omniexpress i Tønsberg

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar

magneh
Innlegg: 1615
Registrert: 2006-02-16 23:18:35
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av magneh » 2007-11-06 8:14:36

Ja, det er bare å gratulere thor! Du er den første jeg vet om som har tatt bilde av doningen! En ting er helt sikkert, og det er at du er førstemann tilk å poste bilde av en OmniExpress i Norway farger her på forumet! Denne bussen så litt kraftigere ut enn den på messa, så regner med at dette er den som er 3,7 høy. Siden dette er en demo, skal den vel litt rundt om kring i vårt langstrakteland før den blir kjøpt inn til en eiger. Hvem er det som eventuellt kan være intressert i Tønsberg? Bussen overrasket meg faktisk positivt på dette bildet, så nå gleder jeg meg til å se 15 meteren til Firda! Takk for bilde!
Hilsen Magne

[url]www.magnehaheim.no[/url]
[url]www.facebook.com/magnehaheim[/url]

thor
Innlegg: 135
Registrert: 2006-05-12 21:11:38

Legg inn av thor » 2007-11-06 8:17:25

Tror ikke bussen skal gå i Tønsberg.

Det virker som Scania klargjør mange av bussene sine i Tønsberg nå.

Så en ny PB, dyprød for et par uker siden. Ikke noe navn på den, så kanskje den skulle til Sverre Haga?

Brukeravatar
jael
Innlegg: 2838
Registrert: 2006-07-21 14:11:29
Sted: Glømfjord, Nordland
Kontakt:

Legg inn av jael » 2007-11-06 10:58:59

magneh skrev:...Bussen overrasket meg faktisk positivt på dette bildet, så nå gleder jeg meg til å se 15 meteren til Firda! Takk for bilde!
Ja, bussen virker å kle NorWay-fargene. Dette ser bedre ut enn forventet!

Likevel vet jeg ikke helt hva jeg mener om fronten... Synes kanskje den mangler særpreg. Den blir litt for "tam" i forhold til konkurrenten Volvo 9700...

Brukeravatar
pgaa
Innlegg: 502
Registrert: 2007-01-06 16:24:00
Sted: Oslo

Legg inn av pgaa » 2007-11-06 11:51:26

Ikke så aller verst nei.. Men det er laaaangt igjen til at den matcher 9700 HD 8)
Det mest grusomme på denne kjerra er bakparten... For mye rariteter der....

Spennede å se hvor denna havner til slutt..

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8431
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Legg inn av SvB » 2007-11-06 12:18:16

Jeg tipper dette er demobussen til Norsk Scania. De skulle få en slik tidligere i høst, men regner med den har blitt forsinket. Det skulle være en toakslet buss. Ikke rart den kommer i Nor-Way-farger. Det er særlig her Scania har utfordringen med å finne tilbake det markedet de har mistet til Volvo 9700. De finskbygde Classic-ene hadde nesten monopol på Nor-Way-rutene tidligere, slik Volvo 9700 har det nå.

BUSSMANN

Legg inn av BUSSMANN » 2007-11-06 12:34:14

Hvis dere kommer i førerstolen på denn, så forsøk å se i venstre speil, fronten skråner så mye inn , så stolpen havner på speilet. Videre er det ikke full bredde på passasjerplassene fremst ut mot sidene, men de skal vel ha med passasjerer som passer i de setene. Utseende messig synes jeg den er stygg, men det er jo min personlige mening. Det er jo slik at noen liker dattera osv.....

Brukeravatar
jael
Innlegg: 2838
Registrert: 2006-07-21 14:11:29
Sted: Glømfjord, Nordland
Kontakt:

Legg inn av jael » 2007-11-06 14:41:57

Ja, jeg er litt enig med BUSSMANN; Jeg tror også at Laden Autokori må rydde opp i fronten, for at bussen skal bli mer tiltalende...

Kanskje Norsk Scania må ta et initiativ her...

tore-buss
Innlegg: 1324
Registrert: 2007-10-15 20:47:58
Sted: ROLVSØY

Legg inn av tore-buss » 2007-11-06 21:15:14

Bussen er til klargjøring i tønsberg og skal rundt på demo nå. Innsvinget på fronten er gjort pga vindsus og aerodynamik?
Bussen ser vel litt rar ut i fronten men en venner seg til den etter hvert vel, og kan sikker forandres en del med riktige farger/ stiper i fronten. Skal bli morro og se nøyere på den. Dette kaosseriet er vel 3,6 meter høyde. 12,8 lengde. Hilsen juel johansens bilruter.
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

btl

Legg inn av btl » 2007-11-06 22:47:24

Fronten minner meg veldig mye om MAN.
Dessuten sitter AC-kondenseren over bakakselen og det er vel ikke spesielt bra når bussen har hekkmotor og 2-aksler. Full buss = overlast så det holder. Skal bli spennende å se om de klarer å isolere/skjerme skiltkassa skikkelig, slik at den blir grei å kjøre i mørket. På bildet ser det ikke ut som skiltkassa ligger skikkelig inntil frontruta.

stianw
Innlegg: 259
Registrert: 2007-03-16 19:44:59
Sted: Hosle

Legg inn av stianw » 2007-11-07 9:07:33

Jeg synes fronten er litt stilig, jeg. Trøbbelet er at det er et annet formspråk på siden, og et tredje i hekken. Om de hadde "kantet opp" den store buen rundt førerplassen så den sto i stil med linjene i fronten tror jeg det hadde vært bedre. Og hekken har så mange designelementer at det flyter helt over. Håper vi vil se gode eksempler på lakkering som roer det ned litt.
Men jeg tror ikke utvendig design er viktigst når det gjelder om bussen slår an eller ei. Det er nå en gang sånn at veldig mange av de som sitter og kjøper inn busser ikke har busslappen og knapt noe forhold til buss utover at det er verktøyet som brukes til å tjene penger. Så det viktigste her er at den er istand til å tjene penger -så mye som mulig. Da kommer jo selvfølgelig byggekvalitet, gjenkjøpsavtaler og sånt inn i bildet. Og så får vi jo håpe at både sjåførens og passasjerenes komfort blir vektlagt. Veldig spent på hvordan denne vogna klarer seg!

tore-buss
Innlegg: 1324
Registrert: 2007-10-15 20:47:58
Sted: ROLVSØY

Legg inn av tore-buss » 2007-11-11 22:12:49

Det med innsving i fronten på busser er ikke noe nytt, Vaglen tours i halden fikk en scania classic k-113 rundt 1992-93 som var bygd med innsving både i fronten og hekken pga max bredde på busser som var 2,50. bussen var 2,50 forran og bak mens resten av bussen var 2,55. He he. Har sett en DAF Berckhof med forholdsvis mye innsvig i fronten også. Fra midten av 80 tallet en gang??
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

Knut Andvord
Innlegg: 2226
Registrert: 2007-01-22 21:31:46
Sted: Drøbak

Legg inn av Knut Andvord » 2007-11-12 7:55:56

"Innsvingen" i fronten har jo en klar fordel da. En buet front tar mindre plass i en trangkurve enn en flatfront. Utslaget er betydelig mindre. Husker også disse Berkhof greiene som HOB hadde med "Bova" mage
Knut Andvord
Utskremt/vettskremt rutebilsfremfører Norgesbuss Drøbak

Uffe R

Legg inn av Uffe R » 2007-11-12 10:01:46

Hej!
Føljande OmniExpress er påveg till Norge:

1858113 EK 420 EB4x2
1858405 EK 470 EB6x2*4
1858520 EK 380 IB4x2
1858526 EK 380 IB4x2
1858791 EK 380 IB4x2
1858843 EK 380 IB4x2
1858846 EK 380 IB4x2
1858863 EK 380 IB4x2
1858982 EK 380 IB4x2
1858987 EK 380 IB4x2
1859066 EK 340 EB4x2
1859076 EK 420 EB4x2
1859078 EK 420 EB4x2
1859087 EK 380 IB4x2

Egentligen er ju bussens riktiga grundbeteckning K....
Jag har valt att kalla den EK, eftersom C i grunden betyder helbyggd buss.
CN OmniCity, CK OmniLink IK eller IL OmniLine, och derfør EK før att førtydliga lite att det er en komplett uppbyggd buss av Scania.

Den seljs som en hel Scania i Omni-familjen, even om karossen byggs hos Lahden, liksom OmniLine byggdes hos BaltCoach i Tartu, Estland och nu flyttad till Scania, St Petersburg)

Hoppas någon kan komplettera vidare ner bussarna kommer

Mvh Uffe

Brukeravatar
bjørn
Innlegg: 619
Registrert: 2006-09-14 22:32:40

Legg inn av bjørn » 2007-11-12 10:12:19

Uffe R skrev:..IK eller IL OmniLine,.
Trodde L-chassiet var borte ved introduksjon av den nye Scania-serien....

Mvh
Bjørn

Svar