Juel Johansens Bilruter.

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
tore-buss
Innlegg: 1346
Registrert: 2007-10-15 20:47:58
Sted: ROLVSØY

Legg inn av tore-buss » 2008-08-11 20:56:14

Vi hadde billetør langt ut på 70 tallet, vi var det siste selskapet rundt her som slutta med det.
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

tore-buss
Innlegg: 1346
Registrert: 2007-10-15 20:47:58
Sted: ROLVSØY

Legg inn av tore-buss » 2008-08-19 20:46:28

Her kommer et par bilder av den første bussen vår, En Protos lastebil som er ble bygd om på en låve bak i Rådalen her i 1919. Protosen hadde tidligere tilhørt det rumenske Hoff. Den gikk da Rute Solli - Rolvsøysund - Fredrikstad.
Vedlegg
EPSON003.JPG
EPSON003.JPG (62.15 kiB) Vist 2163 ganger
EPSON006.JPG
EPSON006.JPG (49.48 kiB) Vist 2163 ganger
protosen.JPG
protosen.JPG (65.66 kiB) Vist 2163 ganger
Sist redigert av tore-buss den 2011-07-17 15:39:45, redigert 1 gang totalt.
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

tore-buss
Innlegg: 1346
Registrert: 2007-10-15 20:47:58
Sted: ROLVSØY

Legg inn av tore-buss » 2008-08-24 20:31:27

Her er det et par bilder til på busser fra 20 og 30 tallet.

Først en (Mest sansynelig) Innternasjonal som det senere vistnok ble satt inn en Willys Kneight :?: en såkalt sleidemotor. Ikke ventiler men et sleidesystem som slapp inn luft og ut eksos.
Bilde

Her et bilde fra Sørensen og Balchens i Fredrikstad.
Bilde

Her er B10032 på tur et eller annet sted.
Bilde
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

tore-buss
Innlegg: 1346
Registrert: 2007-10-15 20:47:58
Sted: ROLVSØY

Legg inn av tore-buss » 2008-08-26 6:52:20

Her et bilde til jag fant (Familiebilde) he he. Er nok tatt i Førsten/ midtre del av 70 tallet.
Bilde

Bussen til venstre i bilde må være Scania B55 med Wattenberg karosseri ca 1960/61 modell. Denne ble bygd ny til oss som nevnt tidligere.
Bussen til Høyre er også en Scania da, men ikke sikker på type og karosseri men tror det er den samme bussen som på bilde som har vært hvist tidligere og som kommer litt lenger nede her. Ser også hjørnet av Buick Spesial 1965 modell som fortsatt er her på Gården.

Først det samme bilde men i litt annen Vinkel.
Bilde

Også det bildet som er vist tidligere. Ser ut som reg nr er B40194 eller B40184 eller B40134. Det nest siste tallet flyter liksom ut på bilde og ikke godt og tyde ordentlig.


Bilde
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

Hans Martin Kollerød

Legg inn av Hans Martin Kollerød » 2008-08-26 8:21:07

Den sist avbildede bussen er en Scania Vabis BF 71, 1956/57 mod. bygd av Larvik karosseri.

gunn-mas

Legg inn av gunn-mas » 2008-08-26 21:52:54

Brd. Repstads Karosserifabrikk leverte tidlig i 1953 en 31-seters Bedford med byggnr. 360 til Sørensen og Balchen, Østfold. Er det noen som vet hvem som fikk denne?

tore-buss
Innlegg: 1346
Registrert: 2007-10-15 20:47:58
Sted: ROLVSØY

Legg inn av tore-buss » 2008-12-10 20:01:18

Jeg fant et Vognkort som er skrevi ut fra politimestern i Fredrikstad 4/12-1945.
Regnr:B-11474. Regga som rutevogn.
Chnr: ?-4015
Motornr:245 123. Forbrenningsmotor på 6 Syllindre. Stempeldia 88,9 og Slaglengde 95,25 mm.
Ballongdekk:6,50x20.
total bredde buss=2,06 meter. Egenvekt 3230 kg. 23 Pass plasser.
Bilde
Bilde
Bilde
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

tore-buss
Innlegg: 1346
Registrert: 2007-10-15 20:47:58
Sted: ROLVSØY

Legg inn av tore-buss » 2008-12-10 20:38:55

Det har lagt et skilt inne på bjelkelaget borte i garasjen her også tenkte jeg at jeg får sjekke dette nr i forhold til det på vognkortet, syntes det var noe kjent se :lol:
Jaggu var det samme nr: gett. Jeg veit jo ikke om det skiltet har sitti på den Chevroletten men det er i alle fall det samme numeret.
Tall og bokstaver er Klinka fast i plata så jeg veit ikke hvor gamelt det kan være.
Bilde
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

ovebojarp

Legg inn av ovebojarp » 2008-12-12 13:45:24

Tack før en mycket intressant lesning om Juel Johanssens bussar, ett bolag som jag inte kan minnas jag sett som besøkare i Östersund.
Det er berømvert att få se så många velskøtta fordon.

Brukeravatar
gmidtun
Innlegg: 744
Registrert: 2005-11-02 15:44:06
Sted: Lofthus i Hardanger

Legg inn av gmidtun » 2008-12-12 15:31:32

tore-buss skrev:Jeg fant et Vognkort som er skrevi ut fra politimestern i Fredrikstad 4/12-1945.
Regnr:B-11474. Regga som rutevogn.
Chnr: ?-4015
Motornr:245 123. Forbrenningsmotor på 6 Syllindre. Stempeldia 88,9 og Slaglengde 95,25 mm.
Ballongdekk:6,50x20.
total bredde buss=2,06 meter. Egenvekt 3230 kg. 23 Pass plasser.
Chassisnummeret starter med XBBG, ser det ut til, og om jeg ikke husker feil var BG et frambygd chassis, altså en Chevrolet-buss uten snute. Har dere hatt noe sånt? XB betyr at chassiet er satt sammen ved General Motors sin samlefabrikk i København.

Gmidtun

Brukeravatar
jael
Innlegg: 2838
Registrert: 2006-07-21 14:11:29
Sted: Glømfjord, Nordland
Kontakt:

Legg inn av jael » 2008-12-12 20:21:48

Kan det dreie som en førkrigsmodell?

For det første var vel kjøretøybredden økt til ca 2,20 etter krigen...?

For det andre tror jeg støpte skilter med påklinkede bokstaver og tall ble slutt på i 1942...

Jeg lurer derfor om det ikke er tale om en omregistrering i 1945, evt også på samme eier...

Uansett tror jeg skiltet B-11474 ble tildelt første gang i 1937...
Bilde
Bilde

Hans Martin Kollerød

Legg inn av Hans Martin Kollerød » 2008-12-12 20:28:44

Jarle: Noen steder ble det levert støpte skilt til langt ut på 50 tallet, bl. a i Drammen. Sementbilene på Slemmestad hadde slike

gunn-mas

Legg inn av gunn-mas » 2008-12-13 0:23:21

Det heter i dag Juel Johansens Bilruter ANS. Hva er ANS i forhold til AS?

tore-buss
Innlegg: 1346
Registrert: 2007-10-15 20:47:58
Sted: ROLVSØY

Legg inn av tore-buss » 2008-12-13 9:05:25

gunn-mas skrev:Det heter i dag Juel Johansens Bilruter ANS. Hva er ANS i forhold til AS?
ANS Står for Ansvarlig selskap. Dvs går en konkurs så kommer de og tar både det som er igjen i butikken, og resten kommer de og tar fra det du har privat, hus, bil osv for og dekke tapet. Da vi tok over etter vår bestemor i 1992 så var det det som passa best for oss. Det er også slik at vi som jobber og er medeiere er heller ikke ansatt i firmaet, vi er her bare :lol:
I et AS er de som er aktive eiere ansatt på lik linje med andre annsatte.
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

haraldo

Legg inn av haraldo » 2008-12-15 11:09:34

tore-buss skrev:Husker det var en utepå her som hadde et innlegg som det sto noe slik som, Har sannsen for det Bakgårdsbusselskapet :?: . Mener og huske hvem det var men finner ikke innlegget igjen så skal ikke nevne navn. Var sikkert ikke noe galt ment men her et par bilder fra Garasjen og tomta vår. Kan vel ikke kalle dette for en Bakgård :?: :wink: . Mulig han mente noe annet med det men et Bakgårdsfirma bruker ikke og holde i gang i 88 ÅR (Hittil) vel.
Jeg kan ikke tenke meg at vedkommende som skrev dette kan ha ment det vondt, selv om jeg ikke har lest det selv... Jeg synes dette er ufattelig flott, og enda mer "sjamerende". Jeg blir grønn av misunnelse når jeg ser de flotte omgivelsene, det flotte huset og gårdstunet med busser! Hadde jeg noen gang flyttet til Østfold, vet jeg hvor jeg ville søkt jobb!
Jeg synes det er SÅ flott å lese om dette buss-selskapet, det er så enormt kjekt å se at det fremdeles finnes et "lite" selskap, med familietradisjoner så langt tilbake som en kan huske, og som fremeles drives som et familieselskap. Gud bedre så flott, fri oss fra anbudsselskaper og fylkeskommuner! Amen!
Det er med stor glede jeg leser dine kunnskaper om buss, og din kjærlighet til buss, og selskapet dere driver. Din kjærlighet til Scania generelt, og Classic i spesielt, synes jeg nesten er "rørende". Hadde jeg vært tøffere i trynet, og vært i nærheten hadde jeg insistert å fått kjørt en tur med den Classic`en med aut.gear og jeg skulle gjort det helt uten lønn (!!!), nå er mine slitasjeskader så store (etter over 20 år bak et turbussratt som krykkebruker...), at venstrefoten ikke lengre orker den lange turen opp til clutchpedalen... Og det er ikke så mange Classic med aut.gear, så derfor har jeg kanskje kjørt min siste Classic i dette livet...

Apr. gårdstun... Da jeg skrev boka om Haga Buss, kom jeg over et uendelig arkiv med bilder, og som ganske vanlig på den tiden for mange rutebileiere - så var gården/gårdstunet en meget sentral plass i selskapet, parkering, service, vedlikehold osv osv osv - og ikke minst i Haga sitt tilfelle - en møteplass for både busser og sjåfører...

Det var trangt på gårdstunet til Haga...
Bilde
Bilde

Dette bildet er ikke så godt, hadde det vært bedre kunne det vist de fantastiske omgivelsene Haga-gården ligger i... Bildet er også så dårlig at jeg ikke klarer å identifisere så mange busser, men bussen til venstre i bildet er i alle fall "skandalen" (Haga hadde navn på ALLE sine busser på den tiden...). Dette var en Scania (unnskyld...) - dette var første bussen i selskapet som fikk plysj-seter. Den hadde en stor bensin motor, som gjerne slukte i seg 7-8 l/pr mil, og masse olje... Den ble kjøpt brukt i Oslo i 1951, og man fant i ettertid ut at chassiset var mye eldre enn selger fortalte. Bussen ble bygget om til dør på høyre siden hos Axelsen. Dette var en buss hvor det meste gikk galt med, og den ble ikke lenge i selskapet før den ble solgt som bok-buss i Stavanger. En gang det begynte å brenne i bussen, lurte sjåføren på om han i det hele tatt gadd prøve å slukke brannen...
Bilde

Ser frem til flere poster om dette selskap, deres busser og deres ansatte. Ufattelig mye kjekkere å lese om enn Tide, Veolia, Concordia og alle de andre med fullstendig historieløse og intetsigende navn. Bare navnet på selskapet deres er fantastisk, så kommer fargeskjema og de ufattelig vedlikeholdte bussene... Stå på videre...

hei å hå

Harald

Svar