TIDENES BESTE LOKAL BUSSER

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
Tomas

TIDENES BESTE LOKAL BUSSER

Legg inn av Tomas » 2007-11-01 19:13:15

Hei alle sammen :D

Tidens beste Lokal Busser er etter mitt synd fra 1990 - 1999 Tenker da på Vestliner og Arna Påbygg Syns også at Volvo B10M er den Beste Bussen når det er snakk om Vinterføre med Tanke på at Motoren Ligger Midt i Bussen



Mvh...........
Tomas Lysjø :D

tore-buss
Innlegg: 1343
Registrert: 2007-10-15 20:47:58
Sted: ROLVSØY

Legg inn av tore-buss » 2007-11-01 20:28:59

Hvis vi ser bort fra Volvo b10m :roll: så er jeg vel enig. Men jeg tror ikke det er så mange som slår gamle gode VBK fra 70 tallet, spesielt i kombinasjon med scania 111. De gikk og gikk. Vår Katek fra 83 med SCANIA BF 111 er også og har bestandig vært en veldig bra buss, både og kjøre og vedlikeholdsmessig. er i bruk ennå. :) Hilsen Juel johansens bilruter.
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

Daniel Mossefinn
Innlegg: 700
Registrert: 2007-01-10 0:12:46
Sted: voss

Legg inn av Daniel Mossefinn » 2007-11-01 20:31:53

Arna busser fra tidlig 60 tallet er de beste ingen tvil.


Daniel
Asiatips Norges største reiseguide til Asia
http://www.asiatips.no

Terje
Innlegg: 1503
Registrert: 2006-01-28 13:32:17
Sted: Aurdal

Legg inn av Terje » 2007-11-01 20:38:41

Nei, spar meg for B10M... og gode til og ta seg fram på vinterføre er de i hvertfall ikke... Men BF 110 og 111 var skikkelig gode busser, helt enig i det... Har maaange km med de... Er den katek/111 fortsatt i drift i østfold altså..? Har sett den innimellom etter veien, men en stund siden nå..

Peter_M
Innlegg: 402
Registrert: 2007-05-29 17:19:41
Sted: Ferkingstad, Karmøy

Legg inn av Peter_M » 2007-11-01 21:04:37

Vest Type 4 med Volvo B9M er noen jeg liker velldig godt, min liste over best lokalbusser ser slik ut:
1: Vest V25 med Volvo B10M. Ikke anbudsbygd, men bygdt for ruter som ikke var på anbud.
2: Vest Type 4 med Volvo B9M. Disse er litt spesielle da de kan være alt fra veldig komfortable å reise med til å knirke og bråke som gamle treskuter.
3: Repstad fra slutenne av 70-tallet. helst med Volvo.
4: Arna Lagune med Volvo. Dette kan vel ikke kalle for lokalbuss, men her på karmøy har de de siste 10årene ikke vært brukt til så mye annet.

Verstingen er Vest Contrast med Scania bygd for anbud. makan til drittbuss finnes ikke.
Mvh: Peter Magnussen

Tomas

Legg inn av Tomas » 2007-11-01 21:04:43

Terje skrev:Nei, spar meg for B10M... og gode til og ta seg fram på vinterføre er de i hvertfall ikke... Men BF 110 og 111 var skikkelig gode busser, helt enig i det... Har maaange km med de... Er den katek/111 fortsatt i drift i østfold altså..? Har sett den innimellom etter veien, men en stund siden nå..

Hei :D

Det Spørs hva du sikter til Hvis det er Mye oppover Bake kan jeg vel være enig med deg Terje men jeg har bare gode Erfaringer med Volvo B10M på Vinterføre


Mvh........
Tomas Lysjø

tore-buss
Innlegg: 1343
Registrert: 2007-10-15 20:47:58
Sted: ROLVSØY

Legg inn av tore-buss » 2007-11-01 21:08:03

Kateken vår er i drift ja. Blir brukt til diverse kjøring i nærområdet. Den er i god stand, men skulle hatt en runde med utvendig rep. bytte noen sideplater osv pga tæring i aluminiumen osv. vi får se når vi får tid. det er i allefall en buss vi kommer til og ta vare på så lenge som mulig.
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

Brukeravatar
Tore H Wiik
Innlegg: 454
Registrert: 2005-10-25 9:22:38
Sted: Moss
Kontakt:

Legg inn av Tore H Wiik » 2007-11-01 21:48:49

Dersom du tenker bybuss, holder jeg en knapp på MAN NL263. Se forøvrig min testside http://www.busshobby.org/tester.htm

Lars-Haakon Nesse
Innlegg: 452
Registrert: 2006-08-04 11:20:11
Sted: Nesodden/Eid
Kontakt:

Legg inn av Lars-Haakon Nesse » 2007-11-01 23:04:54

Mine erfaringer basserer seg både fra en reisendes synspunkt, og som sjåfør.
rekkefølge uten betydning:
1: Volvo B10M/B9M ned VBK, ARNA eller VEST-liner.
2: Volvo B58 med ARNA eller VBK.
3: Volvo B10R ARNA (De 66 som gikk i Oslo)
4: Scania BF111, VBK42
5: Scania 113, ARNA

Dette bgir vel en liten pekepinn både på merke og på karroserri. Tidsepoken gis det vel og ganske klart signal om :wink:
LH

Brukeravatar
Øyvind Berg
Innlegg: 4546
Registrert: 2007-01-17 0:51:38
Sted: Elvebyen

Legg inn av Øyvind Berg » 2007-11-01 23:20:55

Tomas skrev:Hei :D

Det Spørs hva du sikter til Hvis det er Mye oppover Bake kan jeg vel være enig med deg Terje men jeg har bare gode Erfaringer med Volvo B10M på Vinterføre


Mvh........
Tomas Lysjø
Hva slags vinterføre er det du har kjørt på med B10M? Er det nybrøyta veier i bynære områder, eller er det ordentlig vinterføre?

(Jeg har aldri kjørt buss, men jeg elsker vinterføre så lenge man holder veisaltet unna. :D )
Sist redigert av Øyvind Berg den 2009-03-28 23:47:11, redigert 1 gang totalt.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

Tomas

Legg inn av Tomas » 2007-11-01 23:36:02

Hei :D

Det er side veier som er brøytet med litt snø og is dekke ja


Mvh..........
Tomas Lysjø :D

Ola R.
Innlegg: 431
Registrert: 2006-11-25 13:35:55
Sted: Volda

Legg inn av Ola R. » 2007-11-02 1:00:02

Når det er snakk om midtmotor og vinterføre, så blir jeg helt overgitt. Med ny B12M boggi, ble jeg stående og spinne (les; lugge med antispinn, uten framdrift) midt i et trangt kryss i København i sommer. Dette var uten trykk på boggien også. Tenker med gru på hvordan det blir på glatta hjemme, når bussen ikke greier å dra seg gjennom et trangt kryss på vanlig sommerføre, uten å ha tatt rennfart!

Også uten boggi er midtmotor på vinterføre noe skikkelig førsteklasses fordervelse. Har prøvd å gå klar disse feilkonstruerte knuseverka i størst mulig grad, men av og til må en bite i det sure eplet. Hjelpelause greier! Når det gjelder 10-liters Volvo med manuelt gir, har jeg forresten tilgode å prøve en bil som har naturlig og smidig utveksling på gir i forhold til motorytelsen. Som regel masse ulyd og røyk, og så plutselig blir det et rykk med akselerasjon og masse turtall før en må begynne på nytt gir. Automat funker litt bedre, men det er nå tungkjørte greier åkkesom, da.

B9M er en mye bedre og mer lettkjørt bil enn B10M, men begge typer egner seg absolutt som brukteksport i flatt, latvisk landskap, spør du meg! :wink:
Ola R.

Ola R.
Innlegg: 431
Registrert: 2006-11-25 13:35:55
Sted: Volda

Legg inn av Ola R. » 2007-11-02 1:00:32

Når det er snakk om midtmotor og vinterføre, så blir jeg helt overgitt. Med ny B12M boggi, ble jeg stående og spinne (les; lugge med antispinn, uten framdrift) midt i et trangt kryss i København i sommer. Dette var uten trykk på boggien også. Tenker med gru på hvordan det blir på glatta hjemme, når bussen ikke greier å dra seg gjennom et trangt kryss på vanlig sommerføre, uten å ha tatt rennfart!

Også uten boggi er midtmotor på vinterføre noe skikkelig førsteklasses fordervelse. Har prøvd å gå klar disse feilkonstruerte knuseverka i størst mulig grad, men av og til må en bite i det sure eplet. Hjelpelause greier! Når det gjelder 10-liters Volvo med manuelt gir, har jeg forresten tilgode å prøve en bil som har naturlig og smidig utveksling på gir i forhold til motorytelsen. Som regel masse ulyd og røyk, og så plutselig blir det et rykk med akselerasjon og masse turtall før en må begynne på nytt gir. Automat funker litt bedre, men det er nå tungkjørte greier åkkesom, da.

B9M er en mye bedre og mer lettkjørt bil enn B10M, men begge typer egner seg absolutt som brukteksport i flatt, latvisk landskap, spør du meg! :wink:
Ola R.

thor
Innlegg: 135
Registrert: 2006-05-12 21:11:38

Legg inn av thor » 2007-11-02 9:20:49

Volvo med Repstad karroseri

Eie

Legg inn av Eie » 2007-11-02 12:12:57

Enig med Thor. Volvo med Repstadkarrosseri. På andreplass Scania/Repstad.

Svar