Minstetakst 50kr

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
baneavd
Sted: Skoppum

Minstetakst 50kr

Legg inn av baneavd » 2007-03-31 5:50:07

Blir dette mer vanlig for reise med enkelte linjer på timekspressene og ekspressbusser at minstetakst blir 50kr for voksne,barn,honnør og militær?
Se at linje 1 Oslo-Notodden har innført dette samt Valdresekspressen har dette fra før. Mens Linje 4 Hønefoss-Oslo kjører med vanlige takster og ikke de takstene ekspressbussene ta. Men her tro jeg grunnen til at Linje 4 Hønefoss-Oslo ta vanlig taskter er at dette er blitt endret fra en lokalrute til en timeskpressrute, og det samme er vel da også strekningen Vikersund-Drammen-Oslo
Du for helle ikke fratrekk i billetten ved bytte mellom 2 linjer som kjøres med Timeksrpessen. elles så er vel det helt vanlig med bytte av buss underveis at du få fratrekk i prisen.

Jan Erik

Brukeravatar
Øyvind Berg
Sted: Elvebyen

Legg inn av Øyvind Berg » 2007-03-31 10:35:05

Så det det har gått opp til 50 kr på Linje 1 nå. Det har i hvert fall de siste 6 årene vært 40 kr som minstetakst. Det var litt surt for meg som "helgependla" til og fra militæret på Jørstadmoen/Lillehammer i uniform i 2001/2002 og skulle hatt 90% i rabatt, som jeg jo i praksis aldri fikk. Uansett var det jo ikke ille ... jeg brukte aldri mer enn 100 kr på turen mellom Lillehammer og Vest-Telemark og motsatt. Selv med studentrabatt kommer jeg meg jo ikke særlig langt for under 100 kr.
Sist redigert av Øyvind Berg den 2009-03-28 17:41:18, redigert 1 gang totalt.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

kjodleiken

Legg inn av kjodleiken » 2007-03-31 13:42:43

Minstetaksten på ekspressbuss er der for at man ikke er interessert i de som skal bare et par km når bussen har total tur lengde på 2-sifret antall mil.

Linje 8 hadde minstetakst 115 kr da jeg jobbet der, det var for at det ikke var noen holdeplass vi betjente mellom Kronlia og Høvik. En liten stund før jeg sluttet, fikk vi spesielle lokaltakster for bruk Tønsberg/Nøtterøy/Tjøme til/fra Bispeveien men disse fikk man ingen moderasjon på.

baneavd
Sted: Skoppum

Legg inn av baneavd » 2007-04-01 3:11:24

På en måte forstå jeg jo at man vil unngår at for på lokalreisene på ekspressbusser. Men på steder hvor det omtrent hvor det ikke finnes andre tilbud en ekspressbussen, så vil dette blir dyrt for det som da ikke har bil og da skal betale minste taskt kr 50 som da er minstetaskt for samme hvor gammel du er eller hva slags rabatt du har krav på.
Mellom Bø og Haukeli går det bare ekspressbusser, men her tro jeg de er vanlig minstetaskt.
Valdresekspressen har minste taskt kr 50 både for voksne og honør, og Valdreseskpressen er vel det eneste tilbudet for det som bor ovenfor Nes i Ådal mot Bagn Lokalbussen kjører vel ikke lengre enn til Nes i Ådal fra Hønefoss. Og dermed kan dette blir dyrt for de som ikkke har andre måte og reise på. Har burde de da har vert egne taskter for de som reiste lokal mellom Nes i Ådal og Bagn/Aurdal.
Men det er vel ikke så enkelt og få til slike opplegg med speisiele takster for lokalbefolkingen på steder hvor det ikke har annet tilbud enn ekspressbusser med minstetaskt på 50 eller mer.

Sørlandsekspressen kan har minste takst på 50kr og mer, for den har vel ikke noe lokaltrafikk.
Haukeliekspressen har lokaltrafikk Bø-Haukeli-Odda
Valdresekspressen har vel Lokaltrafikk fra Hallingby og mot Tyin/Årdal og er på store dele av strekningen det eneste tilbudet bortsett fra noen lokale skoleruter i Valdres. og dermed blir jo dette dyrt for lokalbefolkingen i Valdres mellom Fagernes og Tyin eller også som sagt mellom Nes i Ådal og Bagn/Aurdal-

Timekspressen linje 8 skjønne jeg at det ta minstetaskt kr 60 mellom Tjøme og Kronlia for her kjøres det flere lokalbusser, Mens på strekningen Svinevold-Kronlia går det kun et par busser daglig, så har kunnet man hatt speisaltaskter for reisene som reiste lokalt Svinevold-Kronlia eller som skulle av mellom Svinevold og Kronlia.

Men hovedpoenget er vel med dette og for bort mest mulig lokaltrafikk slik at det bare skal vere reisene som skal reise over lit lengre avstander.

Jan Erik

Svar