Juel Johansens Bilruter.

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
ken
Innlegg: 1614
Registrert: 2006-09-09 14:53:50
Sted: Askøy

Legg inn av ken » 2008-07-08 20:26:20

tore-buss skrev:
saurer skrev:Bilde
I Karlstad
Her er Broren til vår K-112. Kjørte etter den borte i Bergen her i Juni. Så den etterpå og fikk tatt bilde av den.
Bilde
Denne er eid av Truck West AS

tore-buss
Innlegg: 1345
Registrert: 2007-10-15 20:47:58
Sted: ROLVSØY

Legg inn av tore-buss » 2008-07-09 6:47:43

Her et bilde av noe av Vognparken vår 8)
Bilde
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

tore-buss
Innlegg: 1345
Registrert: 2007-10-15 20:47:58
Sted: ROLVSØY

Legg inn av tore-buss » 2008-07-14 19:21:06

Her er en oversikt over dagens vognpark.
Bilde
2004 model Scania L94 300 hk m/automat. Vest Center med Normal Gulv Bygd 1 Av 1. Kjøpt Ny.
Bilde
2001 Model Scania K114 380 hk motor Automat kasse. Carrus 503 Classic. Tidl SAS Flybuss.
Bilde
2000 model Scania K124 360 hk motor med CS Kasse. Carrus 502 Classic. Kjøpt NY.
Bilde
1998 Model Scania K124 6X2 15 meter. 420 Hk motor med Opticruise kasse. Carrus 502. Tidl Strømstad og Tanum Buss. se.
Bilde
Hino RB Regga 1997 (egentlig eldre men sto lenge på Lager) Tidl Østfold Buss/Fredrikstad reisebyrå.
Bilde
1996 Model Scania L113 320 hk motor med 5 Trinns manuell kasse. Vestliner 320. Kjøpt Ny.
Bilde
1986 Model MAN 16240. (Nå 321 hk) Aabenraa Karosseri. Kjøpt NY.
Bilde
1984 Model Scania K112 315Hk motor 10 trinn splitt kasse. Jonckhere Jubilee Karosseri. Tidl BNR i Bergenstraktene.
Bilde
1983 Model Scania BF 111. 305 Hk motor med 5 trinns manuell kasse. Katek Karosseri. Kjøpt Ny.
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8547
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Legg inn av SvB » 2008-07-14 19:30:53

Det står et VBK42-bygg bak/ til venstre for Katek-bussen. Hva slags buss er det? Regner med den er avskiltet.

tore-buss
Innlegg: 1345
Registrert: 2007-10-15 20:47:58
Sted: ROLVSØY

Legg inn av tore-buss » 2008-07-14 21:16:00

SvB skrev:Det står et VBK42-bygg bak/ til venstre for Katek-bussen. Hva slags buss er det? Regner med den er avskiltet.
VBK 42 Bygget er en Scania BF 111. Rutebuss Reg nr:KZ27325. Den har vi hatt siden den var ny. 205 Hk sugemotor med 5 Trinns manuell kasse. Vi har akkurat tatt den fram nå og Vaska den under og oppå og Smørt og sett over den. Har nesten ikke vært flytta på 1,5 År nå. Lurte på og sette på skilter når det blir 2009, da ern vetteran og billig Årsavgift. Satte på litt ladestrømm og den fyra med det samme.
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Og slik så den ut før vi vaska den, har begynt så vitt helt bak for og se hvor hart det satt.
Bilde

Det er en god bil ennå, trenger bare en runde med nytt eksosrør for og få EU godkjent denne. Også trenger den noen nye sideruter pga Dugging i disse. Jeg har aldri vært borte i noen Tung bil som har javnere bremser en denne ved bremseprøve. Lik vært år og den lå innom max 5% skjev hver gang, som regel bak på driven 0-2 % skjev. (OG jeg har kontrolert noen Lastebiler, busser og Hengere).

Tar med et bilde av lastebilen vår også, Scania Vabis L 56 1963 model med 3 veis tipp og Hiab Wire kran.
Bilde
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

st.einar
Innlegg: 926
Registrert: 2005-11-06 14:14:15

Legg inn av st.einar » 2008-07-14 22:00:12

Var på tur til Golsfjellet med 1986 Model MAN 16240. (Nå 321 hk) Aabenraa Karosseri når den var ny. Det var den varmeste og mest ubehagliste turen som jeg har vært med på. En badstue føltes kjøligere enn bak i denne bussen. Måtte ha vært noe galt med reguleringen. Så når vi bestilte buss senere så hadde vi ønske om bare ikke denne bussen. Sjåføren var like fortvila som oss. :lol:

Brukeravatar
jael
Innlegg: 2838
Registrert: 2006-07-21 14:11:29
Sted: Glømfjord, Nordland
Kontakt:

Legg inn av jael » 2008-07-14 22:37:37

Fin bildeserie av bussparken deres!

Den ser bra ut, den VBK'en; Fint at dere tenker å ha den som veteran.

Når det så gjelder Wire-HIAB'en; Er det noen form for sertifisering/årsgodkjenning av wiren til krana? Wiren kan vel ikke bli uendelig gammel...?
Bilde
Bilde

tore-buss
Innlegg: 1345
Registrert: 2007-10-15 20:47:58
Sted: ROLVSØY

Legg inn av tore-buss » 2008-07-15 6:19:08

st.einar skrev:Var på tur til Golsfjellet med 1986 Model MAN 16240. (Nå 321 hk) Aabenraa Karosseri når den var ny. Det var den varmeste og mest ubehagliste turen som jeg har vært med på. En badstue føltes kjøligere enn bak i denne bussen. Måtte ha vært noe galt med reguleringen. Så når vi bestilte buss senere så hadde vi ønske om bare ikke denne bussen. Sjåføren var like fortvila som oss. :lol:
Ja, det har vært mye varmt bak i denne bussen, Noe av det første vi gjorde når den var ny var og få kobbla bort det "Automatiske" styreventil systemet til varmereguleringa og monterte inn ei vanlig manuell vannkran. Har også kobla bort Takvarmen, det er ikke behov selv på dager med minus 15 Kullingser. Det er for dårlig opning på taklukene pån også skulle det vært 3 men ble montert bare 2 stk. Også har jeg montert ei Plate mellom Motoren og Gulvet bak for og dempe strålingsvarmen fra Motor og eksos. Er ikke så Værst nå, men den er liksom så Tett og lukka bak så det blir varmt inne i den på sommern.
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

tore-buss
Innlegg: 1345
Registrert: 2007-10-15 20:47:58
Sted: ROLVSØY

Legg inn av tore-buss » 2008-07-15 6:23:08

jael skrev:Fin bildeserie av bussparken deres!

Den ser bra ut, den VBK'en; Fint at dere tenker å ha den som veteran.

Når det så gjelder Wire-HIAB'en; Er det noen form for sertifisering/årsgodkjenning av wiren til krana? Wiren kan vel ikke bli uendelig gammel...?
Det er ikke behov for serfisering/Årsgodkjenning av Wiren til Krana nå som bilen er Veteran og ikke går i Trafikk mot betaling. En følger jo med på det selv og både Wira og krana er i god stand, vi bytta Wiren for noen år siden, sist vi hadde kontroll på krana.
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

stianw
Innlegg: 259
Registrert: 2007-03-16 19:44:59
Sted: Hosle

Legg inn av stianw » 2008-07-15 8:35:19

tore-buss skrev:Bilde
1983 Model Scania BF 111. 305 Hk motor med 5 trinns manuell kasse. Katek Karosseri. Kjøpt Ny.
BF111 fra '83? Trodde de hadde gitt seg med 1-serie på den tiden? Er den litt på overtid denne her?
Katek har jeg forresten aldri hørt om, hvor lå de? Det ser jo litt dansk ut...

Uansett mange fine busser dere har, Tore! Er ikke ofte jeg er på deres trakter, men jeg må nok innom og snuse litt neste gang! :lol:

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8547
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Legg inn av SvB » 2008-07-15 8:54:44

stianw skrev:
BF111 fra '83? Trodde de hadde gitt seg med 1-serie på den tiden? Er den litt på overtid denne her?
Katek har jeg forresten aldri hørt om, hvor lå de? Det ser jo litt dansk ut...
BF111 - det får meg til å legge til at F112 (etterkommeren av BF111) ble levert i 1982 som chassis til flere busser. Er dette et gammelt chassis levert på "overtid"?

Det interessante, rutebilhistorisk, ved denne bussen er vel at dette er eneste Katek-buss (Karosseriteknikk, Larvik, 1981-1984) som er igjen hos første eier, og med Kateks egen front. Katek buss nr. 1 er hos Lesja Bilruter, flott turbuss-karosseri, men den har Mercedes-front.

tore-buss
Innlegg: 1345
Registrert: 2007-10-15 20:47:58
Sted: ROLVSØY

Legg inn av tore-buss » 2008-07-15 18:34:42

stianw skrev:
tore-buss skrev:Bilde
1983 Model Scania BF 111. 305 Hk motor med 5 trinns manuell kasse. Katek Karosseri. Kjøpt Ny.
BF111 fra '83? Trodde de hadde gitt seg med 1-serie på den tiden? Er den litt på overtid denne her?
Katek har jeg forresten aldri hørt om, hvor lå de? Det ser jo litt dansk ut...

Uansett mange fine busser dere har, Tore! Er ikke ofte jeg er på deres trakter, men jeg må nok innom og snuse litt neste gang! :lol:
Scania Chassiet sto nok litt på overtid oppe på lageret i Maridalen, det hadde begynt og komme inn 112 Chassier da vårt ble kjøpt. Har ikke angra på at det ble BF chassiet, det har vært en meget god buss og det hadde vel litt med at vi ville ha brønn buss og de 112 chassia var vel hekkmotor chassier.

Du får stikke innom hvis du er nedover i Traktene her.
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

gunn-mas

Legg inn av gunn-mas » 2008-07-15 20:33:41

F82, S82, F112 og S112 (kun en i Norge) var de siste frontmotorchassis fra Scania. Jeg tror de blir levert med turbo som standard. BF111 er jeg usikker på om ble levert med standard turbo.

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8547
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Legg inn av SvB » 2008-07-15 22:33:05

gunn-mas skrev:
F82, S82, F112 og S112 (kun en i Norge) var de siste frontmotorchassis fra Scania. Jeg tror de blir levert med turbo som standard. BF111 er jeg usikker på om ble levert med standard turbo.
S82 og S112 var nye betegnelser for meg. Kan du fortelle mer, Bent Gunnar? Sjeldne disse. Ikke mange frontmotorbusser som ble levert tidlig på 80-tallet.

gunn-mas

Legg inn av gunn-mas » 2008-07-15 22:51:00

S82 og S112 hadde motoren rett over framakselen, og følgelig inngang bak framhjulet. Disse var popuære på dårlige veger bl.a. i Afrika. Jeg har sett bilde av en S82 med original Scania-lastebilfront. Så hadde da også disse bussene mange likheter med lastebilene. Jeg har kjørt en F82 vi hadde i Vestoppland Bilselskap (#208 JC63673, vi hadde også tvillingsøstera #207 JC63672). Dashbordet var akkurat som i en lastebil med hanskerom på høgre side. Motorkassa var like låg som på andre Scania chassis, men den fløt liksom utover og gjorde inngangen trang både for passasjerer og sjåfør. Når Volvo hadde plassert turboen oppå motoren, kunne jo ikke Scania gjøre det samme, så de plasserte den på sida og dermed dette konglomoratet av ei motorkasse.

Svar