4 nye 9700S II til Nettbus Sør

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Hanne

Legg inn av Hanne » 2008-02-12 17:38:33

Hei!

Flotte busser og bilder!

Hvordan er det egentlig med vekt på disse? Med full last passasjerer kan det ikke være rare greiene igjen til bagasje?

Vet ikke hvordan det er i din region for tiden, men her har biltilsynet på Stord begynt å stoppe Kystbusser i økende grad.

-Hanne :)

se-jacobsen

Samme modell til Flybussekspressen

Legg inn av se-jacobsen » 2008-02-16 17:33:35

magneh skrev: Bilde
Her ser dere vel også hvordan de nye Flybussekspressene til Norgesbuss vil se ut. Det er besluttet at det blir Volvo, og det må bli 9700 S på grunn av undergangen ved Vevelstad st. Det er snakk om noen få lange til Bekkestua for bruk på de heftigste avgangene der. Det blir 24 eller 25 stk til Bekkestua og Rosenholm.

Leveranse ut på senhøsten en gang, kanskje noen i midten av august.

Skal komme tilbake med mer infor om lengder (13m?), motor (M eller B), motoreffekt (420 hk?), akslinger (2?) og gearsystem (I-shift!?!) når jeg har litt mer kjøtt på de beina.

btl

Legg inn av btl » 2008-02-16 17:56:43

Hei

Jeg snakket med en sjåfør på Grenlandsekspressen idag og han mener som det også er skrevet her at det er for lite plass til bagasje, så det burde nok iallefall vært en 9700H utgave. Jeg tok også noen bilder og alle bildene som er tatt innvendig er fra #63. Jeg plages veldig med at flere bilder blir uklare, men jeg gjør så godt jeg kan :-)
De siste bildene er fra #64 som kom rett etter #63 dro.
Håper dere liker bildene

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

btl

Legg inn av btl » 2008-02-16 18:23:21

Hanne skrev:Hei!

Flotte busser og bilder!

Hvordan er det egentlig med vekt på disse? Med full last passasjerer kan det ikke være rare greiene igjen til bagasje?

Vet ikke hvordan det er i din region for tiden, men her har biltilsynet på Stord begynt å stoppe Kystbusser i økende grad.

-Hanne :)
Hei

Denne bussen tenker jeg har egenvekt på ca 6tonn på foraksel og 7,5tonn på bakaksel. Overvekt på bakaksel kan man vel nesten se bortifra her, men det spørs hva foraksel er godkjent for? Jeg vet noen B12M kun er godkjent for 7,5tonn på foraksel. Vet ikke hva denne er godkjent for. Itillegg har man noen frimariner tror det er 500kg på foraksel. Jeg tror overlast er ett større problem på busser med hekkmotor uten boggi. Jeg har hørt om noen ruter som stadigvekk går med 2-3tonn overlast på bakaksel.

BERGAN

Legg inn av BERGAN » 2008-02-17 9:25:39

Heisan

Flotte bilder BTL. Det der med vekt skal jeg sjekke så fort jeg skal på jobb igjen (hvis jeg husker det da). Jeg mener at de 9700H bilene vi har faktisk har en 9 tonns framaksel men tør ikke sette masse penger på det altså. Det står ett eller annet i loven om at "busser med luftfjæring kan lovlig laste 9 tonn på framakselen...."

Mvh Pål Bergan, sjåfør Grenlandsekspressen

Bård H
Innlegg: 171
Registrert: 2006-10-28 19:49:04
Sted: Kapp

Legg inn av Bård H » 2008-02-17 11:11:39

Det står ingen steder at buss kan laste 9 tonn på foraksel . Det står at du kan laste 1 tonn mer enn hva veien tillater hvis teknisk vekt tillater det. Har du en foraksel på 8 tonn er det kun frimarginen på 500 kg du kan ha i tillegg. Se vegliste for riksveger i Norge side 1 nederst, punkt c). Det blir normalt ikke levert busser med mer enn 8 tonn på foraksel. På B12M ble det normalt levert aksler på 7500kg til å begynne med. Overlast på foraksel vil du derfor få med full buss og fullt med bagasje i fremste rommet.
BH

tore-buss
Innlegg: 1338
Registrert: 2007-10-15 20:47:58
Sted: ROLVSØY

Legg inn av tore-buss » 2008-02-17 20:49:47

Tror nok de fleste bussene stopper på 7,5 tons framaksel trykk da det begyner og bli begrensninger på hva dekket tåler av trykk, De lastebilene som går med 8 - 8,5 tonn aksler har større/ bredere dekker en det som er vanlig på buss. Er jo plassmangel rundt hjulhus på busser. Det er iallefall det jeg tror og har en formening om.
7,5 tonns framakseltrykk er ikke dårlig det da, skal noe til og få lessa ned det.
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

Bård H
Innlegg: 171
Registrert: 2006-10-28 19:49:04
Sted: Kapp

Legg inn av Bård H » 2008-02-18 19:47:18

Problemet er at det er lettere og overlaste enn mange tror. Lenge har kun bakaksel vært tema, men kontroller viser at forakslen kan være et problem når du har midtmotor og bagasjerom bak forhjulene. Jeg ble stoppet på vekta på Jessheim med 7700 kg foran og hadde da kun 48 pax med normal bagasje. Her er forakslen kun godkjent for 7500 kg og da er frimargin på teknisk vekt kun 200kg. Det var derfor bare på håret at jeg ikke måtte laste om. Bakakslen veide forøvrig 10900kg. Dette var en B12M med Carrus 302-bygg. Det er ikke noe problem og ha 8 tonns foraksel da 315/80x22,5 dekk tåler denne vekten. Problemet med dekkdimensjon dukker ikke opp før du paserer 8 tonn.
BH

Knut Andvord
Innlegg: 2231
Registrert: 2007-01-22 21:31:46
Sted: Drøbak

Legg inn av Knut Andvord » 2008-02-18 19:55:34

Har tittet litt på 9700S med midtmotor og busser på 340 (ca) generelt.
Kan ikke se at det finnes påbygg med samme bagasjeplassen som det er i de 302 som idag frekventerer Flybussekspressen. Bagasjerommene i dag virker lavere enn på de gamle bussene.
Knut Andvord
Vedlikeholdstekniker Stadler Rail

Bård H
Innlegg: 171
Registrert: 2006-10-28 19:49:04
Sted: Kapp

Legg inn av Bård H » 2008-02-18 20:01:48

Du har rett i det Knut. Kan hende det er en konsekvens av vektproblemet. Med litt mindre plass slipper de å øke foraksellasten og det er vanskelig å få overlast.
BH

BERGAN

Legg inn av BERGAN » 2008-02-21 18:31:28

Våre 9700S har en tjenestevekt på 14485kg og lovlig totalvekt på 19000kg. Bakaksel på 12000kg og framaksel på 7500kg. Vi kan da ikke laste mer enn 4515kg totalt.
Husker ikke egenvekt på for/bakaksel.

Mvh Pål Bergan, sjåfør Grenlandsekspressen

btl

Legg inn av btl » 2008-02-21 21:05:00

Sjaffisen skrev:Våre 9700S har en tjenestevekt på 14485kg og lovlig totalvekt på 19000kg. Bakaksel på 12000kg og framaksel på 7500kg. Vi kan da ikke laste mer enn 4515kg totalt.
Husker ikke egenvekt på for/bakaksel.

Mvh Pål Bergan, sjåfør Grenlandsekspressen
Hei

Jeg regner med at tjenestevekt=egenvekt. Det var da rart at denne skulle ha en egenvekt som er ca ett tonn mer enn 13,5meter lang Star302 fra 2002 med B12M motor på 420hk. Jeg regner med at denne har mindre ledninger (Canbus) og en lettere girkasse? Hvis foraksellast hadde vært ett problem burde de ha plassert kondenseren til AC-systemet lengere bak.

BERGAN

Legg inn av BERGAN » 2008-03-14 21:36:09

Våre 9700S veier faktisk nøyaktig et helt tonn mer enn våre 9700H også...

Brukeravatar
Øyvind Berg
Innlegg: 4545
Registrert: 2007-01-17 0:51:38
Sted: Elvebyen

Legg inn av Øyvind Berg » 2008-03-31 15:47:49

Så #64 i Porsgrunn på torsdag, men jeg satt i Telemarkekspressen og fikk ikke tatt noe bilde.

På tirsdag var jeg innom kontoret i Seljord og fikk høre følgende om Telemark Bilruter sine busser:

De nye bussene dems har fått internnummer:
#161 - NF31888
#162 - NF31889

Bussene #151 og #152 som gikk på Grenlandsekspressen tidligere har blitt flyttet over på Telemarkekspressen og er stasjonert Skien.

#155, #156 og #157 er alle blitt reservebusser på Telemarkekspressen, hvorav jeg mener det ble sagt at #155 er stasjonert Skien, mens de andre to er stasjonert Seljord.

Og som nevnt i en annen tråd, #103 og #104 som har vært reservebusser for både Haukeliekspressen og Telemarkekspressen har blitt solgt, mens #102 er igjen. Det har derfor ført til at man ved enkelte anledninger må kjøre B10M på Haukeli, noe som aldri har vært vanlig i normaltrafikk.



Sjaffisen nevnte noe med at de nye bussene bare skal beholdes i tre år. Det betyr nok at de er leaset for en treårsperiode, og at en derfor vil få nye busser om tre år. Det samme gjelder for de fleste av Irizarene til Telemark Bilruter. Blant annet kommer #151-154 til å skiftes ut ved årsskiftet etter en leasingperiode på fire år. Spennende om det blir Irizar eller OmniExpress da ...
Sist redigert av Øyvind Berg den 2009-03-29 13:18:19, redigert 1 gang totalt.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

BERGAN

Legg inn av BERGAN » 2008-03-31 17:02:31

Heisan Øyvind

Jeg vet at det kan høres ut som om bussene våre er leaset siden det er snakk om å beholde dem i bare 3 år, men de er kjøpt ja. Våre 9700H biler er også kjøpt og betalt.

Svar