Nettbuss AS og Nettbuss Travel AS fra 01.01.2016

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
NB
Sted: Kristiansund + Oslo

Re: Nettbuss AS og Nettbuss Ekspress AS fra 01.01.2016

Legg inn av NB » 2015-12-23 1:48:40

Kan jo liksågodt ta med et bilde av hvordan bussene med Fram Ekspress-dekor ser ut. Først en halvferdig, så en ferdig en. :)
Bilde

Bilde
NB
Nikon-fotograf

Brukeravatar
Øyvind Berg
Sted: Elvebyen

Legg inn av Øyvind Berg » 2015-12-26 11:52:57

Allerede nå er datterselskapene rent juridisk innfusjonert og eksisterer ikke lenger med eget organisasjonsnummer. Nettbuss Travel Drammen AS ble innfusjonert i Nettbuss Sør AS 9. desember. Nettbuss Sør AS, Nettbuss Øst AS og Nettbuss Midt-Norge AS ble innfusjonert i Nettbuss AS 16. desember.
Men til tross for dette drives alle rent praktisk som egne enheter helt fram til nyttår, og det er først fra da at sammenslåingen er fullstendig gjennomført. Alle nyregistreringer jeg har funnet fra den siste måneden har vært enten på Nettbuss Ekspress AS for de som skal dit eller rett på Nettbuss AS for øvrige.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2015-12-27 13:18:36

Ola R. skrev:Både 8-9'ene og 9-5'ene har hele 320 HK motorer, så det er reine rakettene opp bakkene - ja, det var mi von...
Lurer på hvor mye fullt lass vil utgjøre på ytelsen, men vi får håpe at lasten ikke påvirker i særlig grad. Hørte fra de som hadde prøvekjørt at de hadde problemer med å holde trafikkflyten i normale bakker sjøl uten lass.
Det er jo ikke så viktig om bussene kommer FRAM så lenge de går på "miljøvennlig" biodiesel. ;)
Hadde de fått lov å gå på vanlig diesel hadde man kunnet hatt opptil 350 hk med samme motoren.

Nå har jeg forøvrig fått påbegynt en liste over bussene til anbudet som dere finner under Nybussobservasjoner. La også til nye Fjordekspressen der, siden den er registrert på Nettbuss AS og da tydelig ikke opereres av Nettbuss Ekspress. Dere må gjerne komme med korreksjoner og flere opplysninger, ikke minst internnumre på de nye og hvilke av de gamle som er med videre.

Ola R. skrev:Siste tur med buss fra Volda til Førde på tidl. Vestlandsbussen går 30.12. med undertegna bak rattet, og med en gjeng pensjonister fra ruta som passasjerer - både fra Ørsta-Volda og Gloppen/Sandane. Vi samles på sjåførrommet hos Firda Billag i Førde, for å markere avslutningen av 25 års godt samarbeid med kunderetta, gjennomgående bussløp siden 1.9.1990 til 30.12.2015.
Var det altså rute 431 Bergen-Stryn-Ålesund som ble startet opp i 1990?
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Ola R.
Sted: Volda

Re: Nettbuss AS og Nettbuss Travel AS fra 01.01.2016

Legg inn av Ola R. » 2016-01-02 18:35:28

Onsdag hadde vi avslutningstur med pensjonister fra både gamle Mørebil og fra Firda si Sandane-avdeling. De har kjørt Førde-Ålesund/v.v. inn på fremmede konsesjonsområder helt siden september 1990. Ei vemodig, men hyggelig avslutning på dette samarbeidet.

Det var rute Førde-Ålesund via Stryn også (431), men den var ikke gjennomgående. Det er alltid traséen Førde-Nordfjordeid-Volda/Ørsta-Ålesund (430) som har vært gjennomgående buss på. Men Stranda-Sykkylven Billag var også ett av 6 samkjørende billag som danna Vestlandsbussen i 1990. Da var det kombinertbusser på indre linja, men pga lasting/lossing var det bussbytter underveis for passasjerene. Seinere ble det ruteløp Førde-Stryn for Nordfjord og Sunnmøre Billag sine busser, og så SSB/Mørebil på indrelinja Stryn-Ålesund.

Kjørte avslutningsturen med int. 1016 anbudsbuss Polski Volvo 9500 Strikkmotor. Den likte dårlig motvind og motbakker. Hadde under halvt lass opp Stigedalen, men greidde ikke 50 kmt opp til fylkesgrensa. Sammen med manuelle luker og behov for å løyse seg fra belte + ut/inn for hver påstigning med bagasje (og det er jo de fleste på ekspressrute i juleferien), så rasa sekunda avgårde, ble til minutt, og jeg låg bakpå tidsmessig hele tida. Men rutetidene er veldig elastiske på denne ruta, så det meste går bra. Blir nok litt verre med sambandet på Kjøs. Firdakarane skal få slite med å rekke t/r Lote-Eid-Kjøs-Eid-Lote mellom nordgående og sørgående oppsatt ferjeavgang. På Mørebilsida av ruta er det romslig med tid - faktisk litt i overkant, dersom buss fra Ålesund er i rute. På nordgående må faktisk pax bytte buss også i Volda… uten at jeg aner hvorfor.

Den gode, gamle, opprinnelige Fjordekspressen (432) vil fortsatt gå Bergen-Ålesund/v.v. uten bussbytte. Dette blir nå det reelle ekspressbusstilbudet mellom Bergen og Ålesund, og ruta går fortsatt i NBE-regi.

GODT NYTT ÅR, forresten. Er p.t. på Konnerud i Drammen, men reiser hjem i morra søndag for å være i beredskap for sjåførbehov når hverdagen senker seg over det nye anbudssøresunnmøre!
Ola R.

NB
Sted: Kristiansund + Oslo

Legg inn av NB » 2016-01-05 21:36:35

Fikk tatt et bilde av en av de nye Fram Ekspress-bussene i all hast på jobb idag. UF 69681 #1027, klarer ikke helt å se hvilken internnummerserie disse numrene passer inn i?
Bilde
NB
Nikon-fotograf

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2016-01-05 22:38:02

Ola R. skrev:GODT NYTT ÅR, forresten. Er p.t. på Konnerud i Drammen, men reiser hjem i morra søndag for å være i beredskap for sjåførbehov når hverdagen senker seg over det nye anbudssøresunnmøre!
Og selvsagt var ikke jeg tilbake i Drammen før i går kveld. Men heldigvis er det jo ikke så lenge siden jeg fikk fotografert deg med buss. Skal etter hvert få fram bildene håper jeg, men enn så lenge har min generelle bildesortering ikke kommet lenger enn til april i fjor, så det skjer neppe før jeg har fått hentet inn igjen etterslepet.
NB skrev:Fikk tatt et bilde av en av de nye Fram Ekspress-bussene i all hast på jobb idag. UF 69681 #1027, klarer ikke helt å se hvilken internnummerserie disse numrene passer inn i?
Den nye. ;)

Hørte før jul rykter om at man på nye busser levert til Nettbuss AS kanskje kom til å gå over til en helt ny fire-sifret serie nå som det ikke lenger er noe poeng med firmanummer og sånt. Tydeligvis har man gjort som Veolia gjorde i 2007 og startet på en felles serie fra 1000 (eventuelt 1001?). Av de jeg har sett bilder av til anbudet der så langt så ser det ut til at internnumrene er #1001-#1051. Det er registrert ni Iveco minibusser med fem påfølgende ledige reg.numre (mulig #1001-#1014), mens det ser ut til at Volvo 9500 er serien #1015-#1033 og Volvo 8900 er serien #1034-#1051. Da ville det være naturlig om den nye Fjordekspressen er #1052. #1053 er den ene av de nye TIMEkspressene på Notodden som jeg observerte på vei ut av Kongsberg i går ettermiddag, mens den andre ganske sikkert må være #1054.

Se mer på tråden for anbudet her: http://www.rhf.no/busspraten/viewtopic.php?f=7&t=12320
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Svar