IKEA-bussen och Flybussen i Oslo

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
kam

Legg inn av kam » 2006-05-20 19:11:57

Er selv delltidsjåfør på Flybussekspressen, Norgesbuss i Oslo.

Det brukes fortsatt vognene fra 1998, de fleste med rundt 1,5 mill. på klokka. De begynner å bære preg av hardkjøret nå. De første årene var det også et par gamle vogner fra SAS Flybussen (Scania) som var oppsatt som reservevogner. De er borte nå tror jeg .... har i alle fall ikke sett dem på lenge.

jeb

Legg inn av jeb » 2006-05-20 22:16:34

Norgesbuss kjøpte inn 25 Volvo B10M til oppstart av Flybussekspressen i 1998. Disse fikk internnummer 201-225. 201-212 ble stasjonert på Rosenholm, og trafikerte rutene fra Ski, Oppegård rådhus (Kolbotn) og Oslo bussterminal til Gardermoen. Senere er ruta fra Ski og Oppegård rådhus slått sammen til en rute mens ruta fra Oslo bussterminal nå kjører Ring 2 til Majorstuen. 213-225 ble stasjonert på Bekkestua og betjente rutene fra Asker og Bekkestua til Gardermoen. Askerruta ble nedlagt etter et drøyt år. I 1999 ble det innkjøpt ytterligere 4 busser av samme type. 226 og 227 ble stasjonert på Bekkestua og 228 og 229 på Rosenholm. Det ble i 1998 også anskaffet 3 busser til ruta Hamar-Gardermoen 3 busser til Gjøvik- Gardermoen. Hamar-ruta ble nedlagt etter et drøyt år, mens Gjøvik-ruta inngikk i Toten-ekspressen. Bussene var nesten lik de 25 første, bortsett fra at de hadde toalett og manuell giring.

Status på disse bussene er pr. dags dato:
201, 202, 203, 204, 206, 207, 209, 210, 226, 227, 228, 229 er på Rosenholm.
205, 208, 214, 216, 217, 218, 219, 220, 221, 222, 223, 224 er på Bekkestua.
211, 213 går på SL-kjøring og er på Bjørkelangen.
212 går på SL-kjøring og er i Enebakk.
215 brant på E6 høsten 2005. Det brant ikke innvendig, men pga. røykskader ble den ikke satt inn på Flybussekspressen og i stedet solgt.
Av de 6 bussene som gikk på Hamar og Gjøvik er 2 satt inn på SL-kjøring og stasjonert i Enebakk. De resterende 4 har blitt solgt, antakeligvis til Nettbuss eller Schøyen i forbindelse med at de overtok lokalkjøring fra Norgesbuss i Gjøvik og på Hamar.

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8550
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

I alt 31 busser fra 1998-leveringen? Hvor er de?

Legg inn av SvB » 2006-05-21 13:55:01

Takk for informasjon om disse bussene. Jeg har sett flere av disse bussene, og kan bidra til å spore opp noen ved å sjekke egne bilder. Gjøvik-bussene ble skiftet ut i 2001. Har avbildet av DJ50231 i 2004 i Mosjøen, fremdeles helhvit, men med påskrift Torghatten Trafikkselskap ASA Brønnøysund. Dette må ha vært en av Gjøvik-bussene. Hamar-bussene ble omlakkert til Hedmark Trafikk-farger (gulbrun) og satt inn i andre ruter for Norgesbuss Hedmark. Schøyen overtok som kjent i 2004, og iallfall en av disse bussene har fått Oppland Trafikk farger (hvit grunnfarge) og har gått i Lillehammer. Hamar-bussene hadde FS-nummer. Skal forsøke å lage mer oversikt.

Ellers har Schøyen som kjent skaffet nye Volvo-busser til rutene Gjøvik-Lillehammer, Volvo 8700 i ulike lengder. Hos Schøyen har det vel gått bare i Mercedes-Benz i ca. 30 år.

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8550
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Norgesbuss sine busser i Hedmark og Oppland inkl. flybussene

Legg inn av SvB » 2006-05-22 18:51:16

I Rutebil nr. 53 (1999) blir flybussene til disse to byene presentert, og med bilde av de fire til Gjøvik. Disse har blitt flyttet rundt en del, og noen har ukjent status (? bak). Bussene til Gjøvik er følgende m/ internnr.

DJ50226 (332) > nå SL-kjøring?(har bilde av den grønnmalt)
DJ50229 (329) ?
DJ50230 (330) ?
DJ50231 (331) > solgt til Torghatten Trafikkselskap

De to første ble omtalt som flybusser til Hamar (DJ-reg.), men er usikker på de to med FS-reg. Disse kan være like busser, men vet ikke hvordan de ble brukt eller var lakkert fra 1998.

DJ50227 (327) – ble omlakkert til Hedmark Trafikk-dekor og var på Hedmark til 2004 (gulbrun) > ?
DJ50228 (328) ?
FS87802 (336) Hedmark Trafikk-dekor > ?
FS87803 (335) Hedmark Trafikk-dekor > Schøyen, Lillehammer (lakkert i Opplands Trafikk design) – internnr. 693.

Noregesbuss trakk seg ut av det meste av trafikken i Oppland i 2000 (oppsigelse av kontrakter med fylkeskommunen) unntatt rute Lillehammer-Gjøvik, bybusser Gjøvik (anbudsruter) og Flybussen/ Totenekspressen. Fra 1.4.2004 tapte Norgesbuss rutene i Hedmark til Schøyen. Flybussen/ Totenekspressen er beholdt, mens de øvrige rutene i Oppland ble i 2004 overtatt av Nettbuss. Fra 1.1.2006 er sistnevnte ruter overtatt av Schøyen (nytt anbud). Da Schøyen skulle overta trafikken i Hedmark 1.4.2004 var ikke nye Mercedes-busser levert. Det ble innleid og kjøpt vogner fra Norgesbuss de første månedene. Noen innkjøpte vogner kom til Lillehammer, deriblant FS87803, mens andre har gått en tid på Hedmarken. Overflødige vogner fra Norgesbuss er solgt til ulike steder.

Da Norgesbuss trakk seg ut av Oppland i 2000 ble en rekke nyere vogner overført til andre steder. Mange ble satt inn i SL-trafikken. Det gjaldt en rekke vogner med bakgrunn i Gjøvik og Lillehammer. Derfor har det gått og går enda flere SL-vogner med reg.nr. på HS, JC og JD i grønn dekor, de fleste Volvo B10M m/ Vest Liner- eller V25-karosseri. Bussparken som opprinnelig var på Hamar (Hamar og Omland Bilruter) var gjennomgående nedslitt, så hit ble det hentet inn brukte vogner fra ulike kanter (Lillehammer, Gjøvik, Vestfold).

jeb

Legg inn av jeb » 2006-05-22 22:47:25

DJ50226 (332) - Stasjonert i Enebakk med internnummer 629
DJ50229 (329) - Stasjonert i Enebakk med internnummer 626
DJ50230 (330) - Ikke registrert hos Norgesbuss lenger
DJ50231 (331) - Ikke registrert hos Norgesbuss lenger

DJ50227 (327) - Ikke registrert hos Norgesbuss lenger
DJ50228 (328) - Ikke registrert hos Norgesbuss lenger
FS87802 (336) - Ikke registrert hos Norgesbuss lenger
FS87803 (335) - Ikke registrert hos Norgesbuss lenger

Svar