Bussruter til Fjord Line

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
Brukeravatar
Øyvind Berg
Sted: Elvebyen

Bussruter til Fjord Line

Legg inn av Øyvind Berg » 2014-01-11 16:30:27

Turbuss Vest har visstnok i lengre tid kjørt busser til Fjord Line sine avganger fra steder i nærheten av Bergen og Stavanger, mens det nylig ble meldt om at de skal kjøre busser en gang i uken fra Førde og Odda til Bergen, med oppstart hhv. 13. og 15. januar.

Nå er det også blitt kjent at det fra 25. februar kommer til å gå buss fra Kviteseid til Langesund. Se dagens artikkel på varden.no: http://www.varden.no/nyheter/n%C3%A6rin ... -1.8240760
I artikkelen står det at det er et samarbeid med Tele-Tur og Drangedal Bilruter, men jeg vil tro det blir Kviteseid Transportservice i Fjågesund som kommer til å stå for selve kjøringa. Drangedal Bilruter har ingen rene turbusser igjen, og Kviteseid Transportservice har uansett kjørt det meste av langturer for Tele-Tur i flere år nå.

Jeg la dette her og ikke på "busser i nyhetene" sånn at dette kan bli en tråd om alle bussene som går for Fjord Line, med bilder og oppdateringer. Jeg håper jo selvsagt på å få tatt bilde av bussen i Kviteseid, men med kun avganger på tirsdager så tviler jeg på at jeg får anledning til det før til sommeren. Det er jo også mulig at de utvider tilbudet hvis det skulle vise seg å bli en suksess.

Noen som har noen bilder av Fjord Line busser så langt? :)
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

Sindre KA

Re: Bussruter til Fjord Line

Legg inn av Sindre KA » 2014-01-14 21:26:58

Spennende og se om de to andre rederiene også skal prøve seg med "matebuss".

Inge Hansen
Sted: Ørland

Legg inn av Inge Hansen » 2014-01-15 21:25:43

Sindre KA skrev:Spennende og se om de to andre rederiene også skal prøve seg med "matebuss".
Stena line har: Stenabussen som kjører fra Lillehammer med tilbringer fra Gjøvik og Elverum / Kongsberg og Sarpsborg. Stenabussen kjøres av JVB på Fagernes.

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2014-01-19 22:35:21

Med "de to andre" så mente han nok Color Line og DFDS. Vil vel ikke tro at noen av de kommer til å gjøre det med det aller første.

Busser i trafikk for Color Line (og tidligere Larvik Line) har jo eksistert tidligere. Men nå har jo Color Line kun Oslo-Kiel som akutell rute, og de har vel temmelig godt belegg på de fleste avganger.

DFDS har i flere år hatt sånne busser i trafikk i København-enden, men det har vel ikke vært noe i Oslo-enden. Det er Netbus (Nettbuss) som har hatt den trafikken, og de har vel kjørt i områdene i hvert fall opp til Hesingborg/Helsingør. Blant annet hadde de en helfoliert (til og med dekket for vinduene) MAN Lion's Coach. Jeg har vist bilder av den bussen her på Busspraten før, men det var før den fikk folieringa på. Tror ikke bussen har den folieringa lenger.

Her er kortversjonen av Magnes artikkel for Bussmagasinet fra første tur fra Førde:
http://bussmagasinet.no/?p=4029
Ikke akkurat trengsel på aller første avgang, men det var jo heller ikke noe man kunne forvente på en sånn rute. Det vil nok bygge seg opp over tid.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2014-02-22 0:16:20

Jeg hadde tydeligvis rett i at det er Kviteseid Transportservice som skal kjøre Fjord Line bussen til Langesund på vegne av Tele-Tur. Selskapets PP44108 (tidligere Birkeland Busser #527) står hos Norsk Scania på Brunkeberg i full dekor.
Men jeg tror nok ikke det blir denne bussen som kjører premiereturen kommende tirsdag. For bussens høyre speil er nemlig knekt tvers av, og så vidt jeg vet har bussen stått der i minst tre uker (har ikke hatt mulighet til å se nærmere på den før nå), så at den blir fiksa på så kort tid har jeg ingen tro på. Hvilken buss det blir i stedet for er ikke godt å si, men fargemessig ville jo ikke en rosa Volvo 9900 være så dumt valg. :)
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Sten kjetil

Legg inn av Sten kjetil » 2014-02-23 13:07:04

Det var nok den jeg møtte i Drangedal i slutten av januar da.

Den var fin den men så ikke reg nummeret da. Har igrunn lurt på hvor den var blitt av for den sto mye uten for hos Drangedal Bilruter på Stemmen.

Hilsen Sten Kjetil.

Sten kjetil

Legg inn av Sten kjetil » 2014-03-02 14:32:36

Nå har også Telemark Turbil lakkert sin grå setra i fjordline logo.

Hilsen Sten Kjetil.

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2014-04-01 18:24:53

Endelig har jeg fått forklaringen på hvorfor det har vært to busser i Telemark dekorert for Fjord Line. Som jeg nevnte var speilet knekt på PP44108, men det var visst betydelig mer enn som så. Bussen hadde kjørt av veien en plass i Drangedal i vinter og fått en del flere skader. Blant annet er framdøra trykket inn i bussen, så om man skal få opp den må man vel nærmest demontere den først. Ellers har en del karosseriplater og luker blitt krøllet litt i kantene. Grunnen til at jeg ikke hadde sett alt dette tidligere var fordi den stod midt inni en snøhaug, og det var litt dårlig lys. Tenkte ikke på å studere bildet jeg tok ordentlig før jeg hørte om det nå.

Må jo ha vært kjedelig at det skjedde etter at man hadde fått på folien for Fjord Line. Men da ble det nå uansett Telemark Turbil sin Setra S416GT-HD, NF41750 som fikk overta oppdraget.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Svar