Magnes bildetråd

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
jec
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Magnes bildetråd

Legg inn av jec » 2012-05-21 0:10:50

Artig at det kommer litt fra Trondheim, men 46 tok du nok til Sandmoen. Sandmosen kan Google fortelle meg ligger i Danmark.
Den TX-lilla flybussen er nok ei heller den nyeste, den har bare fått nye farger.
Jens Erik Widén

Brukeravatar
pgaa
Sted: Oslo

Legg inn av pgaa » 2012-05-21 0:21:53

Flotte bilder Magne.

Hva er det derre COSMOS/GLOBUS-opplegget dem driver med hos Firda? -det har jeg alltid lurt på.
Den nye flybuss dekoren er ikke mye vakker nei, hadde den vært kun lilla så hadde det jo hjelpet. Skal sies at forrige dekoren var ikke en innertier det heller akkurat.

Inge Hansen
Sted: Ørland

Legg inn av Inge Hansen » 2012-05-21 12:06:48

pgaa skrev:Flotte bilder Magne.

Hva er det derre COSMOS/GLOBUS-opplegget dem driver med hos Firda? -det har jeg alltid lurt på.
Den nye flybuss dekoren er ikke mye vakker nei, hadde den vært kun lilla så hadde det jo hjelpet. Skal sies at forrige dekoren var ikke en innertier det heller akkurat.

Cosmos/Globus er ikke noe "det derre". Det er faktisk ett stort internasjonalt reisebyrå som har vært en betydelig kunde gjennom mange år hos Firda Billag. Sikkert 40 år, så det forteller meg att Firda Billag må være ett svært seriøst selskap siden Globus gateway har vært så trofaste i mange år. Normalt så er de utenlanske reisebyråene svært opptatt av pris og shopper rundt vært eneste år. Vist du ser på hva slags skilter som sitter på turistbussene rundt om på øst- og vestlandet i dag så er det ikke mye Norske busser å se. Tro ikke att de spanske bussene har med seg turistene fra Spania. Dem er i Norge hele sommeren, henter og leverer gruppene både på Gardermoen og Flesland. Det samme gjelder de fleste svenske, estiske, latviske osv, som også som kjører rundt i Norge med asiatere. Dette kalles kabotasje, eller for å si det på en annen måte: Undergrave Norske turistbussarbeidsplasser med god hjelp av norske politikere som vegrer seg for å slå ned på ulovligheter. Tror du alle disse betaler bompenger, fyller avgiftbelagt diesel osv.

magneh
Kontakt:

Legg inn av magneh » 2012-05-21 19:54:52

Beklager skrivefeil med Sandmosen. Var heller Sandmoen jeg mente å skrive. Jeg har jobbet sikkert i 40 timer på på døgn, så skrivefeil kan fort oppstå i foruminnlegg. Det var selvfølgelig Sandmoen jeg skulle skrive
Hilsen Magne

[url]www.magnehaheim.no[/url]
[url]www.facebook.com/magnehaheim[/url]

magneh
Kontakt:

Legg inn av magneh » 2012-06-04 16:55:34

Helgetur til Olden

Denne helgen har jeg hatt min siste frihelg denne sommeren. Jeg har vært så heldig og fått jobb som skuespiller i sommer. Jeg skal spille i Hakkebakkeskogen i bjørneparken i Flå, og blir dermed værende i Hallingdal denne sommeren. Jeg har allikevel et mål om å ta med meg kamera og fotografere busser som passerer selv i Hallingdal.

Denne helgen brukte jeg til å reise med buss, og turen gikk til vakre Olden. Jeg tok Sogn og Fjordaneekspressen fra Oslo til Skei, hvor jeg byttet til Fjordekspressen til Olden.

Bilde
Bussen som tok meg vestover denne dagen, var Sogn Billag sin 568. Bussen har snart trillet 1,2 millioner kilometer, og går som en klokke. Dette er et bevis på at Volvo lager meget gode produkter, for veien denne trafikkerer på, er nok til å slå i stykker hva som helst.

Bilde
I Sogndal var det flere spennende busser parkert på busstasjonen.

Bilde
To av de nye bussene til Sognebussen var i Sogndal. Dette er UC 27338 med int. nr. 611

Bilde
To gamle Scania Classicer stod også parkert i Sogndal. Dette er busser jeg virkelig savner. Jeg har et ønske om å få reist litt med noen slike igjen før de blir helt borte. De er dessverre ikke så ofte å se langs veien lengre.

Bilde
568 står klar for avgang til Førde

Bilde
På Skei møtte Hallingdal Billag sin nye OmniExpress opp til avgang mot Stryn. Jeg er ikke noen stor fan av OmniExpress, men i og med at jeg ikke har testet bussen før og at den er helt ny, ga jeg den en sjanse. Førsteinntrykket var veldig bra, for setene hadde endelig fått nakkestøtte. Før har nakkestøtten sluttet ved skulderen, og har ikke skapt annent enn ryggproblemer. Nå var nakkstøtten der den bør være. Da gjenstår det bare å lage setet litt lengre, slik at ikke bare rumpa, men også lårene kan hvile på stolputa. Innover Våtedalen fra Skei til Byrkjelo gikk bussen veldig bra. Det var når vi begynte på Utvikfjellet lydene kom. Scania har i nyere tid hatt mange rare lyder fra girkassen. I det vi begynte på stigningen, lagde bussen de mest underlige lyder fra motoren. Det samme skjedde også på vei ned fra fjellet. Alt i alt er det den beste OmniExpressen jeg noen gang har reist med, men jeg er nok dessverre ikke frelst enda

Bilde
Mellom Innvik og Olden møtte vi storfint besøk ute på fjorden. Selveste Queen Victoria seilte majestetisk forbi oss.

Jeg gikk av bussen i Olden og hilste på litt familie. Fire timer senere hoppet jeg på nattbussen til Oslo, og det var på tide å reise hjem.

Bilde
I Stryn stod denne lave OmniExpressen. Jeg har enda ikke sett en sånn type buss i Norge, så jeg er spent på hvem denne skal til. Jeg er ikke sikker på om noen har kjøpt denne bussen, eller om dette er en demovogn fra Scania.

Helt til slutt tar jeg med et bilde av Sogn og Fjordaneekspressen på toppen av Hemsedalsfjellet. Jeg ble veldig fornøyd med dette siste bildet.

Bilde

Håper bildene faller i smak, så ønsker jeg dere alle en riktig så god sommer :)
Hilsen Magne

magneh
Kontakt:

Legg inn av magneh » 2012-07-13 19:52:49

Suleskarekspressen

Endelig har jeg fått reise med Suleskarekspressen. Mandag 9. juli satte jeg meg på Haukeliekspressen til Vinje Kro for å bytte til Suleskarekspressen. Det var enormt med folk som reiste denne dagen, så det var mange busser på Åmot denne dagen.

Bilde

Reisen videre fra Åmot til Stavanger har jeg aldri tatt før. Det er ikke hver dag jeg trafikerer på nye strekninger, så denne turen var ekstra morsomt. Været var ikke på topp, men det var fritt for tåke, og turen ble helt fantastisk. Ruten har nok ikke det belegget den skulle ønske, men den hadde gått veldig bra til nå.

Bilde

Veien fra Åmot til Dalen var bare trang og svingete. Det var først fra Dalen det begynte å bli spektakulært. Etter vi dro fra Valle og opp Suleskarvegen, da ble det en veldig vakker reise. Dette ønsker jeg å gjøre mye mer. Synd ruten bare driftes over en så kort periode.

Bilde
Hilsen Magne

Brukeravatar
Øyvind Berg
Sted: Elvebyen

Legg inn av Øyvind Berg » 2012-07-14 18:29:21

Flotte bilder av en flott liten buss. :) Jeg syns faktisk den kler de nye stripene godt.

Jeg er enig i at det er ekstra spennende å reise med buss på helt nye strekninger. Det er ofte utrolig hvor fort turen går da. Dessverre blir de aller fleste bussturer på veier man har reist ørtenhundre ganger før eller flate, kjedelige plasser hvor det rett og slett er uinteressant å reise.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

magneh
Kontakt:

Legg inn av magneh » 2012-07-26 21:52:03

Til Maurstad og tilbake

Midt inne i Hakkebakkeskogen blir det av og til tid til en aldri så liten busstur. Vi har spillefri mandager og tirsdager, og natt til denne tirsdagen gikk turen til Nordfjord. Turen vestover gikk med 6314, en buss det er lenge siden jeg har vært om bord i. Da vi kom til Langvatn på Strynefjellet ble det tid til et aldri så lite fotostopp

Bilde

Bilde
Samling av fine busser på Strynefjellet tidlig en morgen

Bilde

Bilde
Etter litt lek i fotoshop fant jeg fram til en effekt som heter HDR. Etter litt fikling kom jeg frem til dette resultatet. Moro å leke litt med bildene.

Bilde
I Stryn møtte jeg to nye busser levert av Scania. Denne OmniExpressen gikk i rute til Ålesund denne morgenen

Bilde
Denne bussen hadde ankommet Stryn mandag denne uken. Denne skal inn som reservebuss på både Nordfjordfjordekspressen og Fjordekspressen.

Da vi kom til Maurstad gikk jeg av 6314 for å vente i 10 minutter på bussen tilbake til Oslo. Her møtte 6308 opp for å ta meg hjem til hovedstaden.

Bilde
På Stårheim Kai ble det tid til et fotostopp

I Nordfjordeid ble det bussbytte, da 6308 skulle inne på service. Turen hjem gikk videre med gode gamle 6118, som nå har straks har rullet 1,8 millioner.

Bilde

Håper bildene falt i smak :)
Hilsen Magne

Frode O.

Legg inn av Frode O. » 2012-07-26 23:43:44

Alltid ei glede å sjå bilder fra deg Magne,og bilda tatt på Strynefjellet var kjempe flotte :)

NB
Sted: Kristiansund + Oslo

Legg inn av NB » 2012-07-28 15:28:25

Flotte bilder, Magne! Artig med slike fotooppstillinger som du fikk til på Strynefjellet :)
NB
Nikon-fotograf

magneh
Kontakt:

Legg inn av magneh » 2012-09-21 0:23:33

Endelig busslappen!

Det er med glede jeg kan strekke hendene i været og feire at jeg har tatt busslappen. Jeg har vært noen dager i Steinkjer i sommer, og tatt førerkort på buss hos Gulebiler.no. Jeg deltok på et intensivkurs og bruke ni dager fra jeg startet til jeg bestod førerprøven. Drømmen om busslappen har vært tilstede i mange, mange år. Denne sommeren fikk jeg endelig realisert denne drømmen!

I Steinkjer fikk jeg kjøre rundt i en MAN Lions Coach.

Bilde

På mitt besøk i Steinkjer, fikk jeg også tid til å skrive en artikkel for Bussmagasinet. Jeg besøkte Austads Busser på Røra og lagde en artikkel om selskapet. Selskapet opererer to Scania Classic busser som er kjøpt brukt fra Firda Billag.

Bilde

Det var ikke mange dagene etter at busslappen var i boks før jeg skulle ha min første langtur. På vei til mitt første sjåføroppdrag, ble det et stopp innom HMK. Her stod det en helt ny Neoplan Skyliner.

Bilde

Bilde

Tom fra Bussmagasinet og jeg satte ut på langtur med en Solaris InterUrbino. Turen gikk fra Lillestrøm – Jevnaker - Fagernes – Beitostølen – Lom – Sognefjellet – Sogndal. Her overnattet vi. Hjem kjørte vi Sogndal – Aurland – Hol – Hallingdal – Jevnaker – Lillestrøm.

Det var en skikkelig spennende tur i flott, norsk terreng. Dette er ingen buss som er ment for slik kjøring, men vi fikk virkelig testet bussen grundig!

Bilde

Bilde

På turen møtte vi Nordfjordekspressen og slo an en prat med sjåføren som var på vei mot Oslo på ettermiddag. Det var den nyeste bussen som var på vei mot Oslo.

Bilde

Litt senere ventet to nye dager i buss. Dag 1: Volvo 9700 B11R. Dag 2: Raba S91.

Hos Volvo stod en gammel kjenning av meg

Bilde

Denne bussen er visst solgt til Finland i følge Øyvind Berg. 6148 har gjort sin tjeneste i Nordfjordekspressen.

Jeg fikk leke meg med en demobuss fra Volvo. Jeg fikk låne bussen hele dagen, og tok den på tur over Valdresflya. Jeg kunne ikke ha fått bedre vær om jeg hadde prøvd. Jeg tok enormt mange bilder på turen, og med dette været ble det mye bra!

Bilde

Bilde

Det var også flere busser ute på Valdresflya i solskinnet

Bilde

Bilde

Jeg har i hele mitt liv vært fasinert avVolvo. Jeg har alltid likt å se Volvo sine busser, og har alltid likt å sitte på med de. Nå har jeg ikke testet alt for mange busser enda, men Volvo 9700 B11R er en fryd å kjøre! Den stod til alle mine forventninger, og litt til!

Neste dag slo været krafig om. Himmelen åpnet seg, og jeg skulle ut med Raba S91.

Bilde

Ingen tvil om at dette var en stor kontrast fra dagen før. Bussen har sin sjarm, og fungerer ypperlig til sitt bruk. Bare pass på å ikke tilpass rattet. Du kan nemlig risikere og dra ut sikringen med ledringer i rattstammen. Det greide jeg. Da ble det niks mer vindusvisker den dagen i striregnet.

Håper virkelig bildene falt i smak. Jeg har godt over 1000 bilder til sammen fra disse dagen, men tiden strekker ikke til mer enn å vise disse. Føl dere fri til å kommentere :)

Ha en fin dag!
Hilsen Magne

Brukeravatar
Øyvind Berg
Sted: Elvebyen

Legg inn av Øyvind Berg » 2012-09-27 9:27:37

Mange flotte bilder av flotte busser.

Artig at du tok bilde av S91 ved (nedlagte) Saggrenda stasjon. Men akkurat der tror jeg ikke den har så mye for seg. Skulle man kjørt lokalrute der hadde det nok holdt med en moped ...
Kongsberg skisenter hadde jo vært mer relevant plass, siden ruta opp dit jo daglig trafikkeres av forgjengeren Ikarus E91. Du har kanskje bilder derfra også?

Ellers kan man vel si at du er for lang til å kjøre sånne busser. Du er nok nødt til å holde deg til turbusser og denslags ... ;)
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

magneh
Kontakt:

Legg inn av magneh » 2012-12-06 21:22:54

Ny buss til Øst-Vest ekspressen

Den 5. oktober var jeg på kjøretur fra Hallingdal til Oslo. Da jeg kom til Sokna fikk jeg øye på en Volvo 9700 i det fjerne som som stoppet utenfor den lokale butikken. Jeg klarte ikke å koble at det gikk slike busser ved Sokna, og stoppet opp og fikk øye på Sogn Billag sin nye buss til Øst-Vest ekspressen. Jeg fikk tatt noen bilder av bussen, og tok en tur inn og kikket

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Hilsen Magne

Daniel Lund

Legg inn av Daniel Lund » 2012-12-07 7:15:27

At Volvo e de fineste bussan e ikke feil og si:D dem eko bare nydelig
Daniel Laugsand Lund

Terje
Sted: Aurdal

Legg inn av Terje » 2012-12-09 0:05:07

joda fine er de.. men huttetu så mye elekronikproblemer de har..

Svar