Exit Nettbuss Vestfold.

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
AndN
Innlegg: 665
Registrert: 2007-02-05 18:05:31

Legg inn av AndN » 2008-01-27 22:09:45

Takker for mange gode svar Bent.

Så #5006 og #5035 er altså solgt til Fjord1, vet du hvilken del av selskapet (f.eks Nordfjord-Ottadalen, Sogn Billag osv.)?

Når det gjelder #9089 så er det en buss jeg har sett med mine egne øyne flere ganger. Jeg kan ikke huske om bussen er merket med #9089 men i fra en vognliste for Nettbuss Vestfold i fra 2002 er den ihvertfall oppført med dette nummeret.

kjodleiken

Re: Exit Nettbuss Vestfold

Legg inn av kjodleiken » 2008-01-27 23:04:45

Bent G skrev:AndN 27 jan kl 00:05:
9069 har Brose-skiltkasse (de andre variantene du kunne finne i Nettbuss Vestfold var Bright-tech, Lawo og Zebra).
Vest V25 var utstyrt med mobitec skiltkasse. Tror også Seffle og Aabenraa hadde mobitec skiltkasse, men Volvos egen styringscomputer.

AndN
Innlegg: 665
Registrert: 2007-02-05 18:05:31

Legg inn av AndN » 2008-01-27 23:25:08

Disse skiltkassene blir vel kalt for Mobitec - Zebra?

Brukeravatar
Øyvind Berg
Innlegg: 4571
Registrert: 2007-01-17 0:51:38
Sted: Elvebyen

Legg inn av Øyvind Berg » 2008-01-29 20:33:56

Bent G skrev:Øyvind Berg 26 jan kl 21:58:
For å være pinlig korrekt; ingen busser har fått igjen "sitt opprinnelige nummer i Nettbuss Drammen" - alle disse bussene ble overført til Nettbuss Vestfold før Nettbuss Drammen ble opprettet 01.01.2003. Bussene har imidlertid fått det nummer de ville ha hatt i Nettbuss Drammen dersom de ikke hadde havnet i Vestfold.
Ja, det var jo selvfølgelig det jeg mente. :) Finnes det noe dato for når Nettbuss Buskerud/Vestfold skilte lag? Var det da også Nettbuss Horten (tidl. O. Johansen) endret navn? Har også lagt merke til at noen av bussene i Nettbuss Buskerud hadde et 1-tall før det vanlige nummeret, hvorfor det?
Og når det gjelder NSB Biltrafikk og Nettbuss, var det på århundreskiftet at navnet ble bytta, og ble det bytta på alle avdelinger samtidig?
(Ved søk på Br.reg. finnes det mange forskjellige datoer for de forskjellige avdelingene, men det er når det markedsmessig ble bytta navn jeg er interessert i.)

Bent G skrev:Øyvind Berg 27 jan kl 03:42:
Ja, 9012 og 9017 har 100% sikkert hatt disse internnumrene. Alle bussene som kjører i anbudet i Nordre Vestfold (som feks 318, 322 etc) tilhører Nettbuss Drammen og har naturligvis internnummer hos Nettbuss Drammen. Jeg er ikke kjent med at det er bygget Laguner med foldedører, rett meg gjerne om jeg tar feil.


AndN 27 jan kl 16:36:
De fire bussene du nevner tilhørte Nettbuss Drammen og var kun utlånt til Nettbuss Vestfold. De fikk derfor beholde internnumrene fra Drammen selv om de kjørte i Vestfold. #06 og 35 er solgt til Fjord1 (sammen med #12 og 18 ), #374 er solgt til Unibuss (sammen med #372 og 373), mens #41 er tilbakeført til Nettbuss Drammen.
Det var om det skulle være sånn at de egentlig hadde nummer #5212 og #5317 jeg egentlig lurte på, for de fleste andre brukbusser i 90xx-serien har jo ikke sine opprinnelige to siste siffer. Jeg ser at 9012, 9017 og 9069 er unntakene.
Når ble 9017, 9069-9088 og 9111-9112 overført til Vestfold?

Selv om jeg kommer fra grisgrente strøk i Telemark, så er jeg egentlig interessert i alt av nyere (siste 10 år?) rutebilhistorie i hele "Vestviken", og spesielt det knyttet til Nettbuss, så hvis det er noen andre viktige datoer eller årstall hadde det vært fint om dere kunne lufte dem her. :) Jeg har selvfølgelig noen fra før, men siden jeg har "sovet i timen" i alle år så er det mye jeg ikke vet.
Sist redigert av Øyvind Berg den 2009-03-29 11:32:05, redigert 1 gang totalt.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

Brukeravatar
Øyvind Berg
Innlegg: 4571
Registrert: 2007-01-17 0:51:38
Sted: Elvebyen

Legg inn av Øyvind Berg » 2008-01-29 20:53:11

Observerte noen busser fra Vestfold i går, fra toget mellom Bø og Oslo.

På Kongsberg observerte jeg KH 28138 (#9066, fortsatt merket slik) i trafikk ved stasjonen. Sannsynligvis går den der i påvente av salg, eller skal den kanskje gå dit etter hvert uansett?
Jeg så også noen andre mørkeblå busser på Kongsberg, men ingen som jeg fikk med meg identiteten på. Jeg lurte først på om jeg hadde sett #9012 der, men det viste seg å være #921, begge NB-blå Laguner.

I Drammen hadde jeg framme kameraet og fikk tatt disse to elendige bildene, av tidligere #9215 og #9034, nå #641 og #675. #9215 har jeg observert der tidligere, så den har nok blitt sendt opp tidligere, men det er først nå den har fått nytt nummer selvfølgelig.

Bilde
Nettbuss Drammen #641: LH 65477 hos Nettbuss Drammen, 28.01.2008.

Bilde
Nettbuss Drammen #675: LH 90334 hos Nettbuss Drammen, 28.01.2008.
Sist redigert av Øyvind Berg den 2009-03-29 11:32:12, redigert 1 gang totalt.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

AndN
Innlegg: 665
Registrert: 2007-02-05 18:05:31

Legg inn av AndN » 2008-01-30 0:14:52

#9069 - #9088 ble vel overført til Vestfold i forkant av anbudstart 01.01.2001.

Noen av disse bussene (innkludert #9012 og #9017) har i følge en vognliste jeg har en forhistorie i fra NSB Vestfoldrutene.

jeb

Fra Nettbuss Vestfold til Norgesbuss Romerike

Legg inn av jeb » 2008-02-02 15:24:38

Følgende Volvo B7RLE / Seffle har kommet til Norgesbuss. De er stasjonert på Leiraveien:

KH12928 - Norgesbuss #739
KH12929 - Norgesbuss #740
KH12930 - Norgesbuss #741
KH12931 - Norgesbuss #742
KH12932 - Norgesbuss #743
KH12959 - Norgesbuss #744
KH12960 - Norgesbuss #745
KH12961 - Norgesbuss #746

AndN
Innlegg: 665
Registrert: 2007-02-05 18:05:31

Legg inn av AndN » 2008-02-02 18:57:06

KH12928 - Norgesbuss #739 - Tideligere Nettbuss Vestfold #(1)9054
KH12929 - Norgesbuss #740 - Tideligere Nettbuss Vestfold #(1)9055
KH12930 - Norgesbuss #741 - Tideligere Nettbuss Vestfold #(1)9056
KH12931 - Norgesbuss #742 - Tideligere Nettbuss Vestfold #(1)9057
KH12932 - Norgesbuss #743 - Tideligere Nettbuss Vestfold #(1)9058
KH12959 - Norgesbuss #744 - Tideligere Nettbuss Vestfold #(1)9059
KH12960 - Norgesbuss #745 - Tideligere Nettbuss Vestfold #(1)9060
KH12961 - Norgesbuss #746 - Tideligere Nettbuss Vestfold #(1)9061

Bent G

Exit Nettbuss Vestfold

Legg inn av Bent G » 2008-02-03 21:29:29

Ny helg - nye svarmuligheter...

AndN 27 jan kl 22:09:
Så vidt jeg vet er de fire 8500 LE'ene solgt til Fjord1 Sogn Billag, men det kan også være at to av dem skulle til Fjord1 Hallingdal Billag.
Jeg har etterforsket litt angående #9089. Da Nettbuss Vestfold fikk utvidet kjøring, ble det bestemt at Nettbuss Drammens #374 skulle lånes ut til Nettbuss Vestfold. Lokalt i Vestfold trodde de at de skulle overta bussen og døpte den (på eget initiativ) #9089. Dette ble rettet tilbake til det korrekte #374 så snart "selvtekten" ble oppdaget, men jeg har fått vite at det eksisterer bilder av bussen med det fiktive internnummeret.

Kjodleiken 27 jan kl 23:04 (og AndN 27 jan kl 23:25):
Mobitec (merk: uten "h") er forhandler / leverandør av Zebra skiltkasser, og det blir dermed ikke korrekt å omtale det som Mobitec skiltkasse. Sefflene og Aabenraaene fra Vestfold er utstyrt med Zebra skiltkasse styrt via Thorebs C90-system. Mobitech (merk: med "h") forhandler Bright-tech skiltkasser. Det er ikke alltid helt enkelt å skille de to firmaene Mobitec og Mobitech fra hverandre...

Øyvind Berg 29 jan kl 20:33:
Det mest korrekte ar vel å si at Nettbuss Buskerud/Vestfold og Nettbuss Horten endret navn til henholdsvis Nettbuss Buskerud og Nettbuss Vestfold til oppstarten av anbudet i Tønsberg 01.01.2002. Det er korrekt at internnumrene i Nettbuss Buskerud hadde et 1-tall som fjerde siste siffer, jeg kjenner ikke årsaken til det, men det hang igjen fra den gang NSB Biltrafikks selskaper i Buskerud og Vestfold hadde et 1-tall som førstesiffer for busser (og tilsvarende 3-tall som førstesiffer for lastebiler som ikke var semi-trekkvogner).
NSB Biltrafikk skulle opprinnelig bytte navn til Nettbuss rett etter nyttår 2000, men NSB opplevde - som noen kanskje husker - en relativt tøff start på det nye årtusenet, og de styrende organer mente det kunne bli oppfattet feil om NSB Biltrafikk ga slipp på navnet sitt i det samme momentet. Hvis jeg ikke husker feil byttet konsernet navn til Nettbuss rundt april 2000. Når det gjelder eksakt dato, håper jeg noen kjenner historien rundt dette noe bedre enn meg...
9012, 9017 og 9069 ble overført fra NSB Biltrafikk Drammen til Nettbuss Horten da de startet sitt første anbud i Vestfold 01.01.2000. Dengang var man dessverre ikke så bevisst mulighetene for også å vinne et anbud to år senere at man brydde seg så mye om om "hull" i internnummersystemet. 9070 - 9088 ble overført til Nettbuss Vestfold til anbudsstart 01.01.2002, mens 9111 og 9112 ble overført til oppstart av TIMEkspressen linje 8 i november 2002.

Øyvind Berg 29 jan kl 20:53:
9066 går for tiden i en helt nystartet arbeidslinje mellom et stort boligfelt og Kongsberg næringspark. Passasjerutviklingen vil vise om bussen kjøpes av Nettbuss Drammen eller om det trengs større buss på linjen.

AndN 30 jan kl 00:14:
Nettbuss "Vestfold" vant to anbud i Vestfold, med oppstart 01.01.2000 og 01.01.2002, og følgelig ble ingen busser overført 01.01.2001. Jeg tror ingen av bussene 9069 - 9088 har noen fortid i NSB Vestfoldrutene (som jo ble fusjonert inn i NSB Biltrafikk Drammen 01.01.1993).

AndN
Innlegg: 665
Registrert: 2007-02-05 18:05:31

Legg inn av AndN » 2008-02-03 22:11:00

Takker for mange gode svar Bent.

Så det viser seg altså at #9089 og #(5)374 er samme buss.

Brukeravatar
Øyvind Berg
Innlegg: 4571
Registrert: 2007-01-17 0:51:38
Sted: Elvebyen

Legg inn av Øyvind Berg » 2008-02-11 18:14:27

Litt sent svar av meg, men takk Bent, her var det en del oppklaring. Jeg tror forresten bussene har blitt overført i puljer 9070-9076, 9077-9084 og 9085-9088, siden Nettbuss i området der pleier å være veldig flinke til å gi internnummer i riktig rekkefølge etter når de er registrert første gang. Den siste puljen er jo dessuten busser fra SBC.
Sist redigert av Øyvind Berg den 2009-03-29 11:32:35, redigert 1 gang totalt.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

AndN
Innlegg: 665
Registrert: 2007-02-05 18:05:31

Legg inn av AndN » 2008-02-11 20:08:00

#9070-#9076 - Tideligere Nettbuss/NSB Biltrafikk
#9077-#9084 - Tideligere DOB(Nettbuss)
#9085-#9088 - Tideligere SBC

En annen buss som hørte hjemme i Tønsberg var #(2)5198/#1198? DJ 18627 Volvo B10B opprinelig levert til NSB på Lillestrøm som #1257.
Denne bussen var merket med #1198 og bærte SL fargene ihvertfall fram til 2004?
Hvor har denne nå tatt turen?

Bent skriver at man ikke brydde seg særlig mye om "hullene" i Internnummrene når man sendte busser til Horten i 2000 > #9012, #9017, #9031-#9037 og #9069.
Ble det sendt flere busser til Horten på denne tiden som til noen grad fyller "hullene"? Mener å huske at man ihvertfall hadde noen gamle Repstad busser samt en grå Setra i Vestfold rund år 2000 og utover.
I tillegg har det var det en rød malt DOB buss (Arna B10M 1-1-1 m/brønn) i Tønsberg før og i begynelsen på anbudet fra 01.01.02.
Denne DOB bussen var vel sikkert utlånt og av rimelig gammel BF91 årgang(sikkert like gammel som #9077).
Noe sier meg at denne bussen var merket #45 men dette kan være feil.

Steinar
Innlegg: 250
Registrert: 2007-10-26 21:08:49
Sted: Salhus, Bergen

Legg inn av Steinar » 2008-04-10 22:52:57

Hei
9066, KH 28138 er solgt til Tide Buss og stasjonert i Sauda. Ser at dette er en Ikarus E91, men for meg er dette en ukjent busstype. Er det noen som har litt info om understell, motor og karosseribygger på denne busstypen?
Mvh. Steinar

Brukeravatar
Øyvind Berg
Innlegg: 4571
Registrert: 2007-01-17 0:51:38
Sted: Elvebyen

Legg inn av Øyvind Berg » 2008-04-11 7:18:19

Steinar skrev:Hei
9066, KH 28138 er solgt til Tide Buss og stasjonert i Sauda. Ser at dette er en Ikarus E91, men for meg er dette en ukjent busstype. Er det noen som har litt info om understell, motor og karosseribygger på denne busstypen?
Mvh. Steinar
Ikarus E91 er et helbygd ungarsk produkt. Er vel selvbærende konstruktsjon, som på Setra.

Noen som vet om den ble for liten for ruta på Kongsberg, eller om ruta ble avviklet?
Sist redigert av Øyvind Berg den 2009-03-29 11:32:42, redigert 1 gang totalt.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

thor
Innlegg: 135
Registrert: 2006-05-12 21:11:38

Legg inn av thor » 2008-04-11 8:13:57

Repstadbussen ble opprinnelig levert til Øybuss, og gikk fast på Rute 102, Tjøme de første årene. Den var da hvit og gikk i heldekkende reklame for farmandsstredet. Link til bilde etter at den ble omlakkert i Øybuss`farger. En veldig god buss å kjøre

http://s177.photobucket.com/albums/w238 ... 477a-1.jpg

Svar