IKEA-bussen och Flybussen i Oslo

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
Bussmicke
Sted: Västerås
Kontakt:

IKEA-bussen och Flybussen i Oslo

Legg inn av Bussmicke » 2006-04-09 22:15:46

Från Strandgata i Oslo kør en buss till IKEA.
Vilket sellskap eger bussen? Norgesbuss??
Inventarienummer?

Registreringsnumret på bussen er DJ 54770.

Och

Flybussen, vem kør den?
Har en bild på en buss med nummer 38 och reg. nummer BR 16038

//MN
//Bussmicke

Besök gärna min hemsida http://www.bussmicke.se

Brukeravatar
gmidtun
Sted: Lofthus i Hardanger

Legg inn av gmidtun » 2006-04-10 8:11:41

IKEA-bussen opereres av HMK Buss (H.M. Kristiansens Automobilbyrå). Jeg vet ikke om de bruker intern/inventarie-nummer.

Flybussen opereres av SAS Transportservice. Disse bussene går på 3-årige leasingavtaler, og byttes altså ut med jevne mellomrom.

gmidtun

Bussmicke
Sted: Västerås
Kontakt:

Legg inn av Bussmicke » 2006-05-12 0:15:29

Aha, jag trodde det var Norgesbuss men det var tydligen fel.
//MN
//Bussmicke

Besök gärna min hemsida http://www.bussmicke.se

jael

Legg inn av jael » 2006-05-12 9:47:34

Norgesbuss kjører noen Flybussruter, fra Bærum via Røa og videre langs Ring 3 i Oslo, på oppdrag for NorWay Bussekspress. Og under navnet Flybussekspressen. Jeg tror også Norgesbuss har lignende kjøring fra Gjøvik-området.

Materiellet som til nå har vært brukt er ikke helt nytt, og jeg tror bussene er fra 1997; Volvo fra Carrus. Reg.nr i serien DJ502xx. Jeg tror også at Norgesbuss kjøpte disse fra SAS Transportservice, etter at Gardermoen var åpnet, og Fornebu nedlagt i 1998. SAS Transport kjøpte da inn nye busser; En serie på 15-meter lange Mercedes-Benz, bygget hos Carrus, med reg.nr i serie BP2911x.

Brukeravatar
SvB
Sted: Lillehammer

Legg inn av SvB » 2006-05-12 9:58:27

Norgesbuss Bærum Romerike AS opererer Totenekspressen Oslo-Gjøvik som også kjører om Gardermoen og tjener som flybuss for Gjøvik/ Toten. Det er eneste Norgesbuss har igjen i Oppland. Det gikk det opprinnelig busser som Jael nevner i denne ruta også. Men bussene fra 1998 er for lengst byttet ut. Jeg mener å huske at Norgesbuss kjøpte samlet ca. 30 busser til denne trafikken (reg.nr. DJ502xx) i 1998. Noen er omlakkert (til hvit/ grønn) og har gått andre steder hos Norgesbuss, bla. som turbusser. Går disse 1998-modellene som flybusser enda, etter snart 8 år?

jael

Legg inn av jael » 2006-05-12 10:28:20

Ja, og en av disse brant på E-6 ved Kløfta sist vinter. Det var oppslag i Dagbladet/VG om dette, og innslag på TV, så vidt jeg husker.

Jeg var innom på Norgesbuss sitt anlegg på Bekkestua i Bærum, senest i går, og 4-5 eksemplarer av disse bussene sto da parkert her sammen med noen Citaro'er med Sporveis-dekor. Og "Norgesbuss-flagg" i øvre hjørne bak.

Jeg kan ikke garantere at bussene fortsatt går som flybusser. Mulig de var hensatte, men har i alle fall gått i flybussrutene helt til nylig...

Men; Var de opprinnelig så mange som 30? Og er de ikke eldre enn 1998...? SAS solgte jo de i 1998-99 til Norgesbuss... Jeg vil tro at de er 1996-97, evt 1995 modeller.... SAS har jo bare (Oslo-) flybussene sine i tre-fire år.

Og det kan jo være slik;
Scania Irizar 2005-
MAN Lion Coach 2001-05
MB Carrus Regal 1998-01
Volvo Carrus (Dj50-ser) ...-1998

(Her ble det mye synsing, så hvis noen har mer eksakte opplysninger....)

Brukeravatar
SvB

Flybusser fra Norgesbuss

Legg inn av SvB » 2006-05-12 11:55:14

Jeg mener at Norgesbuss kjøpte ca. 30 Volvo B10M Star302 for flybussruter fra den tid Gardermoen ble åpnet høsten 1998. Overleveringen av disse bussene ble dekket i reportasjer i mange blader, antakelig også Rutebil. Kan sjekke det.

Jeg mener å ha sett disse i trafikk ganske lenge, men synes det var rart om de har gått som flybusser til nå. På andre flybussruter skiftes bussene ut oftere. Så vidt jeg vet har Nettbuss Østfold "3. generasjon" flybusser Fredrikstad-Gardermoen. SAS bytter også ut flybussser regelmessig. Jeg regnet med at 1998-modellene var byttet ut fordi de brukes vel svært intensivt i disse rutene, og må ha "pådratt" seg svært mange kilometer med åra.

Tidligere flybusser fra SAS har gått til mange steder i landet gjennom åra. Norgesbuss har hatt mange av dem. Flere gikk i Hedmark og Oppland så lengre Norgesbuss var inne der (Scania el. Volvo m/ Carrus). Når det gjelder "2. generasjon" hos Nettbuss Østfold som jeg nevnte (Volvo B10M/ Carrus, 2001-mod. ) så kom iallfall to til Nettbuss Møre, og en el. flere til Nettbuss Grenland (Grenlandekspressen). Tror det var 5 i alt. Fjord1 har tre Mercedes m/ Carrus som har gått hos SAS. Har også sett slike hos Nettbuss Møre (2?) og Nettbuss Trøndelag (Trondheim-Orkanger).

Rutebil har tidligere hatt oversikt over tidligere flybusser og hvor de har havnet. Dette har jo vært busser av relativt høy standard, og er tjenlige i mange ruter med mindre intensiv trafikk. Etter Gardermoen kom, ble det vel flere bybusser og dermed større tilbud av brukte flybusser. Har også sett flere slike til salgs hos ulike forhandlere av busser.

gjest

Legg inn av gjest » 2006-05-12 12:11:02

flybussene var nye i 98 .norgesbuss kjøpte 30stk.
fra bekkestua går bussene ennå som var nye i 98.
de begynner å bli slitne . med ca 1.5 miiioner km .på telleren.

jael

Legg inn av jael » 2006-05-12 12:21:12

Da SAS skulle bytte ut sine MB Carrus Regal, mener jeg det ble opplyst at flybussene deres (Oslo-Gardermoen) gikk omlag 500.000 km årlig, og de ble da utfaset med en km-stand på 1,5 mill etter omlag tre år.

En av disse bussene (BP29111) gikk inntil 2005 i flybussruten Oslo-Torp hos Arctic Express. Nå trolig reservevogn. Den må nå ha fått noen km på telleren...

Da jeg var i Trondheim i slutten av april, observerte jeg på NSB-tomta ved Marienborg en annen av disse Regalene (BP29116?). Litt sliten, med småbulker langs karosserisidene, men fortsatt slik at en kunne se at dette for ikke lenge siden var blant landets flotteste busser.

Jael

Legg inn av Jael » 2006-05-12 12:37:30

OK; 30 stk og 1998-modeller. Jeg husker det nå; Disse ble gjerne kjøpt nye av Norgesbuss til åpningen av Gardermoen. Norgesbuss søkte vel gjerne om konsesjon på den omtalte ruta over Røa, siden SAS ikke skulle kjøre utover i Bærum. Så vidt jeg husker var planen også en flybusrute fra Asker... Om denne ble igangsatt erindrer jeg ikke, men om så var, ble vel konkurransen fra Flytoget for hard.

Som nevnt observerte jeg fem av disse bussene på Furubakken i går, ved lunsjtider. Vet du hvor mange som fortsatt er stasjonert her, eventuelt hvor de er blitt av...

Men hvilke busser var det da SAS Transportservice hadde frem til MB Regalene kom??

Brukeravatar
SvB

Flybussrutene i 1998

Legg inn av SvB » 2006-05-12 12:47:22

Til det siste Jael skriver: Det ble planlagt Flybussekspresser i et omfang som oversteg behovet. Ruter ble nedlagt eller tilbudet ble redusert. Det ble opprettet rute til Asker som ble innstilt. Det samme gjaldt en rute til Sarpsborg over indre Østfold, og til Hamar. Ruta til Gjøvik ble redusert fra hver til annenhver time. Derimot ble den forlenget til Oslo. Tror også flere ruter ble avviklet og nedtrappet. Derfor hadde kanskje Norgesbuss et overskudd på slike busser, og derfor ble noen omdisponert til andre formål.

magneh
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av magneh » 2006-05-12 21:43:55

SAS Flybussen har ALDRI solgt busser til Norgesbuss / Flybussekspressen. I 1998 åpna Gardermoen, og da fikk Norgesbuss helt nye Volvo 12 meter busser som trafikkerte Gardermoen og ulike destinasjoner rundt om kring i byen! Dette gjør de den dag i dag! Så de på Bekkestua var ikke hensatt. Var der tidligere i uka selv, og de er bare på reprasjon.

På samme(?) tid, fikk SAS Flybussen noen 15 meter Mercedes Carrus busser. Etter de, har dem hatt noen 12 meter Scania Carrus og 15 meter MAN busser. I dag har SAS Flybussen 14 nye Irizar busser. De siste kom i desember, og de første i sommer en gang. Så er historien om våre flybusser! :wink:
Hilsen Magne

[url]www.magnehaheim.no[/url]
[url]www.facebook.com/magnehaheim[/url]

Gjest

Legg inn av Gjest » 2006-05-13 12:08:56

Mulig det er noen misforståelser her, men mange tidl. flybusser fra SAS har havnet ulike steder i landet, også hos Norgesbuss (bl.a. ved tidl. avdelinger i Hedmark og Oppland). Men også Norgesbuss har kjøpt nye flybusser til Flybussekspressen. Gmidtun skrev 10. april (ovenfor) at SAS Transportservice leaser busser. Disse bussene går på 3-årige leasingavtaler, og byttes altså ut med jevne mellomrom. Slike busser ser en ofte på forhandlernes bruktlister. De fleste selges vel videre i Norge?

Fredrik Gelin

Vedr. tidligere busser ved SAS

Legg inn av Fredrik Gelin » 2006-05-17 19:01:17

Jeg husker første gang jeg kom til Oslo, det var i 1997, og da var det Carrus Fifty og Regal på MB og Scania som kjørte fra Fornebu til Oslo.
Når jeg var i Bergen tidligere i år var det noen identiske busser som fortsatt gikk i trafikk til Flesland der.
Når jeg jobbet på Gardermoen 1998-2000 var det Carrus Star på MB og Scania som bruktes til/fra jobben.
Jeg husker godt den gang jeg og noen kollegaer skulle på jobb tidlig om morgonen, grunnet veiarbeider på E6 ble trafikken lett om via Ekeberg.
Problemet var da att sjåføren som kjørte flybussen ikke var kjent med den veien og besløt seg for å kjøre E6 likevel.
Jeg kan godt si at mannskapet som nettopp lagt ut ny asfalt ikke var glade når flybussen puttet ned avsperringen og kjørte ut på brua til tross for avsperringen...

Brukeravatar
gmidtun
Sted: Lofthus i Hardanger

Legg inn av gmidtun » 2006-05-17 22:15:08

De leveransene til SAS Transportservice som jeg vet om, f.o.m. år 2000, er:
1) 8 stk Ajokki/Carrus Regal på MB O404 chassis i år 2000. Reg.nr. DJ 874xx. Disse var i tjeneste i tre år. Deretter stod de over et år hos leasing-selskapet før de ble solgt til ulike avdelinger av Fjord1 og Nettbuss.
2) 8 stk Ajokki/Carrus Classic på Scania K114 chassis i 2001. Reg.nr. CF 148xx.
3) 8 stk MAN Lions Coach i 2002. Reg.nr. DK 514xx.
4) 14(?) stk Irizar/Scania Classic i 2005/2006. De seks første ble levert i juni 2005 med reg.nr. BR 16034 - BR 16039.

Gmidtun

Svar