Premiering av busser på treff

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
Espen Riis Andersen
Sted: Oslo
Kontakt:

Premiering av busser på treff

Legg inn av Espen Riis Andersen » 2014-06-14 22:38:12

Hei!

Jeg har lenge lurt på hvordan dommerne jobber når de dømmer bussene som folk har med seg på treff.

Har etterspurt flere ganger hvordan man bedømmer en buss, og gjerne også hvorfor bussen ikke vant.
Det har mye med hva man kan forbedre til neste treff. har aldri fått noe svar på dette.

I Hamar treffet som var så stilte mange opp med 80talls busser. Det må være lenge siden så mange nyere busser har stilt opp på treff.
Dette er noe jeg synes er flott. Nyere buss typer er viktig å bevare og viktig å vise frem.

Jeg stilte opp på premieutdelingen for å se om det var noe å hente. Fikk da vite at busser nyere en 1984 ikke ble bedømt.
Hvorfor det? bare forde de ikke er veteran? Hadde jeg vist dette før treffet så hadde jeg dropper BC60445 og BC74406. Det koster relativt mye å ta med bussene, særlig for oss små grupper som har minimalt med penger.

Avgjørelsen om å ikke bedømme nyere en 1984 var det bestemt av RHF sentralt eller RHF lokalt? og hvorfor ble dette bestemt etter bedømminga var ferdig.

Jeg er en forkjemper for å bevare fra 1985 og oppover. Jeg synes det er viktig å ta vare på nyere modeller og ikke bare 1 type buss og årgang.
At det ikke er veteran ser jeg ikke på som noe problem, bussen er bevart selv om den ikke er veteran. Sporveismuseet tok vare på i 2012 en MAN NG313 fra 2002, rett og slett forde det har gått enorme menger av det karosseriet i oslo siste 12 årene, og forde MAN var buss typen som tok over etter Volvo B10R som Sporveien hadde mange av.
Denne vil ikke bli veteran for om mange år, men er nå bevart. Om denne bussen blir strøket etter hvert så mener jeg den også burde få mulighet å bli bedømt på treff.
Men da blir det jo feil om RHF ikke bedømmer nyere de som er veteran.

Hva er RHF sin holdning til bevaring av busser fra 1989 og oppover. Ønsker man kun veteranbusser? og finnes det noe regelverk skrevet ned noe sted på hvordan bedømming av busser skal skje.

Forøvrig så må jeg rose de som arrangerte Hamar treffet. Plassen var veldig bra,
Sist redigert av Espen Riis Andersen den 2014-08-19 6:35:41, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Øyvind Berg
Sted: Elvebyen

Re: Premiering av busser på treff

Legg inn av Øyvind Berg » 2014-06-17 21:19:27

Treffet på Hamar var godt gjennomført, og som fotograf likte jeg spesielt godt at så mange busser var plassert nede på campingplassen og med god avstand mellom. Det ga så utrolig mye bedre bilder enn det vanligvis gjør når bussene står tett i tett på en asfalt- eller grusplass. Synd at ikke alle bussene stod sånn, men det var jo opplagt at det ikke var plass. Som vanlig har jeg ikke rukket å begynne på å sortere bildene fra treffet, men det dukker kanskje opp noe etter hvert. Denne gangen tok jeg meg for første gang tid til å ta ordentlig bilde av alle bussene, med unntak av de som reiste hjem før jeg fikk fotografert dem. Det gjalt i hvert fall store deler av Ottadalen og treffets eneste påmeldte Setra.

Men som Espen nevner virker det som ting ikke er som folk forventer når det kommer til bedømmingen. Har pratet med en som var påmeldt med buss til treffet i Lærdal i fjor, men bussen hans ble aldri bedømmet, og han fikk heller aldri noen god forklaring på hvorfor. Når det nå i år viser seg at man ved prisutdelinga får vite at et stort antall busser er "disket", så må man vel i beste fall kunne si at det har vært en kjempglipp. Muligheten for å få en utmerkelse på bussen sin bør jo være en motivasjon for deltakerne, og ikke minst en grunn for å betale påmeldingsavgiften, så at det ikke skal gjelde for alle virker veldig rart.
Etter min mening burde det være sånn at alle som er påmeldt og har betalt påmeldingsavgiften er garantert å få bussen bedømmet og være med i konkurransen om en utmerkelse. Hvis det av en eller annen grunn er grunnlag for å begrense hvilke busser som skal bedømmes så må det opplyses i forbindelse med påmeldingen. Aller senest når påmeldingsfristen er passert og man ser hvor mange det blir av hver generasjon.

Vi får akseptere at staten holder sin grense på 30 år for at et kjøretøy skal være veteran, men jeg håper at denne 30-årsgrensen fullt og helt forsvinner fra RHF-sammeheng. Det er bare få år siden det faktisk var mulig at en buss kunne gå i rutetrafikk til den hadde blitt veteran, men det er nå ikke lenger mulig, og denne grensen krymper nedover i høy hastighet. I dag skal det vel godt gjøres at en buss som er 15-20 år gammel er i rutetrafikk, og om få år er kanskje 10-15 år det tilsvarende. For at ikke nyere generasjoner med busser skal forsvinne helt så må man behandle bussene som veteranbusser når de er så gamle at de blir tatt ut av trafikk.
Om man vil sette en eksakt grense noe sted så kan man jo prøve å finne en måte å regne det ut på. Jeg har ikke testet hvordan regnestykket vil bli, men hvis man sier at en buss for eksempel må være eldre enn 95% (eller 98%) av nåværende aktive busspark for å kunne være med, så er i hvert fall det en måte å se det på. Da vil en buss kunne gå rett fra aktiv tjeneste til å delta på veteranbusstreff uten å bli stua vekk og stå på seg skader i mange år først.

Jeg ser fram til det blir kåring av beste 90-taller, og håper at det bare er et par år unna! :) Jeg ser kanskje enda mer fram til det bli kåring av beste 2000-taller, men innser at det nok vil gå noen år til før det blir aktuelt.

Finnes forresten lista over prisvinnerne på nett noe sted?
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

st.einar

Legg inn av st.einar » 2014-06-18 17:53:39

Dette kan vel ikke være et så stort "problem" . Årsmøtet kan jo få tilsendt et revidert forslag fra medlemmene om hvordan betingelsene på premiering ved treff. Så hvis de som synes at betingelsen er "dårlige" slå dere sammen og utarbeid nye regler. Så neste årsmøte kan jo dette bli vedtatt og dere har god tid til å drive info om deres nye forslag. Er jo ikke noe fint med misfornøyde medlemmer heller.

Brukeravatar
SvB
Sted: Lillehammer

Legg inn av SvB » 2014-06-18 21:31:09

Det går fram av RHFs prosjekthåndbok for veteranbusstreff hvilke kriterier som gjelder for premiering på treffene, f.eks. ulike aldersklasser. Det deltar nesten alltid busser som er yngre enn 30 år. Det er bare å foreslå en egen gruppe, f.eks. busser under 30 år som venter på veteranbuss-status.

Espen Riis Andersen
Kontakt:

Legg inn av Espen Riis Andersen » 2014-06-18 21:49:39

Enig med SVB.

Men jeg synes at kriteriene for bedømming bør være offentlig og bør ligge på nettsiden til RHF:
Da har man noe å jobbe etter når man gjør klar en buss for treff.

Om det er sånn at man ikke ønsker nyere busser komme på treff så bør det blir sagt utat.

Ola R.
Sted: Volda

Legg inn av Ola R. » 2014-06-18 22:05:56

Vi kan jo bruke samme terminologi som forsikringsbransjen; "Blivende klassiker" (under 30 år). Så kan en evnt. kåre "Beste blivende klassiker", men da med alle under en kam. Vil bli for mye av det gode hvis vi skulle ha "Beste blivende kombinertbuss" osv......

RHFs årlige arrangement heter RHF Veteranbusstreff, og da er det rett og rimelig at det er veterankjøretøy som bedømmes og premieres. Men at det møter også nyere vogner, det viser rekruttering til veteranbussparken etterhvert, og det vil også være gunstig for medlemsrekrutteringa til RHF når det gjelder yngre bussfolk. Det finnes de som betrakter en 90-taller som en "gammal buss", og vi som har noen flere år på baken må ha forståelse for dette. En liker gjerne kjøretøy som var i trafikk i den perioden av livet da "dilla" på bil, buss, eller andre kjekke ting virkelig våkna. For min egen del er 60- og 70-talls kjøretøy det ultimate - både for bil og buss, siden det var denne generasjonen kjøretøy jeg husker fra min barndom med stadig sterkere bil- og bussdilla.
Ola R.

Kristian

Legg inn av Kristian » 2014-06-20 22:14:19

SvB skrev:Det går fram av RHFs prosjekthåndbok for veteranbusstreff hvilke kriterier som gjelder for premiering på treffene, f.eks. ulike aldersklasser. Det deltar nesten alltid busser som er yngre enn 30 år. Det er bare å foreslå en egen gruppe, f.eks. busser under 30 år som venter på veteranbuss-status.
Men det er jo da ganske merkelig at endrede regler iht prosjekhåndboken ikke blir offentliggjort i forkant av treffet feks i Rutebil og påmeldingssiden på nettet.

Siden 2005 har det blitt utdelt pris for beste 80-tallsbuss, det finnes da busser som har vunnet denne prisen som i noen år framover ikke engang vil bli vurdert for premiering. Tidligere mener jeg å sett at busser fra 1990 og nyere har blitt bedømt i 80-talls klassen. 80-tallsprisen i år begrenset seg da til årgangen 1980-84, da blir det vesentlig færre busser som bedømmes, er det da like greit kanskje å kutte ut hele 80-tallsprisen, inntill alle bussene fra 1980-89 er blitt veteraner, 30 år?

Til neste år skriver vi 2015, det er da 10 år siden 80-tallsprisen ble gitt første gang, da ville det til neste år vært naturlig å innføre pris for beste 90-taller. Men det er nok problematisk på flere måter. For styret i RHF som vel er ansvarlig for prosjekhåndboken for veteranbusstreff, er nok 90-tallere for nye og uinteressante. Men en buss som er tatt ut av vanlig rutetrafikk og satt til side for bevaring har faktisk rukket å bli endel av rutebilhistorien. Med anbudspolitikken som nå er innført over hele landet har man de senere årene sett en massakre av eldre busser ved anbudstap. Dessverre synes det som at det er relativt få busser fra 1990-tallet og framover som har blitt bevart, RHF burde da være interessert i å oppmuntre til bevaring av nyere materiell framfor å diskre forsøke å holde dem utenfor veteranbusstreffene.

I denne saken vedr. bedømming på veteranbusstreff og innføring av 30 års grense, synes jeg som RHF-medlem at RHF har vist en usedvanlig dårlig dømmekraft.

Brukeravatar
Øyvind Berg
Sted: Elvebyen

Legg inn av Øyvind Berg » 2014-06-20 23:32:35

Å foreslå en egen gruppe for busser under 30 år ser jeg på som uaktuelt, siden det jo nettopp går ut på det som jeg prinsippielt er imot, nemlig å skille mellom de som ennå ikke tilfredsstiller veimyndighetenes gjeldende definisjon av hva som kan kalles veterankjøretøy og de som gjør det.
Det å bruke et begrep som "blivende klassiker" er i og for seg greit nok, men for meg er det et begrep som passer best på en buss som er 10-15 år gammel, til nød opp til 20 år. Alt over 20 år må det da være greit å kalle veteranbuss. For det er jo allerede mange som bruker begrepet uten å tenke på om det stemmer med veimyndighetenes kriterier. Og ordet veteran brukes jo i mange andre sammenhenger, blant annet skip, tog, militæret, idrett, osv, uten at noen av de har noen formell definisjon av når man kan kalle det veteran. Jeg syns rett og slett det er på tide å løsrive ordet fra en definisjon som kun handler om avgifter og forsikring, til noe som gjenspeiler virkeligheten, og da for bussers del det faktum at forventet levealder har bortimot blitt halvert på noen år.

At det skal være sånn at man kun skal premiere busser eldre enn 30 år virker jo å være noe nytt av året, om en ser på oversikten bakerst i årets utstillingskatalog. Første gang klassen for 80-tallere ser ut til å ha vært med var i 2005, som var lenge før de eldste av dem var nådd den alderen. Og i Lærdal i fjor ser det faktisk ut til at det var en 90-taller som stakk av med seieren i den klassen.
Det er ikke egentlig snakk om et broblem, men mer en bekymring, om det faktisk er sånn at man går i en retning at busser må være over en viss alder for å bli verdsatt. Om man går i samme retning som verden forøvrig (at alder ved utrangering går drastisk ned) så er det helt greit, men om man går i stikk motsatt retning er det noe som neppe er bra for foreningen på lang sikt. Man vil etter hvert slite med å fenge de yngre og foreningen vil bli (enda mer) forgubbet. Jeg håper og tror at RHF skal være en forening for absolutt alle med interesse for busser og deres historie, ikke bare for de som liker å skru på gamle "skogsvrak", for å sette det litt på spissen.

Jeg ser ingen grunn til å foreta meg noe som helst mer i denne saken (eller debatten forøvrig) med det nærmeste, og ser fram til neste års veteranbusstreff i Kristiansand, som jeg håper at jeg får muligheten til å delta på ordentlig (hele helgen med overnatting), men kommer til å følge med på utviklingen i årene fremover. Jeg har ingen buss å delta med og er ganske sikker på at jeg ikke kommer til å ha det på minst ti år i hvert fall, så jeg er ikke direkte berørt av premieringsreglene på den måten. Det er mer snakk om mitt og andre "yngres" medlemskap i foreningen en del år fram i tid som er det som eventuelt står på spill.

Dette innlegget ble påbegynt før Kristian skrev sitt innlegg, og jeg leste ikke hans svar før dette var skrevet ferdig, men jeg lar det stå som det står, selv om noen formuleringer ville vært annerledes etter hans innlegg.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

Svar