Magnes bildetråd

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
magneh
Sted: Oslo
Kontakt:

Magnes bildetråd

Legg inn av magneh » 2007-10-01 23:08:48

Høsten har kommet, og det er ferietider for oss som er så heldige og enda gå på skole. Jeg går et hardt år uten fritid, så denne ferien skal jeg klart nok bruke på bussreising og fotografere en hel masse. I denne sammenheng har jeg nå laget meg en "magne tråd" hvor jeg skal legge opp alle bildene jeg tar i. Det er lett for oss alle i fremtiden om vi vil finne igjen noe jeg har lagt opp, hvertfall greit for meg.

I dag, 1. oktober, tusla jeg ut med kameraet mitt for å se på litt busser her og der. Det er kjekt med høstferie, for da får man tid til litt av denslags.

Bilde

Den første bussen jeg steg ombord i når jeg kom til byen, var Unibuss sin 657. Det er en av 3 busser (som jeg vet om) som har blitt merka med Unibuss. De to andre er en Volvo 7700 (520) og en MAN Lion's City jeg enda ikke har sett int. nummer på.

På Nationalteateret var det mye å se på i dag. Det var ikke så mye folk i gatene på formiddagen, så det gikk an å ta noen bilder.

Bilde
Unibuss 440

Bilde
Norgesbuss 460

Når jeg så denne doningen nærmet seg, tok jeg beina fatt for å knipse noen bilder!

Bilde

Bilde

Like bak kom denne luringen fra Kragerø Fjordbåtselskap AS

Bilde

Jeg tok 32 bussen tilbake til Oslo S, for jeg visste at det var satt opp buss for tog til Karlstad i dag. Det linet opp buss på buss, men bare en Ambassadør 340, og en eldre Tourismo kjørte fram for avgang. Mange spennende busser stod på område, men ingen ga noe tegn til avreise. Jeg tok istedet turen bort på busstomta og tok litt bilder der.

Bilde
Dette var den første bussen som møtte meg på tomta, så det var jo en grei start :D

Bilde

Bilde
Det viser seg at det står en Mistral på Møre for dagen siden denne Star 502 bussen har blitt sendt sørover.

Bilde
Denne Sefflebussen stod å speilte seg i dag.

Bilde

Linet opp for å assistere toget, var disse bussene

Bilde

Bilde

Bilde

Jeg spaserte bort på bussterminalen, og tok TIMEekspressen opp til Rød. (på rv 2 på vei mot Kongsvinger.) Bussen i dag, ble en 15 meter 9700! Den er bare helt herlig å kjøre med! Der i fra, tok jeg TIMEbussen til til OSL. På Flybussen inn til byen igjen, traff jeg ikke uventa, en kjennt sjåfør. Vi satt å prata, og plutselig sa han at han hadde sett en helt ny Volvo på Flybussen til Fredrikstad. Han mente det var fredag om det var rett. Er det noen her som kan bekrefte eller avkrefte nettopp dette? Dette ble litt spennende syns jeg :)

Håper bildene falt i smak! Det dukker nok opp flere utover etter som høsten går! Ha en god busshøst!
Sist redigert av magneh den 2009-01-16 18:43:34, redigert 2 ganger totalt.
Hilsen Magne

[url]www.magnehaheim.no[/url]
[url]www.facebook.com/magnehaheim[/url]

Brukeravatar
pgaa

Legg inn av pgaa » 2007-10-01 23:51:05

Mange bra bilder her ! 8) :D :)

kjodleiken

Legg inn av kjodleiken » 2007-10-02 0:01:40

Når kommer du vestover, Magne? Skal etter planen kjøre #305 denne helga.

magneh
Kontakt:

Legg inn av magneh » 2007-10-02 0:11:56

Jeg kunne kommet nå om det var opp til meg... Spesiellt siden at det er nå jeg har gratiskort på Lavprisekspressen... Mamma syns det blir for mye reking... :roll: hehe. Blir heller en tur til Trondheim på torsdag, og fortsetter til Bergen fredag. Det blir mine større utflukter i ferien. Får håpe at det ikke blir mine siste runder før VIP kortet løper ut...
Hilsen Magne

Forsethn

Legg inn av Forsethn » 2007-10-02 9:18:23

Mye bra her Magneh :D

9700'en fra Sporveisbussene tror jeg så i Sverige i midten av August :)

magneh
Kontakt:

Re: Magnes bildetråd

Legg inn av magneh » 2007-10-03 15:24:51

magneh skrev:Det er en av 3 busser (som jeg vet om) som har blitt merka med Unibuss.
Jeg tok nok ikke i nok når jeg skrev dette... I dag var jeg med Flybussen opp og ned til Gardermoen, og det var Unibus merker å se så langt øye kunne nå! De har vært effektive de siste dagene nå med å lakkere om!
Hilsen Magne

kjodleiken

Legg inn av kjodleiken » 2007-10-03 23:27:02

Det er nok bare en bit tape som skal klistres over den gamle evt ta bort den gamle å sette på ny ;)

magneh
Kontakt:

Legg inn av magneh » 2007-10-08 22:58:22

En flott uke er over, og denne uken har jeg vært så heldig å hatt ferie. Det nærmer seg sakte men sikkert årsskifte, og da oppløses mitt VIP kort hos Lavprisekspressen. Jeg begynner å se mørkt på en tilværelse uten dette kortet, så jeg måtte ut å kjøre litt nå i ferien. Jeg fikk litt restriksjoner i fra heimen, men kom meg da både til Trondheim og Bergen. I dette været vi har opplevd disse dagene, ble kameraet mitt fyll til randen av velfungerende prospektkort!

Onsdag natt tok jeg turen over et stjerneklart Dovrefjell for å lete etter litt Trønderbarter. Øg Øyvind Berg :) Han møtte jeg senere på dagen. I Trondheim by, var det mye flott å se! Det var mye flott Volvo som møtte meg i morgentimene i bartebyen.

Bilde
Denne har jeg aldri sett før, så den var det artig å treffe på.

Bilde
Noe jeg ikke hadde ventet å se, var å se den nye Bergen - Trondheim Ekspressen her i Trondheim. Denne har tydeligvis fått prøve seg som hovedbuss helt til Trondheim i høst. Dette gjorde meg veldig i tvil, for jeg skulle til Bergen selv... Jeg var usikker på om jeg skulle punge ut å betale for bussen, eller bare følge Lavprisen ned og opp... Jeg konkluderte med å tenke på lommeboka, så jeg slo meg til ro med Lavprisekspressen.

Bilde

Bilde
Plutselig ble jeg litt rådvill på hva jeg ville fotografere, men jeg valgte mitt fotoobjekt!

Bilde

Jeg tok en pause fra bussfotograferingen en stund for å treffe en jeg kjenner. Når klokken nærmet seg 5, kom Øyvind, og vi tok turen til Thorleif. Der stod det en buss å smilte til oss når vi kom fram!

Bilde

Bilde
Nå Øyvind, hvilken doning vil du helst ratte hjem i dag? Den store hvite, eller den lille rød? 8) :lol:

Vi tok turen ned til Klæbu og så hva som stod der.

Bilde

Bilde

Bilde
Vi slo an en liten og hyggelig prat med sjåfør av denne 602en mens vi så på hva som stod parkert. Etter praten, rullet vi videre opp til "gaulerne" som Øyvind kaller dem så fint! Der fikk jeg et flott bilde av VF 61413 som gjorde seg klar for en tur til Oslo.

Bilde
Kanskje et av bildene jeg ble mest fornøyd med denne dagen!

Øyvind kjørte meg til stasjonen igjen, og jeg ventet på Lavprisekspressen. Det var min navnebror som kjørte bussen. En ekte, knallblid trønder som vet å gjøre en busstur 10 hakk ved å bare være seg selv. Hele bussen satt å lo på vei ut av trøndelag når han presenterte seg. All ære til deg Magne som fikk turen, ja faktisk både opp og ned, til å enda bedre enn hva den allerede var.

Neste morgen på Bussterminalen, stor en Bergentur for døra. En dobbeldekker liner opp for å ta turen over Hemsedal! Jeg gikk helt ut av meg, og det var sjåføren allerede også! Det var 4. eller 5. gangen Lavprisen noen sinne kjørte Neoplan til Bergen. De skulle visst begynne med det på fredager og søndager framover nå. De har utvida noen tunneler nå sånn at dette går bra. Jeg satte meg oppe framover, og med det været som var, fikk jeg en masser av flotte bilder. På Gol gikk jeg ut en tur og knipsa.

Bilde
Vi kjørte videre, og på fjellet stoppet vi plutselig. Sjåføren ville ut å ta noen bilder av herligheten, og jeg slang meg såklart med!

Bilde

Bilde
Jeg bare elsker Lavprisekspressen 8)

På Gudvangen var det duket for ny fotoshoot.

Bilde

Bilde

Bilde

Jeg må si at jeg har lagt en vellykket uke bak meg! Jeg følte at jeg bevegde meg i prospektkort overalt, så jeg er glad for at jeg skaffet meg kamera i sommer som får meg til å bevare øyeblikkene. Jeg har ca bare 200 bilder til, men jeg føler jeg har lagt opp nok buss fra denne turen! Det kan ha vært en av mine siste utflukter med Lavprisekspressen, så jeg er glad at det gjorde så stor uttelling. Jeg har blitt glad i bussene og sjåførene, så kunde blir jeg nok også etter VIP kortet sin tid! Slike opplevelser vil jeg ha mange flere av!
Hilsen Magne

Brukeravatar
Øyvind Berg
Sted: Elvebyen

Legg inn av Øyvind Berg » 2007-10-08 23:19:58

magneh skrev:Bilde
Nå Øyvind, hvilken doning vil du helst ratte hjem i dag? Den store hvite, eller den lille rød? 8) :lol:

Vi tok turen ned til Klæbu og så hva som stod der.
Med tanke på parkering så hadde jeg nok valgt den lille røde, men også fordi jeg faktisk har lappen på den. Du har jo ikke engang det du ... :P

Forresten så tok vi ikke turen ned til Klæbu, det er et stykke lenger. :wink:

Fine bilder! (utenom det av meg selvfølgelig!)
Sist redigert av Øyvind Berg den 2009-03-28 23:03:23, redigert 1 gang totalt.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

BERGAN

Legg inn av BERGAN » 2007-10-09 20:08:08

Mange bra bilder Magne.
Keep em coming!

r_b_svensson
Sted: Stubbekøbing - Danmark

Legg inn av r_b_svensson » 2007-10-10 11:32:37

Hej
Det er mange gode billeder du har taget
Med Venlig Hilsen
Ronni Bjørn Svensson

magneh
Kontakt:

Legg inn av magneh » 2007-10-15 23:21:02

Torsdag 11 oktober, var Øyvind Berg innom Oslo på sin gjennomreise til Telemark. Jeg rakk en tidlig t-bane til byen, og møtte han halvveis overraskende på Oslo S når han kom opp fra perrongen. Vi slang fra oss baggen hans i et bakrom på Oslo S, tok fram kamera, og tok beina fatt for å jakte på busser.

Bilde
En ny MAN sniker seg framover i rushtrafikken.

Det tok ikke lang tid før denne herligheten dukket opp!

Bilde

Videre var det en del grønne busser som passerte, ikke uventet i rushtrafikken i Oslo.

Bilde

Bilde

Bilde

Ned mot motorveien, kom det en Bova i mot oss. Han var på vei mot Kongsvinger for svensketoget.

Bilde

Bilde

På vei bort til Oslo S, kom den munter Norgesbuss forbi. Han hilste og spruta sånn at bildet ble til et livelig fotografi på en ellers grå dag.

Bilde

Det stod en del busser "stand by" for eventuell "buss for tog" denne dagen også. Bildet jeg velger å vise, er av Nettbuss Drammen sin Volvo 9700, nr. 70.

Bilde

Bilde
Gjenskinnet av SAS Braathens logoen vises i bussen.

Øyvind fant en knall god bildeposisjon, og ja... Jeg stjal den og kopierte bildet hans! Det var bare så flott, og slik så det ut!

Bilde

Bilde
Ellers stod 171 til Møre Ekspressen og hvilte ut...

Bilde
Vi tok turen opp på brua her, og speidet utover etter busser.

Bilde

Bilde

Bilde

Det ble mye grønne busser som passerte, så vi tok til vett og spaserte :)

Jeg avslutter dagens bildeserie med en utryddningstruet dyreart. Jeg liker disse bussene, og håper de kommer til å gå en stund til i våre gater her i Oslo. Ser at noen allerede er sendt avgårde til Tallinn... Jaaja.

Bilde

Håper bildene falt i smak!
Hilsen Magne

Treider-ESPEN

buss

Legg inn av Treider-ESPEN » 2007-10-16 4:39:58

Hei

En av de B10L vil tilfalle LTF neste år antagelighvis.
Vi skal bevare en av de. Så vidt jeg husker så er det 723 om jeg ikke har rota med talla

magneh
Kontakt:

Legg inn av magneh » 2007-11-19 23:51:14

Jess, da har jeg vært ute å reist igjen! Det var virkelig på tide, for å begynner skolen å bli mer og mer påtrengende. Jeg tok en "avlastningstur" til Bergen for å besøke Thomas Olsen. Vi hadde som mål å finne en OmniLink, og ellers bare busse rundt i byen. Jeg møtte opp på terminalen kl. 23 for å sette nesen vestover. Det ble Travego på turen. Det gjør meg ingen ting, for dette er virkelig en god buss. Begge sjåførene jeg reiste med, kommenterte at dette er det beste de har. Setene er romselige, til og med utstyrt med armstøtte mellom setene. Ikke bare på sidene. Å som jeg koser meg i Travego. Jeg kom en time for tidlig til byen, og dro en time for tidlig til Thomas. Jeg følte meg litt slem da jeg satt på bussen (som forøvrig var Vest V25 - 805) og vekte han. Jeg kasta inn baggen hos han, og vi reiste til byen (forøvrig med Vest V25 - 805). Vi returnerte tilbake til Hylkje der Thomas bor (forøvrig i Vest V25 - 805 - tror sjåføren ble lei av å se meg etterhvert) for å ta en avgang til byen som skulle gå med Norway materiale. Jeg kan ikke forklare, men Thomas bevitnet oppsynet da jeg så denne bussen komme mot oss!

Bilde

Helt siden i sommer har Thomas ringt meg i tide og i utide og sagt "No sitter eg på 1186 hem fra jobb!" Nå har jeg opplevd selv å prøve herligheten i rutetrafikk i Bergen by! Ja, jeg er virkelig glad i Bergen!

Bilde
Sånn ser en bergenser ut før han stiger om bord i en 9700. Snur ryggen til fotografen og retter all oppmerksomhet mot skjønnheten.

Jeg var i ekstase på vei til byen, og fant ut at hele turen egentlig var komplett. Jeg hadde ikke brukt for mer nå. Alikevel fortsatte vi reisen, og endte opp på Bønes. Vi forsvant inn på Spar for å levere en tippekupong eller to, før vi klarte å få fatt i denne!

Bilde
Da var målet for dagen utført med å finne en OmniLink. Vi benyttet oss av fotolyset slik at jeg fikk tatt noen bilder i sentrum.

Bilde

Bilde

Bilde

Dagen tok slutt, og vi reiste hjem til Thomas for å ha en trivelig aften i Bergen. Det ble ikke flere bilder denne dagen.

Neste morgen drar vi oss opp for å sende meg avgårde på bussen hjem. Her venter Travegoen meg igjen med min "faste" sjåfør bak spakene. Vi hadde en kjempe hyggelig tur nedover.

Bilde

Bilde

[img]p://www.stkp.net/Galleri/albums/userpics/no ... 06%7E0.JPG[/img]
På fjellet møtte jeg denne Horisonten som var på vei mot Bergen.

Like bak noen svinger senere, dukker plutselig denne bussen opp fra intet. Ikke har jeg sett den før, og ikke har jeg hørt om den før. Plutselig hadde jeg fotografert den midt oppe på Hemsedal!

Bilde
Ganske flott sak dette her! Det er en Volvo 9700 på 13.7 meter i HD verson. Den har versting motoren på 460 hk, så jeg tror den drar greit opp fjellet!

Jeg håper at bildene i fra Bergen faller i smak! På lørdagen tar jeg turen sørover. Da venter Kristiansand!
Hilsen Magne

kjodleiken

Legg inn av kjodleiken » 2007-11-20 0:31:17

magneh skrev:Jeg håper at bildene i fra Bergen faller i smak! På lørdagen tar jeg turen sørover. Da venter Kristiansand!
Flotte bilder, men hva er dette for planlegging? Reiser sørover når jeg ikke er på jobb?

Regner med at vår nye 9700 kommer om kort tid. Vi har bare fått vite at den kommer nov/des, så det kan ikke være lenge til. Da selges 304 og bussparken til SørVestekspressen består etterhvert av 303 (reserve), 305 og den nye.

Svar