Så da lever den kanskje videre der...
Bilde
Bilde

Bård H
Innlegg: 171
Registrert: 2006-10-28 19:49:04
Sted: Kapp

Legg inn av Bård H » 2008-03-11 22:33:58

Hvis jeg husker rett kom de i 1974 og gikk til 1991 med kun små endringer. 17 år !!!!!!!! De største endringene kom først på 80-tallet med hel frontrute og nytt instrumentbord. Nydelige busser med sjel. Endel av de ( for mange ) var desverre undermotoriserte.
BH

ketolsen
Innlegg: 571
Registrert: 2006-10-02 20:25:31
Sted: Sandefjord

Legg inn av ketolsen » 2008-03-11 22:54:07

Takk for info :) Ja disse bussene har virkelig sjel. Er det mye forskjell på disse og 350`n? Er 350 videreføringen av 303?

Jael: Det var denne bussen fra H.Nilsen jeg etterspurte, men ser jo at det ikke er den samme bussen som gikk hos Dalen. Har lenge trodd det var en og samme buss. Nilsen sin er tydeligvis av nyere dato, men begge er jo BL-registrert.

Noen som vet hvor disse to bussene er nå?

Bård H
Innlegg: 171
Registrert: 2006-10-28 19:49:04
Sted: Kapp

Legg inn av Bård H » 2008-03-12 21:11:03

Det er ingen likhet mellom 303 og 350 bortsett fra stjerna. Den ene er laget i Tyskland og den andre i Tyrkia. Etterfølgeren av 303 var 404. Denne typen ble meget dyr og klarte ikke konkurere med Setra. Jeg mener det bare ble solgt 2 slike nye i Norge, resten er bruktimportert. Da 404 slo feil ble 350 lansert som en billgutgave produsert i Tyrkia. Dette ble en suksess. Mercedes kjøpte i samme periode Setra og satset på Setra som dyr buss og 350 som et billigere alternativ.
BH

Svar