Hva er et godt rutetilbud?

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
pporsmyr
Sted: Fredrikstad

Hva er et godt rutetilbud?

Legg inn av pporsmyr » 2014-08-17 21:15:57

Jeg er opptatt av dette med busstrafikk og hva som skal til for at folk skal reise kollektivt.
Jeg har mine synspunkter på hva som må til og hvordan.

Det er derfor ønskelig med litt tilbakemeldinger fra dere busspratere om hva dere mener må til for å få et godt og attraktivt busstilbud!
Er det frekvens i forhold til avstand fra sentrum, antall linjer, bestillingslinjer, avganger på morgen-dag-kveld-natt, universell utforming av buss og holdeplasser?
Ja kort og godt hva er suksessoppskriften?
pors

Ola R.
Sted: Volda

Re: Hva er et godt rutetilbud?

Legg inn av Ola R. » 2014-09-20 22:51:03

Mi erfaring er at stive rutetider (kunden kan kaste ruteheftet), og en rutetrasé med passelig kombinasjon av rask gjennomkjøringstid og kort gangavstand til holdeplass, er det som skal til for at folk bruker bussen. Det at materiellet er veltilpassa spiller en mye større rolle enn rutebilselskapa vil innrømme. Gode rabattordninger/enkle kortløsninger virker også mye inn.
Vi laga et intensivt lokalbussopplegg i og mellom Volda og Ørsta sentrum (som til sammen utgjør "fjerde byen" i Møre og Romsdal) i 1991, og det ble kjempesuksess fra dag 1. Etter flere år med stor trafikk ble ringrutene i Volda bakt inn som en del av TIMEkspressen gjennom fylket vårt, og trafikken datt som en stein. Ikke fordi det er noe galt med konseptet TIMEkspressen - tvert imot, men det ble lagt opp til alternative traséer, og materiellet ble dårligere tilpassa lokaltrafikk/bybuss.

Men i dag handler jo alt om å spare kostnader - ikke om å øke inntektene...
Ola R.

Svar