Anbud Telemark 2019

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
Brukeravatar
Øyvind Berg
Sted: Elvebyen

Anbud Telemark 2019

Legg inn av Øyvind Berg » 2018-09-06 23:06:47

Anbudet for busstrafikken i Telemark utenom Grenland ble lagt ut til høring 13. april i år (https://www.doffin.no/Notice/Details/2018-503569), med høringsfrist 25. april.
Deretter ble det endelige anbudet lagt ut 2. mai: https://www.doffin.no/Notice/Details/2018-525814
Om det var noen konkrete forskjeller fra høringsforslaget og til det endelige vet jeg ikke, for jeg har rett og slett ikke giddi å sjekke så nøye.

Mens det for åtte år siden var delt opp i fem ruteområder, var det denne gangen delt opp i fire. Nome, som var eget anbud den gangen og ble vunnet av Nettbuss, var nå blitt en del av ruteområdet til Notodden. Utover det var ruteområdene de samme som sist. Anbudsformen, nettoanbud, var også den samme som forrige gang, som vil si at operatøren selv står for inntektene, mens fylkeskommunen kun gir en fast kompensasjon, og det er størrelsen på denne kompensasjonen som anbudet egentlig dreier seg om.
Blant materiellkrav kan nevnes at det er tillatt med opptil 25 % busser med Euro V, men ellers kun Euro VI, så kombibussenes tid i Telemark vil definitivt være slutt fra neste sommer. Kontraktsperioden er fra 1. juli 2019 til 30. juni 2026.

Anbudsfrist var 9. august kl. 12, med tilbudsåpning åpen for tilbyderne kl. 13.
De fire selskapene som kjører i dag; Drangedal Bilruter, Nettbuss, Telemark Bilruter og Tinn Billag, hadde selvsagt deltatt, og i tillegg til disse deltok Setesdal Bilruter og Sørlandsruta. Jeg hadde på en måte forventet at Trønderbilene skulle deltatt på vegne av Torghatten, de har jo tross alt allerede tre helseekspresser i Telemark, men det var kanskje mer naturlig at Sørlandsruta som har hovedkontor nærmere var de som deltok. Jeg hadde egentlig også forventet at Tide Buss ville deltatt på ruteområder utenom Vest-Telemark, men de har jo vunnet en del andre større anbud andre plasser i landet i senere tid.

Hvilke av de seks selskapene som hadde lagt inn anbud hvor står ikke i klartekst, for de er anonymisert til tilbyder A til F, men med tanke på hvilke rutepakker de har deltatt på er noen av dem ganske opplagte. Tilbyder A la kun inn på Drangedal/Kragerø, og det må jo da selvsagt være Drangedal Bilruter. B la kun inn på Tinn, og da er det jo opplagt hvilket Billag det er. Tilbyder F la inn på Vest-Telemark og Notodden/Midt-Telemark, og må jo da være Telemark Bilruter. Tilbyder C la inn på Drangedal/Kragerø og Notodden/Midt-Telemark, mens tilbyder E i tillegg la inn på Tinn. C og E må være Setesdal Bilruter og Sørlandsruta, men jeg aner ikke hvem som er hvilken av de. Tilbyder D hadde lagt inn på alle ruteområdene, og resultatet av anbudet viser at dette var Nettbuss.
(Åpningsprotokoll: https://kgv.doffin.no/app/docmgmt/downl ... &ID=161202)

I Tinn var Nettbuss billigst. Tinn Billag var klart dyrest med 46,5 % dyrere enn Nettbuss, mens tilbyder E lå i midten med 24,7 % dyrere enn Nettbuss.
I Notodden/Midt-Telemark var Nettbuss billigst, fulgt av Telemark Bilruter (12,3 %), tilbyder E (13,0 %) og tilbyder C (27,1 %).
I Vest-Telemark var Nettbuss billigst, med Telemark Bilruter 31,1 % dyrere. Her var det med andre ord bare to tilbydere. At ingen av selskapene som TBR samarbeider med ville legge inn anbud der var jo ganske opplagt, men Sørlandsruta kunne jo i teorien gjort det.
I Drangedal/Kragerø var også Nettbuss billigst, fulgt av tilbyder E (14,4 %), Drangedal Bilruter (16,0 %) og tilbyder C (19,9 %).
(Evalueringsrapport: https://kgv.doffin.no/app/docmgmt/downl ... &ID=161202)
En ting jeg legger merke til her er at selv hvis Nettbuss hadde "respektert naboene" og latt være å legge inn på de andre ruteområdene så hadde både Drangedal Bilruter og Tinn Billag uansett mistet sin trafikk. Tilbyder E var nest billigst etter Nettbuss på begge disse ruteområdene.

Konklusjonen på anbudet er altså at fra juli 2019 vil Nettbuss utføre all lokal rutetrafikk i hele Telemark. At de store overtok var vel noe som før eller senere ville skje, og det kunne like gjerne ha skjedd ved forrige anbud, så vi får egentlig bare være glade for at ting faktisk gikk riktig vei forrige gang. Selskaper som JVB og Suldal Billag har jo også mista all sin rutetrafikk de senere årene.
Det jeg personlig liker aller dårligst er det faktum at det i dette anbudet ikke var stilt krav til anbudsfarger. For det vil si at med stor sannsynlighet vil bussene få en farge som dere sikkert har fått med dere at jeg overhodet ikke kan fordra. Mens den gule Farte-fargen er en varm og "glad" farge, er Nettbuss sin lyseblå farge en veldig trist og kald farge. Jeg kan jo alltids håpe at det blir noe annet, men om det blir den fargen så er det jo ikke annet enn at jeg langt sjeldnere kommer til å gidde å fotografere bussene. Jeg fotograferer som regel busser fordi jeg syns de ser bra ut, og med den fargen ser de ganske enkelt ikke bra ut. Men en runde for å dokumentere dem når de er nye blir det jo alltids.

Og hvordan blir det så med dagens små selskaper ...

Drangedal Bilruter har ingen annen vanlig rutetrafikk enn anbudstrafikken, men kjører fortsatt helseekspress. De som selskapet hadde i Telemark overtok Trønderbilene fra 1. november i fjor, men selskapet kjører fra september i år helseekspress for Helse Fonna mellom Haugesund og Bergen. Selskapet har også turoperatøren Tele-Tur, men de har ingen egne busser lenger, da det ble overtatt av blant annet Kviteseid Transportservice for en del år siden. Selskapet er en del av konsernet DBR Holding, som i tillegg også driver blant annet godstransport, verksted (bil, buss, lastebil, m.m.), bensinstasjon, og eiendomsrelaterte virksomheter. Det blir uansett lite rutebilvirksomhet igjen i selskapet.

Tinn Billag er jo de aller minste. Rjukanekspressen er jeg faktisk usikker på om vil kunne fortsette. Det vi i hvert fall vet er at den ene daglige avgangen til Grenland vil forsvinne allerede fra nyttår, for det stod i anbudspapirene. Det beste ville kanskje være om man slo den sammen med NX1 sånn at folk fra Rjukan igjen ville kunne reise helt til Oslo uten å bytte buss på Notodden. Sånn det er nå er de fleste avgangene på NX1 også i korrespondanse med Rjukanekspressen, så oppdelinga er litt unødvendig for passasjerene, selv om det uansett er gjennomgående billettering. Utenom dette så kjører selskapet skibuss og fjellbuss for de som skal til Gaustatoppen, men det er vel neppe realistisk at selskapet vil kunne fortsette med kun den trafikken. (1 stor buss og 1 minibuss har dekor for Fjellbussen.)

Telemark Bilruter vil komme relativt greit ut av det, for de driver jo Grenlandsekspressen, Haukeliekspressen og Telemarkekspressen, og ingen av disse rutene vil bli direkte påvirket av anbudet. Det måtte i så fall være om korrespondanse og gjennomgående billettering med lokalrutene skulle falle bort, men det ville i så fall være et gigantisk tilbakesteg for busstrafikken i området, og spesielt for passasjerenes del.
Hvordan utviklingen vil bli på Telemarkekspressen framover er jo egentlig litt usikkert. For et par år siden utvidet de utrolig nok til halvtimesavganger mellom Bø og Skien (hverdager utenom ferie), og det har de fortsatt med, så det går tydeligvis greit. Men når det gjelder strekningen øst for Grenland så er ting litt verre. Helt siden starten har ruta nemlig i stor grad vært sponsa av NSB, da ruta har gått som TogBuss mellom Skien og Larvik, mens togene har snudd der. Nå som det straks åpnes ny bane der så vil man altså gå fra å være sponset av toget til å konkurrere mot toget, og hvor hardt det vil ramme rutetilbudet er det vel ingen som vet ennå. Allerede i august ble noen stopp som de var forpliktet til overfor NSB sløyfet. Fra da kjører de ikke oppom Skien stasjon på Nylende, men snur på Landmannstorvet. Porsgrunn stasjon er ikke lenger med, men den ligger uansett "vegg-i-vegg" med busstasjonen som de fortsatt stopper ved. Og stasjonene i Larvik og Sandefjord ble også droppa. Den østlige biten av ekspressen kommer da i stor grad til å dreie seg om flybusstrafikk til Torp, og enkelte pendlere mellom Grenland og Vestfold, men om det er marked for å fortsette med timesavganger sånn som det er nå er jeg ikke helt sikker på. Det vil tiden vise.
For Haukeliekspressens del går det i hvert fall riktig vei. Nylig fikk de igjen konsesjon for å kunne kjøre helt til Bergen, til tross for at Skyss kjempet imot. Begrunnelsen fra Skyss var at ekspressen ville kunne ødelegge for trafikken som kjøres på anbud, men det er jo akkurat tilsvarende det Skyss gjorde mot Haukeliekspressen for ti år siden, så de var vel egentlig bare redde for "hevn". Konsesjonen er på plass, men når de eventuelt begynner å kjøre gjennomgående dit igjen vet jeg ikke. Skjer vel ikke før til en høytid eller til neste sommer. Og fra slutten av 2019 vil man spare rundt en halvtime øst for Seljord, for da åpner Mælefjelltunnelen og nyveien forbi Kongsberg. Det betyr at bussen ikke lenger skal gå via Bø, mens Telemarkekspressen i stedet trafikkerer den biten. Dette gleder jeg meg faktisk en del til, for strekningen langs Seljordsvatnet og mellom Gvarv og Notodden er ikke særlig gode strekninger for de av oss som lett blir bilsjuke. Via Hjartdal blir det betydelig mindre svinger, og Nutheimskleivene ser man ikke lenger noe til når tunnelen har åpnet.
Utenom det så kjører selskapet Kanalbussen i forbindelse med kanalbåtene på Telemarkskanalen. Dette foregår stort sett med ledig skolebussmateriell. TBR er også nest største eier (13 %) i selskapet som driver kanalbåten MS Victoria.
Ellers er selskapet passe store på godstransport. Det er fortsatt bortimot et halvt dusin godsbiler igjen i selve selskapet, mens hoveddelen av det ble flyttet over i det deleide datterselskapet Telemark Godslinjer i 2010. Telemark Godslinjer kjører det meste av renovasjonsbiler i Vest-Telemark, og er underentreprenør for Stoklands Bilruter på slamtømmingsbiler i Hallingdal og Valdres. TBR er også hovedaksjonær i Telemark Transportservice og Telemark Transport & Spedisjon, som begge holder til i Skien.
Jeg kan forøvrig nevne at selskapets flotte fargeskjema uansett ikke ville overlevd inn i neste anbud. Allerede før det var det klart at det ville blitt hvite busser med kun striper i selskapets tidligere farger, sånn som det er på bussene som tidligere har hatt NOR-WAY-farger, og på minibusser som har blitt levert i senere tid. Denne varianten dukket opp første gang for litt over fire år siden.

Noe jeg ikke har fått med meg noe om ennå er hvem som skal levere bussmateriellet, men med tanke på at det bare er Scania og Volvo som har noe særlig verksteddekning i området, så håper jeg det blir en av dem. Uansett kommer jeg til å opprette en tråd under Nybussobservasjoner så fort jeg har noe å melde.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

Brukeravatar
SvB
Sted: Lillehammer

Re: Anbud Telemark 2019

Legg inn av SvB » 2018-09-07 20:36:20

Takk, Øyvind, for grundig info om saken. Dette vil etterlate seg store endringer i bransjen i Telemark som enda har igjen flere selvstendige selskaper.

Etter dette regner jeg med Tinn Billag vil avvikle, evt. fortsette med verksted. Kanskje leie ut anlegg til Nettbuss? Drangedal Bilruter mister mye aktivitet, men bussdriften blir i praksis borte. De andre aktivitetene fortsetter nok, men sikkert uten buss. Utleie av anlegg til Nettbuss?

Telemark mister en del aktivitet, men en liten andel av selskapets aktivitet. Men forankringen i Vest-Telemark vil svekkes betraktelig. Det er der TBR har sine røtter.

Du nevner at JVB har mistet sin rutetrafikk. Det er kontraktene med fylkeskommunen som er tapt. Ekspress- og turbuss er igjen (ca. 25-30 busser) og noen få lastebiler.

Kanskje ikke rart at Torghatten-selskapene og Tide hadde en lav profil. De har nettopp flere kontrakter under oppstart, og det krever mye kapital. Nord-Trøndelag skal også ut på anbud, altså Trønderbilenes "hjemmebane".

Telemark-anbudet er ganske stort, ca. 3,25 mill. rutekilometer. Hva kan det kreve av materiell? I dette strøket er det mange rene skoleruter. 100 busser kan derfor være sannsynlig, kanskje flere.

Småselskapene i Oppland står igjen. Snart er Oppland fusjonert med Hedmark, der alt er på anbud. Så får vi se hva Innlandet fylke vil gjøre med disse.

Svar