Verste bussen dere har hatt.

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Terje
Sted: Aurdal

Legg inn av Terje » 2007-12-12 18:18:13

Daniel Diesel skrev:Når jeg ser at vogner som MB 1628 er representert her som verste buss, må jeg nesten smile litt i skjegget. Samtidig vet jeg at enkelte Benz vogner/serier kan være forbausende tunge å kjøre. Husker godt de manuelle Arna Benzene på Bilsentralen Nesbru, særlig de som hadde orginal Benz front. Jeg syntes ikke de var noe gode akkurat, da jeg begynte der. Jeg foretrakk faktisk Scania 110 foran de. Etterhvert ble de bedre.

Jeg hadde egentlig tenkt å skrive Ontario som min verste opplevelse. Men, så sitter jeg og tenker litt. Greit at glam og luksusfaktor ikke var på topp. Men hadde jeg egentlig noe særlig problemer med de på linje 39 og 49? Egentlig ikke. De bråkte litt vel mye, og man ble sliten, men de fungerte godt nok for meg. Man må tage hvad man haver.

Samtidig glir tankene hen på Flodhester og Makrellkasser, og annet foregående matriell. Jeg kan levende forestille meg hvordan det må vært i de tider. Og bensin Bedford uten servo. Vi har det forbannet godt materielt sett i våre dager. Ingen tvil om det.

Men, kronen på verket, må være de Büssingene Lommedalsbussen hadde da jeg begynte der. Det stod en bak verkstedet klar til hogging, og en på tunet, som tilsynelatene aldri var ute og gikk. Grunnen til det, fant jeg snart ut.

Man satt forferdelig vondt, og rattet hadde helt feil vinkel. Bremsene var av type Ultra sensitive, på grensen til det hysteriske. Motorbremsen var av en helt annen verden, med en helt utrolig effekt. Når man kom susende ned mot Sandvika, og det stod folk på Valler Gymnas, sa det bare LU-LU-LU, så stod vi der med alt blodet i forkroppen og bulende øyne. 0 til 60 var kanskje ikke så veldig imponerende, men fra 60 til 0, kunne intet kjent fartøy overgå Büssingen. Forferdelig grusom på vinterføre. Man måtte lage en "egen" holdeplass på KI senteret på Rykkinn. Ofte gikk de som egentlig skulle av på Skytten av på toppen. De var lei av å gå opp igjen, da Büssingen ofte bare sklei innom Skytten, og skjøt bare videre mot KI.

For å gjøre kundeopplevelsen komplett, hadde vogna midtmotor, med trinn opp og trinn ned. Så hvis en litt småfrekk type brekte litt, var det svært tilfredstillende å se han snuble fordi du var litt brå på gassen. Så snublet han i trinnet opp. Ga du en kjapp toutch på bremsen akkurat da, var sambaen igang. Etter på en eller annen måte å ha gjenvunnet balansen en smule oppå podiet, kom trinnet ned. Når disse kjekkasene endelig hadde funnet plassen sin, var det som regel en lystig tone i vogna. Nok en grønnskolling hadde lært å respektere Büssingen som det trollet den vitterlig var.

Den hekkmotor ledd DAF'en OFB hadde, (var det 502?) kommer også veldig langt opp. Type 0 styring. Jeg ser at DAF er overrepresentert her, så jeg går for Büssing.

Første serie MAN leddvogn med 6,9 liters motor, står også fram i minnet som horrible greier. Feilbestilt så det holder. Miljø-spesifisert, sa de. Ingen vogn har vel noensinne ryki så fælt som de gjorde? Keramisk katalysator til 150 000 stykke, som røyk i ett sett! Luft fra trykkluftsystemet induserte luft i manifolden, som ga 0 til 6 km/t i klasse med hvilken som helst Porsche. I starten fikk man ikke av dørbremsen når vogna var overlastet. Virkelig praktisk i Oslo sentrum, må man vel kunne si.
Du hadde nok ikke smilt i skjegget ditt om du hadde prøvd en av disse omtalte 1628... Hehe... BF110 fra tidlig 70 tall er nok langt mer å foretrekke fortsatt.. Men har oxo kjørt et par 1628 12 metringer fra nettbuss, og disse er ok busser... Høres kanskje rart ut å velge en MB fra 1989 som værsting buss i og med jeg kjørt busser fra 1960 i vanlig rutetrafikk, Engeseth Hadde igjen et par høyreratta scania den gang jeg begynte å kjøre i 82, å kjørte ganske mye de... Men ingen buss har jeg nok vært mer misfornøyd med en disse omtalte 1628..

Hans Martin Kollerød

Legg inn av Hans Martin Kollerød » 2007-12-12 18:50:04

Lommedalsbussen hadde 4 slike BL 11769, BL 11849, BL 15725, og BL 15970. Disse bussene var ikke noen suksess, og alle var utrangert innen 10 år. i en lang periode kjøpte en Volvo B 57. En av Bussing bussene ble brukt til en katastrofeøvelse, den ble veltet utfor Akerhuskaia med endel utstoppede kjeledresser som simulanter.

jhals

Legg inn av jhals » 2007-12-18 4:54:08

Her kjem mitt bidrag til "den verste bussen å kjøre".
Bilde
Sende Busstrefikk XK 12743 - verste buss å kjøre

Dette ser då ikkje ut til å være noko fæl buss å kjøre, tenkjer kanskje nokon. Men det skal eg sei deg, då eg kom inn i denne bussen sist torsdag kveld, fann eg ikkje plassen min sjølv om eg var den einaste som var der :shock: . "Min plass" er førerplassen, men å komme seg ned i førerstolen var ikkje lett. Kanskje om eg hadde gått opp i stolen og prøvd å skli ned mellom rattet og seteryggen. Men det ser jo fryktelig dumt ut. Alternativet vart å innta sittestillinga før eg kom bort til stolen slik at eg kunne skli sidelengs inn på puta. Vel, der satt eg. For å få bussen til å kjøre må ein bruke føttene. Men dei fekk eg ikkje opp på pedalane, for her kom rattet i veien. Å ratte måtte nesten stå der det sto sidan seteryggen ikkje gjekk ann å regulere lenger bak enn rett opp. Der sto ein vegg der bak. Etter 15 minutt fekk eg finjustert armer og bein slik at eg kunne komme avgarde. Eg sat som på ein kyrkjebenk.
"Kroppen hans er feil", seier sikkert nokon no :oops: . Men eg skal røpe for deg at kroppen min er 182 cm lang, 82 kg og det som stikk lengst fram når eg står oppreist er nasetippen. Så det er ikkje noko i veien med kroppen min, bare dissa fordømte Irizarane :twisted:.
Derfor er Irizar noko av det verste eg kjøre.

Terje

Legg inn av Terje » 2007-12-18 20:55:12

Må være veldig forskjellig i førerplassen denne til sende da, i motsetning til de maken 4 seriene som JVB har/har hatt... Sitter utrolig godt i de... Mye jeg ikke liker på denne typen irizar,men føreplassen er fin... Derimot syns jeg ikke jeg sitter så godt i de aller nyeste (K serien) fra irizar..

Brukeravatar
jael
Sted: Glømfjord, Nordland
Kontakt:

Legg inn av jael » 2007-12-19 10:31:51

jhals skrev:Her kjem mitt bidrag til "den verste bussen å kjøre".
Bilde
Sende Busstrefikk XK 12743 - verste buss å kjøre

Dette ser då ikkje ut til å være noko fæl buss å kjøre, tenkjer kanskje nokon. Men det skal eg sei deg, då eg kom inn i denne bussen sist torsdag kveld, fann eg ikkje plassen min sjølv om eg var den einaste som var der :shock: . "Min plass" er førerplassen, men å komme seg ned i førerstolen var ikkje lett. Kanskje om eg hadde gått opp i stolen og prøvd å skli ned mellom rattet og seteryggen. Men det ser jo fryktelig dumt ut. Alternativet vart å innta sittestillinga før eg kom bort til stolen slik at eg kunne skli sidelengs inn på puta. Vel, der satt eg. For å få bussen til å kjøre må ein bruke føttene. Men dei fekk eg ikkje opp på pedalane, for her kom rattet i veien. Å ratte måtte nesten stå der det sto sidan seteryggen ikkje gjekk ann å regulere lenger bak enn rett opp. Der sto ein vegg der bak. Etter 15 minutt fekk eg finjustert armer og bein slik at eg kunne komme avgarde. Eg sat som på ein kyrkjebenk.
"Kroppen hans er feil", seier sikkert nokon no :oops: . Men eg skal røpe for deg at kroppen min er 182 cm lang, 82 kg og det som stikk lengst fram når eg står oppreist er nasetippen. Så det er ikkje noko i veien med kroppen min, bare dissa fordømte Irizarane :twisted:.
Derfor er Irizar noko av det verste eg kjøre.
Jeg tok bilde av søster-bussen i Bodø i oktober i år; XK12744. Se: http://www.rhf.no/phpbb2/viewtopic.php?t=2518&start=30

Denne bussen gikk i trafikk med Hurtigrutepassasjerer. Jeg er ikke helt sikker på om bussen var innleid, eller om Bodø Sightseeing har overtatt den mer permanent... I alle fall var sjåføren ingen "pingle"... Heller en rimelig kraftig kar...!

Nå er det vel kanskje slik at Irizar bygger etter målsøm; Det er derfor kanskje litt forskjell på de ulike byggene, på hvor langt fram veggen bak sjåførplassen er plassert...

Terje

Legg inn av Terje » 2007-12-19 15:07:42

Godt mulig de bygges etter det.. De første irizar som jeg kjørte, ca 2000 mod syns jeg var trang rundt førerplass, men de utgavene som JVB fikk som er maken til den omtalte sende bussen (2005 mod.?) var helt ok å sitte i... Men mulig alle ikke er like da..

Bent G.M.

Legg inn av Bent G.M. » 2007-12-19 21:46:10

Verste bussen jeg har kjørt er Vestoppland Bilselskaps JC42875, MB O303 fra 1976 med VBK. Denne gikk Starum-Kapp-Raufoss-Hov i Land i noen år, i tildels kupert terreng. Stødig og med fin fjøring, men der stopper godordene mine. Hadde de bare husket å sette i motor, du kunne bare glemme å gire opp i bakkene. Det hører med til historien at de måtte skifte motor 3 ganger, da motoren skar seg p.g.a. overrusing.

Brukeravatar
jael
Sted: Glømfjord, Nordland
Kontakt:

Legg inn av jael » 2007-12-20 10:12:54

Bent G.M. skrev:Verste bussen jeg har kjørt er Vestoppland Bilselskaps JC42875, MB O303 fra 1976 med VBK. Denne gikk Starum-Kapp-Raufoss-Hov i Land i noen år, i tildels kupert terreng. Stødig og med fin fjøring, men der stopper godordene mine. Hadde de bare husket å sette i motor, du kunne bare glemme å gire opp i bakkene. Det hører med til historien at de måtte skifte motor 3 ganger, da motoren skar seg p.g.a. overrusing.
Sjåførfeil...! :wink:

Mercedes-motorene går 1,7 mill km hvis man bare passer seg for overrus... Jeg tror MB O303 hadde en alarm som begynte å pipe, dersom moteren ble overruset...

Terje

Legg inn av Terje » 2007-12-20 14:49:39

Bent G.M. skrev:Verste bussen jeg har kjørt er Vestoppland Bilselskaps JC42875, MB O303 fra 1976 med VBK. Denne gikk Starum-Kapp-Raufoss-Hov i Land i noen år, i tildels kupert terreng. Stødig og med fin fjøring, men der stopper godordene mine. Hadde de bare husket å sette i motor, du kunne bare glemme å gire opp i bakkene. Det hører med til historien at de måtte skifte motor 3 ganger, da motoren skar seg p.g.a. overrusing.
Har vestoppland hatt 303 MB..? Trodde det bare var 302 de hadde hatt jeg..

Bent G.M.

Legg inn av Bent G.M. » 2007-12-20 18:24:29

Vestoppland Bilselskap hadde aldri O302 og bare denne ene O303'n. De prøvde seg senere på et par O305, men heldigvis ble det slutt på disse Hit...bilene.

Terje

Legg inn av Terje » 2007-12-20 20:13:07

Ok.. Hadde vestoppland en orginalbygd MB også som by/ringrute...?

Bent G.M.

Legg inn av Bent G.M. » 2007-12-20 20:31:20

Jeg tok feil. Du har rett. Det var DD46518 (#203) en kort O303 fra 1982. Denne var rein turbuss, var aldri borti den.

tore-buss
Sted: ROLVSØY

Legg inn av tore-buss » 2007-12-20 20:55:17

Da vi kjøpte 112 vår så så vi på flere mercedeser og ALLE hadde hatt motoroverhalinger, Tror det største problemet var ventiler som løsnet og datt ned på stempeltoppen. De var ikke noe gode og kjøre heller,Det var v8 motorer og påbygg fra jonchere og vanhool. Finner meg ikke til rette i mercedes buss og lastebil.
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

Terje

Legg inn av Terje » 2007-12-20 21:11:59

tore-buss skrev:Da vi kjøpte 112 vår så så vi på flere mercedeser og ALLE hadde hatt motoroverhalinger, Tror det største problemet var ventiler som løsnet og datt ned på stempeltoppen. De var ikke noe gode og kjøre heller,Det var v8 motorer og påbygg fra jonchere og vanhool. Finner meg ikke til rette i mercedes buss og lastebil.
Må vel bare si meg enig i dette... Prøvde en Actros forleden dag, den skulle vist være så bra... Men fant meg ikke til rette der, fikk ingen god kjørestilling... Det har jo aldri MB hatt på busser heller... Værst har de orginalbygde vært, tror MB bygger bussene bakfra, den plassen som blir igjen til overs blir sjåførplass...

Bård H
Sted: Kapp

Legg inn av Bård H » 2007-12-20 23:05:48

Vestoppland Bilselskap hadde som Bent G. sier 4 stk. MB på 70-80 tallet. Den første var den som han ikke likte. Noen av oss likte den også. Den startet uansett tempratur og var meget varm og god. Med 190 hk og 5-trinns kasse var det ingen drømmebil i bakkene, men meget god å kjøre. Den hadde forøvrig slik bakdør som det blir skrevet om på innleggene om JVB. De to neste MB-ene var reine bybusser. Det var de første moderne bybussene på Gjøvik. Tidligere hadde det kun vært scania med front-motor. Den første kom i 1977 og hadde arna-bygg. Det var en dem-bil som VB kjøpte. Det var en revolusjon i bybusstrafikken. En nydelig lettkjørt buss som alle sloss om å kjøre. Fantastiske vinteregenskaper. Gikk aldri med kjetting. Året etter kjøpte VB en til. Den var maken, men med VBK-bygg. Denne var ikke like god å kjøre, men etter tiden moderne. Begge hadde dørløsning 2-2-0. I 1981 kjøpte de en turbuss, orginal MB O303 med 32 sitteplasser. Spesielt tenkt brukt til fotballturer og turer i Trio-Tours med små grupper. Den første moderne turbussen i VB. Senere ble det Setra og Scania.
BH

Svar