Nostalgi - del 2 - PC46295 og DD50000

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
NeooplanN138Frank
Innlegg: 1314
Registrert: 2006-07-20 10:58:48

Nostalgi - del 2 - PC46295 og DD50000

Legg inn av NeooplanN138Frank » 2008-01-10 19:49:56

I Agderfylkene hadde rutebilselskapene få eller ingen busser man kunne kalle "helturistbusser". De skikkelige flotte turisbussene kom fra Rogaland og de betjente bussferiereisende på strekningen fra Stavanger til Kristiansand, og tildels østover/nordover i fylkene også. Selvsagt hadde de lokale selskapene "turbusser", og disse ser dere i senere innslag. ADS (Arendal Dampskibs Selskap) var det første selskap i Agder som "kastet" seg på turbussbølgen, og våget å kjøpe busser i utlandet. Først ut var Nr 72 - PC46295, en Delta 400 bygget på Scania BR116 chassis med boggie. Året var 1980. Bussen ble vel mest benyttet på turkjøringen til ADS-Reiser. Kan ikke huske å ha sett den i fex ruten Kr.Sand-Arendal-Eidanger.
72
PC46295
Scania BR116A
Chnr 1900996
DeltaPlan 400 - 1980 15/7
Bilde

Neste skikkelige turistbuss hos ADS var Nr 119, og denne vakte oppsikt i Agderfylkene da den kom. Dette var en Mercedes Benz O-303 15 RHS og året var 1982. Bussen ble kjøpt inn til ADS og ble brukt av Bertel O. Steen til å frakte inviterte gjester og presse ned til en bussmesse/konkurranse samme år. Husker ikke hva messen heter og hvor den var, men alt foregår utendørs med diverse konkurranser bussene imellom og ferdighetskjøring. Sto mye i Rutebiltidende om denne turen. Bussens farge var også noe nytt og var lakkert slik av Mercedes fabrikken. Bussen hadde alle faciliteter, og var blandt det beste fabrikken kunne tilby. Denne bussen var også første buss, sammen med en av Renault bussene, som trafikkerte expressruten "Sørlandsbussen" Kr.Sand - Oslo. Bussen eksisterer jo fremdeles, og neste stopp blir vel russebuss, campingbuss eller annet....
119
DD50000
Mercedes Benz O-303 15 RHS
Chnr WDB30049513031667-1982 25/3
Bilde

Begge bussene ble med over til ATS, og har vel begge "gått hele veien nedover" i systemet og til sist blitt brukt som skole- og reservebuss før de ble solgt ut av selskapet.


Dette var del 2, og mere "gammal moro" kommer til den som venter....
Frank

Terje
Innlegg: 1503
Registrert: 2006-01-28 13:32:17
Sted: Aurdal

Legg inn av Terje » 2008-01-10 20:03:59

Vet du hvor og hvem som har DD50000 i dag...? Mulig jeg roter, men har DD50000 vært i hallingdal billag en tid..?

Knut Andvord
Innlegg: 2231
Registrert: 2007-01-22 21:31:46
Sted: Drøbak

Legg inn av Knut Andvord » 2008-01-10 20:29:32

Terje skrev:Vet du hvor og hvem som har DD50000 i dag...? Mulig jeg roter, men har DD50000 vært i hallingdal billag en tid..?
Reg på et firma i Larvik (Kjøndal AS). Siste EU 27.01.06. Skulle hatt neste 10.06
Sist redigert av Knut Andvord den 2008-01-10 21:19:30, redigert 1 gang totalt.
Knut Andvord
Vedlikeholdstekniker Stadler Rail

Bård H
Innlegg: 171
Registrert: 2006-10-28 19:49:04
Sted: Kapp

Legg inn av Bård H » 2008-01-10 20:35:17

DD 50000 ble solgt av Osmundsen i Arendal til Geir Fossum på Elverum våren 1995. Den hadde vel blitt byttet inn av ATS der. Fossum drev et lite turbuss-selskap på Elverum i denne perioden. Han startet med en kort O303 med reg.nr.KT 25838. Deretter kjøpte han DD 50000. Den første solgte han på slutten av 90-tallet og kjøpte sin tredje O303 fra Lundstad Trafikkskole. Det var BL 99381. Dette var en RHD som OFB kjøpte ny i 1984. Han avviklet selskapet kort tid etter dette. BL 99381 ble solgt til Halden, men jeg husker ikke hvor DD 50000 tok veien.
BH

lars inge

Legg inn av lars inge » 2008-01-10 20:54:50

hmm det jeg vet om DD50000 er at den bar intern 213 i ADS i sin tid.
den ble vist nok byttet inn 12/6 95 hos osmundsen videre solgt samme dato til en kar på Løten videre solgt i 1999 til sport kl gjøvik lyn solgt videre oktober 02 til en kar i levanger som solgte den i november 02 til en kar i jacobsli det var det jeg kan legge til av historie fra mine lister

litt teknisk om DD50000:
ant seter: 48
lengde 11,95m
bredde 2,50m
aksel avstand : 6,30m

når det gjelder PC46295 intern nr 072 så vet jeg lite om den

NeooplanN138Frank
Innlegg: 1314
Registrert: 2006-07-20 10:58:48

Legg inn av NeooplanN138Frank » 2008-01-10 21:53:52

Hos ADS hadde bussen Nr119, ATS gav den først Nr713, deretter Nr213.
DD50000 har ikke vært hos Hallingdal Billag, skjønt de hadde vel to RHD (DD98925 og DE72611) og en RHS (DD72226). Var ikke DD50000 til salgs for en tid tilbake i Bergensområdet?

Frank

phmostad

Legg inn av phmostad » 2008-01-10 22:47:45

Det står en 0303 hos Kjøndal. Så da er det nok høyst sansynlig denne. Firmaet holder til i Tjølling mellom larvik og Sandefjord. like etter Løvberg mølle. Firmaet drev både med dykking og begravelsesbyrå tidligere og ble da populært kaldt "Himmel og hav" men Begravelsesbyrået er solgt nå. Sist jeg kjørte forbi sto bussen med hekken inn i et bygg og med en presenning rundt så mulig det er en motoroverhaling eller noe slikt på gang

Bilberger

Legg inn av Bilberger » 2008-07-27 23:29:57

DD 50000 Ble solgt tilbake til Westrum i Levanger i 03.
Han solgte den til en i Oslo området på sen sommeren 03.

Når jeg solgte den tilbake til Westrum så sto det 1.5 mill km på måleren :)

Bussen var da lakkert hvit med rød stripe.

Dette var en kjempe go buss som jeg brukte til å kjøre utdrikkningslag, musikkkorps og andre fest glade folk :lol:

gunn-mas

Legg inn av gunn-mas » 2008-07-30 0:03:16

Hva betyr RHD og RHS?

Sveia
Innlegg: 516
Registrert: 2007-05-01 14:00:52
Sted: Støren

DD 72226 fra Hallingdal Billag

Legg inn av Sveia » 2008-07-30 17:19:32

Denne Mercedes O-303-bussen ble siden kjøpt av Hølonda Auto AS og deretter kjøpt av Gauldal Billag as.

phmostad

DD50000

Legg inn av phmostad » 2009-10-06 8:51:29

Nå står denne på Finn.no Eieren Kjøndal døde plutselig for ikke så lenge siden så er derfor til salgshttp://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19304209

Svar