Busspraten og antrall innlegg og brukere

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
baneavd
Sted: Skoppum

Busspraten og antrall innlegg og brukere

Legg inn av baneavd » 2013-11-26 17:07:30

Jeg se de er ikke mange som skrive her på forumet

Nå er de mange bussførere som kjøre buss og skulle tro at de skulle være flere som hadde skrevet her på forumet en de er

Jeg legge merke de er mye mer skriving på et annet forumet Bergli truckstop, selv om dette forum er for lastebil så er også mye skriving om busser der og de er flere innlegg der en de er her på dette forum nå de gjelde skriving om busser

Hva er årsaken til ikke mange skrive her, de er jo mange tusen bussfører flere en som kjøre tog og da skuille man nesten tro de også var mange som hadde skrevet her, kan dette kommer av at mange ikke skrive på grunn at de kommer fra andre land de som til daglig kjøre buss og derfor ikke er inntresert i og skrive her

Jan Erik

Tor Akselsen

Re: Busspraten og antrall innlegg og brukere

Legg inn av Tor Akselsen » 2013-11-26 17:40:10

Har selv tenkt akkurat de samme tankene. Synes det bare blir færre og færre som skriver innlegg på sidene her. En del av folka som tidligere var svært så aktive her i forumet har forsvunnet helt.

Det burde jo være mer enn nok av temaer og saker å skrive om. Får håpe flere kaster seg på denne tråden her.

tore-buss
Sted: ROLVSØY

Legg inn av tore-buss » 2013-11-27 7:20:30

Hei ja!

Har jo konstantert det samme over lang tid, antagelighvis så er det ikke så mye som fenger folk flest som skjer inne på her nå den siste tiden.

Jeg for min del har som jeg har nevnt tidliger Minimalt inntresse av regnr og Internnr osv, intereserer meg mitt på Ryggen og det er vel stort sett det det handler om nå. Ikke er det noe særlig med Bilder osv som blir lagt ut heller.

Jeg er selv inne her hver dag og leser, men har ikke tid til og skrive og legge ut bilder osv, og i allefall ikke så lenge det er minimalt med interesange ting og skrive om eller legge ut bilder av.

Som du nevner Jan Erik så burde det jo ha vært stor aktivitet inne her så lenge det er så mange bussjåfører rundt omkring i landet.
Tore Johansen
Juel johansens bilruter

baneavd

Legg inn av baneavd » 2013-11-27 9:09:59

Og da kan jeg spørre Bergli truckstop som er et forum for lastebiler har mange besøk daglig og de skrives som sagt veldig mye om busshistorie bilder legges ut om busser som stå hensatt i skog og mark
Og Bergli truckstop et ikke et forum for buss, men for lastebiler,

Og hvorfor kan ikke helle de som skrive på Bergli truckstop om busser og bilder som legges ut om busshistorien og de stå hensatt i skogen helle legge dette ut her på forumet og helle skrive her, er de noe som er galt her

Og da kan jeg også ta opp dette med bevaring av busser og intressen for og ta vare på busser er den også på samme måte som de og skrive her?

Jan Erik

Brukeravatar
Øyvind Berg
Sted: Elvebyen

Legg inn av Øyvind Berg » 2013-11-27 19:28:15

Jeg tror nok det mest har med at verden utenfor Busspraten har endret seg i løpet av årene. De klassiske webforumenes storhetstid er nok over, og de er i stor grad erstattet av ting som Facebook.

Jeg tror egentlig det er to hovedgrunner til at en del av livet her har forsvunnet, og en av dem er at de som tidligere har vært veldig aktive ikke lenger har anledning til det. Da snakker jeg egentlig mest for meg selv, for det er liten tvil om at jeg har mye mindre tid til å bidra her nå enn for f.eks. 4-5 år siden. Jeg ser sannsynligheten som stor for at det også gjelder enkelte andre, uten å nevne noen navn.

Det andre er det at den daglige småpraten, de små funderingene og alt det "usaklige" nå stort sett går i sosiale medier. Det er blant annet en gruppe på Facebook med snaut 2500 medlemmer som jeg opplever som at har en del av den generelle sjåførpraten som man før kunne finne her. At folk har flyttet dit er jo på en måte litt naturlig, fordi Facebook skal de fleste titte innom uansett og veldig mange har det på telefonen. Jeg er med i gruppa, men først og fremst er det for å kunne følge med på hva som skjer, kunne spørre om ting relatert til ting som blir diskutert der, og å kunne bidra med litt opplysninger og sånt. Hadde jeg kunne gjort det samme her så hadde jeg heller gjort det, men når folkene ikke finnes her så skjer jo ikke det.

Jeg ser på ingen måte på Busspraten som død og forbi, men det er nok sannsynlig at Busspratens virkelige storhetstid er i fortiden, ikke i fremtiden. At Bergli truckstop (hvor jeg egentlig aldri har vurdert å registrere meg engang) fortsatt har så mye liv skyldes nok mest at de har klart å holde momentet oppe. Om de opplever dødperioder, som vi nok har hatt litt for mange av her, så kan det nok hende at de også mister mange brukere over til Facebook og lignende. Som nevnt er det rett og slett fordi folks vaner og forventninger til nettsamfunn og sånt har endret seg de siste årene.

Ellers når det gjelder mine egne bilder så har jeg vel generelt gått på en motivasjonssmell i år, og det gjelder bilder generelt. Vanligvis pleier jeg å grovsortere bilder jevnlig, men nå har jeg rundt 15 000 bilder i usorterte mapper fra og med februar og til nå. Det har også en sammenheng med at jeg ikke ble klar med årskavalkaden for 2012 før i mai, og at jeg ikke har kommet noe lengre på bildene fra både campingbusstreffet i Seljord og turen til Østfold i fjor vår, til tross for at jeg har lovet at det er på vei. Dette får jo også innvirkning på hva jeg bidrar med av bilder generelt her. Jeg har i det senere fått tilbake litt av gnisten når det gjelder bildebehandling, men jeg kommer ikke til å love noen ting, annet enn at det til slutt vil komme.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

NB
Sted: Kristiansund + Oslo

Legg inn av NB » 2013-11-27 20:45:28

Her er jeg nok ganske enig med Øyvind. Jeg selv har hvertfall ikke like mye fri tid som jeg hadde før, og da går det nok desverre ut over ting som Busspraten.
En annen ting som har litt å si når det gjelder meg selv er pc-problemer. Så inntil jeg får fikset det så får jeg ikke lagt ut så mye bilder som jeg gjorde før, selv om jeg har hauger med bilder jeg gjerne skulle delt her.

Ellers så tror jeg det stemmer bra det Øyvind skriver om forumer generelt og sosiale medier, selv om det er synd.
NB
Nikon-fotograf

Daniel Lund

Legg inn av Daniel Lund » 2013-11-27 21:03:42

Vanskelig og svar på. Men bussverden e jo ikke slik den va rundt om i landet. De store spis de små. Anbud på anbud, samme type bussa,samme farge. Alt det der.
Daniel Laugsand Lund

baneavd

Legg inn av baneavd » 2013-11-28 5:04:07

Hva skal med forumet for buss bil traktorer og annet vis man kan snakke om de samme på facebook?

Jeg mene forumet for de som er intresert i busser biler båter og annet bør fortsette og være, Tro ikke facebook kan gjøre de samme som et forum. På facebook snakke man som man snakke i en telefon bare at man skrive meldigner til hverandre og de blir liksom ikke helt de samme som og prate om busser slik som her hvor dette er et forum for busser

Nå det gjelde dette med anbudene som kan jeg være enig at dette har ødelagt noe av intresen for holde på med busser eller prate om dette her

Men jeg må gi SvB ros for at han er veldig flink til og legge ut nyheter om hva som hende rundt omkring nå de gjelde nyheter og andre ting som hende og ut fra tellinger så er de mange som lese daglig de som stå her så da er de ikke helt stille her. men de er få som skrive her.

Men nå vet ikke jeg om de er mere skriving om busser på facebook, et annet som kan kommer inn her er at mange som kjøre buss ikke er fra Norge og dermed kan de hende de ikke er noe intresert og skrive noe her

Men hva bør gjøres for og få endret på dette slik at forumet igjen blir et forum hvor de legges ut bilder fra dagens busser fra busser som stå hensatt i skogen hvor man igjen kan få i gang diskisjoner om de som hende i dagliglivet rundt busskjøringen

Jan Erik

doktoren

Legg inn av doktoren » 2013-11-28 18:44:19

Tror nok Facebook kan ta mye av støyten for at det ikke er den kjempestore aktiviteten her. Ser bare for min egen del, der jeg følger ulike grupper på facebook som; veteranbusser i Norge, transporthistorisk forening, bussjåføren, drive With me, og forskjellige campingbussklubber..

Brukeravatar
jael
Sted: Glømfjord, Nordland
Kontakt:

Legg inn av jael » 2013-12-02 15:05:13

Dette har vært diskutert før, og det ser ikke ut som om ting har endret seg så mye i positiv retning for forumet, siden sist gang; Sommeren 2012; http://www.rhf.no/phpbb3/viewtopic.php? ... 31&start=0

Vanskelig å si eksakt hvordan en sånn trend skal snus. Men tror nok Øyvind har mye rett i det han skriver. Jeg bruker heller ikke mye tid på Bergli Truckstop, men det kan se ut som om dette forumet har bedre aktivitet enn Busspraten-forumene.

Jeg har tidligere nevnt noen av momentene som gjorde at min interesse har dalt; http://www.rhf.no/phpbb3/viewtopic.php?p=65106#p65106 . I tillegg syntes jeg, på den ene siden, at det ble for mange forum-troll, som enten fokuserte på det negative, eller som til stadighet kom med usakligheter. Og færre og færre av de mer seriøse brukerne virket å bidra til en mer positiv trend. På den annen side; Man bruker masser av tid til å redigere og legge ut bilder, og får få, og kun fra de samme brukerne, tilbakemeldinger. Demotivasjonen blir i tillegg komplett, når alle bildene man har brukt tid på å legge ut, forsvinner...! (http://www.rhf.no/phpbb3/viewtopic.php?p=40093#p40093)

Litt syting i dag, men den subjektive følelsen av forumet kan ikke underslås!

Den samme trenden, med dalende interesse og deltakelse, ser man på epostringen/det lukkede forumet, "Historisk Forum". Mulig jeg har falt ut av epostringen, for det er temmelig lenge siden det har dukket opp eposter fra Historisk Forum. Og det virker i alle fall for meg, som om det ikke her vært NOEN aktivitet på det lukkede forumet siden 2011! :-O

Det virker som om interessen fra RHFs "harde kjerne" er i ferd med å dø. Behovet er kanskje ikke til stede lenger...? Man treffes i lokale klubber, og får buss-/veteran-/historie- og sosialbehovet dekket der...? -For det virker som om både veteranbusstreffet og de lokale foreningene lever og blømer videre, selv om Busspraten skranter. Medlemsbladet "Rutebil" virker også å ha fått mer betydning igjen...!

Skulle man komme med et forslag om hvordan man skulle "redde" Busspraten fra å bli lagt øde, tenker jeg...; Man måtte kanskje foretatt en kartlegging blant tidligere aktive, OG blant RHFs "harde kjerne", om behov og hva man ønsker av forumaktivitet. Tror kanskje at en aksjon kunne bidratt til en mer positiv utvikling, men...;

Man kan uansett ikke holde kunstig liv i noe, over noe tid, uten at det føles naturlig!
Bilde
Bilde

Espen Riis Andersen
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Espen Riis Andersen » 2013-12-10 11:48:32

Hei!

Jeg tror nok at busspraten har tapt seg, pga av mye forumtroll, osv.

Men også at facebook samt andre medier har tatt opp etter denne type forum.
Bergli truckstop lever nok såppas bra pga av bredden i hva som diskuteres.
Se på gruppa Veteranbusser i norge, der er det mange medlemmer og flere diskusjoner en her. Det er lettere å bruke facebook som veldig mange er på, der man stort sett er påhele dagen en denne forumtypen

Håper dog at Busspraten lever videre. Det er mye informasjon her, og også grei plass å diskutere ting.
Men busspraten krever også en del i drift. Det er ikke noe som bare kan stå å russe i årehvis uten vedlikehold og pleie. Desverre så tror mange nettop det.

Inge Løvoll
Sted: Mysen, Østfold

Legg inn av Inge Løvoll » 2013-12-10 21:40:03

Eg kan sjå ulike årsaker til at interessa minkar.
Eg for min del er mest interessert i norske busskarosseri, og det er det lite av og om på sidene her no. Eg saknar m.a. innlegga til Frode O. frå Stryn. Det er óg lite norsk rutebilhistorie.
Det er i mange trådar massive avsporingar i forhold til det tema som er oppgitt i overskrifta, for eksempel i tråden "Nettbuss Øst sine busser i Østfold" i nybussobservasjoner. Den har slik eg opplever det spora heilt av og handlar no stort sett om rutetider og rutetabellar.
Mange av dei skribentane (Magne Haaheim, Øyvind Berg, Tore H. Wiik, Tore-buss, med fleire) som tidlegare laga interessante, lesverdige og gode innlegg er no stort sett fråverande.
m.v.h. Inge Løvoll

baneavd

Legg inn av baneavd » 2013-12-10 21:59:35

Dette skal vel være et forum hvor man kan snakke om de som hende i dagliglivet for de som kjøre buss snakke om buss snakke om restaurering av veteranbusser legge ut bilder av busser kort sagt et forum for de som har med buss de være seg ny buss gammel buss og de som ta vare på busser samt legge ut nyheter om busser og de som hende i hverdagen

Nå har jeg nevnt Berglig truckstop, men der vel mer et forum for lastebilbransjen, men de legges også ut bilder og de prates mye om busser både de som er drift og de som er tatt vare på, dette er noe som helle børe legges ut her hvor de høre hjemme

Kan dette med at de fleste bussrutene i dag er lagt ut på anbud og dermed ikke er den store intresersen lenge for og skrive her om buss siden de bussene som kjøres er anbudsbusser
Jeg vet ikke., men jeg skal ikke se mørk på dette helle, tro ikke forum blir lagt ned de skrives tross alt her selv om ikke de lengre er daglig så legges de inn nyheter her som blir lest

Jan Erik

pporsmyr
Sted: Fredrikstad

Legg inn av pporsmyr » 2013-12-10 23:23:58

Jeg forstår at interessen er synkende her på forumet.
Jeg er nok en av de som har dratt tråden "Nettbuss Øst sine busser i Østfold" litt lenger enn det som var meningen.
Hvorfor fortsetter tråden videre med andre temaer enn bare nybussobservasjoner? Personlig syns jeg det blir litt rotete å spre stoff som angår samme selskap rundt her på forumet i de forskjellige kategorier når utgangspunktet har en rød tråd til det som gjelder nybuss-observasjoner. Det kan ikke bli feil å snakke om stasjonering av busser eller lignende. At rutetabeller er dratt inn passer ikke helt, det er jeg enig i.
pors

Daniel Mossefinn
Sted: voss

Legg inn av Daniel Mossefinn » 2013-12-15 16:35:51

Sjølv om facebook har tatt over forumrollen, mange plasser. Er det fortsatt stor forskjell. Sjølv om veteranbuss gruppa på facebook er kjekk. Er det vanskeleg og finna fram etter ei stund. Gamle innlegg forsvinn nedover på sida. Det er rett og slett null søkefunksjon.
Asiatips Norges største reiseguide til Asia
http://www.asiatips.no

Svar