Magnes bildetråd

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
magneh
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Magnes bildetråd

Legg inn av magneh » 2011-10-09 23:32:31

Sør-Norge rundt

Nå er det lenge siden jeg har vært aktiv her på forumet. Tiden går, og tidene forandrer seg. Bussinteressen forandrer seg ikke, men utdanning og kjærlighet gjør at det blir mindre tid til buss og foto. Nå har jeg endelig fått tid til en skikkelig Norgessafari, og turen gikk som følgende:

Oslo - Kristansand - Stavanger - Haugesund - Oslo - Førde - Ålesund - Trondheim - Bergen

Fin runde!

Det har vært en svært så spennende runde med ekstremt mye regn! Det har derfor ikke blitt så mange bilder, men det har da blitt noen allikevel. Her kommer en liten bildekavalkade!

Den første bussen jeg vil vise bilde av, er Setesdals nyeste ekspressbuss. Dette er en Volvo 9700 H 420 Hk med rullestolheis. Bussen gikk som en drøm, og hadde den triveligste sjåføren i hele Nor-Waysystemet.

Bilde

Bilde
Regnfult på Anda - Lote

Etter flere timer i regnet uten å ha tatt et eneste bilde, måtte jeg ta frem kamera når jeg var om bord i Mørelinjen. Det er en rute jeg tar såpass sjeldent, at her får heller et dårlig bilde bli det bildet jeg viser fra den turen.

Bilde

Ferden gikk til Trondheim, hvor jeg snudde umiddelbart med nattbussen til Stryn. Jeg la meg i det verste regnværet jeg har opplevd på lang tid, og våknet i Stryn til strålende vær. På Oppedal - Lavik fikk jeg tatt et solskinnsbilde av bussen. Det hadde jeg ikke trodd på denne reisen!

Bilde

Turen gikk til Bergen hvor den også hadde endestopp. Bergen har fått en haug av nye busser. Her kommer en liten bildeserie fra Bergen by!

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Med det vil jeg få ønske alle en riktig så god uke! Håper bildene faller i smak, selv om det er lenge siden sist :)
Hilsen Magne

[url]www.magnehaheim.no[/url]
[url]www.facebook.com/magnehaheim[/url]

magneh
Kontakt:

Legg inn av magneh » 2012-01-30 23:36:47

Nytt år, nytt kamera

Hei alle sammen, og godt nyttår.

Det er lenge siden jeg har gitt lyd fra meg her på forumet. Jeg er en aktiv mann, og tid er noe jeg sjeldent har. Jeg er elev ved noe som heter Musikkteaterskolen i Oslo, hvor målet er å bli utdannet musikalartist i 2013. Vi danser, synger, spiller teater og mye annet moro, og dagene strekker seg fra morgen til kveld. Ved siden av dette jobber jeg fortsatt i Nor-Way Bussekspress, samtidig som jeg skriver i Bussmagasinet. Ikke nok med det, men så har jeg startet opp et nytt firma. Firma heter noe så kreativt som "Magne Håheim", og tar for seg mine tjenester innen filmproduksjon, fotografering, artisteri og kamerautleie. Jeg kaller meg selv fotograf med spesialisering inn mot bussfotografering, men tar på meg alle slags spennende oppdrag.

I år har jeg gått til innkjøp av ett nytt kamera. Mitt gamle Nikon D40 har gjort sin jobb, og nå er Canon EOS 7D kjøpt inn i kameraparken. Jeg måtte ut å teste det i mørket i dag, og fikk et par bilder jeg ønsker å vise dere her. Jeg gleder meg til et nytt år her på Busspraten. Jeg vil så godt det lar seg gjøre fortsette å poste bilder, reiseskildringer og andre bussopplevelser her på forumet.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Håper bildene falt i smak. Dette var en liten smakebit på hva 2012 kan inneholde!
Hilsen Magne

NB
Sted: Kristiansund + Oslo

Legg inn av NB » 2012-01-31 23:18:47

Flotte bilder, Magne! Håper på mange godbiter her i år også :)
NB
Nikon-fotograf

Brukeravatar
Øyvind Berg
Sted: Elvebyen

Legg inn av Øyvind Berg » 2012-02-06 22:02:38

Veldig flotte bilder, og gratulerer med kjøp av Canon! :wink:
Jeg har planlagt å bytte utt mitt nåværende 400D med 7D ganske lenge nå, men det har blitt med tanken. Likevel tror jeg det endelig blir utskiftning nå før sommeren. Gamle kameraet har jo nylig passert 67 000 bilder, så sannsynligheten for at det skal begynne å feile snart er ganske stor. Så langt er det heldigvis bare objektivene som har gjort det, pluss at modushjulet på kameraet er veldig kranglete etter å ha vært ute i fuktig vær, eller bare høy luftfuktighet.

Artig at du har begynt å gjøre kamerabruk, både stillbilder og film, til en levevei ved siden av studiene. Jeg burde kanskje prøve å ta opp konkurransen, men jeg tror ikke det blir aktuelt nå som jeg har fått meg en ganske trygg fulltidsjobb. Fotografering er jo alt annet enn en sikker inntektskilde om man har tenkt å leve av det, og det er det kun de aller beste som klarer. Det hadde nok rett og slett bare ødelagt foto som en hobby, og det har jeg ikke lyst til. En gang i tiden var programmering den store hobbyen min, men etter hvert som jeg utdannet meg innen det (og gikk på en smell med en avbrutt mastergrad i København), har jeg litt vanskelig for å bruke fritiden til akkurat det. Det er fortsatt gøy, men bare i ordnede former på jobben. Så jeg håper du ikke tar fotograferinga for seriøst, og skulle det bli for kjedelig og lite innbringende, er det bare å gjøre det til en ren hobby igjen.

Jeg lurer litt på det site bildet der, er det tatt med ekstern blits med diffusor? Fargen på bussen er liksom litt for sterk og klar for å være opplyst av lyset rundt der. Eller er det rett og slett så mye mer å hente i RAW-format på det kameraet i forhold til mitt kamera?

Jeg håper også at du legger ut bussbilder litt oftere. Jeg burde sikkert vært flinkere til å kommentere dem, men de er like flotte hver gang, selv om jeg ikke sier noe. Om du bare har tatt ett bilde av gangen vil det bildet alene også være fint å se på. Det er jo ikke sånn at man alltid må vise et dusin. Det tar bare altfor mye tid ...
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

magneh
Kontakt:

Legg inn av magneh » 2012-03-08 0:12:42

Det er ingen blitz ute og går i mitt siste bilde, Øyvind. Det er bare svært lyssterkt, og fanger opp alle nyanser. Skal jeg anbefale et kamera, blir det 7D. Klart, 5D Mark 3 er ikke feil det heller, men da må du ha 30 lapper kun for huset :)

Jeg skulle ønske jeg kunne legge ut flere bilder, men jeg rekker rett og slett ikke. Jeg har flere hundre bilder jeg kunne lagt ut, men med skoledager på 12 timer, lekser, to jobber og aktiv freelancer, så blir dessverre bilder her på Busspraten en sjelden vare. Men jeg har ikke glemt dere. Jeg vil fortsatt legge ut bilder, men det er som du skriver. Det er sjeldent noe særlig kommentarer på bildene, og da virker timene det tar å ordne dem ganske bortkastet. Rett og slett :)
Hilsen Magne

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2012-03-08 12:53:12

Da gleder jeg meg til jeg etter hvert får kjøpt meg nytt kamera. 5D er egentlig ganske feil, for da må man jo bytte ut alle EF-S objektivene, og det er de jeg har flest av. Så på en måte er nok 7D den ultimate toppmodellen for oss vanlige dødelige forbrukere. I hvert fall de av oss som henfaller til Canon.

Det viktigste er jo uansett at du tar noen bilder, sånn at de kan bevares for ettertiden. Jeg for min del har tusenvis av bussbilder jeg ikke har fått vist og sannsynligvis aldri kommer til å rekke å vise, så det får man bare ta som det er. Jeg forstår også veldig godt det med at det ikke blir tid.

Ellers er det jo artig at du etter hvert er blitt synlig i ganske andre medier enn Busspraten. :wink:
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

magneh
Kontakt:

Legg inn av magneh » 2012-03-22 0:18:37

På tide med nye bilder

I dag har jeg satt av en time til å redigere noen bilder for å vise til dere på forumet. Jeg har vært en tur på Bussterminalen og snakket med sjåfører jeg ikke har sett på lenge, og ble inspirert til å vise fotografier. Dagene går med til det meste annet enn å ta bilder av buss, men noen jobber for Bussmagasinet gjør at kamera er fremme en gang i blant for det.

Bilde
Kveldens første bilde er tatt i Bø i Telemark 25. februar 2012. Dette er en spesiell dag for meg, for dette var dagen jeg hadde premiere på "Gangsterkomedien Harde Strenger" på Bø Kino. Jeg og en kamerat skrev manus til filmen i fjor, og spilte inn filmen i Bø, sommeren 2011. Filmen hadde godt over 1000 seere tilsammen på Bø Kino, og er på vei videre inn i nye kinosaler.

Bilde
Dette er en Tourismo Bussmagasinet testet for en tid tilbake. Fyldig reportasje med bilder kommer i magasinet som blir sendt ut i starten av april.

Bilde
Telemark Bilruter sin 112 ankommer Seljord. Den ser ganske stilig ut med svart luftinntak i front, må jeg si!

Bilde
Helt til slutt vil jeg vise frem en gladsak. Det har vært flere nedleggelser av ruter i Nor-Way Bussekspress i det siste, men endelig kommer det en ny rute. 320 Suleskarekspressen vil fra og med midten juni til midten av august kjøre gjennom Telemark, over Suleskar og til Stavanger. Turistruten som ble opprettet i 1990 har vært et populært innslag blandt nordmenn og turister. Ruten ble nedlagt i 2004, men nå har fylkeskommunene langs ruten og Telemark Bilruter bestemt seg for å prøve på ny. Jeg har vært i Seljord og snakket med Telemark Bilruter, og fått være med på tur for å ta bilder av denne uvanlig korte OmniExpressen.

Bilde

Da takker jeg for meg, så snakkes vi utover! Ta gjerne kontakt her eller på privat melding om dere lurer på noe. Jeg svarer når jeg har tid!

Bilde
Hilsen Magne

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2012-03-25 0:01:03

Når du viser bilder fra det busselskapet så bare kan jeg ikke la være å kommentere. :wink:
Her var det flere flotte bilder! :D

#100 (oppr. Nettbuss Vest #305) vet jeg ikke helt om jeg syns noe om, for setene er de definitivt hardeste jeg har sittet på i en 9700. Nå er jeg til daglig bortskjemt med TIMEkspressen linje 1 der setene har ekstra foret nakkepute, og i forhold til dem så er det nesten som å skulle støtte hodet på en trekloss i den bussen.
Uansett er den bedre enn #160 (oppr. Nettbuss Sør #29), for etter å ha reist med den og enkelte andre har jeg kommet fram til at med midtmotor så må bussen enten ha boggi eller være minst 13,5m lang og maksimalt høyden av 9700S. Ellers blir det bare gyngestol og reiseopplevelsen deretter.

Jeg har i grunnen ikke lagt merke til at #112 har fått mer svart i fronten. Luftinntak er det nok ikke så mye av i helplasten der, men idéen er nok hentet fra 9900, for der er det svart på det feltet. Det var ikke sånn på de første som kom i 2007, men fra 2008 så fikk de det. Tydeligvis ikke noe problem å gjøre sånn på 9700 også.

Jeg må ellers innrømme at jeg ikke uten videre greier å se hvor bildene av #101 er tatt. Men hvis utgangspunktet var Seljord så mistenker jeg at dere har vært en tur langs Garvikstrondi, altså veien som går på andre siden av Seljordsvatnet enn man pleier å kjøre. Der tror jeg knapt jeg har kjørt siden jeg øvelseskjørte, og det er ganske lenge siden nå.
Forøvrig synd med brøytestikka på siste bildet. Jeg hadde nok prøvd å posisjonert meg sånn at bussen kom forbi den. For jeg blir så irritert når sånne ting kommer i veien på mine egne bilder. :P
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

magneh
Kontakt:

Legg inn av magneh » 2012-04-12 22:25:46

Påskeferien 2012

Hei alle sammen, og vel overstått påske.

Jeg har hatt en bussrelatert påske i år, med jobb, bussturer og skriving for Bussmagasinet. Dette utgjør også en del bilder, og nå vil jeg dele noen av de beste bilene mine fra påsken med dere.

Min påskeferie i år ble innledet med et hyggelig besøk hos Schaus Buss i Vestby. Jeg dro ut for å skrive en artikkel for Bussmagasinet, og fikk en nærmere titt på flere av Schaus nyeste busser.

Bilde
Her har vi Volvo 9700 vs. Volvo 9900. 9900’en er en av de første bussene av sitt slag til landet. Denne kom i 2007, og har bare rullet over 300.000 km. Volvo 9700 er Schaus nyeste tilskudd, og har hele 67 seter. Bussen er kjøpt inn for kortere turer, barnehage- og skolekjøring. Det er blitt sagt om denne Volvoen at dette er den turbussen i landet med flest seter uten å være dobbeldekker.

Bilde

Starlineren var også på plass for en aldri så liten fotoshoot. Flere bilder og fyldig reportasje, vil komme i neste utgave av Bussmagasinet.

Etter besøket hos Schaus, jobbet jeg i seks dager. Da jeg fikk fri fra jobb, tok jeg bussen til Olden for å besøke familien min der. Påskeaften dro jeg videre mot Bergen, og fikk reise med Firdas nyeste Volvo 9700 HD, int. nr. 2224. Fantastisk god buss!

Bilde

Bergen ble besøkt, og turen gikk tilbake til Oslo. Neste morgen satte jeg meg på Valdresekspressen for å igjen skrive en artikkel for Bussmagasinet.

Bilde

Denne gangen gikk turen til Eidsbugarden for å prøve beltebilene til JVB. Dessverre var ikke været helt på topp, men dette var en uforglemmelig påsketur.

Bilde
Lyden på disse ”SnowMobilene” er helt utrolige.

Bilde

Bilde

Da jeg kom hjem fra Eidsbugarden den kvelden, rakk jeg akkurat å sette meg om bord Dag og Nattekspressen til Ålesund. Det er trist at jeg kanskje har kjørt denne ruten for siste gang, da denne legges ned natt til mandag 16. april. Det har vært en glede å ha blitt kjent med både ruten og dens sjåfører. Dere vil alle bli dypt savnet!

Bilde

Turen videre gikk med Fjordekspressen til Skei, før jeg tok Sogn og Fjordaneekspressen hjem til Oslo og skolestart.

Bilde

Jeg sov nesten hele veien hjem fra Skei til Oslo etter mange inntrykk på kort tid. Skolen er nå i gang igjen, så det blir spennende å se hvor mye tid jeg vil få til bussfotografering videre utover våren. Jeg lover at jeg vil oppdatere min bildetråd så raskt jeg har flere bilder jeg vil vise frem!

Helt til slutt vil jeg ta med et bilde av VDL Citea. Jeg kjørte forbi denne i dag, og hadde heldigvis med kamera i bilen. Er dette den første VDL Citea i Norge?

Bilde

Ha en fin dag, alle sammen!

Følg med på Facebook, da vel! Bli oppdatert når jeg tar bilder, både av buss og andre ting!

www.facebook.com/magnehaheim
Hilsen Magne

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2012-04-13 16:29:07

Fine bilder denne gangen også. Og heldig er du som har fått prøve beltebilene. Helt siden jeg var på Vinjerock 2008 og så hvor fint det er der så har jeg hatt lyst til å prøve en tur med dem. Men jeg har jo ikke vært i Valdres den tida på året som de går og så er de jo ikke direkte billige å reise med heller om man ikke er heldig at de fleste setene er betalt.

Citea'en ligner veldig på den som var på Transpormessa. Fortsatt ikke registrert, ser jeg.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

magneh
Kontakt:

Legg inn av magneh » 2012-05-01 13:15:51

I dag ble det bilder av en litt annen "buss". Siden det er første gang maskinen viser seg her til lands, tillater jeg meg å poste bildene av Boiengs nye flaggskip her på Busspraten.

Det var en skyfri og nydelig 1. mai da Boeing sin nye Dreamliner ankom Oslo Lufthavn Gardermoen for aller første gang.

Bilde

Bilde

Bilde
Hilsen Magne

magneh
Kontakt:

Legg inn av magneh » 2012-05-02 23:31:34

Fotooppdragene strømmer på

Inn i mellom all skolegang, blir det også tid til noen dager som går med til bussfotografering. Vi har noe som heter helligdager og inneklemte dager, som jeg er blitt veldig begeistret for.

Mandag 30. april og tirsdag 1. mai var begge satt av til to oppdragsgivere som ønsket å benytte seg av mine fototjenester.

Før jeg viser bildene, vil jeg si litt om dem. Bildene jeg nå viser er tatt på oppdrag fra selskapet jeg har fotografert. Dette er et spill om rettigheter og lignende, og viser frem et utvalg av mine bilder her på forumet. Det er derfor strengt forbudt å bruke disse bildene til eget bruk. Skal dette gjøres, må jeg kontaktes, så kan dere kjøpe et anntall bilder.. Jeg vil bare nevne dette, for skulle jeg oppdage brudd på disse reglene, er jeg nødt til å slette alle mine bilder fra dette forumet, slutte å legge ut bilder og ta saken videre. Jeg regner ikke med dette blir noe problem, men jeg vil bare gi denne beskjeden slik at slike situasjoner ikke oppstår.

Mandag 30. april skulle VIP Transport fotografere både store og små biler og busser.

Bilde

Bilde

Tirsdag 1. mai var det Tormod Carlsen og Buss og Reiseservice som stod for tur. Vi kjørte til Hamar med Starliner, for å se flere busser, da de fleste kjørte som buss for tog mot Lillehammer

Bilde

Bilde

Bilde

Håper bildene falt i smak :)
Hilsen Magne

NB
Sted: Kristiansund + Oslo

Legg inn av NB » 2012-05-03 0:38:25

Kjempeflotte bilder, Magne! :)
NB
Nikon-fotograf

Jan Henrik

Legg inn av Jan Henrik » 2012-05-13 18:06:32

magneh skrev: Helt til slutt vil jeg ta med et bilde av VDL Citea. Jeg kjørte forbi denne i dag, og hadde heldigvis med kamera i bilen. Er dette den første VDL Citea i Norge?

http://i246.photobucket.com/albums/gg81 ... 3liten.jpg
Øyvind Berg skrev: Citea'en ligner veldig på den som var på Transpormessa. Fortsatt ikke registrert, ser jeg.
Stemmer at det er den første i Norge ja, og at det er den som vi hadde på messen, den har nå fått regnr DN90329.

magneh
Kontakt:

Legg inn av magneh » 2012-05-20 23:23:39

Busshelg i Trondheim

Denne helgen har jeg tilbrakt i Trondheim. Bussmagasinet sendte meg på oppdrag, og jeg fikk selv finne busselskaper å besøke. Jeg var heldig med helgen jeg reiste, for Trondheim er en svært aktuell by innen bussbransjen for tiden. Alt fra nye busser til store cruiseoppdrag, er ting som preger trønderbyen.

På en svært trivelig tur med Flybussen inn til sentrum, får jeg vite at Nettbuss venter 13 nye flybusser til Trondheim. 11 av bussene blir Volvo, mens to av bussene blir Setra. Inne i sentrum treffer jeg denne sunnfjordingen som er ute på en av sine første turer.

Bilde

Jeg finner buss nr. 46, og setter meg på og blir med helt til endestoppet på Sandmosen. Her skal jeg intervjue lederen for Tide Buss MidtNorge. På Sandmosen finnes Nord-Europas største gassanlegg for buss. Tide drifter 71 gassbusser av typen MAN Lion´s Coach. De deler lokaler med Trønderbilene som også har en del Volvo 8700.

Bilde

På vei inn til byen igjen, gjør jeg et trivelig stopp hos Torleifs Bussreiser. Her får jeg en nærmere titt og en prøvetur med selveste Trønderkongen.

Bilde

Bussen har vært utstillingsbuss for Setra i to år, og har nå havnet hos Thorleifs. Bussen vekker stor oppsikt, og er spekket med ekstrautstyr. Det mest oppsiktsvekkende er denne baren som er utfellbar. Innvendig er bussen en drøm, og en hver passasjer kan trives om bord.

Bilde

Bilde

I sentrum traff jeg Nettbuss sin nyeste Flybuss. Jeg skal i utgangspunktet være objektiv, men jeg klarer ikke å dy meg. Denne flybussen er direkte superkjedelig. Den ser uferdig ut med hvit front og bak, og er veldig anonym. Dette blir et stort tap i forhold til de gamle flybussene med flotte malerier i hekken.

Bilde

Lørdag 16. mai rullet den første dobbeldekkeren fra OpenTopNorway rundt i gatene i Trondheim. De skal kjøre i sentrum med tre busser i sommer, to uten tak og en med.

Bilde

Nede på kaia var Busscharter i full gang med frakting av passasjerer. De har fått en kontrakt som går ut på å frakte passasjerer fra cruiseship til jumbojeter på Værnes. Busscharter administrerte 130 busser totalt denne dagen som fraktet passasjerer til flyplassen.

Bilde

Det er slett ikke et vanlig syn med jumbojet på Værnes. Denne dagen var det tre stykker på en gang. Dette vil gjenta seg tre ganger til i løpet av sommeren.

Bilde

Til slutt avslutter jeg med Busscharter sin Iveco som kjører ute på flyplassen på Værnes.

Bilde

Nok en gang håper jeg at bildene falt i smak! Ha en fin uke, alle sammen :)
Hilsen Magne

Svar