Magnes bildetråd

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
magneh
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Magnes bildetråd

Legg inn av magneh » 2010-07-26 1:20:12

STKP - ”Vi i Hornindal”

Hei alle sammen, og riktig god sommer!

Nå er det svært lenge siden jeg har gitt lyd fra meg her på forumet. Det er sommer, og mange er på ferie, er kanskje ute å reiser, noen er hjemme med familien eller besøker venner og kjente. Sommermånedene er perfekte til å prøve ut nye ting, besøke nye reisemål, eller oppleve og realisere alle slags drømmer. Denne sommeren har jeg brukt på å realisere mine drømmer.

I snart to år har jeg jobbet med manus til en ny humoristisk TV-serie med navn ”Vi i Hornindal”. Siden nyttår har jeg jobbet heltid i eget firma for å få prosjektet til å fungere. Vi har møtt motgang i alle økonomiske organer, men viljen i Hornindal Kommune og i mitt firma, har vært sterk. Så sterk at vi i mot alle odds har klart å komme oss igjennom dette store prosjektet. I slutten av juni pakka jeg min raske Volvo, og reiste vestover til Hornindal med min kollega for å lage film en hel måned.

Det har vært mange busser rundt meg hver eneste dag. I tillegg til en del henting og levering av folk på Nordfjordekspressen, har det vært turistbusser fra store deler av Europa, og Fjord 1 sine egne busser på diverse cruice og turkjøringer i området. På det verste jobba jeg 20 timer i døgnet, sammenhengende i 4 dager. Det sier seg selv at jeg ikke har hatt tid til så alt for mye bussfotografering, men det har da sneket seg noen busser foran linsa i sommer allikevel.

På et opptak ved grensa mellom Hornindal og Møre, snek denne lille luringen fra Firda Billag seg forbi.

Bilde

Det ble litt kjøring inn og ut til Olden, både for å besøke min familie, og for å gjøre noen opptak. Det ble også en kjøretur inn i Oldedalen, og der var det ikke uventet litt buss.

Bilde

Bilde

En annen kveld vi var i Olden, ble det fotografering av Bergen – Trondheimekspressen. Denne kvelden ble ruta kjørt i drakt av Nordfjordekspressen.

Bilde

I Stryn samme kveld, stod Møre-Ekspressen i vant positur. Dette er et bilde vi har sett før, men i nostalgiens navn, velger jeg å legge ved et bilde av Møre-Ekspressen sin Scania som nærmer seg sin siste tur. Ryktene sier at nye B13R vogner vil settes inn fra Volda på tirsdag. Ikke bli overraska om jeg er i Stryn den kvelden ;)

Bilde

Store filmregissører setter ofte sitt preg på filmen ved å plassere ting i bildet som betyr noe for dem. Jeg for min del, benyttet sjansen til å filme i en buss. Fjord 1 var behjelpelige med kjøretøy, og en god kollega fra Nor-Way kunne stille som sjåfør, så alt var klart for å flytte filmsettet over på hjul. Fjord 1 spurte hva slags buss jeg ville ha, og jeg nevnte beskjedent at det ville vært moro med en 9700, men at det ikke spilte noen rolle. Da dagen kom, stod like så greit Fjord 1 N&O sin nyeste Volvo der, nemlig #6324 - B13R. Du kan tro denne karen var hoppende glad! Å ja, det var min første tur i originalbygd B13 buss!

Bilde
# 6324 - Her snur vi i Hornindal, på grensa til Møre.

Tilbake i Stryn møtte vi denne kombibussen. Denne var usett for mine øyne.

Bilde

Den siste uka i Hornindal ble svært hektisk. Her ble det ingen tid til bussfotografering. Dette var ”statistuka”, hvor alt skulle klaffe med folkemenger, korps og helikopter for bilder av Hornindal fra oven. (Dette kan dere få se i linken under) Alt fungerte, så vi kunne reise hjemover søndag 19. juli som planlagt. Når vi passerte Stryn, stod denne nye bussen parkert på plassen.

Bilde
Jeg har ikke fått dette bekreftet enda, men i følge et annet forum (STP), heter bussen #6325, og skal inn på Bergen – Trondheimekspressen. Jeg var sikker på at det var bestillt en H-versjon til ruta, men Fjord 1 har nok gjort det rette og bestilt en HD! Nok en gang ble jeg en glad gutt!

Tilbake i Oslo, måtte jeg ned å kikke på Sogn og Fjordanes nyanskaffelse på ruta.

Bilde
Firda Billag #2209

Denne eller hans bror skal testes ut på tirsdag. Da går ferden til Skei og videre til Olden hvor jeg tar en liten pust i bakken. Turen går videre til Stryn hvor det blir test av ny Møreekspress på nattruta hjem mot Oslo.

Da var min bildeserie over for denne gang, men det kommer trolig flere ettersom tiden går, og bussene fotograferes.

For dere som er interessert i prosjektet ”Vi i Hornindal”, kan jeg opplyse om at det er en humorserie i 4 deler, skrevet av meg. I rollene vil du møte meg og min kollega Ansten, som utgjør alle karakterene du finner i serien. Hver episode varer omkring 30 minutter, og er spilt inn i TV-standard med sikte mot NRK. Jeg vet ikke om vi klarer statskanalen i første vending, men vi har hele tiden jobbet med det som mål. Mitt firma heter STKP, og om du søker etter oss på Facebook, kan du bli tilhenger, få nye oppdateringer, bilder og videoer.Vi har lagt ut en bakomfilm for hver uke som har gått. Helt til slutt legger jeg ved bakomfilmen fra uke 3, nemlig da #6324 fikk seg en rolle i ”Vi i Hornindal”

Ha en god sommer videre :)

http://www.youtube.com/watch?v=kmM74Ek7se4
Hilsen Magne

[url]www.magnehaheim.no[/url]
[url]www.facebook.com/magnehaheim[/url]

fredrikL

Legg inn av fredrikL » 2010-07-26 10:02:26

#2210 på Sogn og Fjordane ekspressen reiste jeg med for litt over en uke siden fra Håbakken til Oslo, og jeg kan love deg at det er en flott buss! Skal ikke røpe noe mer! :P

Ellers artige bilder! :D

Brukeravatar
pgaa

Legg inn av pgaa » 2010-07-26 15:23:42

Mye flotte bilder her Magne...
Godt å se det kommer flere 9700HD's i HD-landet Vestlandet ! :D :D

magneh
Kontakt:

Legg inn av magneh » 2010-07-31 13:59:35

Jakten på B13R

Flere og flere Volvobusser med B13R motor ankommer landet. I sommer har jeg sett flere legge ut bilder av nybussene, og nå ville jeg selv ut å finne dem. Jeg visste at Møreekspressen skulle østover med #195 tirsdag natt, så jeg satte meg på Sogn og Fjordaneekspressen samme morgen på dagstur til Olden.

For å få en liten rundttur på det hele, så tok jeg min ”vanlige” lille runde. Oslo – Skei – Olden med pause for en liten familiær bocciamatch, før jeg reiser videre til Stryn med retur gjennom Gudbrandsdalen. På Oslo Bussterminal ble jeg møtt av Sogn Billag sin 566. Her skulle originalt #568 kjøre, men siden den står på verksted i Stryn etter en liten bulk, ble det ingen tur med den. Jeg hadde også håp om å få en av Firda sine ny busser, men det var feil dag. Nå har jeg bred erfaring i å få feil busser når jeg skal ut å teste nytt, så det kom ikke som noe sjokk.

I Drammen møtte Sogn Billag sin 593 opp som ekstra buss. Dette er Sogn sin nye Tourismo. Fra Gol ble jeg med bussen over fjellet, og ble mektig imponert. Bussen gikk utrolig stille, og lå godt på veien over Hemsedal. Når vi først er inne på Hemsedal, kan vi begynne med dagens første bilde. Her møter vi Firda Billag #2209.

Bilde

På Håbakken ble det tid til litt fotografering av bussene.

Bilde

Bilde

I Lærdal møtte vi Firda sin 2210. Jeg kjørte altså feil vei denne dagen for test av nye B13R busser på Sogn og Fjordaneekspressen. Samtidig var det artig å teste 593, så jeg klager ikke.

Bilde

Bilde

I Sogndal smatt jeg over i 566 igjen for videre reis inn til Skei. Der bytta jeg buss mot Olden, og der kom en gammel traver fra Fjord 1 N&O

Bilde

Det ble et par timer i Olden med boccia og grill før ferden gikk videre til Stryn og test av B13. Fra Olden kom Tide sin #779, en buss tiltenkt Bergen – Stavanger. At den brukes Bergen – Trondheim syns jeg er en skam, men den brukes da. I Stryn kom bussen jeg ville se, nemlig Møreekspressen sin nye #195.

Bilde

Bilde

Bak i kulissene stod også #6325 og gjemte seg. Denne hadde sin første tur dagen etter.

Bilde

Turen over fjellet med #195 var meget behagelig. Vi hadde ett ledig sete i bussen, så det var tid for å teste hva bussen virkelig var god for opp Strynefjellssvingene. Bussen sparket i fra, og hadde ingen problemer med stigningen. Bussen var svært stillegående selv i de bratte stigningene. Det som imponerte meg mest med motoren, var at den ville mer og mer. Nordfjord sine midtmotorer kommer ofte til et punkt hvor turtallet enten blir for høyt eller lavt, derav en del giring om den ikke kjøres manuelt. B13 bussen ville bare fortsette klatringen. Den ble kjørt manuelt på 9. gir i svingene, og på 10. gir på strekningene. I tunnellen fikk vi raskt opp 80 og lå jevt i tempo hele veien. Det eneste som sinket oss, var en sjanglete varebil som lå foran oss opp siste tunnellen.

Siden jeg skulle rett på jobb neste morgen, valgte jeg å sove litt videre. I Oslo stod Østerdalsekspressen og ladet opp til en av sine siste avganger. Jeg syns det er trist at ruta legges ned, både for Nor-Way og sjåførene sin del. Vi får se om den noen gang kommer opp igjen.

Bilde

Nå er det bare å glede seg til at flere B13R i HD-versjon kommer på veien. Passasjermessig finnes det ingen bedre busser. Støyen er nesten borte, og du hører bare det du skal høre. Alle sjåførene jeg har snakket med om de nye bussene, forguder dem. Som avslutning, legger jeg ved et bilde av bussen i dagslys.

Bilde

Håper bildene falt i smak :)
Hilsen Magne

Brukeravatar
pgaa

Legg inn av pgaa » 2010-07-31 19:54:28

Finfint dette magneh... :D
Å mange seter har man satt inn i disse nye til Sogn og fjordaneekspressen og Møre-ekspressen?

fredrikL

Legg inn av fredrikL » 2010-07-31 21:01:13

pgaa skrev:Å mange seter har man satt inn i disse nye til Sogn og fjordaneekspressen og Møre-ekspressen?
De nye Sogn og fjordane ekspressene har 53 sitteplasser, så det er ganske god plass til beina på disse. Hvordan det er på de nye Møre-ekspressene får vel magneh svare på, men selv tipper jeg 49. (det samme som på Nordfjordekspressen.)

Ellers slutter jeg meg til den positive omtalen som Magne har gitt disse B13-bussene, selv vil jeg si meg veldig fornøyd etter at jeg reiste med Firda Billag #2210 for et par uker siden. Her satt jeg på 9. seterad, og jeg ble rett og slett forundret over hvor lite støy det var fra motor. På utsiden bråker de også vesentlig mindre enn B12-bussene. Likevel savner jeg lyden fra B12-motoren...

magneh
Kontakt:

Legg inn av magneh » 2010-08-01 9:09:21

Det er helt korrek at Møre sine nyanskaffelser har 49 seter. De har satt inn de samme setene som Nordfjordekspressen, nemlig med legghvilere. Det som er litt interessant her, er at sjåførene mener de har fått feil seter. Da de var i spesifikasjonsmøte med Volvo, hadde de bestilt en bedre setetype enn hva Nordfjord har i sine. Da jeg fortalte at setene er de samme som står i Nordfjord sine, studerte de litt, og fant ut at de kanskje har fått levert bussen med feil seter. Sjåførene jobber nå for å finne ut av om sjefen ombestemte seg i bestillingen, eller om de faktisk fikk feil seter. Jeg har aldri sett en Volvo med bedre seter enn det som allerede står i, så jeg er spent å se hva de egentlig hadde tenkt seg. Uansett er bussen vanvitt god å reise med! Men ja, det var noe eget med B12 lyden :)
Hilsen Magne

magneh
Kontakt:

Legg inn av magneh » 2010-08-20 23:13:17

Siste innspurt

Etter litt ferievirksomhet uten for mye busskjøring, var det på tide å ta igjen noen kilometer i buss-setet. På søndag pakker jeg mine bagger, og setter kursen mot Romerike Folkehøyskole, hvor jeg blir værende i ett år. Hvor mye buss jeg får med meg dette året, er svært vanskelig å si. Nå skal det nevnes at Volvo Norge ligger like ved skolen, så helt fraværende fra forumet og bussverden, blir jeg nok ikke.

Søndag 15. august, satte jeg meg på Møreekspressen på vei mot Bergen. Ja, det høres nok litt merkelig ut, men husk hvem som skriver... Møres nye #195 tok meg over fjellet, og på Nordfjordeid byttet jeg over på lokalbuss til Skei. Der ventet Vestlandbussen som tok meg videre inn til hovedstaden i vest. Anledningen for denne gangens Bergensbesøk, var et aldri så lite nybilinnkjøp. Min gode kamerat Thomas Olsen, har anskaffet seg en slik kjøretillatelse. For å sette kronen på verket, ble det kjøpt inn en helt ny Volvo V50. Denne måtte beskues.

I Bergen fikk jeg sett bybanen i drift for første gang. Den har ikke så mye med buss å gjøre, men jeg velger allikevel å åpne denne bildeserien med et aldri så lite bybanebilde.

Bilde

Jeg hadde noen timer i Bergen før jeg skulle møte Thomas. Jeg fikk tid til litt bussfotografering før den tid. Jeg fant blant annet en god og gammel kjenning.

Bilde
Denne hadde jeg mange runder med da den gikk for SAS Flybussen

Bilde
Definisjonen på Skyliner

Bilde

Mens jeg lot tiden gå, fant jeg også andre spennende fotomotiver

Bilde

Jeg skulle møte Thomas i Åsane, så jeg fant meg en økonomisk og svært komfortabel reisemåte ut i Bergensforstaden

Bilde

På en Shellstasjon like bak IKEA, fant jeg en meget blid kar med en meget herlig bil!

Bilde

Bilde

Å du og du for en nydelig bil! Den hadde gått 5 km da vi satte oss inn første gang. Vi kjørte rundt i bilen hele kvelden, med avbrekk for fotografering av denne herligheten!

Bilde

Neste morgen kl. 09.00, tok jeg Vestlandbussen fra Bergen mot Ålesund. Det var Firdas nye treakslede OmniExpress #2200, som fraktet meg avgårde. Når jeg kom til Førde, fikk jeg beskjed om at det ikke gikk noen buss til Ålesund på denne avgangen. Jeg ble sendt til Skei, hvor jeg skulle ta lokalbuss til Nordfjordeid, for videre forbindelse. Her fikk jeg også testet #2210 til Sogn og Fjordaneekspressen. En svært behagelig buss, men jeg hadde ikke blitt lei meg om den bare hadde hatt 49 seter.

Bilde

På Skei var det altså et nytt bussbytte. Her var det ikke lenger Nor-Way Busssekspress som kjørte videre. Det var Fjord 1 sin lokalrute mellom Måløy og Sogndal som skulle ta meg videre til Nordfjordeid. Når vi kom til Sandane, var det ikke mer enn en times pause. Da fikk jeg hvertfall tid til å fotografere Fjord 1 Møre sin nye Vestlandsbuss

Bilde

På Nordfjordeid var det 45 nye minutter å vente på neste buss. Til min store overraskelse, var det en MB Sprinter på kjøring for Fjord 1, som overtok ruta. Jeg kikket i mitt rutehefte for Nor-Way, og leste tydelig. DX6 - Avgang Bergen 09.00 – Ankomst Ålesund 19.35. Ja, pausene på Eid og Sandane er markert, men det står ingen ting om ett eneste bussbytte. Nå hadde jeg allerede kjørt tre busser, og en fjerde skulle kjøres. Det står ingen ting om lokalbuss i ruteplanen, og det står hvertfall ingen ting om minibuss. Avik pleier å markes med blå eller kursiv skrift. Her er alt oppført i vanlig skriftform. Ikke nok med det... Minibussen kjørte til fergekaia på Folkestad, hvor den slapp meg av og lot meg vente i 20 min til ferga kom. Der måtte jeg selv stige ombord, før jeg måtte gå fra ferga og over til bussterminalen i Volda på egenhånd.

Bilde

For min del, er ikke dette et problem. Jeg liker å reise litt klønete, bytte litt og oppleve det som oppleves kan. Dette er det jeg kaller sightseeing, eller turist i eget land. Jeg syns bare litt synd på de som leser rutetabellen og tror som meg at dette er en direkterute... Jeg skal nok legge inn en liten rapport til Norway. Ruten fungerer jo, men at det tilsammen er 5 bytter ink. ferge, er litt mye når det ikke står noe om noe.

Fra Volda, var det TIMEekspressen som hadde kjøringen videre til Ålesund. Når vi passerte Furene, stor Møreekspressen klar til avgang til Fosnavåg. Jeg var rask til å trykke på stoppknappen, og skiftet buss. Jeg ble med #194 ut i Fosnavågen, for å så bli med på returen helt inn til Oslo. Det ble altså ingen Ålesundstur, men det ble en nydelig kveld ute i Mørekysten med en svært behagelig Volvo 9700 B13R!

Bilde

Her er bussparken i Fosnavåg

Bilde

Jeg avslutter denne bildeserien med et par bilder fra Furene senere samme kveld. Når jeg kom hjem til Oslo, snudde jeg i døra, og retunerte til Olden. Nå er jeg hjemme, og blir nok på østlandet en del framover, men innelukket på et internat på Jessheim. Der skal jeg bedrive musikk og teater, så jeg kommer nok til å få et utrolig spennende år i Jessheim sine dype skoger!

Bilde
Ny Scania OmniExpress til TIMEekspressen

Bilde
Ahh! Jeg må bare smile og le hver gang jeg ser denne bussen!

Bilde

Bilde

Jeg vil ønske alle en fin høst i møte. Gleder meg til flere bildeoppdateringer fra dere alle utover året! Vi snakkes!
Hilsen Magne

Daniel Lund

Legg inn av Daniel Lund » 2010-08-21 17:26:00

Bussen tel Vassengutane e det en gammel FFR buss??
Daniel Laugsand Lund

NB
Sted: Kristiansund + Oslo

Legg inn av NB » 2010-08-21 20:12:49

Daniel Lund skrev:Bussen tel Vassengutane e det en gammel FFR buss??
Ja, bussen til Vassendgutane er ZX 14606 ex FFR #427.

Forøvrig bra bilder, Magne :)
NB
Nikon-fotograf

Frode O.

Legg inn av Frode O. » 2010-08-21 22:40:21

Kjempe bilder ,Magne :) dette er min første post her....mulig eg lager en observasjon tråd her etter hvert om * edit * er mulig :)

mvh

Frode * Galaxy *

Brukeravatar
AHS
Sted: Kristiansand

Legg inn av AHS » 2010-08-21 23:30:13

Velkommen, Frode! Bussobservasjoner er alltid velkomne.
Arnt Helge

Automatgear på buss??? Da er det bare Powershift som gjelder!

Terje
Sted: Aurdal

Legg inn av Terje » 2010-08-21 23:40:27

Veldig fine bilder igjen Magne..

magneh
Kontakt:

Legg inn av magneh » 2010-09-18 12:12:47

Off-Topic: Airbus A380 på Gardermoen

Onsdag 15. september landet verdens største passasjerfly på Gardermoen. Airbus A380 var ute på en liten testturne i nordlige Europa. Jeg fikk heldigvis tid til å besøke Gardermoen for å se giganten lette. Det var tidenes motlys når flyet stod på Gate, men med litt reperasjon i Photoshop, fikk jeg reddet resultatene.

Bilde
Litt artig at MD-80en til venstre har nesten samme lengde som den ene vingen til A380 maskina :)

Bilde
Dimensjonene kom tydligere fram når maskina begynne å snu.

Bilde

Bilde

Nå var spørsmålet... Skulle jeg sjanse på at den tok av fra høyre, eller skulle jeg hive meg i bilen og rekke den om den kom i fra vest? Jeg kjørte som en gal til vestre rullebane, og rakk akkurat å komme til SAS museet før flyet var kommet på rullebanen. I det jeg fikk meg en fin fotoplass, satte motoene i gang, og flyet var på vei opp.

Bilde

Legg merke til hvor tidlig flyet tar av. Nå står jeg altså ved SAS museet. Andre ganger jeg står her, kjører de vanlige maskinene ganske mye lenger frem før de tar av. A380en gikk rett opp! Det var et utrolig mektig syn, og FOR en herlig lyd! :D

Bilde
Legg merke til hvor liten denne bussen blir i forhold

Bilde

Bilde

Og vips var det opp i lufta, og tilbake til Frankfurt.

Håper bildene falt i smak! Ha en fin helg videre :)
Hilsen Magne

NB
Sted: Kristiansund + Oslo

Legg inn av NB » 2010-09-18 16:09:52

magneh skrev:Håper bildene falt i smak! Ha en fin helg videre :)
Ja, det gjorde de! Er flyinteressert selv jeg så :wink:

Artig å se hvor liten 737'en fra SAS i bakgrunnen er i forhold på det første takeoff-bildet :P
NB
Nikon-fotograf

Svar