Ekspressbussene i Norge???
Første classic på valdresekspressen var JR15942... neste var JR1702?.. så kom JR18006, JR18220.. alle disse classic 1. JR19377 kom i 94, en slags overgangsmodell, med grill oh doble baklykter... Så kom JR 20080, JR21202, JR23354.. så kom JR25038, som var siste fins bygde classic på valdresekspressen... siden ble det irizar... Du hk kan kompletere denne listen, ikke sikkert jeg har husket alle..
- Øyvind Berg
- Innlegg: 4574
- Registrert: 2007-01-17 0:51:38
- Sted: Elvebyen
Re: Ekspressbussene i Norge
Hvem er det som har KH 13034 - Star 302 (Ajokki #2707) - Volvo B12M - 2002 som går i Telemarkekspressen? Ifølge nybusslista eller hvor jeg nå fant det var den Norgesbuss Vestfold #328, men den er kanskje overtatt av Nettbuss Travel Drammen, siden den for tiden er registert i Buskerud?kjodleiken skrev:Nettbuss Travel Drammen sine busser er:
9106 KH20306 (trur jeg) Volvo 9700HD B12M 2003
9107 (ukjent reg) Volvo Star 502 B12M 2000
Eller kan dette være 9107 som kjodleiken nevner? Uansett så er vel B12M fra 2000 ikke mulig, for B12M kom vel ikke før 2001/2002.
Det kan vel uansett ikke være bygget mange 302 med B12M før 9700S overtok?
KH 20306 er en 9700H, ikke HD. Ser ut til at den for tiden er registrert i Hordaland, men kjører likefullt på Telemarkekspressen. Et spesielt kjennetegn med den er at den har mørkeblå lykter, ikke svart eller hvitt som er vanlig.
KH 13034 fikk jeg tatt bilde av på Torp i går retning Tønsberg, mens KH 20306 tok meg til Bø. Skal prøve å få lagt ut bilder av begge i løpet av påsken.
Sjåføren skrøt av at bussen var "råsterk", og snakka om at den dro fint på "5" (må vel være 500 o/min?) i et hvilket som helst gir. Merka også det på at han aldri brukte turtall. Er det noen som vet akkurat hvor mange hester den har?
Og det med når B12 ble til B12B, så ville det kanskje være naturlig at det skjedde i forbindelse med at man introduserte B12M, sånn for å unngå misforståelser. Men det er bare min gjetning, siden jeg ikke har noe erfaring med det.
Sist redigert av Øyvind Berg den 2009-03-28 17:39:01, redigert 1 gang totalt.
Øyvind

– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap
Det er mye rot med disse Star 302/502 bussene i vestfold.
Flere av dem har gått hvit farget og i flere linjer.
Det er vel også noen hvite ambsadører i tønsberg?
KH 20306 er en veldig flott buss kansje en av de flotteste i landet.
Gammel tråd om bussene i vetsfold.
Kjodleiken nevner også en buss men Internr 9107.
http://www.rhf.no/phpbb2/viewtopic.php?t=1141&start=0
Flere av dem har gått hvit farget og i flere linjer.
Det er vel også noen hvite ambsadører i tønsberg?
KH 20306 er en veldig flott buss kansje en av de flotteste i landet.
Gammel tråd om bussene i vetsfold.
Kjodleiken nevner også en buss men Internr 9107.
http://www.rhf.no/phpbb2/viewtopic.php?t=1141&start=0
Re: Ekspressbussene i Norge
KH13034 høres veldig kjent ut. Dette er nok 9107. Trodde det var en 502 og, men siden du har sett den nylig så tar jeg ditt ord for det.Øyvind Berg skrev:Hvem er det som har KH 13034 - Star 302 (Ajokki #2707) - Volvo B12M - 2002 som går i Telemarkekspressen? Ifølge nybusslista eller hvor jeg nå fant det var den Norgesbuss Vestfold #328, men den er kanskje overtatt av Nettbuss Travel Drammen, siden den for tiden er registert i Buskerud?
Eller kan dette være 9107 som kjodleiken nevner? Uansett så er vel B12M fra 2000 ikke mulig, for B12M kom vel ikke før 2001/2002.
Det kan vel uansett ikke være bygget mange 302 med B12M før 9700S overtok?
9106 (KH20306) har 420 herlige gamper. Den drar 80 opp Eidangerbakken (fra Telemarksporten og opp) på 7+ gir selv om den er halvfull. Er den fullere enn det, må man ned i 7.Øyvind Berg skrev:KH 20306 er en 9700H, ikke HD. Ser ut til at den for tiden er registrert i Hordaland, men kjører likefullt på Telemarkekspressen. Et spesielt kjennetegn med den er at den har mørkeblå lykter, ikke svart eller hvitt som er vanlig.
KH 13034 fikk jeg tatt bilde av på Torp i går retning Tønsberg, mens KH 20306 tok meg til Bø. Skal prøve å få lagt ut bilder av begge i løpet av påsken.
Sjåføren skrøt av at bussen var "råsterk", og snakka om at den dro fint på "5" (må vel være 500 o/min?) i et hvilket som helst gir. Merka også det på at han aldri brukte turtall. Er det noen som vet akkurat hvor mange hester den har?
AndN: følgende endringerØyvind Berg skrev:Og det med når B12 ble til B12B, så ville det kanskje være naturlig at det skjedde i forbindelse med at man introduserte B12M, sånn for å unngå misforståelser. Men det er bare min gjetning, siden jeg ikke har noe erfaring med det.
Telemarkekspressen Nettbuss Travel Drammen:
#9106 KH20306 Volvo 9700D B12M 2003 Tønsberg
#9107 KH13034 Volvo Star 302 B12M 2002 Tønsberg
#1378 (trur eg) Ukjent reg Volvo 9700S B12M trolig 2003 Larvik
Sør-Vest ekspressen Nettbuss Vest:
9700-bussene er 9700H ikke HD
#303 er nok en B12
Det er en. Reserve for både TIMEkspressen 8 og Telemarkekspressen. Det er 9112, men den forsvinner i løpet av året. Står iallefall det i den linken du har kopiert inn.AndN skrev:Det er vel også noen hvite ambsadører i tønsberg?
- Øyvind Berg
- Innlegg: 4574
- Registrert: 2007-01-17 0:51:38
- Sted: Elvebyen
Får ta å ramse opp noen av bussene til Telemark Bilruter i Haukeliekspressen og Telemarkekspressen. Tar stort sett bare det nyeste foreløpig, for det er stort sett de som interesserer meg. 
22-180 Haukeliekspressen
Og hvis noen lurer på hvordan jeg har fått til punktliste, så gjør man det ganske enkelt med BBCode.

22-180 Haukeliekspressen
- #115 - NE 92265 - 9700H (Delta/Volvo Turku #9626), Volvo B12B - 1-0-1 - 2002
- #116 - NE 92266 - 9700H (Delta/Volvo Turku #9627), Volvo B12B - 1-0-1 - 2002
- #105 - NE 98484 - Irizar (#95902) Classic V, Scania K124EB - 1-0-1 - 2003 (Dette var vel TBRs første Irizar, så går den fortsatt på Haukeliekspressen?)
- #118 - NF 16699 - Irizar Classic VI, Scania K124EB - 1-0-1 - L12,8m H3,5m - 2005 - Bilde 18.09.2006
- #119 - NF 18135 - Irizar Classic VI, Scania K124EB - 1-0-1 - L12,8m H3,5m - 2005
- #120 - NF 18136 - Irizar Classic VI, Scania K124EB - 1-0-1 - L12,8m H3,5m - 2005
- #155 - NE 88355 - Star 302 (Delta #9450), Volvo B10M - 1-1-0 - 2001
- #156 - NE 88356 - Star 302 (Delta #9457), Volvo B10M - 1-1-0 - 2001
- #153 - NF 14253 - Irizar Classic V, Scania K124EB - 1-1-0(?) - 2005
- #154 - NF 14254 - Irizar Classic V, Scania K124EB - 1-1-0(?) - 2005
Og hvis noen lurer på hvordan jeg har fått til punktliste, så gjør man det ganske enkelt med BBCode.
Sist redigert av Øyvind Berg den 2009-03-28 17:39:18, redigert 4 ganger totalt.
Øyvind

– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap
- Øyvind Berg
- Innlegg: 4574
- Registrert: 2007-01-17 0:51:38
- Sted: Elvebyen
Re: Ekspressbussene i Norge
Det var et par ja ...kjodleiken skrev:9106 (KH20306) har 420 herlige gamper. Den drar 80 opp Eidangerbakken (fra Telemarksporten og opp) på 7+ gir selv om den er halvfull. Er den fullere enn det, må man ned i 7.

På turen i går var vi vel så vidt halvfulle fra Larvik mot Skien som togbuss, men etter Skien var vi vel aldri mer enn 5 passasjerer.
Og så over til en annen ekspress, her er et lite utvalg med noen bilder:
23-231 TIMEkspressen Linje 1 Notodden-Oslo
Nettbuss Drammen avdeling Notodden
- #(ukjent) - NV 43402 - Vest Ambassadør 340, Volvo B10M - 1-1-0 - 1997 - reservebuss - Bilde 18.09.2006
- #440 "Møllarguten" - UA 25152 - Vest (#3368) Contrast, Volvo B7R - 1-1-0 - 2005 - kjører på tilbringerrutene til Seljord og Bø - Bilde 20.02.2007
- #(ukjent) "Sam Eyde" - KH 41109 - 9700S (Ajokki/Volvo Tampere #3408), Volvo B12M 6X2 - 1-1--0 - 15m - 2006 - Bilde 20.02.2007
Sist redigert av Øyvind Berg den 2009-03-28 17:39:25, redigert 3 ganger totalt.
Øyvind

– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap
-
- Innlegg: 260
- Registrert: 2006-10-14 19:09:20
- Sted: Bjørkmyra 31,4438 Sira
- Kontakt:
Haukeliekspressen Tide:
#229 Scania K 124 Classic 360 ST 38176
#231 Volvo B12B 9700 H ST 67499
#235 Volvo B12B 9700 H ST 83574,først Haukeliekspress er nå i Tide turbuss design.
#244 Volvo B12B 9700 H SU 35157
#239 Scania K 124 Classic Century SU 10542
#241 Scania K 124 Classic Century
#242 Scania K 124 Classic Century ST 93773 15 meter
Norheimsund:
540 Scania K 124 Classic Century ST 93741
Frode Kalleberg
#229 Scania K 124 Classic 360 ST 38176
#231 Volvo B12B 9700 H ST 67499
#235 Volvo B12B 9700 H ST 83574,først Haukeliekspress er nå i Tide turbuss design.
#244 Volvo B12B 9700 H SU 35157
#239 Scania K 124 Classic Century SU 10542
#241 Scania K 124 Classic Century
#242 Scania K 124 Classic Century ST 93773 15 meter
Norheimsund:
540 Scania K 124 Classic Century ST 93741
Frode Kalleberg
-
- Innlegg: 260
- Registrert: 2006-10-14 19:09:20
- Sted: Bjørkmyra 31,4438 Sira
- Kontakt:
Frode Kalleberg skrev:Haukeliekspressen Tide:
#229 Scania K 124 Classic 360 ST 38176
#231 Volvo B12B 9700 H ST 67499
#235 Volvo B12B 9700 H ST 83574,først Haukeliekspress er nå i Tide turbuss design.
#244 Volvo B12B 9700 H SU 35157
#239 Scania K 124 Classic Century SU 10542
#241 Scania K 124 Classic Century SU 19279
#242 Scania K 124 Classic Century ST 93773 15 meter
Norheimsund:
540 Scania K 124 Classic Century ST 93741
Frode Kalleberg
kystbussen
Tide 782 SD15229 Volvo B12B 9700H går vell også på Kystbussen.
Sist redigert av ken den 2009-01-04 16:15:55, redigert 1 gang totalt.
-
- Innlegg: 260
- Registrert: 2006-10-14 19:09:20
- Sted: Bjørkmyra 31,4438 Sira
- Kontakt:
- Øyvind Berg
- Innlegg: 4574
- Registrert: 2007-01-17 0:51:38
- Sted: Elvebyen
Og en liten oppdatering fra Trøndelag, nå som jeg ikke er i området. 
16-311 TIMEkspressen Linje 6 Trondheim-Stjørdal
23-601 TIMEkspressen Linje 7 Trondheim-Støren
23-633 TIMEkspressen Linje 12 Trondheim-Orkanger
Nettbuss Trøndelag (alle er 9700S, Volvo B12M, 1-1-0)
TrønderBilene Innhered
Østerdal Billag
Gauldal Billag

16-311 TIMEkspressen Linje 6 Trondheim-Stjørdal
23-601 TIMEkspressen Linje 7 Trondheim-Støren
23-633 TIMEkspressen Linje 12 Trondheim-Orkanger
Nettbuss Trøndelag (alle er 9700S, Volvo B12M, 1-1-0)
- #97 - NV 50031 - 2002 - Delta/Volvo Turku #9678 - tidl. Nettbuss Telemark - Bilde 24.01.2007
- #170 - VF 46001 - 2002 - Ajokki/Volvo Tampere #2678
- #171 - VF 48653 - 2002 - Delta/Volvo Turku #9629
- #172 - VF 50508 - 2002 - Delta/Volvo Turku #9634
- #173 - VF 51505 - 2002 - Delta/Volvo Turku #9691
- #175 - VF 56225 - 2003 - Delta/Volvo Turku #9833
- #182 - VF 64641 - 2004 - (Delta/Volvo Turku #6031)
- #193 - VF 70617 - 2005 - Delta/Volvo Turku #6172
- #194 - VF 70618 - 2005 - Delta/Volvo Turku #6170
- #195 - VF 70835 - 2005 - (Delta/Volvo Turku #6183) - Bilde 24.01.2007
- #196 - VF 70837 - 2005 - (Delta/Volvo Turku #6184)
- #199 - VF 72945 - 2005 - Bilde 24.01.2007
- #200 - VF 73232 - 2005
- #204 - VF 74834 - 2006
- #205 - VF 75060 - 2006 - Bilde 22.01.2007
- #209 - VF 80818 - 2006
TrønderBilene Innhered
- JR 20090 - Classic III 360, Scania ? - 1995
- JR 21691 - Classic III 360, Scania K124 - 1998
- JR 24190 - Irizar Classic V, Scania K124EB 6X2 - 1-0--1 - 2002 - Bilde 22.01.2007
Østerdal Billag
- #8 - VF 75899 - 9700H, Volvo B12M 6X2 - 1-1--0 - 2006
Gauldal Billag
- VF 41760 - 9700H (Volvo Turku #9433), Volvo B12M - 1-1-0 - 2001 - Bilde 07.02.2007
- VF 77910 - 9700H, Volvo B12M - 1-1-0 - 2006
Sist redigert av Øyvind Berg den 2009-03-28 17:39:55, redigert 2 ganger totalt.
Øyvind

– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap
- Øyvind Berg
- Innlegg: 4574
- Registrert: 2007-01-17 0:51:38
- Sted: Elvebyen
KH 13034, som altså er #9107, er i hvert fall en 302.
Ifølge vegvesenet er det en B12M, men det kan jo også være en forskrivelse ... det er det jo mye av der. Men uansett så er nok dette et 302-karosseri som har blitt til overs når det ikke lenger var B10M å få fra fabrikken. Det er min lille teori. Bussen er visstnok registrert i januar 2002, og da hadde jo 9700S overtatt for 302.
Og det med Classic III.
Ifølge lista jeg har så finnes det i hvert fall noen Classic III tilhørende TBR i Telemarkekspressen. Jeg møtte også en Classic III som Haukeliekspressen i går. Jeg fikk ikke med meg nummer, for den kom rett rundt en sving og lå rett bak en Irizar fra Tide, men jeg så i hvert fall at det var en Classic III-front og at det stod Telemark Bilruter.
Kommer med litt oppdateringer og bilder snart.
Ifølge vegvesenet er det en B12M, men det kan jo også være en forskrivelse ... det er det jo mye av der. Men uansett så er nok dette et 302-karosseri som har blitt til overs når det ikke lenger var B10M å få fra fabrikken. Det er min lille teori. Bussen er visstnok registrert i januar 2002, og da hadde jo 9700S overtatt for 302.
Og det med Classic III.
Ifølge lista jeg har så finnes det i hvert fall noen Classic III tilhørende TBR i Telemarkekspressen. Jeg møtte også en Classic III som Haukeliekspressen i går. Jeg fikk ikke med meg nummer, for den kom rett rundt en sving og lå rett bak en Irizar fra Tide, men jeg så i hvert fall at det var en Classic III-front og at det stod Telemark Bilruter.
Kommer med litt oppdateringer og bilder snart.
Sist redigert av Øyvind Berg den 2009-03-28 17:40:05, redigert 1 gang totalt.
Øyvind

– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap
Takker for svar Øyvind.
Kan nå bekrefte at KH13034 er en Star 302 Volvo B12M.
Bussen ble levert til Norgesbuss Vestfold i 2002.
Bussen inngår i en serie på totalt 7 busser som ble levert til ulike deler av Norgessbuss. Regnr på denne serien er KH13029-036.
Noen som vet hvor disse bussene er i dag?
Oppdatering av liste rett rundt hjørne.
Kan nå bekrefte at KH13034 er en Star 302 Volvo B12M.
Bussen ble levert til Norgesbuss Vestfold i 2002.
Bussen inngår i en serie på totalt 7 busser som ble levert til ulike deler av Norgessbuss. Regnr på denne serien er KH13029-036.
Noen som vet hvor disse bussene er i dag?
Oppdatering av liste rett rundt hjørne.