Magnes bildetråd

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
Brukeravatar
pgaa
Sted: Oslo

Re: Magnes bildetråd

Legg inn av pgaa » 2010-09-18 18:50:54

Flott bilder av hvalen til Airbus magneh ! :)
Bare synd ikke LH installerte noen nye og bedre seter i Business Class..

ingli
Sted: Selbu

Legg inn av ingli » 2010-09-20 18:47:23

Off-topic eller ikke - flotte bilder av kjempeflyet. Dessuten er det jo en Airbus 8)
mvh
Ingar Lien

Mine bussbilder: www.picasaweb.google.no/ingarlien

magneh
Kontakt:

Legg inn av magneh » 2010-10-07 23:02:22

Sør-Norge Rundt

Har du noen gang prøvd å reise Sør-Norge rundt med bare 639,50 kr i lomma?

Høstferien min er godt over halveis, og ferien har sålangt gått med i Oslo og i et bussete. Jeg skulle betale noen regninger i starten i ferien på nett, men fant ut at mine bankbrikker lå igjen på skolen på Jessheim. Det betyr altså at min høstferie ikke kan overskrive mer enn 639,50 kr.

Mor sponset meg en blå seddel før avreise, som jeg hamstret rundstykker og smøreost for. Mandag kveld begynte turen over Strynefjellet til Nordfjordeid, hvor jeg tok bussen videre til Bergen som en startsetappe. Enn kan si turen begynte i Bergen denne gangen, for nå skulle Sør-Norge bereises. Tirsdag kl. 16.20 gikk turen fra Bergen til Stryn, med overgang til Oslo samme natt. Neste morgen gikk turen videre sørover til Kristiansand, Stavanger, Haugesund, og nattbussen over Haukeli hjem til Oslo. Jeg var innom 9 busser på denne turen, og 2734 kilometer ble tilbakelagt i bussetet. Dette utgjorde ganske nøyaktig 49 timer på reis, pluss diverse venting ved forskjellige overganger.

Været har ikke vært det beste på min rundreise, så det har ikke blitt så alt for mange pene fotografier på denne turen. Tradisjon tro har kamera allikevel vært med, så jeg skal dele noen bilder fra turen min. Høsten byr også på kortere lysforhold, og dermed kortere tid i løpet av dagen å ta bilder på. Derfor ble ikke kamera tatt i bruk før ankomst Førde tirsdag morgen.

Bilde
Jeg kan også tillegge at det var rundt 18 grader når vi stod på Skei bare 45 minutter før dette bildet ble tatt. Det var kraftig vind, men temperaturen var absolutt til stede.

I Bergen blir jeg fortsatt forvirret av nye linjenummer, men dette kommer vel med tiden. Det artige med byen, er at de fortsatt bruker gode, gamle busser på de mest travle linjene. Jeg nevner bare en god gammel Lagune på Linje 3

Bilde

Bilde

Bilde
819 så ut til å være ute på lærekjøring denne dagen

Bilde

Bilde
7700 er blitt et vanlig syn i Bergen by

Bilde
Bybanen var stilt opp i flertall for anledningen. Denne helgen kom også siste bybanesett for denne gang til Bergen.

Bilde
16.20 var det klart for å sette kursen sørover. Det var Tide #1036 som skulle ta meg første ettappe til Stryn. Jeg har hørt flere si at Volvo 9700 HD B13R kun levers med stor ratt, men denne hadde lite, så den motbeviser alle teoriene. Du kan altså få en HD B13R med lite ratt.

I Stryn var det #6314 som tok meg til Oslo, hvor Sørlandsekspressen ventet. Det var blitt onsdag, og i Oslo stod #532, en gammel traver fra 2004, og ventet. Det imponerende med bussen, er at den bare er gått 900 000, den nærmer seg millionen. Det er spesielt for en 04-mod. Dette skyldes visst årene i RTB. Den var kjøpt inn som turbuss, og hadde ikke mange turene de første årene den gikk. Det er først nå i de senere år at kilometerene har begynt å løpe. Nå snakkes det om å kjøpe inn to nye Tourismoer, så vi får se hvor lenge denne bussen blir å se i systemet.

Bilde

I Kristiansand ventet Nettbuss sin 305 videre på Sør-Vestekspressen. Regnet tok seg opp, noe jeg forsøkte å få på minnebrikken i Flekkefjord. Det ble ikke noe særlig resultat, men det var absolutt vått ute.

Bilde

Nærmere Stavanger hadde flere elver gått over veikanten, strømledninger hadde falt ned, og trær hadde falt ut i veien. Det var en svært spennende sørlandsrunde denne onsdagen. I Stavanger møtte jeg tilfeldigvis ei venninne fra videregående som studerer i byen. Jeg ble invitert på middag, og jeg i min pengenød, takket selvfølgelig ikke nei til dette. Fra Stavanger tok jeg Kystbussen videre til Haugesund med en svært trivelig sjåfør, før jeg la meg til å sove på Haukeliekspressen for natten.

Alt i alt på turen brukte jeg 106 kr. 160 kr. på 2734 kilometer, og 49 timer. Jeg har aldri før blitt så imponert over eget pengebruk. Nå skal helgen tilbringes i Bergen, så nå ryker vel alt. Vel, jeg viste at sparsommlighet er mulig, så fortsetter jeg en sånn livsstil, kan jeg kanskje bli millionær en dag allikevel :)

Nå skal jeg legge meg i egen seng, før morgendagen startes i Sogn og Fjordaneekspressen kl. 09.10 for videre fart mot Bergen. Jeg gleder meg allerede til et par nye timer i bussetet :)

Ha en fin høst videre!
Hilsen Magne

[url]www.magnehaheim.no[/url]
[url]www.facebook.com/magnehaheim[/url]

magneh
Kontakt:

Legg inn av magneh » 2010-11-21 10:54:02

8900 på Jessheim

På fredag passerte jeg en skitten Volvo 8900 på Jessheim.

Bilde

Bilde

Bilde

Østerdalsekspressen nr. 19 står fortsatt uten eier hos Volvo. Skal bli spennende å se om denne bussen får videre karriere som rutebuss i Norge.

Bilde
Hilsen Magne

Knut Andvord
Sted: Drøbak

Legg inn av Knut Andvord » 2010-11-23 11:58:41

Tror nesten at den 8900 er samme som var på messa i Stockholm.
Den på messa hadde iallefall Ruter# logoer på infoskjermene innvendig.
Skal se om jeg ikke legger ut de bildene et eller annet sted her på forum
Knut Andvord
Utskremt/vettskremt rutebilsfremfører Norgesbuss Drøbak

magneh
Kontakt:

Legg inn av magneh » 2010-11-25 23:59:16

Det er kommet en ny Volvo 9700 H B13R på 14,7 meter i Nor-Way farger. Er det noen som vet noe om denne? Jeg mistenker at denne skal til Nettbussdelen av Valdresekspressen. Det er den eneste ruten jeg nå har fått bekreftet som venter på en tilsvarende buss som nå er på Jessheim

Jeg har et bilde av bussen, men fantastiske iPhoto klarer ikke å minske bildet. Da får det helle være, om ingen andre har lyst til å få det på mail, forminske det, å legge det ut...
Hilsen Magne

Brukeravatar
Øyvind Berg
Sted: Elvebyen

Legg inn av Øyvind Berg » 2010-11-26 0:21:07

Knut Andvord skrev:Tror nesten at den 8900 er samme som var på messa i Stockholm.
Den på messa hadde iallefall Ruter# logoer på infoskjermene innvendig.
Skal se om jeg ikke legger ut de bildene et eller annet sted her på forum
Det er temmelig sannsynlig at det er den samme, men vi har jo en Volvo-mann her på forumet som sikkert kan bekrefte det.
Bussen har byggenummer S10-0117, og er altså bygd i Säffle. Den er ellers B9RLE6X2 YV3S5P72XAA140239.
Ja, nettopp ... B9RLE6X2 ... sannsynligvis den aller første laventré B9R og sannsynligvis også den aller første B9R med boggi!
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2010-11-26 0:27:50

magneh skrev:Det er kommet en ny Volvo 9700 H B13R på 14,7 meter i Nor-Way farger. Er det noen som vet noe om denne? Jeg mistenker at denne skal til Nettbussdelen av Valdresekspressen. Det er den eneste ruten jeg nå har fått bekreftet som venter på en tilsvarende buss som nå er på Jessheim.
Interessant. Det var akkurat det jeg gjetta på da jeg skulle prøve å forklare hvor denne observasjonen kanskje hørte hjemme:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=40717.0

Du får ta å legge ut bildet på den tråden også når du får ting til å funke. Synd at du har Mac, for da er det ingen som kan hjelpe. :P
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

jec
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg inn av jec » 2010-11-26 0:36:03

magneh skrev:Jeg har et bilde av bussen, men fantastiske iPhoto klarer ikke å minske bildet.
Joda, men det er litt bakvendt.
File->Export->File Export->Size: Custom (Om du har på norsk så regner jeg med du klarer å finne relevante valg)
Øyvind Berg skrev:Synd at du har Mac, for da er det ingen som kan hjelpe.
Tsk tsk :p
Jens Erik Widén

magneh
Kontakt:

Legg inn av magneh » 2010-11-26 11:46:55

Du får ta å legge ut bildet på den tråden også når du får ting til å funke. Synd at du har Mac, for da er det ingen som kan hjelpe.
Joda. Alle kan hjelpe. Fila er JPG, så det er bare å overføre, laste opp i Photoshop, og skalere ned til 800x???.

Meeeen, etter å ha eksportert fila til en webside, og lagret bildet fra HTML-koding, klarte jeg det! Ahh, jeg bare elsker Apple og Microsoft sine egne programer. De er jo så enkle at de er håpløse...

Om det da er slik at denne skal inn på Valdresekspressen, vil denne bussen kjøre fra Oslo 08.15 hver dag. Den skal da ersatte gamle 123, som var en av de første faceliftene i trafikk for Nor-Way. Ganske rart at Facelifter er på vei ut allerede. Tiden flyr!

Bilde
Hilsen Magne

oyst
Sted: Trondheim

Legg inn av oyst » 2010-11-27 17:44:03

Wow kor tøff 8900 er! Håper vi får slike i Trondheim til neste år når anbodet er avgjort :D
Helsing
Øystein

Terje
Sted: Aurdal

Legg inn av Terje » 2010-11-27 23:50:52

For håpe nettbuss for en valdresekspress som fungerer noe bedre en den forrige nå da.. Mye kluss med den 9700 de hatt nå..

NeooplanN138Frank

Legg inn av NeooplanN138Frank » 2010-12-08 21:51:43

magneh skrev:
Du får ta å legge ut bildet på den tråden også når du får ting til å funke. Synd at du har Mac, for da er det ingen som kan hjelpe.
Joda. Alle kan hjelpe. Fila er JPG, så det er bare å overføre, laste opp i Photoshop, og skalere ned til 800x???.

Meeeen, etter å ha eksportert fila til en webside, og lagret bildet fra HTML-koding, klarte jeg det! Ahh, jeg bare elsker Apple og Microsoft sine egne programer. De er jo så enkle at de er håpløse...

Om det da er slik at denne skal inn på Valdresekspressen, vil denne bussen kjøre fra Oslo 08.15 hver dag. Den skal da ersatte gamle 123, som var en av de første faceliftene i trafikk for Nor-Way. Ganske rart at Facelifter er på vei ut allerede. Tiden flyr!

Bilde
Nå er denne registrert, muligens går eller i dag, muligens var det jomfrutur i kveld....? Møtte den da den var på tur mot Oslo, ca kl 1730 ved Sollihøgda. JV12764 er dens regnummer.... OM det nå er en Valdresekspress til Hønefoss du har avbildet her, fikk ikke se om det var 6X2 på den jeg møtte...
Frank

NeooplanN138Frank

Legg inn av NeooplanN138Frank » 2010-12-09 18:55:49

Nå er denne registrert, muligens går eller i dag, muligens var det jomfrutur i kveld....? Møtte den da den var på tur mot Oslo, ca kl 1730 ved Sollihøgda. JV12764 er dens regnummer.... OM det nå er en Valdresekspress til Hønefoss du har avbildet her, fikk ikke se om det var 6X2 på den jeg møtte...
Frank[/quote]
Lagt til i dag.... (skitdårlig bilde :P ) Det ER boggie på Hønefoss sin nye Valdresekspress....
Bilde
Frank

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2011-01-12 23:56:45

Den nye drammensk-ringerikske valdrisen har følgende data:

JV12764 2010-12-03
Volvo B13R6X2 YV3T2P520BA144785
Volvo 9700H
Nettbuss Drammen #25500 ... eller #500 om du vil ...
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Svar