Året var 2014

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
magneh
Sted: Oslo
Kontakt:

Året var 2014

Legg inn av magneh » 2014-12-31 4:07:29

Så har vi atter en gang kommet til den siste dagen i ett år. Året vi er på vei til å forlate er 2014, og vi venter spent på hva 2015 har å by på. Året har vært preget av ekstremvær i begge retninger, både med store flommer, tørke som har ført til omfangsrike branner og en vanvittig varm og deilig sommer og høst.

Personlig har 2014 vært et hektisk år med mange reiser og spennende oppdrag. Jeg har vært på Svalbard, opplevd alpene i Sveits og Østerrike og opplevd utrolig mye av landene rundt om i sentral-Europa. Og ikke minst, mange mil med buss og bil rundt om på våre egne veier her hjemme. Men året begynte kjedelig. 2014 begynte med to krykker, en nyoperert fot og mye tid hjemme i sofaen

Januar

Bilde
I 2011 pådro jeg meg en skade i foten som ikke ble bedre. Like før jul 2013 opererte jeg foten, og ble sengeliggende over jul og inn i januar.

Februar

Bilde
Etter hvert kom jeg meg på beina igjen, og fikk hoppa meg bortover på krykker. Vinteren ble som vanlig en utfordring på Tonsenhagen, og 31-bussen skulle også denne vinteren får problemer i stigningen opp mot skolen.

Bilde
Jeg dro på mitt første oppdrag for Bussmagasinet etter operasjonen, og turen gikk til Trysil for Scania Winter Test. Her kjørte jeg buss, og jeg fikk kjøre lastebil for første gang på lukket bane.

Bilde
Ikke lenge etter tok jeg turen til Gøteborg for å se på Volvos nye plug-in hybrid. Bussen er et virkelig godt prosjekt, og det blir spennende å se den fullelektiske bussen som er like om hjørnet.

Herfra og utover i året skjer det mye spennende, og det skal godt gjøres å begrense bildene pr. måned. Jeg skal forsøke å oppsummere året så variert og effektivt som mulig.

Mars

Bilde
Jeg kjørte en Iveco med Euro 6 motor til Stryn i mars. Bussen er god å kjøre, og tok meg pent over fjellet, selv om vinden gjorde sitt for å gjøre turen mer spennende enn nødvendig.

Bilde
En av årets mest minnerike turer, gikk til vakre og ville Svalbard. Det lille isødet i høye nord har flere isbjørner og snøscootere enn mennesker, men allikevel florerer det av busser der. Gamle flybusser fra Klæburuten er et vanlig syn i Longyearbyen. Har du ikke vært på Svalbard? Dra dit, og opplev det!

Bilde
Mars skulle ikke bare by på spennende reisemål, men også viktige begivenheter for meg som filmprodusent. Høsten 2013 spilte jeg inn kortfilmen ”Øyvære” på fiskeværet Sør-Gjæslingan utenfor Rørvik i Nord-Trøndelag. Etter en helt vinter hjemme med etterarbeid, ble filmen klar til premieren i Rørvik 26. mars. Filmen ble godt mottatt, og jeg la ut på en premiereturne i Nord-Trøndelag. Filmen ble vist over 10 ganger på kino, og ble sett av ca 2000 kinogangere. Det må sies å være et vellykket kortfilmprosjekt.

Ta en titt på filmtraileren her:
https://www.youtube.com/watch?v=pT4hSEUCf0k

April

Bilde
Mens jeg turnerte rundt i Nord-Trøndelag med kortfilmen ”Øyvære”, rakk jeg en tur innom Namsos hvor jeg møtte Bangdalsruta. Det er alltid trivelig å møte små turbusselskaper langs veien. Her står bussene oppstilt på Namsos Rutebilstasjon.

Bilde
Etter at Bangdalsruta ble besøkt, gikk en stor drøm i oppfyllelse. Jeg fikk være med på tur med selveste Riksteateret. Turen gikk over tre dager fra Namsos til Trondheim med turneen ”Leve Posthornet”. Her står bussene fra Bussring oppstilt på baksiden av Rock City i Namsos.

Bilde
Senere møtte jeg Norges første Scania Irizar i6 på vei til Bergen for Øst-Vestekspressen. Det er JVB som drifter denne bussen.

Bilde
I påskeferien ble det en tur til Danmark, og her nede er det et mangfold av spennende busser, tog og andre kjøretøy. Ingen ting er som å se gamle travere langs veien i full drift!

Mai

Bilde
I mai fikk Schaus overlevert en 9900. Jeg fikk æren av å levere bussen til selskapet.

Bilde
Denne sommeren innførte Malmø et semi-BRT-system igjennom byen. Til å hjelpe seg med dette, ble det kjøpt inn 15 Van Hool ExquiCity til byen.

Bilde
Norges vakreste eventyr! Nord-Norge i skyfri himmel på tur med Volvokaravanen. Jeg fikk æren av å kjøre bussen i årets karavane fra Nordkjosbotn til Kirkenes i knallvær. Jeg trodde jeg hadde sett og opplevd det meste av Norge, men denne turen var unik. Jeg har aldri opplevd maken i mitt liv, og det skal godt gjøres å oppleve noe av det samme med de samme inntrykkene igjen.

Bilde
Et bonusbilde fra nord følger med denne Arna Lagune kombibussen som stod parkert i Alta. Vi må verdsette de få stedene der anbud enda ikke er en realitet mens vi kan!

Bilde
Turen gikk så videre til Tallinn med fergen fra Stockholm. I Stockholm fikk jeg min siste titt på de gamle og gode Scaniabussene før de ble tatt ut av drift nå i sommer.

Bilde
I Tallinn ble jeg kjent med Mootor Grupp, som driver ekspresskonseptet LUX Express, turbussene Sebe og verkstedet BusLand. Hos BusLand var det flere kjente busser fra Norge på besøk. Mootor Grupp er ett av de selskapene i Europa jeg ser mest opp til. Søk de opp på nett, og les deg gjerne opp på hva de driver med.

Juni

Bilde
I mai var det duket for årets busstest, og årets første skikkelige smak av sommer. I år var det bybusser som skulle testes, og Sveits var vertskap for arrangementet. Man Lion’s City med CNG-motor gikk av som vinner i årets test.

Bilde
Etter at busstesten var over, tok jeg turen til Pilatus med verdens bratteste tog! Med nesten 50% helling bar det oppover fjellsiden til godt over 2000 meters høyde.

Bilde
Etter turen ned fra fjellet i gondolheis, tok jeg toget til Andermatt. Her overnattet jeg på et hotell som var drevet av en familie igjennom generasjoner. Neste morgen ventet Glacier Express, før toget gikk til Zurich hvor flyet ventet. Sveits var dyrt, men vakkert.

Juli

Bilde
I juli ble det bare ett eneste bussbilde i år. Jeg jobbet for tredje år på rad i Bjørneparken i Flå som skuespiller i Hakkebakkeskogen. Det eneste junibildet i år, ble knipset i Kroatia. Jeg tok en liten interrailtur i Europa, og på vei fra Dubrovnik til Split, ble vi fraktet i en tidligere svensk Volvo 9700.

August

Bilde
Etter at teateret var ferdig i Flå, tok jeg turen vestover for å reise litt med buss, og for å se nærmere på det nye anbudet i Stryn. Hva er vel mer naturlig enn å reise via Stord?

Bilde
Stryn ble utsatt for anbud, og nye busser fra Scania og Volvo inntok Nordfjord.

September

Bilde
Så var det på tide med en liten ferie, etter å ha jobbet med teater hele sommeren. Turen gikk til Østerrike med Buss og Reiseservice og bussen til Tormod Carlsen. Vi holdt til i Kitzbühel, og opplevde Østerrike og Ørneredet.

Bilde

Bilde
Etter Østerrike, bar det rett til IAA i Hannover. Messen var fylt til randen av folk, men nyhetene på bussfronten var få. Det som vekte interesse, var Solaris sine nye bybusser, og Van Hool sin nye billigutgave – Van Hool EX

Oktober

Bilde
I oktober kom det seks nye busser til Telemark Bilruter. Ekspressbussene ble satt inn på Telemarkekspressen og Grenlandsekspressen. Jeg fikk æren av å hente to av bussene i Stockholm.

Bilde
Denne måneden kom Maksibussen til Bergen. Norges første to Van Hool ExquiCity ankom Norge. Bussene er toleddet, 24 meter lange og drevet av en gass/hybridmotor.

Bilde
Det ble også tid til en liten Danmarksferie i oktober. Her stod en aldri så liten DAB og nøt høstkvelden i Bindeballe.

Bilde
Like etter jeg kom hjem fra Danmark, fikk jeg en hyggelig telefon fra Sverige. Jeg fikk beskjeden om at jeg hadde fått jobb som artist for 2Entertain i sommersesongen 2015. Jobben innebærer å være artist på et Blue Village-hotell ett eller annet sted i Syden. 2Entertain produserer show som Wallmans Salonger, Color Line og Blue Village. I den anledning kastet jeg meg på første fly sydover til Kreta for å se showene jeg skal gjøre til neste år. Og jammen ble det tid til et par bussbilder der, i mellom strandlivet og showtittingen.

November

Bilde
I november fikk jeg tid til å reise tilbake til Rørvik hvor jeg hadde hatt filmpremiere tidligere på året. På vei fra Rørvik til Namsos, fant jeg denne gamle Hedmarkingen som ventet på passasjerer fra fergen Olav Duun.

Bilde
Novembe ble preget av uvær, regn og elver som flommet. Odda var et av stedene som fikk kjenne på flommens krefter, da vannet gravde ut grunnen til Tide Buss sin parkering i Odda. Mirakuløst nok gikk bare en buss i elva, og ingen mennesker kom tilskade. Slik så den 10 meter lange Citaroen ut etter å ha blitt ett av flommens offer.

Desember

Bilde
Ett av årets aller siste bussbilder ble tatt på Hemsedalsfjellet på vei til juleferie. For første gang på 20 år feiret jeg jul med familien på Vestlandet, nærmere bestemt i Olden. Det ble en hyggelig julefeiring, og på vei vestover, ble det til og med et bussbilde midt oppe på fjellet.

Og med det takker jeg for 2014. Et begivenhetsrikt år med minnerike opplevelser. 2015 vil for min del bli et annerledes år, da ni måneder av året vil gå med som artist i utlandet. Det blir nok noen utenlandske bussoppdateringer fra meg, men ikke på langt nær i så omfattende grad som det har vært tidligere.

Jeg ønsker alle et riktig så godt nyttår!

Hilsen Magne
Hilsen Magne

[url]www.magnehaheim.no[/url]
[url]www.facebook.com/magnehaheim[/url]

Brukeravatar
Øyvind Berg
Sted: Elvebyen

Re: Året var 2014

Legg inn av Øyvind Berg » 2014-12-31 13:42:35

Takk for en flott oppsummering av året! Ser fram til nye severdige bilder også i 2015. :)

Håper å få til en kavalkade selv snart, for jeg ligger mye bedre an til det nå enn jeg gjorde i fjor.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

NB
Sted: Kristiansund + Oslo

Legg inn av NB » 2015-01-06 20:01:45

Takk for mange flotte bilder i år, Magne! Her var det jo godt og variert :)
NB
Nikon-fotograf

Geir Sørensen
Sted: Lindesnes
Kontakt:

Legg inn av Geir Sørensen » 2015-01-06 22:20:33

Takk for fine bilder-
Alltid gøy når noen legger ut slike fine bilder.
Se vår hjemmeside:
www.samsor-agder.com

Svar