Bevarte busser

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
Espen Riis Andersen
Sted: Oslo
Kontakt:

Bevarte busser

Legg inn av Espen Riis Andersen » 2014-10-04 1:32:50

Hei!

Jeg synes at man trenger en sikkelig oversikt over hva som finnes av veteranbusser.
Da tenke rjeg på de som er tatt vare på.

Så synes jeg det bør lages en oversikt over evt andre busser som bør bevares.

Jeg har server kraften til å drifte dette og kompetanse.

Jeg kommer å lage systemet , men trenger deres hjelp til å legge inn å skaffe data.
Er det noen som blir med på dette?

Kontakt meg på espen@treiderbilcentral.no eller facebook.

Buddy

Re: Bevarte busser

Legg inn av Buddy » 2014-10-11 19:22:55

Ja, det synes jeg også at vi trenger. Men vi har det jo, vi har RHFs database over bevarte busser:
http://www.rhf.no/infobanken/bevartebus ... ngsnummer/
http://www.rhf.no/infobanken/bevartebus ... te-busser/
Her kan man enten søke opp alle detaljer om en enkelt veteranbuss, eller se oversikten over alle som er bevart.

Nå gjenstår det en del å ønske av den eksisterende veteranbussdatabasen. Jeg vil tro at den er 95% komplett på antallet kjøretøyer, men på mange er detaljopplysningsfeltene blanke. Jeg har selv sendt inn oppdateringer en rekke ganger, på LTFs busser, og også litt jeg har funnet på andre.

Sist jeg sendte inn oppdateringer var det til Tore, og jeg tror at han da hadde sagt fra seg oppgaven, men tok det likevel. Dersom det ikke er noen som vedlikeholder veteranbussdatabasen nå, kan ikke du Espen ta over da? Det som finnes av opplysninger er jo her. Det er en del av eierne som har vært slappe med å gi opplysninger om sitt eget kjøretøy, så de må motiveres aktivt. Og så er det mulig å finne ut ganske mye på Vegvesenets register på nettet:
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+ ... plysninger

Det som ikke finnes er et register over bevaringsverdige gamle busser. Akkurat det vil jo den samme databasen kunne brukes til, det eneste man må skille mellom er hva som er aktivt bevart og ikke. Å få tips til kandidater er lett, det er bare å starte en tråd på Busspraten, så strømmer det nok inn.

Roy B.

Espen Riis Andersen
Kontakt:

Legg inn av Espen Riis Andersen » 2014-10-17 7:52:37

Hei!

Jeg har laga domene www.bussdatabasen.no der vil det i løpet av 1 ukes tid komme opp en default webside med litt info.

Så vil jeg begynne å legge inn det jeg har får egne busser, samt LTF sine.
Om fler ønsker å delta på denne databasen så kan man kontakte meg på espen@treiderbilcentral.no

Alle som ønsker å laste opp bilder vil få egen bruker til stedet. Listene over busser vil kun jeg og par til ha tilgang å redigere.
Men alle kan melde inn nye busser til listene.

Brukeravatar
Martin Holm
Administrator
Sted: Skien

Legg inn av Martin Holm » 2014-10-17 19:02:49

Hovedstyret i Rutebilhistorisk Forening ønsker at foreningen selv tar hånd om et slikt register. Tore Wiik bygde i sin tid opp et register vi har besluttet å jobbe videre med, både hva angår designet og innholdet. Man ser i dag at det er flere busser som ikke bør være med i dette registeret, og vi vet noe mangler. Ajourhold av eksisterende busser er også en jobb som står på agendaen. Det er viktig at videre arbeid er fremtidsrettet. Nåværende database har levert til forventningene i flere år. Etter mange års drift ser man at det er nødvendig å gjøre en større og tidkrevende jobb for å skape rammene for fremtiden.

Det er jeg som er satt på saken, og vil ta hånd om den. Som mange i miljøet kjenner til, er mange av oss presset på tid. Vi deltar på alle plan, fra i organisasjonsarbeidet, på verkstedet, på dugnadene, i drift av foreningen og til å forfatte tekster, medlemsskriv og publisering av webinnhold. Forrige vinter la jeg ned mye tid og krefter for å få flyttet innholdet over på raskere servere, oppgradere forumet, og til å etablere nye internettsider. Sommerhalvåret går stort sett med til aktiviteter utenfor dataskjermen. Planen er å jobbe videre både med den strukturelle delen, i tillegg til databasens innhold i vinter.

Når databasene er oppgradert til slik vi ønsker det, tror jeg mange av oss vil innse at det har vært verdt å vente litt.

Hvis det er noen som ønsker å bidra med konstruktive forslag er dere velkomne til å dele disse med meg på webmaster@rhf.no.

PS! Det er ikke meningen at databasen skal inneholde "alle" bussene vi kan fremskaffe opplysninger om, men gjenspeile det rutebilhistoriske miljøet i 2014 for å vise frem hva som er tatt vare på, hva som er restaurert og hva som står til lagring i påvente av restaurering. De andre bussene finner dere i Historisk Forums liste.
Martin Holm
Varamedlem Rutebilhistorisk Forening
Styrets leder Rutebilhistorisk Forening avdeling Telemark
Webmaster for http://www.rhf.no/ og http://www.rhf-telemark.no/
martin@rhf.no

saurer
Sted: Sverige

Legg inn av saurer » 2014-10-19 19:07:12

Vilken typ av lista behövs ,kanske fler olika listor
Kanske man ska ha en för färdiga fordon ,typ den som finns idag innom RHF
och en Bevarande plan, där udda och historiska fordon omskrivs som kanske är av nationellt intresse
det krävs lite fundering kring dessa spörsmål
listor i alla ära .men vilken information vill vi ha ut,vill vi ha bilder för att kunna identifiera fordon ,kan vara bra om man vill väcka intresse hos nya entusiaster vilka vi kommer att behöva

Jag var på Stören härom året på GauldalBillag och tittade på en snutebuss i delar ,är det information om sådana vi vill ha eller är det hur långt man har kommit med renoveringen av Schaus Lier

I Sverige skulle vi verkligen behöva ha en lista typ den RHF har för att kunna få en överblick på vad som finns i Sverige

Konrad Auwärter har en lista på sin sida ,mest tyska fordon men det är ochså en typ av lista
tyvärr så är den inte riktigt uppdaterad ,förekommer många gamla bilder men man vet inte om det vekligen finns ett bevarat fordon

Där har vi ochså en annan typ av lista som kanske borde finnas
En med speciella fordon som tillverkats som inte längre finns, har inte tänkt på om det finns någon anmärkning i tillverkarlistorna om vissa fordon finns bevarade

Det finns lite att fundera på vilken eller vilka typer av listor vi vill ha

Svar