Selv om jeg tok en pause fra busshobbyen betyr jo ikke det at jeg ikke har fotografert en eneste buss. De gangene det har vært gode muligheter for å få bilder, så har jeg selvfølgelig tatt noen, men så langt har ingen blitt publisert. Torsdag før jul var jeg ute en tur med kameraet, og hadde egentlig ikke forventet å se noen busser, siden jeg antok at skolen allerede hadde tatt juleferie, men de dukket plutselig opp, og da var det jo bare å fotografere dem i det de passerte.
Telemark Bilruter #160 (tidligere #165) er en av bussene som kom fra Nettbuss Sør i forbindelse med aksjebyttet av Telemark Ekspressbusstrafikk og Telemark Kollektivtrafikk i 2011. Hos Nettbuss Sør hadde den #10029 og gikk på Sørlandsekspressen fra den var ny i 2003, men etter hvert også som reserve stasjonert i Grenland for Grenlandsekspressen. Hos Telemark Bilruter har den kun vært reserve, og det er egentlig greit. Jeg har opplevd den som reserve på Haukeliekspressen en gang, og det var ikke akkurat en god tur. Med midtmotor blir den til en ren gyngehest med påfølgende ekstra reisesyke. Kan sikkert brukes på finere veier andre plasser, men på bakkete og svingete veier i øvre deler av Telemark er den relativt ubrukelig når det kommer til komfort. Den gikk torsdag som reserve på skolebussen til Morgedal, og det var sjåførens iver etter å hilse til fotografen som gjorde at jeg valgte å vise bildet av akkurat den.
God Jul til alle bussinteresserte!

#160: PX 43197 ved Kviteseid kyrkje, 21.12.2017.