Juel Johansens Bilruter.

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
haraldo

Legg inn av haraldo » 2008-12-15 11:18:06

Appr. RF29502 - så har jeg et par bilder av denne, som passet utmerket med JJB fargeskjema...
Hvis jeg ikke husker feil, var vel denne bussen født som en av trillinger som kom på likt til Haga (eller var det kanskje bare tvillinger, jeg begynner å bli gammel i husken...).

Første bildet er faktisk fra Finland, da den ble hentet som NY...
Bilde
Helt til venstre ser vi Trygve Haga, i midten med hatt - ser vi gamle Sverre, som insisterte på å være med å hente nye busser omtrent til han døde...

Bilde

Bilde

Hei å hå

H

tore-buss
Sted: ROLVSØY

Legg inn av tore-buss » 2008-12-17 21:09:15

Hei Harald.
Mye fine ord her ja :lol:
Og det var moro og se RF29502 i orginale fargene, det var en fin bil det der. Det som var problemet var vel Rusta som kom etterhvert, Vi sveisa en del pån og bytta noen plater osv. Hørte dem hadde sveisa pån dykkerklubben også. Tråki det men den er jo 25 År så en må regne med litt.
Hadde også problemer med Varmgang i automaten som vistnok (Fikk greie på etter kjøpet) hadde vært problem tidligere også. Vi bygde om kjølesystemet pån og bytta til Annen type olje, Faktisk en type som var før Dexron II olja kom. Alle mente at den kom til og gjøre det værre pga at den var tykkere, men jeg hadde nå min egen mening og vi hadde ikke problemer etter oljetype bytte.
Vi har nok litt mere enn midels inntersse for Buss og bil jeg og brodern, både Busser, lastebiler og personbiler med V8 motorer. Helst med en del kubikk i motoren. Det må være Biggblokk motorer 8) :lol: :lol: :P
Forøverig så har jeg selv Jobba på Scania i Sarpsborg og Halden i 11 År og tatt fagbrev som repratør av tunge kjøretøy så kunskapene er jo tilstede.
Men må jo også bare si det at en blir rimelig lei hele greiene innimellom når ting går i mot en og det stokker seg for mye, da begyner jeg og brodern og preke om R-620 :D . Dvs kutte ut hele bussmøkka og kjøpe oss en Scania R-620 hver og begyne og kjøre lastebil i stedet. Disse R-620 prekingane kommer nok tettere og tettere desverre.
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

Terje
Sted: Aurdal

Legg inn av Terje » 2008-12-18 20:56:36

Vent litt til, kommer en R på over 700 snart :D

Buss1Marius

Legg inn av Buss1Marius » 2008-12-18 21:21:59

noen som vet hvorfor disse 2 hadde automat?? kjørte en del med den andre før den ble russebuss, gikk jo som H.. Brukte 6t45 min fra Alnabru til Trondheim Havn inkl pause med den huskre jeg...

tore-buss

Legg inn av tore-buss » 2008-12-19 7:21:58

Buss1Marius skrev:noen som vet hvorfor disse 2 hadde automat?? kjørte en del med den andre før den ble russebuss, gikk jo som H.. Brukte 6t45 min fra Alnabru til Trondheim Havn inkl pause med den huskre jeg...
Etter det jeg ble fortalt så var det et forsøksprosjekt mellom Automat og Manuelle gearkasser, slitasje, kostnad over tid osv.
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

tore-buss

Legg inn av tore-buss » 2008-12-20 21:03:57

Hei Harald.
Jeg tror det kom bare 2 like av de bussene. Haga hadde også disse karosseriene med K-112 Chassier også. Da med nyere utgave karosserier med Lima sideruter, ellers så og si like.
Her et par bilder av RF 29502. Bildene er tatt en eller annen vinter på veg opp til Fagerhøy Fjellskole. Opp fra Hundorp.
Bilde
Bilde
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

haraldo

Legg inn av haraldo » 2008-12-20 21:23:11

tore-buss skrev:Hei Harald.
Jeg tror det kom bare 2 like av de bussene. Haga hadde også disse karosseriene med K-112 Chassier også. Da med nyere utgave karosserier med Lima sideruter, ellers så og si like
Det har du nok helt rett i... Jeg mener også huske at det var kraftig underdimmensjonerte bremser på disse 2 bussene, det var vel relativt vanlig med høy risiko for varmgang her rundt hvor vi bor med fjell på alle kanter...
Jeg mener også at disse 2 var et relativt "haste-kjøp" fra Haga-fam, noe som ofte har falt heldig ut for Haga...

Takk for bilder, det var hyggelig å se bilder av den - jeg har alltid lurt på hvordan det gikk med dem, så nå vet jeg i alle fall mere...

Hei å hå

tore-buss

Legg inn av tore-buss » 2008-12-21 20:16:34

Det som var problemet med bremsene var at Retarderfunksjonen i Gearkassa var for dårlig, Gikk over på et bremseprogram men var ikke noe retarder, kun motorbrems.
Det gikk fint så lenge en fikk geara ned før en begynte på bakkene og holdt den på riktig gear.
Her er et bilde jeg tok fra anlegget hos Haga. Jeg var i militæret på Madla som Fast mannskap/sjåfør og vi var og leta etter brukt turbuss. Da jeg kom bort i leiren etter 1 uke hjemme så ringte jeg bort til Haga og spurte om de hadde noe som skulle selges, dro da bort og så på denne. Når jeg dro hjem 1,5 uke senere var det med en Stk Scania BR116 delta buss i Haga Farger. Tok noen bilder som jeg sendte hjem, så de hjemme kunne se hvordan den så ut, men finner bare dette.
Tror den akkuratt hadde kommet hjem fra Danmark da jeg var og så på den, derfor så møkkette.
Bilde

Fant et bilde til etter vask borte fra Haga sitt annlegg, lurer på om det var fra da jeg henta den :?:
Bilde
Sist redigert av tore-buss den 2009-01-11 18:02:02, redigert 1 gang totalt.
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

tore-buss

Legg inn av tore-buss » 2008-12-21 20:30:09

Fant også et bilde fra jeg og Scania selgeren var og henta bussen på Carrus fabrikken i Tammersfors i Finland. Kjørte ned til Helsingfors og tok Silja Line over til Stockholm. Det er da AR77459.
Bilde
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

Brukeravatar
m.e.
Sted: Rakkestad

Legg inn av m.e. » 2008-12-21 23:26:33

tore-buss skrev:Fant også et bilde fra jeg og Scania selgeren var og henta bussen på Carrus fabrikken i Tammersfors i Finland. Kjørte ned til Helsingfors og tok Silja Line over til Stockholm. Det er da AR77459.
Bilde
Dette kunne vært et fint julekort hadde det ikke vært for de to "raringene" foran bussen. :D
Forøvrig en meget pen buss :!:
Håper å få se flere nye busser i disse fargene i flere år fremover :?: :)
Mvh. m.e.

Tor Corleone

Legg inn av Tor Corleone » 2008-12-23 22:40:45

Og Juel Johansens ex-DAF 1975-modell AR24950 er no lagt ut for salg.
http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... T.svl=Link

Brukeravatar
jael
Sted: Glømfjord, Nordland
Kontakt:

Legg inn av jael » 2008-12-24 12:37:31

...hva slags girsystem er det bussen har?

Bilde

Wilson halvautomat...?
Bilde
Bilde

tore-buss

Legg inn av tore-buss » 2008-12-24 13:46:32

GOD JUL ALLE SAMMEN :lol:
Bilde
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

Terje
Sted: Aurdal

Legg inn av Terje » 2008-12-25 16:08:33

jael skrev:...hva slags girsystem er det bussen har?

Bilde

Wilson halvautomat...?
Er ei halvautomat kasse ja, og tror det er wilson, var ingen kløtsjpedal på disse, volvo leverte også busser med denne kassa, Ringeriksruten hadde en B58 med sånn, kjørte den såvidt, der satt giringa på rattstamma..

haraldo

Legg inn av haraldo » 2008-12-26 0:15:10

Terje skrev:
jael skrev:...hva slags girsystem er det bussen har?

Bilde

Wilson halvautomat...?
Er ei halvautomat kasse ja, og tror det er wilson, var ingen kløtsjpedal på disse, volvo leverte også busser med denne kassa, Ringeriksruten hadde en B58 med sånn, kjørte den såvidt, der satt giringa på rattstamma..
Disse hadde vi et par DAF med, og intenrt ble de kalt "jumping Jack Flash..." fordi de var meget vanskelige for enkelte å geare uten at det ble kraftige rykk i bussene, og fra utsiden var det ganske morsomt å se disse "rykningene" i passasjerene når sjåføren var litt uheldig med å skifte gear. De var fullstendig avhengig av riktig turtall ved gearing, selv lærte jeg meg dette ganske fort og var en av få hos oss som likte disse gearkassene. Faktisk så gikk det så greit når en ble kjent med dem at en lett klarte å geare uten å lette pa gassen i det hele tatt...

...is a gas gas gas...

hei å hå

H.

Svar