Hva vet vi om bussbranner?

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8527
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Hva vet vi om bussbranner?

Legg inn av SvB » 2007-11-02 19:02:29

Spørsmål om bussbranner og årsaken til dem dukker stadig opp på Busspraten. Det har også vært omtale av bussbranner denne uka, se:

http://www.rhf.no/phpbb2/viewtopic.php?t=2456

For noen år tilbake utførte Norges branntekniske laboratorium ved SINTEF i Trondheim en analyse av bussbranner i perioden 1997-2000 på oppdrag for Statens Vegvesen og Transportbedriftenes Landsforening (TL). Dette er noen år tilbake og mye kan ha endret seg. Det har sikkert skjedd noe med bussene etter den tid. Men hva viste undersøkelsen? Jeg skal forsøke summere opp noen momenter:

Omfang av bussbranner
Det ble gjennomgått 109 bussbranner for 4-års perioden. I alt ble 124 bussbranner etterforsket av politiet i perioden. Statistikken fra forsikringsselskapene tyder på at det er dobbelt så mange bussbranner i alt, dvs. vel 250 og følgelig vel 60 pr. år.

Hendelsesforløp
Typisk er at sjåfør eller passasjerer oppdager røyk i bussen, som regel bak (dvs. fra motorrom). De fleste brannene skjer i nye busser, 1-5 år gamle. Rapporten forteller ingenting om årsaken til dette, men det kan henge sammen med at nye busser er de som er mest aktive i trafikk. Av brannene som ble registrert, oppstod 55 % i motorrom og 33 % i kupeen.

Ca. 2/3 av brannene oppstod mens bussen var i trafikk, mens 28 % av bussenes stod parkert. Det omfattet også noen påsatte branner.

Brann og merke
Det er selvsagt flest branner i Volvo-busser fordi det er flest av dem. Hvis en ser dette i forhold til branner pr. 1000 busser, blir det 6,2 (lavest) for Scania, 8,4 for Volvo, 10,8 for Mercedes, DAF 12,8, MAN 17,2 og 18,1 for andre merker. Analysen av skadeomfang viste av Volvo kom klart best ut. Vurderingen var at Volvo-bussene hadde bedre dimensjonert skillekonstruksjon mellom motorrom og kupe. Dermed fikk man hindret spredningen og økt muligheten for brannslokking.

Brannårsaker
Det er to hovedårsaker til bussbranner: 1) elektrisk anlegg (ca. 32 %) og 2) drivstofflekkasje (ca. 21 %). I 28 5 av tilfellene var årsaken ukjent. 10 % av brannene var påsatt. Det gjaldt som oftest eldre og hensatte busser.

Vel halvparten av brannene oppstod i motorrommet, som regel lekkasje av diesel på varme flater. Elektrisk årsak skyldes oftest gnissing av løse ledninger i motorrom eller kupe.

Dette var noen hovedmomenter, men mange detaljer kunne føyes til.

Ola R.
Innlegg: 431
Registrert: 2006-11-25 13:35:55
Sted: Volda

Legg inn av Ola R. » 2007-11-03 15:58:38

Uten at jeg har teknisk, eksakt viten om det, vil jeg anta at grunnen til at Volvo har bedre skillekonstruksjon mellom motor og kupe, er at de er de eneste i dagens moderne bussmarked som fremdeles benytter midtmotor-konseptet.

Dette har trolig med behovet for bedre lyddemping å gjøre, siden midtmotoren gir potensiell spredning av motorstøy i større deler av bussen enn ved hekkmotor. En hekkmotorbuss "kjører fra" motorlyden sin. Også varmemessig er en midtmotorbuss avhengig av bedre skjerming av kupeen, siden motoren blir liggende nærmere golvet enn ved hekkplassering. Dette fordi høyden oftest kan justeres med noe oppbygging av baksetepartiet for hekkmotor. Ved midtstilt motor har en ikke samme mulighet for å bygge karosseriet opp i høyde over motoren. I tillegg har en midtmotor større behov for innekapsling, for å beskyttes fra ytre påvirkning; støt og slag fra f.eks. ferjelemmer og andre hindringer som kan skade motoren ved for lav bakkeklaring. Men denne innekapslingen skjer jo helst mot bakkenivå, og har nok i mindre grad innvirkning på skillet mot kupeen.

Denne innekapslingen av motoren er ikke bare positiv, siden mekanisk tilkomst til maskineriet blir vesentlig mer tungvindt enn for et mer åpent hekkmaskineri. Dersom en prøver tilkomsten i et midtmotorrom, og også ser på hvor mye støv og skitt med gammel olje og diesel iblandet som finnes her - i forhold til gjennomsnittet i et hekkmotorrom (som jo selvsagt også kan bli skittent og fælt) - så ser en at det er mye potensielt brennbart i et så innelukket og trangt motorareal som på en midtmotorsbil.

Brann i buss er uansett hekk eller midt et tema som nok kvalifiserer til "det skjer ikke meg"-10 på topp. Vi veit vel at det kan skje, og vi veit at en slik situasjon utvikler seg fort mot en potensiell katastrofe, men er vi flinke nok til å forberede oss sjøl og passasjerene på dette? Hva med følgende scenario; frontkollisjon med utslått sjåfør - den frontmonterte el-sentralen eller dashbordet kortslutter og el-anlegget tar fyr; hvor mange av passasjerene er blitt orientert om nødutganger og evakuering i en evnt. nødsituasjon?

Åpent bygde by- og forstadsbusser er lettere å evakuere enn høybygde og mer møblerte langrute-/ekspress- og turvogner. Å gå ut med brask og bram med branninfo og evakuering m.m. over mikrofonorientering er vel noe som sitter langt inne, og vi skal jo ikke skremme passasjerene heller. Likevel bør evakuering av bussen være med i en generell orientering om bussreisen!
Ola R.

tore-buss
Innlegg: 1343
Registrert: 2007-10-15 20:47:58
Sted: ROLVSØY

Legg inn av tore-buss » 2007-11-03 22:42:36

Det er flere ting som setter i gang en bussbrann, største årsaken er nok at et dyserør ryker og sprøyter finfordelt dieseldamp på området ved eksosmanifoil og turbo. eller det skjer en overledning/ kortsluttning på + hovedkabel mot jording. Er det da i tillegg ikke noe særlig rent i motorrommet så kan det begyne og brenne bra ja. Har sett en del eksempler på motor rom som IKKE er særlig rene, det ser vel egentlig helt for Jæv... ut enkelte steder. det bør vaskes minst 2 - 3 ganger i året, men det blir slurva med. Har erfaring fra dette etter 11 år som mekanikker på scania her i Østfold.
Midtmotor er ikke lett og få vaska rent, spesielt oppe på motor så her legger det seg mye brennbar og god blanding etter hvert.
Volvo har jo spesielt på lastebil hatt en del elektriske årsaker til brann, så det går vel litt på buss også tenker jeg. De har ikke hatt noe særlig ryddig el system i alle fall opp til fh serien på last. De nye kjenner jeg ikke til.
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

btl

Legg inn av btl » 2007-11-04 15:48:44

Jeg synes det er litt rart at ett dyserør skal sprekke. Er ikke de laget i messing? Hva om mekanikeren heller har skrudd til dyserøret på dysa med koningen litt skjev, eller at returrøret som er av pvc? har sprekt/morknet og at lekkasjen kommer derifra?

st.einar
Innlegg: 926
Registrert: 2005-11-06 14:14:15

Legg inn av st.einar » 2007-11-04 16:56:05

Kanskje derfor det hender uhell da, man tror ikke så skjer det!!

tore-buss
Innlegg: 1343
Registrert: 2007-10-15 20:47:58
Sted: ROLVSØY

Legg inn av tore-buss » 2007-11-04 18:01:02

Et dyserør er laget i tykkvegget stålrør. det er meget høyt trykk i dette røret, ei vanlig dyse ligger på opningstrykk ofte opp over 300 kg trykk og det bygger seg opp ennå litt høyere trykk i røret. det kan være flere ting som gjør at det ryker. Tretthetsbrudd, vibrasjoner hvis et klammer ryker eller at det er blit bøyd på i et uheldig øyeblikk. Det skal ikke bøyes på. Et retur rør ligger ofte ikke på den varme siden av motoren og det er dusjen fra høytrykksrøret som er så farlig. Har reparert lastebiler som har kommet med defekt dyserør og HELE isolasjonsmatta under hytta er gjenomtrekt av diesel, renner flere timer når hytta er jekka opp. Selv om en drar til røret litt skjevt på dysa/pumpa så retter det seg inn selv eller så vil det lekke med en gang under test etter jobben.
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

btl

Legg inn av btl » 2007-11-04 22:40:03

På de motorene jeg har sett (ett fåtall eldre personbiler) Sitter dieselinnsprøytning og eksosmanifoil på hver sin side av motoren? Jeg har forresten aldri sett en dieselmotor som er crossflow. En diesellekasje i motorrom kan man oppdage tidlig, da det gjerne lukter ganske stramt?

Brukeravatar
jael
Innlegg: 2838
Registrert: 2006-07-21 14:11:29
Sted: Glømfjord, Nordland
Kontakt:

Legg inn av jael » 2007-11-05 10:31:35

Dagens busser kjører lengre strekk uten stopp, og dette gjør det kanskje vankelig å oppdage en eventuell diesellekkasje...

Dagens sjåfører er heller kanskje ikke så teksnisk kyndige, kanskje heller ikke oppmerksomme på faren med diesellekkasjer... Kanskje de også kvier seg for å søke hjelp, i det "bussen skal frem..." Kanskje de tenker at de får melde om uregelmessigheter når ruta er kommet til veis ende, osv...

Forøvrig vil jeg mene at tore-buss har mye fornuftig i sine innlegg; Ikke bøy på stigerørene, og de må klamres fast, for å unngå vibrasjoner. Et brudd i disse rørene kan få katastrofale følger, dersom det ikke oppdages... Og som han skriver: Når rørene er montert, så er de enten tette eller så lekker de, mellom dyse og rør.

btl

Legg inn av btl » 2007-11-06 0:53:26

Det hender vel også at dekk tar fyr? Det brenner vel godt, hvis det først begynner å brenne, men bussen overtenner vel ikke? Årsak til dekkbrann kan være overlast?, bremser som henger på eller bremsing på kun en aksel over lang tid, f.eks nedover ett fjell. Ett dekk som har blitt så varmt at det brenner, er ikke helt enkelt å slukke.

Jan Henrik
Innlegg: 513
Registrert: 2007-06-03 18:36:44

Legg inn av Jan Henrik » 2007-11-06 10:36:47

btl skrev:Det hender vel også at dekk tar fyr? Det brenner vel godt, hvis det først begynner å brenne, men bussen overtenner vel ikke? Årsak til dekkbrann kan være overlast?, bremser som henger på eller bremsing på kun en aksel over lang tid, f.eks nedover ett fjell. Ett dekk som har blitt så varmt at det brenner, er ikke helt enkelt å slukke.
Det hører vel med til sjeldenhet hvertfall, at dekk blir varme og eksploderer er en ting, men ta fyr, tror ikke det...

tore-buss
Innlegg: 1343
Registrert: 2007-10-15 20:47:58
Sted: ROLVSØY

Legg inn av tore-buss » 2007-11-06 20:59:31

Motorer er bygd opp forskjellig, noen har Dieselpumpe og dyser på samme side som eksosmanifolder, feks scania 11 liters motor. Alle fra Type B 71 til 113. Feks k92 har pumpe og eksos på hver sin side. De nyere motorene med injektorer er alt skjult inne under toppdekslene så der er det i grunn bare mater og retur systemet som kan være årsak til utvendig lekk. Disse motorene har da også mye høyere trykk på dysene, opp til et par tusen bar.
De gangene det tar fyr i et dekk er vel nesten bare en årsak, at bremsen på det hjulet har lagt seg på og bremser temlig kraftig, eller at det har punktert og går varmt av den grunn. For det meste på hengere.
ET GODT RÅD NÅR DERE GÅR RUNDT BUSSEN OG KIKKER: ER DET PRIKKETTE OPP OVER ROMPA PÅ BUSSEN ER ÅRSAKEN EN ELLER ANNEN FORM FOR LEKASJE. DIESEL ELLER OLJE FRA MOTOR, GEAR ELLER KARDANG. Hilsen juel johansens bilruter.
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

Jan Henrik
Innlegg: 513
Registrert: 2007-06-03 18:36:44

Legg inn av Jan Henrik » 2007-11-06 21:08:56

tore-buss skrev:ET GODT RÅD NÅR DERE GÅR RUNDT BUSSEN OG KIKKER: ER DET PRIKKETTE OPP OVER ROMPA PÅ BUSSEN ER ÅRSAKEN EN ELLER ANNEN FORM FOR LEKASJE. DIESEL ELLER OLJE FRA MOTOR, GEAR ELLER KARDANG.
Prikkene du nevner betyr ofte sliten turbo, dårlige lager/tetninger som slipper igjennom olje, derav prikker... :wink:

tore-buss
Innlegg: 1343
Registrert: 2007-10-15 20:47:58
Sted: ROLVSØY

Legg inn av tore-buss » 2007-11-06 21:21:56

Det kan det også være, men det er veldig skjelden at en turbo er så slitt. det kan være at motoren rett og slett er utslitt også. Men i 98% av tilfellene kan du bøye deg under og se at det ligger veske på bakken som har lekt. Det virker som nye turboer nå heller total havarere på kort tid enn at di begyner og bruke olje som før i tiden, mulig det har noe med at de får harder belastnig på nye motorer pga varmen i eksosen osv, høyere effektutak osv.
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

btl

Legg inn av btl » 2007-11-06 21:56:01

tore-buss skrev:De nyere motorene med injektorer er alt skjult inne under toppdekslene så der er det i grunn bare mater og retur systemet som kan være årsak til utvendig lekk. Disse motorene har da også mye høyere trykk på dysene, opp til et par tusen bar.
Nå sporer jeg kanskje litt av, men, dette hørtes interessant ut. Har du noe bilde av dette? Jeg har forstått det slik at matesystemet er fra drivstofftanken og til pumpa. Jeg ser da for meg at pumpa og høytrykksystemet sitter under toppdekselet på motoren. Sitter det noe kontaktstykke på toppdekselet som går til dysa? Er litt nysgjærrig på gjennomføringen i toppdeksel til matesystem og retur. Jeg regner med at dysene kontrolleres elektronisk på så nye kjøretøy. Hva slags pumpe er det på disse bilene? Er det en pumpe pr sylinder/topp eller er det f.eks kammer og elektronikk som styrer innsprøytningstidspunktet?

Brukeravatar
jael
Innlegg: 2838
Registrert: 2006-07-21 14:11:29
Sted: Glømfjord, Nordland
Kontakt:

Legg inn av jael » 2007-11-07 10:03:41

Den nye teknolgien innen dieselteknikk heter "Common Rail", og du kan lese mer om den her: http://www.swedespeed.com/news/publish/ ... r_272.html

...og her: http://en.wikipedia.org/wiki/Common_rail

Her er en forklaring på norsk: (MB CDi :D ): http://www.dinside.no/php/art.php?id=1330

Og her skulle det være bilder så det holder... http://images.google.no/images?q=common ... s&ct=title

Svar