
MB O303er hos Gauldal Billag (noen UBOer)
Re: MB O303er hos Gauldal Billag (noen UBOer)
Sist redigert av audun den 2010-10-30 7:10:04, redigert 1 gang totalt.
Re: MB O303er hos Gauldal Billag (noen UBOer)
Sist redigert av audun den 2010-10-30 7:14:11, redigert 1 gang totalt.
Re: MB O303er hos Gauldal Billag (noen UBOer)
Denne er fortsatt i drift som kjøreskolebuss hos Nord-Trøndelag Fylkeskommune.
NB
Nikon-fotograf
Nikon-fotograf
Re: MB O303er hos Gauldal Billag (noen UBOer)
DF 18397 er fortsatt i bruk. I dag kunne den sees kjørende i Trondheim.
- Øyvind Berg
- Innlegg: 4574
- Registrert: 2007-01-17 0:51:38
- Sted: Elvebyen
Re: MB O303er hos Gauldal Billag (noen UBOer)
Har endelig fått fulgt opp det jeg startet denne tråden med, nemlig de ukjente O303ene hos Gauldal Billag. Fikk tidligere ikke ting til å stemme helt, for blant annet greide jeg ikke å få med meg at PN 56944 og PC 56944 var to forskjellige busser. Når bare én bokstav skiller dem så går det jo lett i ball.
Jeg har også den senere tiden lært meg litt mer om de forskjellige O303-modellene, så noen ting ble etter hvert litt mer opplagt. Den kanskje viktigste tingen er det at det kun er RHD-variantene som har mellomrom mellom hjulbuen og gummilista. På samtlige andre varianter ligger gummilista rett over hjulbuen.
De to siste som jeg ikke har oppsummert tidligere er nok de som har blitt foreslått ja.
RHDen på Støren er helt klart DE25062. Den ble avregistrert 08.08.2007, altså mindre enn tok uker før jeg fotograferte den. Jeg kom også over et annet bilde på nettet der den var identifisert, og hvor de samme merkene i fronten var synlige.
Bussen er altså levert til John S. Halvorsen på Seterstøa i 1985. I september 1988 ble den solgt til Sende Busstrafikk, og i desember 1992 videre til Gauldal Billag.
Den litt kortere bussen på Røros må også helt klart være PC56944 som det ble vist bilde av med ny eier på Elnesvågen. Den ble avregistrert dagen etter DE25062, altså 09.08.2007, og ble solgt til nye eieren 18.09.2007, som fikk skilter på den igjen 12.12.2007. Også det passer veldig godt med at jeg var innom der 02.09.2007.
Gauldal Billag kjøpte forøvrig bussen fra Grimstad og Omegn Bilruter i juli 1989.
Og da trodde dere kanskje at det var slutt på O303er å identifisere? ..... Å, neida!
Det er en kjent sak at MB O303 (og O404) har en tendens til å havne i Russland eller andre østlige land, så at man finner noe kjent der borte om man søker på nettet er ikke usannsynlig. Og i går fant jeg en som ser veldig ut til å komme fra Gauldal Billag, men noe eksakt identifikasjon greier i hvert fall ikke jeg.
http://fotobus.msk.ru/photo/441624/
Det jeg i hvert fall kan se er at den har 6 vinduer langs siden, hvorav det bakerste ser ut til å være ørlite lengre, så dette er nok mest sannsynlig en 15-rekker, altså en 12-metring. Det man også lett ser er at dette ikke er noe RHD.
En annen ting man ser er også det at dette er en veldig tidlig utgave (1974-1981) fordi den har metallfront. Det er jo egentlig en liten pussighet med O303 at den nyere plastfronten ser betydelig bedre ut enn den gamle metallfronten. Logisk sett så skulle det jo vært omvendt.
Og er det ellers noen som kan forklare meg hva de andre modellvariantene KHP-L, KHP-A, KHP-R, RHH, RHP, RHS, ÜHE og ÜHP står for, og hvordan man kan skille dem fra hverandre?
Jeg har også den senere tiden lært meg litt mer om de forskjellige O303-modellene, så noen ting ble etter hvert litt mer opplagt. Den kanskje viktigste tingen er det at det kun er RHD-variantene som har mellomrom mellom hjulbuen og gummilista. På samtlige andre varianter ligger gummilista rett over hjulbuen.
De to siste som jeg ikke har oppsummert tidligere er nok de som har blitt foreslått ja.
RHDen på Støren er helt klart DE25062. Den ble avregistrert 08.08.2007, altså mindre enn tok uker før jeg fotograferte den. Jeg kom også over et annet bilde på nettet der den var identifisert, og hvor de samme merkene i fronten var synlige.
Bussen er altså levert til John S. Halvorsen på Seterstøa i 1985. I september 1988 ble den solgt til Sende Busstrafikk, og i desember 1992 videre til Gauldal Billag.
Den litt kortere bussen på Røros må også helt klart være PC56944 som det ble vist bilde av med ny eier på Elnesvågen. Den ble avregistrert dagen etter DE25062, altså 09.08.2007, og ble solgt til nye eieren 18.09.2007, som fikk skilter på den igjen 12.12.2007. Også det passer veldig godt med at jeg var innom der 02.09.2007.
Gauldal Billag kjøpte forøvrig bussen fra Grimstad og Omegn Bilruter i juli 1989.
Og da trodde dere kanskje at det var slutt på O303er å identifisere? ..... Å, neida!

Det er en kjent sak at MB O303 (og O404) har en tendens til å havne i Russland eller andre østlige land, så at man finner noe kjent der borte om man søker på nettet er ikke usannsynlig. Og i går fant jeg en som ser veldig ut til å komme fra Gauldal Billag, men noe eksakt identifikasjon greier i hvert fall ikke jeg.
http://fotobus.msk.ru/photo/441624/
Det jeg i hvert fall kan se er at den har 6 vinduer langs siden, hvorav det bakerste ser ut til å være ørlite lengre, så dette er nok mest sannsynlig en 15-rekker, altså en 12-metring. Det man også lett ser er at dette ikke er noe RHD.
En annen ting man ser er også det at dette er en veldig tidlig utgave (1974-1981) fordi den har metallfront. Det er jo egentlig en liten pussighet med O303 at den nyere plastfronten ser betydelig bedre ut enn den gamle metallfronten. Logisk sett så skulle det jo vært omvendt.

Og er det ellers noen som kan forklare meg hva de andre modellvariantene KHP-L, KHP-A, KHP-R, RHH, RHP, RHS, ÜHE og ÜHP står for, og hvordan man kan skille dem fra hverandre?
Øyvind

– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap
Re: MB O303er hos Gauldal Billag (noen UBOer)
Dette er DD-72226 1983 mod EX.1 Hallingdal Billag. EX.2 Ragnar Wahlen EX.3 Hølonda Auto før den til slutt kom til Gauldal Billag
- Øyvind Berg
- Innlegg: 4574
- Registrert: 2007-01-17 0:51:38
- Sted: Elvebyen
Re: MB O303er hos Gauldal Billag (noen UBOer)
Jeg er litt nysgjerrig på hvordan du kom fram til at det er akkurat den. Selv bruker jeg ofte en del tid på å sammenligne bilder og forskjellig sånn for å komme fram til svaret, men her virket det jo som det var ganske lett for deg.audun skrev:Dette er DD-72226 1983 mod EX.1 Hallingdal Billag. EX.2 Ragnar Wahlen EX.3 Hølonda Auto før den til slutt kom til Gauldal Billag
Litt sammendrag om bussen: O303-15RHS, første gang registrert 1983-03-18. Den skal altså ha vært demobuss aller først, og så Hallingdal Billag #36. Neste eier var Ragnar Wahlen, Salsbruket, og første overtakelse som man finner i AutoSys er at Hølonda Auto kjøpte den i januar 1987. Der var den #6. Gauldal Billag kjøpte den i desember 1994 (omregistrert i januar 1995) og den ble avregistrert i juli 2003. I september samme år ble den solgt til en i Hovin i Gauldal, men den ble aldri registrert. Og så har den altså havnet i Russland en gang etter det.
Øyvind

– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap