Den nye «trikken» i Drammen

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
Brukeravatar
Øyvind Berg
Sted: Elvebyen

Den nye «trikken» i Drammen

Legg inn av Øyvind Berg » 2018-02-04 20:20:46

Det er nå 50 1/2 år siden den forrige "trikken", altså trolleybussen, i Drammen ble nedlagt. Tiden er igjen moden for elektriske busser i Drammen, men denne gangen uten utlagt ledning. Bussene skal til og med gå ut av kommunen, men det "problemet" tar kommunereformen seg av om mindre enn to år.

Så her starter jeg en tråd for alt som har med de nye elbussene i Drammen å gjøre, når de en eller annen gang kommer i trafikk, og etter hvert som de får kjørt på seg noen kilometer. Inntil videre er det bare infrastrukturen som er på plass, og den kan jo være verdt å kikke litt på den også.

Anleggsarbeidet ved Drammen busstasjon startet i første halvdel av oktober. Skal man sette opp en ladestasjon for buss så trenger man også tilstrekkelig med strøm, og det fant man i trafostasjonen i førsteetasjen på Hotel Ambassadeur. Og for å få lagt ned kabel måtte man rive opp fortau og varmekabler og alt mulig.

Bilde
Anleggsarbeider ved Drammen busstasjon, 13.10.2017.

Neste etappe var å komme seg over, altså under, veien, og da må nødvendigvis asfalten bort. Dette greide de på andre forsøket, etter at de hadde prestert å sage asfalten for tynt første gang. Gravemaskina stod bare og vippa og greide ikke å få opp en eneste asfaltbit.

Bilde
Anleggsarbeider ved Drammen busstasjon, 18.10.2017.

To små sneller med grønn overledning skulle ned i bakken. Ikke selve snellene da, men innholdet på dem.

Bilde
Anleggsarbeider ved Drammen busstasjon, 19.10.2017.

Det gikk lang tid da det ikke skjedde noe verdens ting, men etter hvert kom nye varmekabler på plass på fortauet og til slutt fant de det til og med for godt å asfaltere og bli ferdige. En god dose presisjon gjorde at de selvfølgelig valgte å gjøre den jobben akkurat den dagen det første ordentlige snøfallet kom her i Drammen. Så sent som kvelden før var det ikke et snøfnugg å se i byen.

Bilde
Anleggsarbeider ved Drammen busstasjon, 14.11.2017.

Etter hvert kom også arbeidet igang med selve ladestasjonen. Punkt nummer én er jo da selvfølgelig å lage et stort hull eller to. Ett til selve masta og ett til koblingsboksen.

Bilde
Anleggsarbeider ved Drammen busstasjon, 29.11.2017.

Så ankom endelig selve masta, i tildels flatpakket form. Den ble så heist på plass i hullet sitt.

Bilde

Bilde
Montering av ladestasjon ved Drammen busstasjon, 05.12.2017.

Et par dager senere ble monteringa av masta fullført ved at delen med pantografen ble svingt ut og festet. Her testet man med å dra ned pantografen manuelt. Strømmen var formodentlig ikke slått på helt ennå.

Bilde
Montering av ladestasjon ved Drammen busstasjon, 07.12.2017.

Sånn ser altså pantografen ut nedenfra når det ikke står en buss der.

Bilde
Ladestasjon ved Drammen busstasjon, 14.12.2017.

Og så står den altså der, fiks ferdig og klar til bruk. Men er det ikke noe som mangler? Å, jo, bussene! De skulle jo allerede vært i rute, men det viste seg at de ikke engang var bygget.

Bilde
Ladestasjon ved Drammen busstasjon, 14.12.2017.

Så i mellomtiden får man låne en batteribuss fra nabobyen for å teste om ting faktisk funker. Unibuss #1222 hadde tatt turen fra Oslo for å være testobjekt, og det så også ut til at ting fungerte akkurat som det skulle. Om man ser på masta så lyser det rødt og grønt når den lader. Når det ikke lades lyser den bare grønt.

Bilde
#1222: EK 59613 ved Drammen busstasjon, 14.12.2017.

Men så tilbake til bussene. Da jeg leste at Brakar hadde tildelt kontrakten om levering av bussene til Ebusco så var det én ting jeg var helt sikker på, og det var at de garantert ikke kom til å bli levert til tida. Jeg fikk visst rett. Ved forrige leveranse til Norge ble jo bussene et halvår forsinket, så forventningene denne gangen kunne jo ærlig talt ikke være særlig høye.
Hvordan kan det ha seg at Ebusco sliter så med å levere? Jo, kanskje først og fremst fordi Ebusco er IKKE en bussprodusent. Det mest riktige er vel å si at de er et slags konsulentselskap eller teknologiselskap som utvikler og selger teknologi for elektriske busser. Hvor mye de faktisk utvikler selv eller bare kjøper inn av teknologien vet jeg ikke, men bussene i seg selv produseres av andre produsenter i Kina, og hos disse kinesiske produsentene er nok Ebusco og det europeiske markedet en relativt ubetydelig og ikke-prioritert kunde. Ebusco YTP-1, prototypen fra 2012, er bygget av Guangtong og har der modellbetegnelsen GTQ6117BEVB. Den er basert på Guangtongs egen batteribussmodell som visstnok skulle ha vært solgt i tusenvis av eksemplarer allerede da, men som hadde fått enkelte komponenter byttet ut med Ebusco sine. Serieproduksjonsmodellene 2.0 og 2.1 er bygget av en annen kinesisk produsent, men jeg vet ikke eksakt hvem ennå. Men at de ser betydelig mer gammeldagse ut enn prototypen er det i hvert fall ingen tvil om.
Nå kjenner jo ikke jeg til hva som er den konkrete årsaken til forsinkelsene, men jeg har en mistanke om at bitte lille Ebusco sliter med å få sine bestillinger inn i ordrebøkene hos den store kinesiske produsenten. Det ble i slutten av november skyldt på endringer i forhold til ladeinfrastrukturen, der Ebusco hadde måttet slippe Siemens til, men det forklarer jo ikke at forrige Ebusco-leveranse ble så forsinka som den ble. Det ble også nevnt at man håpet at de skulle bli bygget i løpet av januar og ankomme Norge i februar, og mer om saken har jeg ikke hørt siden da. Det jeg i hvert fall vet helt sikkert er at de ikke har blitt satt inn på rute 51 mellom Drammen busstasjon og Mjøndalen stasjon ennå. Jeg regner med at jeg burde klare å få med meg når det skjer.

Og så satser jeg på at det først og fremst er busser i bildene jeg kommer til å legge ut her på Busspraten framover. Nok infrastruktur for nå.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

Brukeravatar
Øyvind Berg

Re: Den nye «trikken» i Drammen

Legg inn av Øyvind Berg » 2018-03-21 12:15:20

Og da var det visst klart. Brakar har sagt opp kontrakten med Ebusco og det blir Volvo ... men ikke før i januar 2019!

https://www.brakar.no/brakar-kjoper-ele ... ser-volvo/
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2018-12-17 23:43:59

Omsider har de tre første av bussene ankommet Volvo i Drammen, og i dag var en av dem på testtur til busstasjonen for aller første gang, drøyt et år etter at det sist var en batteribuss der for å teste laderen. Det virket ikke som det ble forsøkt noe lading denne gangen, uvisst av hvilken grunn. Bussene er ventet å komme i trafikk i februar, om jeg forstod folka i bussen rett. Inntil da blir de sikkert å se på flere testturer.

Forøvrig syns jeg det er litt pussig at bussene er gule. Ruta er jo en utenbysrute, og de skal normalt være grønne. I tillegg så er det jo ganske opplagt at Brakar kommer til å bli en del av Ruter om et drøyt år, så de kunne like gjerne lakkert dem røde. (Bybusser i Drammen skal jo uansett være røde likevel. Det er et historisk faktum. ;-) )

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
#1589: EV 30800 ved Drammen busstasjon, 17.12.2018.
Sist redigert av Øyvind Berg den 2019-01-09 22:55:28, redigert 1 gang totalt.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Knut Andvord
Sted: Drøbak

Legg inn av Knut Andvord » 2018-12-18 7:37:50

Takk for historien, velskrevet som vanlig.
Knut Andvord
Utskremt/vettskremt rutebilsfremfører Norgesbuss Drøbak

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2019-01-15 22:54:59

Knut Andvord skrev:
2018-12-18 7:37:50
Takk for historien, velskrevet som vanlig.
Takk for det! Når noe er nytt og spennende er det lett å skrive om det. Når det blir hverdagslig er det litt verre.

I går klokka 12 var det offisiell overrekkelse av de seks bussene fra Volvo til Brakar, som er de som formelt kommer til å eie dem, mens Nettbuss er operatør så lenge de har anbudet her i byen. Lokalpressen var tilstede, og jeg sneik meg selvsagt med jeg også.
Bussene er ikke helt klare for trafikk ennå, så ventet trafikkstart er i begynnelsen av februar. Jeg tror 11. februar er det som har vært nevnt. Som man kan se er det ikke mye dekor på dem ennå, men det skal komme på i slutten av måneden sånn at de er klare til februar. Bussene er registrert med 40 sitteplasser, som er en del mer enn hybridene i byen, som bare har 33. NRK-journalisten kommenterte at det var få seter i bussen, men det viser nok bare at vedkommende ikke er vant til å reise med bybuss. Uansett, som man ser på det tredje bildet er det USB-kontakter for lading ved alle setene, sånn at passasjerene kan hjelpe til med å bruke opp strømmen fortest mulig. :-P

Bilde

Bilde

Bilde
#1589: EV 30800 ved Drammen busstasjon, 14.01.2019.

Det ble selvsagt også en liten tur i bussen, over Bybrua, opp til Øvre Sund bru, og så ned igjen til busstasjonen. Jeg vet ikke sikkert, men det kan godt hende at dette er den aller første turen med passasjerer i elektrisk buss i Drammen siden trolleybussen ble lagt ned i juni 1967. Det var riktignok ikke i rute, men det viktigste var jo at jeg var med ...
På bildet kan man se at Brakar-sjefen blir intervjuet av NRK, og innslaget kan man se her: https://tv.nrk.no/serie/distriktsnyhete ... TE99011419 (Heldigvis slapp jeg unna og holdt meg på riktig side av TV-kameraet hele tiden.)

Bilde
#1589: EV 30800 i Øvre Storgate, Drammen, 14.01.2019.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Bussmicke
Sted: Västerås
Kontakt:

Legg inn av Bussmicke » 2019-01-16 18:54:14

Mycket trevligt, Jag måste komma till Drammen och ta bilder.
//Bussmicke

Besök gärna min hemsida http://www.bussmicke.se

Svar