4 nye 9700S II til Nettbus Sør

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
NeooplanN138Frank
Innlegg: 1314
Registrert: 2006-07-20 10:58:48

4 nye 9700S II til Nettbus Sør

Legg inn av NeooplanN138Frank » 2008-02-02 9:16:31

4 X Volvo B12M 4X2 9700 S II til Nettbus Sør er observert

NF31888
NF31889
NF31890
NF31891

Det er vel mest sannsynlig at disse er Nettbuss Sør i Grenland sine busser. Er nok nye busser til GrenlandsExpressen skulle jeg tro...

Frank

Brukeravatar
pgaa
Innlegg: 502
Registrert: 2007-01-06 16:24:00
Sted: Oslo

Legg inn av pgaa » 2008-02-02 10:21:11

Er nok til avd. Grenland disse skal... Etter reg.nr å bedømme...
Hvorfor ikke 9700 H tro??? -om de er til Grenlandsekspressen....
Sist redigert av pgaa den 2008-02-02 15:35:16, redigert 1 gang totalt.

lars inge

Legg inn av lars inge » 2008-02-02 15:10:00

etter det jeg fikk forståesle av sa ble det 9700s for at de skulle få mest mulig seter på en 2 akslet bil

Brukeravatar
Øyvind Berg
Innlegg: 4545
Registrert: 2007-01-17 0:51:38
Sted: Elvebyen

Legg inn av Øyvind Berg » 2008-02-02 17:29:33

Hvor mange busser går egentlig i Grenlandsekspressen fra før av?
Jeg kjenner til #151 og #152 (NF 14251 og NF 14252, 2005) fra Telemark Bilruter og #214 og sannsynligvis #213 (NE 89894 og NE 89893, 2001) fra Nettbuss Sør.
Er det meningen at de nye skal erstatte noen av disse, eller skal man ha flere ruter? De fra 2001 (9700H) begynner vel kanskje å bli modne for en roligere tilværelse.

Jeg skjønner ikke helt at 9700S kan ha flere seter enn 9700H, men det er kanskje at Volvo ikke leverer det "utstyrsnivået" på annet enn 9700S. Uansett så er jo ruta på bare to og en halv time, så det "kreves" i hvert fall ikke noe HD.
Sist redigert av Øyvind Berg den 2009-03-29 11:36:12, redigert 1 gang totalt.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

Brukeravatar
pgaa
Innlegg: 502
Registrert: 2007-01-06 16:24:00
Sted: Oslo

Legg inn av pgaa » 2008-02-02 18:02:08

Hva er forskjell på 9700S og 9700S II ?

Brukeravatar
Øyvind Berg
Innlegg: 4545
Registrert: 2007-01-17 0:51:38
Sted: Elvebyen

Legg inn av Øyvind Berg » 2008-02-02 18:30:16

pgaa skrev:Hva er forskjell på 9700S og 9700S II ?
Før og etter faceliften som kom i fjor.
Sist redigert av Øyvind Berg den 2009-03-29 11:36:21, redigert 1 gang totalt.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

ingli
Innlegg: 1054
Registrert: 2007-01-17 13:34:04
Sted: Selbu

Legg inn av ingli » 2008-02-02 21:18:10

Øyvind Berg skrev:
Jeg skjønner ikke helt at 9700S kan ha flere seter enn 9700H, men det er kanskje at Volvo ikke leverer det "utstyrsnivået" på annet enn 9700S. Uansett så er jo ruta på bare to og en halv time, så det "kreves" i hvert fall ikke noe HD.
Det er vel pga at 9700S leveres som 2-akslet opp til 13,9 meters lengde. Skal du ha en sålang 9700H blir det med boggi.
mvh
Ingar Lien

Mine bussbilder: www.picasaweb.google.no/ingarlien

Brukeravatar
Øyvind Berg
Innlegg: 4545
Registrert: 2007-01-17 0:51:38
Sted: Elvebyen

Legg inn av Øyvind Berg » 2008-02-02 21:45:23

ingli skrev:Det er vel pga at 9700S leveres som 2-akslet opp til 13,9 meters lengde. Skal du ha en sålang 9700H blir det med boggi.
Er det ikke 13,7 som er maks lengde på 2-akslet buss uansett da? Og 13,7 meter 9700H mener jeg da at finnes.
Sist redigert av Øyvind Berg den 2009-03-29 11:36:32, redigert 1 gang totalt.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8492
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Legg inn av SvB » 2008-02-02 22:03:59

Øyvind Berg skrev:
Er det ikke 13,7 som er maks lengde på 2-akslet buss uansett da? Og 13,7 meter 9700H mener jeg da at finnes.
Jeg skjønner ikke at det er bestemmelser som knytter lengde til boggi. Dette har vel primært med vektbestemmelser å gjøre. Det er en rekke ekspressbusser av type Volvo 9700 H som med lengde 13,7 m. Men det har åpenbart blitt mer vanlig med boggi på 9700 med denne lengden.

Vedr. Grenlandsekspressen: Jeg forstår ikke at Nettbuss har skaffet fire nye 9700 S til denne ruta. Turene deles mellom Nettbuss og Telemark Bilruter, og utenom noen tilleggsturer holder det med to busser hos hvert selskap. Kan det ikke være slik at det også er kjøpt nye busser til Telemarkekspressen?

Det må vel ikke være 9700 H til disse rutene. De har større likhetstrekk med TIMEkpressen enn Nor-Way-rutene (reisetid, behov for bagasjeplass osv.). På TIMEkspressen går det mest 9700 S, lange busser (på alle rutene vel, utenom linje 11 i Møre og Romsdal).

Brukeravatar
pgaa
Innlegg: 502
Registrert: 2007-01-06 16:24:00
Sted: Oslo

Legg inn av pgaa » 2008-02-02 22:17:03

SvB skrev: Kan det ikke være slik at det også er kjøpt nye busser til Telemarkekspressen?
Er det ikke Nettbuss avd. Drammen som er inne på Telemarkekspressen sammen med Telemark Bilruter da? Da hadde vel ikke Nettbuss Sør vært på shopping?
Men Nettbuss avd. Drammen hører til under Nettbuss Sør det å kanskje?
Sist redigert av pgaa den 2008-02-02 22:23:52, redigert 1 gang totalt.

Knut Andvord
Innlegg: 2231
Registrert: 2007-01-22 21:31:46
Sted: Drøbak

Legg inn av Knut Andvord » 2008-02-02 22:18:43

Grenlandsekspressenhar vel mere pax behov enn bagasje kapasitets behov skulle jeg tro. Ikke så mye store kolli folk trenger på den strekningen akkurat. Lavere høyde = lavere egenvekt = høyere kapasitet.
Er noe rart det der med fysikk gitt :P
Knut Andvord
Vedlikeholdstekniker Stadler Rail

Brukeravatar
Øyvind Berg
Innlegg: 4545
Registrert: 2007-01-17 0:51:38
Sted: Elvebyen

Legg inn av Øyvind Berg » 2008-02-02 22:44:29

pgaa skrev:Er det ikke Nettbuss avd. Drammen som er inne på Telemarkekspressen sammen med Telemark Bilruter da? Da hadde vel ikke Nettbuss Sør vært på shopping?
Men Nettbuss avd. Drammen hører til under Nettbuss Sør det å kanskje?
Nei, Nettbuss Drammen er på ingen måte en underavdeling av Nettbuss Sør. Og egentlig så lurer jeg på hvorfor det ble Nettbuss Sør og ikke Nettbuss Drammen som overtok Nettbuss Grenland.

Nettbuss (Travel) Drammen har på Telemarkekspressen: 1x 302, 1x 9700S og 1x 9700H (alle B12M).
Telemark Bilruter har 3x 302 (B10M) og 5x Irizar Century (1x K124EB 420 og 4x K114EB 380).
De 3 B10Mene er faktisk de eneste kjellermotorene Telemark Bilruter har som ikke er kombibuss eller lokalbuss.

Knut Andvord skrev:Grenlandsekspressenhar vel mere pax behov enn bagasje kapasitets behov skulle jeg tro. Ikke så mye store kolli folk trenger på den strekningen akkurat. Lavere høyde = lavere egenvekt = høyere kapasitet.
Er noe rart det der med fysikk gitt :P
Du har nok rett i det ja. Og såvidt jeg har forstått er Grenlandsekspressen nærmest en ren pendlerrute, så bagasjen består vel mest av nistepakker, dokumentmapper og laptoper ...
Sist redigert av Øyvind Berg den 2009-03-29 11:37:42, redigert 1 gang totalt.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8492
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Legg inn av SvB » 2008-02-02 22:55:36

pgaa spør:
Er det ikke Nettbuss avd. Drammen som er inne på Telemarkekspressen sammen med Telemark Bilruter da? Da hadde vel ikke Nettbuss Sør vært på shopping?
Men Nettbuss avd. Drammen hører til under Nettbuss Sør det å kanskje?
Nettbuss sine ekspressruter fra Vestfold drives i dag av Nettbuss Travel Drammen (adm. fra Drammen). Det gjelder TIMEkspressen linje 8 og 14, og andelen av Telemarkekspressen. Grenlandekspressen drives av selskapet Telemark Ekspressbusstrafikk AS, og der er det Nettbuss Sør som er deltaker, og Nettbuss Sør har som kjent avd. i Grenland.

Hva vet man egentlig om de fire nye bussene, Volvo 9700S, reg. nr. i serie NF31888 - NF31891? Hva slags lakkering har de? Dette kan godt være busser til TIMEkspressen Arendal-Kristiansand, eller hva? Kan vel godt være reg. i Grenland for det?

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8492
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Legg inn av SvB » 2008-02-02 23:11:24

NeooplanN138Frank skrev:
4 X Volvo B12M 4X2 9700 S II til Nettbus Sør er observert

NF31888
NF31889
NF31890
NF31891

Det er vel mest sannsynlig at disse er Nettbuss Sør i Grenland sine busser. Er nok nye busser til GrenlandsExpressen skulle jeg tro...
Jeg kom på at jeg tidlig sist høst hørte at Nettbuss og Telemark Bilruter skulle kjøpe nye busser til Grenlandekspressen, og av samme type: Volvo B12M. Tidligere har de hatt ulike busstyper (TBR har alltid brukt Scania på denne ruta). Kan det være slik at dette er nye busser til Grenlandekspressen, to til hvert av selskapene som deltar i ruta?

AndN
Innlegg: 665
Registrert: 2007-02-05 18:05:31

Legg inn av AndN » 2008-02-03 0:38:05

Selv om disse ikke bussene skulle til Nettbuss Drammen/Vestfold så skulle det vel det komme nye busser ihvertfall til Linje 8 i 2008.

Flere av bussene som går der nå er 2001 modeller og er vel kansje klare for andre oppgaver?

Svar