Hva vet vi om bussbranner?

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
stianw
Innlegg: 259
Registrert: 2007-03-16 19:44:59
Sted: Hosle

Legg inn av stianw » 2007-11-07 11:35:50

Det er en del bilder av dette i bildebanken til Scania. På Scanias kliss nye 13-liter ligger commonrailen utvendig på innblåsningssiden av motoren.
Bilde
Bilde
Aner ikke om denne motoren noen gang blir aktuell i buss, men den viser ihvertfall løsningen. Den gode gamle manifoilen eksisterer jo knapt nok lenger. Det er et sinnrikt system av rør, spjel og lednignger som skal sørge for at motoren oppfyller Euro5. Men det ser ihvertfal ut til at de har en varm og en kald side.
Bilde

tore-buss
Innlegg: 1343
Registrert: 2007-10-15 20:47:58
Sted: ROLVSØY

Legg inn av tore-buss » 2007-11-07 20:31:01

De nye innsprøytningssystemene har forskjellige betegnelser og oppbygning etter fabrikat og hvem motorfabrikkene samarbeider med. Common Rail systemet har for det meste vært brukt på privatbiler/mindre motorer men kommer mere på store nå etter hvert. Scania sitt har et annet navn, men prinsippet er vel mye av det samme. Scania 114 og 124 motorene (og V8) har ei høytrykkspumpe som sitter på registeret/kompresoren, som mater forholdsvis høyt trykk i forhold til de gamle vanlige matepumpene inn i et firkantrør som sitte helt i nedkant på toppene som da har kanaler inn til innjektoren. trykket står klart i kanalen når en vippearm som går på kammen presse ned ig bygger opp trykket i injektoren og når det skal sprøytes inn åpner en magnet ventil i dysa for innsprøytning. er egentlig et enkelt system. Det sitter en del følere og vakter rundt forbi som bestemmer når det skal åpnes, så den data hjernen jobber nok på høygear. hehe.
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

Svar