Ekspressbussene

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
baneavd
Innlegg: 1523
Registrert: 2005-11-22 0:39:39
Sted: Skoppum

Ekspressbussene

Legg inn av baneavd » 2018-07-28 10:09:47

i Mange år hadde vi timekspressen som gikk til faste tider og steder


Komseptet ble bygget ut og reisene økte så begynte nedgangen og kommer
Greit de ikke var grunnlag for og kjøre ekspressbussene på fler av strekninger


Nå er alt blitt nettbuss ekspress og tilbudet er blitt mindre avganger


Så kan man spørre var de ikke nok reisene til opprettholde avgangene, så lese man i Fr,stad avisa at bussene på Hvaler er fulle
Mens NRK melde at 40 prosent av reisene er forsvunnet fra ekspressbussene

Søke man på kjøp billett og avgang få man opp flere avganger til Sogn og fjordane samt Lom-Måløy at de er fullsatte busser

Var de timekspressbussene som mistet reisene, mens nettbuss ekspress sine ruter fortsatt har beholdt like mange reisene eller har fått flere reisene

Så kan man spørre og har sendt dette også til Nettbuss om ikke hvorfor kjøre togbuss Notodden-Kongsberg istedet for slik de er nå

Hvorfor ble TE8 lagt ned TJøme-Revetal-Oslo de gangene jeg reiste med bussen så var de jo flere som brukte bussen, men jeg tro de ødela dette med og endre på dette. og så tro jeg prisen også hadde lit og si

Nå NOW begynte og kjøre Notodden-Oslo så ble prisene satt ned på Timekspressen alle huske hvordan de gikk med NOW etter en kort stund

Jeg tro også dette har lit og si dette med at kan for store rabatter ved og bestille til en bestemt avgang., og at Nettbuss ønske ikke lengre reisene som bare stille opp uten forhåndsbestilling og de har tatt vekk denne garantien for du kommer med vis bussen er full

Så de se ut som tilfeldige reisene ikke er ønsket eller man kun vil de som har forhåndsbestilt på forhånd, Men innen Sogn og fj. der kan møte opp også uten forhåndsbestilt kjøp så sant reisen er innenfor fylket regne med at ekspressbussene har også ta lokaltrafikk og de ikke er andre busser som dekke dette på noen av strekninger den kjøres der

Jeg mene de fortsatt bør være mulig og stille opp på holdeplassen uten og har forhåndsbestilt se Konkurrenten har denne plassgarantien og alle kommer selv om du bare stille opp på holdeplassen

Se ut for meg at NEttbuss gjør de vansklig for de som reise uten forhåndskjøp og kommer med ekspressbussene selv om flere av disse er lokale reiser på kortere strekninger så vil de at alle skal forhåndskjøpe før de reise og dermed bundet til en bestemt avgang og kan ikke velge en tidligre eller senere avgang etter de har kjøpt på nett

Jan Erik

Knut Andvord
Innlegg: 2222
Registrert: 2007-01-22 21:31:46
Sted: Drøbak

Re: Ekspressbussene

Legg inn av Knut Andvord » 2018-07-28 10:48:01

Hei Jan Erik.
Det er mange grunner til at ekspressbuss markedet er endret.
Noe skyldes billige flyreiser
Noe skyldes anbud i fylkene der endel av rutenettet plutselig ble underlagt fylket og ekspressbussene( de kommersielle) ikke lengre fikk anledning til å ta med reisende på lokale strekninger.
Dette med forhåndskjøp av billetter er en fordel for selskapene, da kan de sette inn nødvendig antall busser på avg. Slik det var tidligere med reisegaranti så kunne det plutselig oppstå et behov for ekstra busser og ikke alltid disse var tilgjengelige, evt var dette en kostnadsdrivende effekt. Dumt å kjøre en stor buss med 2-3 reisende mellom Tønsberg og Oslo f.eks
Tror uansett hva som skjer med flypriser at vi ikke vil oppleve at ekspressbuss nettet blir som det var da NorWay var på sitt beste
Men det kan bli spennende å se hva som skjer fra 2020 med nye regioner og fylkesgrenser


Knut
Knut Andvord
Utskremt/vettskremt rutebilsfremfører Norgesbuss Drøbak

pporsmyr
Innlegg: 270
Registrert: 2009-07-17 23:19:45
Sted: Fredrikstad

Re: Ekspressbussene

Legg inn av pporsmyr » 2018-07-28 11:14:08

Jeg kan prøve å forklare litt rundt NX6 Oslo-Hvaler.
Østfold kollektivtrafikk (ØKT) kjøper her lokaltrafikk mellom Fredrikstad-Skjærhalden (rv.108).
På hele Hvaler bor det ca 3500 fastboende og dette tallet ca 10-dobles i sommermånedene p.g.a. hyttefolket.

Busstilbudet med NX6 på hverdager med timesavganger fra tidlig morgen til sent kveld er veldig bra og spesielt med tanke på hva som har skjedd med det øvrige ordinære busstilbud i Nedre Glomma (Fredrikstad Sarpsborg) hvor flere store boligområder kun har buss annenhver time utenfor rushtiden. På lørdag og søndag er det avgang annenhver time hele året. Dette kan kanskje være for lite i sommermånedene.

Det at bussene på Hvaler har vært fulle skyldes selvfølgelig mye trafikk og at flere kjøper billett på nett fra Oslo til Hvaler mens det ikke har vært mulig på Nettbuss sine sider mellom Fredrikstad og Hvaler. Mellom Fredrikstad og Hvaler kan man kjøpe billett på ØKT sine sider men disse kommuniserer ikke med Nettbuss sine billettsystemer hva jeg har forstått og da kan man til tross for å ha kjøpt billett oppleve at bussen er full.

Dette har ØKT gjort tiltak mot og satt opp ekstra busser mellom Fredrikstad og Hvaler og at Nettbuss ikke selger alle sine seter lokalt mellom Fredrikstad og Hvaler.
pors

Brukeravatar
SvB
Innlegg: 8402
Registrert: 2006-02-18 13:26:27
Sted: Lillehammer

Re: Ekspressbussene

Legg inn av SvB » 2018-07-28 21:01:20

I løpet av dagen har det kommet inn mange gode kommentarer. Ekspressrutene – de lengre – har historie tilbake til 1985 med Valdresekspressen, og de kortere ekspressrutene – Notodden-Kongsberg-Oslo i 1997. Det ble startet en rekke ruter, noen fikk et kort liv og andre lever godt enda. Ekspressbussene tilbød noe nytt, et alternativ til tog, fly eller privatbil.

Men suksessen fikk også konkurrentene til å forbedre sitt tilbud. Det er lett å vise til eksempler på at bedre togtilbud har svekket grunnlaget for mange av de kortere ekspressrutene. Det fylkeskommunale busstilbudet er også styrket i forbindelse med overgang til bussanbud. Fylkene fastsetter prisene på politisk grunnlag, ikke på kommersielt grunnlag. De kommersielle ekspressrutene må ha dekket sine kostnader ved billettinntekter, mens fylkene kan operere med lavere priser om det er ønskelig.

Dette spiller en stor rolle for de korte ekspressrutene. Et eksempel: Hønefosss-Oslo og Mysen-Oslo var begge kommersielle ruter. Når de fleste reisende er dagpendlere med månedskort gir det liten inntekt til å holde en stor vognpark og mange sjåfører i aktivitet bare morgen og ettermiddag. Begge rutene har på ulike måter blitt en del av det fylkeskommunale tilbudet, men Nettbuss kjører som tidligere. På samme måten har mange av de kortere ekspressrutene gått inn i det fylkeskommunale tilbudet i ulike fylker.

Jan Erik nevner utfordringer med forhåndsbestilling av billetter. De som forhåndsbestiller har også fortrinn på tog og fly. Dermed kan man planlegge, få reservert et sete, framfor å stå i veikanten og bli avvist når bussen kommer og er full. Nor-Way innførte i sin tid (ca. midt på 1990-tallet) plassgaranti. Men ordningen var omstridt og koster mye. Møter det opp 2 eller 10 passasjerer for mange, må det bestilles drosjer. Det blir ikke billig, uansett om ruta har god eller dårlig økonomi. De er nok de andre reisende som må ta regninga i det lange løp. Det er vel ellers ikke mange transportmidler som tilbyr slik garanti?

Jeg mener alle parter er tjent med dette. Skal man f.eks. reise Oslo-Kristiansand, kan man sjekke på ett for tilbud og priser for tre bussruter og i tillegg tog og fly. Lett å sammenligne og bestille fra sin egen datamaskin. Om prisene varierer, så har det ikke med rabatter å gjøre, men at tilbyderne har høyere priser når trafikken er stor, og tilsvarende lav på avganger med lite trafikk. Dette har flyselskapene gjort i mange år, og har dermed kunnet tilby svært lave priser til enkelte tider, framfor å fly med tomme fly. Svært lønnsomt om man vil fly til lave priser. I dag får vi samme tilbudet på tog og ekspressbuss.

Jan Erik er ellers inne på lokale reisende og ekspressbusser. Men tross alt er ekspressbussene opprettet for bestemte reisende, og det er ikke de lokale. Men enkelte ruter går gjennom strøk der det er minimalt med lokalbusstilbud, og da for de være med. Det er jo ikke ønskelig at ekspressbusser skal stoppe ved alle holdeplasser. Da blir et ikke ekspress.

Ekspressbussrutene hadde samlet sett god vekst fram til 2008-2010, så har det falt kraftig. Noe av dette skyldes nok endringer i markedet, lavere priser og bedre tilbud fra andre. Men noe av dette skyldes også politiske beslutninger i fylkene. Politikere, både nasjonalt og i fylkene, bør ha en klarere politikk med tanke på å legge bedre til rette for ekspressbuss.

baneavd
Innlegg: 1523
Registrert: 2005-11-22 0:39:39
Sted: Skoppum

Re: Ekspressbussene

Legg inn av baneavd » 2018-07-29 8:37:04

Jeg vil bare for kommer til mer lit mer her

de er fortsatt en del som ikke klare og bruke en pc i følge bankene så er de ca 200 000 personer som ikke klare og bruke nettbank eller har tilgang til en pc eller har mobil uten apper

Og de er her jeg da kommer inn med dette med tilfeldige reisene som da stille opp langs veikanten og skal være med ekspressbussen for en kortere strekning fra der de bor og til butikken eller sentret i bygda, de gjelde da strekninger der ekspressbussene ta med lokaltrafikk

Så blir disse avvist grunnet ekspressbussen er fullsatt

Spørsmålet er da og dette tok jeg også opp med nettbuss ekspress, hvordan kan disse tilfeldige reisene vite om ekspressbussen er full da de ikke har noe pc eller mobil med apper slik de kan bestille på forhånd

Jeg trodde ikke de var så mange som fortsatt ikke hadde pc som bankene oppgi, men vi har jo også andre grupper de svaksynte psykiskt utvikligshemmet. men disse kan jo få hjelp til og bestille billetter på forhånd, men de finns jo de som vil klare seg selv uten hjelp

Men de tas opp ting her som også har betyding og de er disse prisene som er forskjellige alt etter hvilken dag og avg du bestille
ved kjøp på bussen betale du vanlig billett, mens ved kjøp på nett kan du for reisen til en bestemt avg billigre vis du kan velge, men denne billetten vil da ikke være gyldig på en tidligre eller senere avg derson du ikke skulle rekke den avg du har kjøpt billetten til

De er ikke slik du kan kjøpe billett på nett og så er billetten gyldig til alle avg samme dagen altså et åpent kjøp innenfor 24 timer
den er kun bundet opp til en bestemt dag og avg

Nå er de nok ikke mange steder ekspressbussen også er lokalbuss tro dette er oppover i Valdres Kongsberg.Notodden hvor de ikke kjøres andre ruter og Seljord-Haukeli de andre stedene kjøre vel ekspressbussene hovedveiene eller motorveiene og har få stopp underveis
Men siden man har plassgaranti for reise innen Sogn og Fjordane på NX 170 så går jeg ut ifra at den også er lokalbuss mellom Førde og Fylkesgrensen mot Hemsedal siden de ikke da kjøres andre ruter der, men nå går jo ekspressbussen hovedveien mellom Lærdal og Borlaug/Hemsedal og da går den ikke innom lengre små stedene siden de meste av veien der nå er lagt om

En annen ting jeg kan ta opp her de gjelde de og ta med sykkel, nå sies de at sykler kan tas med så lenge de er plass, men de er ingen plassgaranti
de oppfordres ikke til og ta med sykkel på utfartsdager og høytider, men elles ikke noe problem

Er de mange som ta med sykkel med ekspressbussene går ut i fra siden en sykkel ta mye plass så er de vel ikke plass til mer en 2 sykler pr avg, men dette har vel mye og si på hvor mye bagasje de er med fra før
Du kan forhåndsbestille plass for sykkel nå du kjøpe billett på nett om du få med grunnet mye bagasje vet ikke jeg

Har hatt med sykkel Drammen-Kongsberg uten problemmer fikk nesten ikke plass til sykkel fra Kongsberg nå for 2 år siden da de var mye bagasje med med TE1 fra Notodden på avg 8.35 fra Kongsberg, men de gikk greit elles ikke noe problem, men så passe jeg på og reise på tider med liten trafikk eller utenom utfartsdager

Jan Erik

Svar