(Norgesbuss) Toten Ekspressen

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
Tomas

(Norgesbuss) Toten Ekspressen

Legg inn av Tomas » 2007-04-26 16:05:29

Hei alle sammen :D


Noen her som har Historie om hvem som var det første Buss selskapet som hade turen fra Toten ekspressen Gjøvik - Oslo og årene Fremmtil i dag tenker også da På Buss typer og Merker :?:


Mvh...........
Tomas Lysjø :D

Terje
Innlegg: 1503
Registrert: 2006-01-28 13:32:17
Sted: Aurdal

Legg inn av Terje » 2007-04-26 20:11:03

Var vel vestoppland bilselskap som starta, tror den første bussen var en scaniaia k113 med vest karrosseri... senere ble det vel volvo/carrus

Tomas

Legg inn av Tomas » 2007-04-26 20:14:30

Halla Terje :D

Tusen takk får svaret mente det hade godt Scania med Vestpåbygg der en gang i tiden husker jeg ikke feil så var det på midten av 90tallet godt og friske hukomelsen litt :D


Mvh..........
Tomas Lysjø :D

Bård H
Innlegg: 171
Registrert: 2006-10-28 19:49:04
Sted: Kapp

Legg inn av Bård H » 2007-04-26 20:51:28

Det er riktig det dere skriver. Totenekspressen begynte å gå daglig til Oslo først på 90 - tallet. Det var en scania 113, Vest-Ambassadør fra 1990 , reg. nr. JC 87945 som gikk der først. Den ble avløst av maken buss ved årsskiftet 94/95, JC 96077. Denne gikk fram til oktober 98.
Denne perioden gikk ruten 2 ganger daglig, morgen og ettermiddag. Dette for at det skulle være mulig og dagpendle mellom Toten, Feiring og Oslo. Når Gardermoen åpnet ble ruten samordnet med Flybuss-ekspressen mellom Gjøvik og Gardermoen. Fortsatt gikk det kun 2 avganger helt til Oslo. Dette ble endret fra 1/1-2000. Da ble det færre avganger fra Gjøvik til Gardermoen og flere helt til Oslo. Ruten fikk den formen som den har i dag med avganger hver andre time mellom Oslo og Gjøvik via Gardermoen. Ruten betjenes i dag av tre busser KH 13036,
KH 13037 og KH 13038. Disse er nå 5 år og har gått 1,2 mill.km.
Forløperen til Totenekspressen ble lagt allerede på 50-tallet. Østre Toten Bilruter kjørte pendlerbuss mellom Toten og Oslo fredag og Søndag. Dette overtok Vestoppland Bilselskap i 1965. Denne helgeruten ble tatt inn i Norway sitt system når dette ble grunnlagt. Den første bussen med Norway-logo kom i 1989. Det var en Setra S215HRI, reg. nr. JC 76111, 1986 mod. som ble brukt fram til scaniaen kom.
BH

st.einar
Innlegg: 926
Registrert: 2005-11-06 14:14:15

Legg inn av st.einar » 2007-04-26 21:09:43

Det er vel ikke mange tyskere som reiser med den ruta vel :lol:

magneh
Innlegg: 1615
Registrert: 2006-02-16 23:18:35
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av magneh » 2007-04-26 21:11:03

De sitter nok med en urolig mage opp langs vegen da ja!;)
Hilsen Magne

[url]www.magnehaheim.no[/url]
[url]www.facebook.com/magnehaheim[/url]

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8535
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Legg inn av SvB » 2007-04-26 21:16:27

Kanskje ikke så mange tyskere som tar Totenekspressen. Men firmaet Toten Transport driver derimot langtransport til Tyskland og Europa.

btl

Legg inn av btl » 2007-04-26 21:56:34

st.einar skrev:Det er vel ikke mange tyskere som reiser med den ruta vel :lol:
hehehe..

For de som ikke kan tysk, så betyr vel tot noe sånt som død på tysk.
Totenekspressen oversatt til tysk blir dødsekspressen?

mvh Bjørn Tore

kam

Legg inn av kam » 2007-04-27 7:15:13

"Toten" brukes også for "døde mennesker" eller "lik". Se for deg vogntog på tyske autobahn med "Totentransport" på fronten og skapsidene :?

kam

Brukeravatar
jael
Innlegg: 2838
Registrert: 2006-07-21 14:11:29
Sted: Glømfjord, Nordland
Kontakt:

Legg inn av jael » 2007-04-27 10:10:04

Toten Turbiler er det vel også et selskap som heter. En mulig oversettelse til tysk kan være "Toten Turerwagen"... :lol:

Svar