Magnes bildetråd

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
Brukeravatar
Øyvind Berg
Sted: Elvebyen

Legg inn av Øyvind Berg » 2009-05-15 21:25:00

Om de plutselig måtte hive inn en buss i Bø og ikke hadde tid til å vente på at en skulle komme motsatt veg fra Seljord (30 min.), så er nok den bussen den mest kurante. Det er kun tre busser som er fast stasjonert der. Det er den, det er #77 som er den gamle Ajokki Expressen (ex Klæbu flybuss) og så er det Ikarusen som går som "bybuss", men den kan de neppe bare røske med seg, og den egner seg definitivt ikke som ekspressbuss. Det hender det også er noen gamle Classic i området, men den kan jo ha vært brukt på en annen avgang allerede. Man kunne sikkert ha bytta buss i Seljord, men om en allerede var forsinket så er det nok bedre å la folk få tid til å spise middag på Åmot. Toalett hadde jo vært kjekt å ha, klimaanlegg er da vel strengt talt ikke særlig nødvendig så tidlig som 1. mai når man ikke står i kø eller sånt. Regulerbare stoler kunne også vært godt, men på de veiene der bør man holde seg rett opp og ned for magens del uansett, så det gikk nok bra.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

magneh
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av magneh » 2009-05-16 0:14:44

Øyvind Berg skrev:Det er litt artig når det gjelder Magne. Da vi først møttes i Trondheim for over to år siden på en av hans Lavprisekspressenturer så var han bare en helt vanlig bussinteressert med et halvdårlig kamera. Men så ble vel interessen for foto større, og etter en stund kjøpte han seg speilreflekskamera. Jeg mener å huske at jeg en gang i tiden ga han tips om komposisjon og alt sånt, men nå etter hvert lurer jeg snart på om rollene er byttet der. Det er etter hvert blitt et utrolig høyt nivå på enkelte av bildene. Han har også blitt flink til å gi dem en real omgang med bildebehandling, og det merkes godt på resultatet. Eneste jeg ikke helt liker med presentasjonen er at noen bilder er små og må klikkes på for å se ordentlig. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg bare liker det ikke, det blir rotete. Det føles også som du på den måten skjuler bildene litt bak de andre. Greit å fremheve enkelte bilder, men det gjør du jo med de "widescreenstripene".
Først av alt, må jeg si at det var hyggelig med et skikkelig lang-svar, Øyvind! :)

Når du begynte å ta fram ting i fra "gamle dager", ser jeg også hvordan utviklingen har gått i fra mine første bussbilder fram til i dag. Jeg husker du tok et bilde av meg da Namsosekspressen kjørte ut av Trondheim S første gang vi møttes. Der stod jeg med mitt lille kompaktkamera som ga meg like gode bilder som jeg kunne ha tegnet selv. I dag er det vel en litt annen kvalitet på leveransene mine. Jeg har alltid hatt øye for fotografiet og filmen. Nå som jeg i tillegg utdanner meg innen film og TV, får jeg inn alt av bildevinkler og komposisjoner i blodet. Det fullfører jeg maksimalt, med å legge på denne widescreenmatta mi på de beste bildene jeg tar. Det er moro med foto og bilder, og man blir jo også lysten på å vise fram sine verk. Da er det greit å ha Busspraten og vise fram bildene sine. Det morsomste er jo å få kommentarer, men når jeg ser besøkstallet på tråden min, forstår jeg jo at det er folk innom og titter på bildene mine :) Fortsett med det!

Og Øyvind! Jeg skaffer meg polariseringsfilter i juni! Da skal jeg gjøre bildene mine like magiske som du skapte dine bilder på Vinjerock i fjor sommer :)
Hilsen Magne

[url]www.magnehaheim.no[/url]
[url]www.facebook.com/magnehaheim[/url]

ken
Sted: Askøy

Legg inn av ken » 2009-05-16 11:40:15

Steinar skrev:
Her fikk vi den eneste Scania Classicen som ruller i Skyssfarger.

Hei
Det er vel flere Classicer i Skyss farger? #5664 - ST42451, #5534 - ST38875 og 5535 - ST 39047 er alle Scania Classic med Skyss - logo.
For øvrig flott bildeserie fra deg. (Som alltid!!)
Mvh. Steinar
#5673-ST28292 er også Scania Classic med Skyss - logo

magneh
Kontakt:

Legg inn av magneh » 2009-06-11 22:43:59

"Underveis" til Måløy

Endelig kan jeg ta meg fem minutter og se meg omkring, før jeg kaster hendene i været og roper ordet FERIE! Jeg leverte siste eksamen i går, og føler meg veldig klar for avslapping, reising og nye opplevelser. Aller først skal jeg ha konsert i helga, og synge for forhåpentligvis 2 fulle hus. Det er et av høydepunktene for året! Midt oppe i eksamensforbredelsene, fant jeg ut at jeg skulle ta meg en tur til Måløy. Jeg skal skrive for magasinet "Underveis", så jeg prioriterte busstur, foto og møte med Josten (jhals) midt oppi skrivearbeidet. Jeg angret svært lite når jeg fant ut at det var 6314 jeg skulle tilbringe de neste 22 timene ombord i :)

Bilde

Bilde
Jeg fikk stoppet bussen flere steder oppover langs turen. Det gjorde at jeg fikk et par nye motiver. Du kjenner deg vel igjen Forseth? :)

Bilde

Bilde
Været som her er på Grotli, var akkurat som jeg ønsket meg det på denne turen. Siden jeg var i reportasjeskrivingens ånd på denne turen, ville jeg ha best mulig vær hele veien. Problemet var at bare få kilometer lengre ned i dalen var det kraftig snø/regnvær. Vært var fryktelig ustabilt hele veien. Jeg fikk to fine bilder med blå himmel her, og resten får tale for seg.

Bilde
Greit, været er ikke på sitt beste. Allikevel er dette et av de beste bildene som ble tatt på denne turen :)

Lang sjølvaste Hornindalsvatnet, var været utrolig spesielt. Vi hadde en diger regnbue bak oss, og jeg hadde virkelig lyst til å stoppe bussen midt i bua. Midt i en svin kom den perfekte plassen, men vi kjørte alt for fort til å kunne stoppe på femøringen. Det irriterer meg, for uten å overdrive, tror jeg det kunne ha blitt tidenes bussbilde. Hvertfall produsert av Magne Håheim.

Bilde
Vi ser da et snev av regnbuen her og, men drømmebildet ligger ca. i roten av buen. Det sies jo at i roten av buen, der ligger skatten...

Bilde
Målens destinasjon er nådd, og jeg er halvveis på turen. Det ble fotoshoot i Måløy, før vi vendte nesa hjem mot Oslo igjen.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Etter nok en trivelig tur med Nordfjordekspressen, avslutter jeg bildeserien med et motiv jeg er fryktelig glad i! 6314 i solnedgang er slett ikke verst!

Håper bildene falt i smak! Ikke bli utålmodige! En ny bildeserie i fra Haukeliekspressen er "Underveis" ;)
Hilsen Magne

leif johnny olestad
Sted: isfjorden
Kontakt:

Kjempemessig

Legg inn av leif johnny olestad » 2009-06-11 22:51:49

Visselig knallgode bilder :D
Mvh
Leif J Olestad

magneh
Kontakt:

Legg inn av magneh » 2009-06-14 0:00:49

Nye busser til Haukeliekspressen i fra Tide

Som arbeider i Norway Bussekspress, er det lettere å komme på "innsiden" av den ellers så hardbarka bussbransjen. Jeg tok kontakt med sjølvaste kjernen i Tide Haugesund, og ble godt oppdatert på når første avgang med ny Volvo over fjellet skulle gå. Natt til mandag den 8, satte jeg meg på en Irizar for å bli med som første passasjer i ny Haukeliekspress i mot Oslo! I tillegg har jeg skaffet meg et slikt polariseringsfilter, som skal gjøre bilder i sollys meeeget mye penere enn hva en vanlig linse kan framstille.

I Haugesund fikk jeg være med inn i garasjen for å klargjøre nybussen. Vi hadde kjørt fram 774, og alt begynte å komme på stell. En mekaniker skulle bak i toalettet og borre fast en såpedispenser. Da vi skulle starte bussen og kjøre ut av garasjen, stod det en grønn sprut ut av motorrommet. Mekanikeren hadde borret hull på en slange, og vi måtte kaste oss inn i 773. Vi slengte alt inn i bussen, så jeg satte på plass div mens vi kjørte og tok på passasjerer. Som han ene sa, "det er ikke jomfrutur før noe går galt"! Jeg fikk da Volvo, så jeg var fornøyd. Det hadde vært for ille å reise over til Haugesund i eksamensstria for å prøve ny Volvo, for å så komme hjem med gammel Irizar! :) hehe

I denne bildeserien skal jeg prøve å styre unna bilder i fra de klassiske fotostedene.

Bilde
Generasjonsskifte. Irizaren gir stafettpinnene videre.

Bilde
Like før vi stoppet, passerte vi en veltet lastebil med hjulene rett til værs. Dette var visst den 4. på kort tid. Da sier jeg bare... "Sånn går det når Ølen tar overhånd"! ;)

Bilde

Bilde
Det bør være plass til et par skipassasjerer til vinteren med et sånt bagasjerom. Her ser vi også mitt nye polariseringsfilter i bruk :)

Bilde

Bilde
Heller ikke på denne turen var været helt med meg. Spesielt irriterende var det nå som jeg hadde det nye filteret mitt. Her ser vi Røldal i bakgrunnen.

Avslutningsvis viser jeg fram grombildene fra turen. Trivelig med et solgløtt en gang i blant :)

Bilde

Bilde

Da håper jeg nok en gang at bildene falt i smak! Jeg blir alltid glad for kommentarer til bildene mine, så om dere har noe på hjertet, blir jeg glad for å lese noen ord :)
Hilsen Magne

Brukeravatar
pgaa

Legg inn av pgaa » 2009-06-14 10:42:13

Flotte bilderepotasjer fra både Nordfjordekspressen og Haukeliekspresssen! Me like! :D :D :D

fredrikL

Legg inn av fredrikL » 2009-06-14 12:13:51

Igjen synes jeg du har tatt mange bra bilder Magne, og ikke minst, så var det to spennende reportasjer. Det kuleste er jo at du får tatt bilder langs veien, når du til og med reiser med den samme bussen. Må bare si at jeg er imponert!
Det er fullt mulig at jeg i nær fremtid skal kjøpe meg motlysblender til kameraet mitt, men her er jeg i tvil. Jeg har nemlig også planer om å anskaffe ett helt nytt objektiv, så...., vi får se... Det er jo selvfølgelig ett mål å kunne fremvise bilder av tilsvarende kvalitet som ligger ute på denne tråden!

Forresten: Hadde du ikke også noen bilder fra Trøndelag og i fra Østerdalekspressen? Gleder meg i så fall til å se disse. :) ;)

Brukeravatar
jael
Sted: Glømfjord, Nordland
Kontakt:

Legg inn av jael » 2009-06-14 12:39:09

Ja, flotte bilder! Bildene du nå tar, kan helt klart brukes i profilering av både NBE og "norsk natur"... Polariseringfiltret blir prikken over i-en...!
Bilde
Bilde

Eirik

Legg inn av Eirik » 2009-06-14 17:43:17

fredrikL skrev:Det kuleste er jo at du får tatt bilder langs veien, når du til og med reiser med den samme bussen. Må bare si at jeg er imponert!
Må bare si meg enig! Hvordan greier du det?

jhals

Legg inn av jhals » 2009-06-14 18:37:28

fredrikL skrev:Det kuleste er jo at du får tatt bilder langs veien, når du til og med reiser med den samme bussen. Må bare si at jeg er imponert!
Akkurat den biten der ligger hos sjåføren, ikkje sant Magne :wink:

magneh
Kontakt:

Legg inn av magneh » 2009-06-14 22:15:47

Først må jeg takke for hyggelig respons på bildene! Det er alltid moro å høre noen synspunkter på arbeidene jeg gjør. Heldigvis er det utrolig mange hyggelig sjåfører rundt om. Mange syns det er morsomt med min entusiasme for busser og fotografering, så de stopper litt på turen. Hvis ikke, kan jeg bare si at jeg kommer i fra magasinet Underveis, noe jeg faktisk også gjør. Vinn vinn situasjon. På turen fra Haukeli nå, var det mange eldre damer som kom og prata og var positive til bildetakingen. Det er litt morsomt :)
Hilsen Magne

NB
Sted: Kristiansund + Oslo

Legg inn av NB » 2009-06-14 23:40:03

Skikkelig bra bilder, magneh :D :D Imponerende!
NB
Nikon-fotograf

magneh
Kontakt:

Legg inn av magneh » 2009-06-17 22:16:28

Fredrik, jeg glemte helt hva du spurte om! Du nevnte Trondheimsturen min! Jeg skal kaste ut et bilde i fra den turen også! Jeg tok skuffende lite bilder på turen, pga kaldt og dårlig vær ute. Det ble da et bilde som ble bra på turen hjemover igjen.

Bilde
Hilsen Magne

fredrikL

Legg inn av fredrikL » 2009-06-18 11:16:57

Bussen var du jo riktig heldig med da :D

Svar