Så her starter jeg en tråd for alt som har med de nye elbussene i Drammen å gjøre, når de en eller annen gang kommer i trafikk, og etter hvert som de får kjørt på seg noen kilometer. Inntil videre er det bare infrastrukturen som er på plass, og den kan jo være verdt å kikke litt på den også.
Anleggsarbeidet ved Drammen busstasjon startet i første halvdel av oktober. Skal man sette opp en ladestasjon for buss så trenger man også tilstrekkelig med strøm, og det fant man i trafostasjonen i førsteetasjen på Hotel Ambassadeur. Og for å få lagt ned kabel måtte man rive opp fortau og varmekabler og alt mulig.

Anleggsarbeider ved Drammen busstasjon, 13.10.2017.
Neste etappe var å komme seg over, altså under, veien, og da må nødvendigvis asfalten bort. Dette greide de på andre forsøket, etter at de hadde prestert å sage asfalten for tynt første gang. Gravemaskina stod bare og vippa og greide ikke å få opp en eneste asfaltbit.

Anleggsarbeider ved Drammen busstasjon, 18.10.2017.
To små sneller med grønn overledning skulle ned i bakken. Ikke selve snellene da, men innholdet på dem.

Anleggsarbeider ved Drammen busstasjon, 19.10.2017.
Det gikk lang tid da det ikke skjedde noe verdens ting, men etter hvert kom nye varmekabler på plass på fortauet og til slutt fant de det til og med for godt å asfaltere og bli ferdige. En god dose presisjon gjorde at de selvfølgelig valgte å gjøre den jobben akkurat den dagen det første ordentlige snøfallet kom her i Drammen. Så sent som kvelden før var det ikke et snøfnugg å se i byen.

Anleggsarbeider ved Drammen busstasjon, 14.11.2017.
Etter hvert kom også arbeidet igang med selve ladestasjonen. Punkt nummer én er jo da selvfølgelig å lage et stort hull eller to. Ett til selve masta og ett til koblingsboksen.

Anleggsarbeider ved Drammen busstasjon, 29.11.2017.
Så ankom endelig selve masta, i tildels flatpakket form. Den ble så heist på plass i hullet sitt.

Montering av ladestasjon ved Drammen busstasjon, 05.12.2017.
Et par dager senere ble monteringa av masta fullført ved at delen med pantografen ble svingt ut og festet. Her testet man med å dra ned pantografen manuelt. Strømmen var formodentlig ikke slått på helt ennå.

Montering av ladestasjon ved Drammen busstasjon, 07.12.2017.
Sånn ser altså pantografen ut nedenfra når det ikke står en buss der.

Ladestasjon ved Drammen busstasjon, 14.12.2017.
Og så står den altså der, fiks ferdig og klar til bruk. Men er det ikke noe som mangler? Å, jo, bussene! De skulle jo allerede vært i rute, men det viste seg at de ikke engang var bygget.

Ladestasjon ved Drammen busstasjon, 14.12.2017.
Så i mellomtiden får man låne en batteribuss fra nabobyen for å teste om ting faktisk funker. Unibuss #1222 hadde tatt turen fra Oslo for å være testobjekt, og det så også ut til at ting fungerte akkurat som det skulle. Om man ser på masta så lyser det rødt og grønt når den lader. Når det ikke lades lyser den bare grønt.

#1222: EK 59613 ved Drammen busstasjon, 14.12.2017.
Men så tilbake til bussene. Da jeg leste at Brakar hadde tildelt kontrakten om levering av bussene til Ebusco så var det én ting jeg var helt sikker på, og det var at de garantert ikke kom til å bli levert til tida. Jeg fikk visst rett. Ved forrige leveranse til Norge ble jo bussene et halvår forsinket, så forventningene denne gangen kunne jo ærlig talt ikke være særlig høye.
Hvordan kan det ha seg at Ebusco sliter så med å levere? Jo, kanskje først og fremst fordi Ebusco er IKKE en bussprodusent. Det mest riktige er vel å si at de er et slags konsulentselskap eller teknologiselskap som utvikler og selger teknologi for elektriske busser. Hvor mye de faktisk utvikler selv eller bare kjøper inn av teknologien vet jeg ikke, men bussene i seg selv produseres av andre produsenter i Kina, og hos disse kinesiske produsentene er nok Ebusco og det europeiske markedet en relativt ubetydelig og ikke-prioritert kunde. Ebusco YTP-1, prototypen fra 2012, er bygget av Guangtong og har der modellbetegnelsen GTQ6117BEVB. Den er basert på Guangtongs egen batteribussmodell som visstnok skulle ha vært solgt i tusenvis av eksemplarer allerede da, men som hadde fått enkelte komponenter byttet ut med Ebusco sine. Serieproduksjonsmodellene 2.0 og 2.1 er bygget av en annen kinesisk produsent, men jeg vet ikke eksakt hvem ennå. Men at de ser betydelig mer gammeldagse ut enn prototypen er det i hvert fall ingen tvil om.
Nå kjenner jo ikke jeg til hva som er den konkrete årsaken til forsinkelsene, men jeg har en mistanke om at bitte lille Ebusco sliter med å få sine bestillinger inn i ordrebøkene hos den store kinesiske produsenten. Det ble i slutten av november skyldt på endringer i forhold til ladeinfrastrukturen, der Ebusco hadde måttet slippe Siemens til, men det forklarer jo ikke at forrige Ebusco-leveranse ble så forsinka som den ble. Det ble også nevnt at man håpet at de skulle bli bygget i løpet av januar og ankomme Norge i februar, og mer om saken har jeg ikke hørt siden da. Det jeg i hvert fall vet helt sikkert er at de ikke har blitt satt inn på rute 51 mellom Drammen busstasjon og Mjøndalen stasjon ennå. Jeg regner med at jeg burde klare å få med meg når det skjer.
Og så satser jeg på at det først og fremst er busser i bildene jeg kommer til å legge ut her på Busspraten framover. Nok infrastruktur for nå.