Noen spørsmål om Nord-Norge

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
NB
Sted: Kristiansund + Oslo

Noen spørsmål om Nord-Norge

Legg inn av NB » 2013-08-22 0:47:42

Hei, jeg vurderer en tur til Nord-Norge (altså Nordland, Troms og Finnmark) uti september, og har derfor noen spørsmål, da Nord-Norge ikke er der jeg er mest lokalkjent.

Jeg vil prøve å få med meg de fleste bussgarsjer og parkeringer på turen, så jeg har listet opp de anleggene jeg vet om under her. De som jeg ikke vet hvor er har jeg merket med rødt. Flott hvis noen kunne sagt fra om noen mangler.

Nordland:
Mosjøen
- Nordlandsbuss
- Tronds Bussreiser, hvor står bussene?
Mo i Rana
- Nordlandsbuss
- Polar Tours, hvor parkerer de bussene hen?
Rognan
- Albinussen Reiser
Fauske
- Nordlandsbuss
Valnesfjord
- Holmstrøm/Polar Tours
Bodø
- Nordlandsbuss
- Bodø Sightseeing/Polar Tours
Innhavet/Ulvsvåg
- Cominor, er ikke helt sikker på hvor bussene står
Ballangen
- Cominor
Narvik (Fagernes)
- Cominor
Evenes
- Evenes Buss
Fjelldal
- Skaaneviks Bilruter
Lødingen
- Boreal Transport Nord
Andenes
- Cominor/Andøy Trafikklag
Sortland
- Boreal Transport Nord
Stokmarknes
- Boreal?, isåfall hvor?
Svolvær
- Boreal Transport Nord
Leknes
- Boreal Transport Nord
Stamsund
- Arctic Buss Lofoten
Ramberg
- Boreal Transport Nord (?)
Presteid
- Stoklands Bilruter
Leland
- Nordlandsbuss (?)
Sandnessjøen
- Nordlandsbuss eller Torghatten (?)
- Helgeland Transport Service
Brønnøysund
- Torghatten
Vik
- Sømna Bussreiser, usikker på hvor bussene står?
Bursvikbotn
- Torghatten

Bussgarasjene i Glomfjord, Meløy og det området der blir nok desverre for lang omvei å kjøre.

Troms:
Gratangen
- Cominor
Brandhaug
- Alf Furuly
Setermoen
- Haugjord Bussreiser
Buktmoen
- Cominor
Storsteinnes
- Cominor
- Harald Kongsli
Manndalen
- Cominor
Storslett
- Cominor
- Rundhaug Busser, hvor står bussen/bussene parkert?
- Torbjørn Johansen Busser, hvor står bussen/bussene parkert?
Burfjord
- Torghatten
Lyngseidet
- Lyngen Buss
Tromsø
- Cominor/Nobina, Gimlevn
- Bussring, Solstrandvn og Terminalgt
- Stein Sørensen Persontransport, Strandvn
Finnfjordbotn
- Cominor
Finnsnes
- Cominor
Vangsvika
- Senja Rutebil
Harstad
- Boreal Transport Nord
Borkenes
- Evensen Bussreiser, hvor står bussene?

Finnmark:
Talvik
- Kristensen Buss, hvor står bussene?
Alta
- Boreal Transport Nord
- Arctic Tours
Hammerfest
- Boreal Transport Nord
Lakselv
- Boreal Transport Nord
Karasjok
- Baltos Busser
Tana
- Tana Bussreiser/Arne Skjåvik, vet ikke hvor han parkerer bussen/bussene?
Kirkenes (Hesseng)
- Boreal Transport Nord
Vadsø
- Boreal Transport Nord
- Skjåvik Bussreiser (Noe med Arne Skjåvik å gjøre?)
Båtsfjord
- Boreal Transport Nord (?)
Honningsvåg
- Boreal Transport Nord
- Stemmer det at Cominor har stasjonert busser ved fergekaia i Honningsvåg?

Er det andre steder det er sannsynlig å finne busser? Og hvis det har blitt satt unna utrangerte busser eller lignende noen plass, evt hvor?

En annen ting jeg lurer på er hvordan det er med anbud og denslags rundt om oppi der, hvor har de startet og hvor er det sannsynlig å finne mer god gammel og variert busspark?

Håper noen kan hjelpe meg med disse spørsmålene! :)
NB
Nikon-fotograf

Brukeravatar
jael
Sted: Glømfjord, Nordland
Kontakt:

Re: Noen spørsmål om Nord-Norge

Legg inn av jael » 2013-08-22 10:57:13

Polar Tours i Bodø parkerer ved (bak) Esso-stasjonen i Teglverkveien 1. Ved Hurtigrutas anløp, kl 1230, er bussene nede på havneterminalen, og kjører deretter turister til bl.a Saltstraumen og Sentrum. (Ps Ser nå at det er parkeringen i Mo i Rana du er ute etter. Er ikke så helt sikker, men har sett "Polardronningen" parkert nede på havna; Moloveien/Koksverkgata.)

På Havneterminalens område i Bodø, finner du også et par eldre busser; Bodø Flyttebyrås UE24681 og en BN-registert Scania Cruiser som er ombygd til hestetransporter.

Ved Bodøsjøveien 50, på vestsida av det gamle slakteriet, står det også et par gamle travere.

Ved veien inn mot Bodø, dvs noen hundre meter etter avkjøringa til Reitan, står en tidligere blomstersalgsbuss. Ex-Saltens Bilruters YE26196 (Ved en garasje, på høyre side!)

På Fauske, ved Scania Nordlands anlegg, parkerer SB Nordlandsbuss. Her finnes også et par eldre, hensatte vogner.

Bussene på Ulvsvåg, er parkert på venstre siden av veien, rett etter svingen/krysset (mot Skutvik Ferje)

At du dropper den ytre veien om nordre Helgeland, er jo greit nok, for her finnes bare utrolig kjedelige Vest Contrast. En lørvete Scania med Irizar-påbygg, en Omni-Express og en Horisont kan man også treffe på. Uansett; Fargeløse og hvite...
Bilde
Bilde

Brukeravatar
Øyvind Berg
Sted: Elvebyen

Legg inn av Øyvind Berg » 2013-08-22 20:40:50

Jeg fant noen busser her og der langs veien på turen i fjor, men siden jeg reiste med rutebuss var det umulig å stoppe for de forskjellige, så jeg kan prøve å forklare hvor jeg fant de forskjellige som du kan titte nærmere på. Men de nærmeste dagene har jeg ikke anledning til å se gjennom bildene, så håper det går greit at det venter litt.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

NB

Legg inn av NB » 2013-08-22 21:56:41

Tusen takk for hjelpen begge to! :)
jael skrev:Polar Tours i Bodø parkerer ved (bak) Esso-stasjonen i Teglverkveien 1. Ved Hurtigrutas anløp, kl 1230, er bussene nede på havneterminalen, og kjører deretter turister til bl.a Saltstraumen og Sentrum. (Ps Ser nå at det er parkeringen i Mo i Rana du er ute etter. Er ikke så helt sikker, men har sett "Polardronningen" parkert nede på havna; Moloveien/Koksverkgata.)
Jeg trodde Polar Tours parkerte der Bodø Sightseeing holdt til (Sandhorngata 39)?
jael skrev:Ved veien inn mot Bodø, dvs noen hundre meter etter avkjøringa til Reitan, står en tidligere blomstersalgsbuss. Ex-Saltens Bilruters YE26196 (Ved en garasje, på høyre side!)
Jeg har ikke klart å finne denne bussen med hjelp av diverse karttjenester og Google Maps, men den har kanskje ikke stått der så lenge? Bildene fra Google er jo tre år gamle. Er den synlig fra veien?
jael skrev:At du dropper den ytre veien om nordre Helgeland, er jo greit nok, for her finnes bare utrolig kjedelige Vest Contrast. En lørvete Scania med Irizar-påbygg, en Omni-Express og en Horisont kan man også treffe på. Uansett; Fargeløse og hvite...
Er synd at det er så langt utenom resten av veien. Har jo lyst til å få med meg så mye som mulig når jeg først drar på en så lang og omfattende tur, både busser og ferger og det som hører til. :)

Øyvind Berg skrev:Jeg fant noen busser her og der langs veien på turen i fjor, men siden jeg reiste med rutebuss var det umulig å stoppe for de forskjellige, så jeg kan prøve å forklare hvor jeg fant de forskjellige som du kan titte nærmere på. Men de nærmeste dagene har jeg ikke anledning til å se gjennom bildene, så håper det går greit at det venter litt.
Går helt fint å vente noen dager ja, blir ikke noe tur før om over ei uke uansett. Har gjort en del research om hvor det står busser rundt om langs veiene, men man klarer jo ikke å finne alt, så hadde vært flott å få høre hva du har funnet også. :)
NB
Nikon-fotograf

Brukeravatar
jael
Kontakt:

Legg inn av jael » 2013-08-23 12:03:52

NB skrev:

Jeg trodde Polar Tours parkerte der Bodø Sightseeing holdt til (Sandhorngata 39)?
Du har sikkert rett; Dem parkerer nok også her! Polar Tours er jo blitt nokså store etter fusjonen med Bodø Sightseeing, og Holmstrøm...
NB skrev:

Jeg har ikke klart å finne denne bussen med hjelp av diverse karttjenester og Google Maps, men den har kanskje ikke stått der så lenge? Bildene fra Google er jo tre år gamle. Er den synlig fra veien?
Den har stått der LENGE! Jeg finner den heller ikke på kart. Du må bare holde øynene åpne, når du nærmer deg... Den er godt synlig fra veien, ja!
NB skrev:

Er synd at det er så langt utenom resten av veien. Har jo lyst til å få med meg så mye som mulig når jeg først drar på en så lang og omfattende tur, både busser og ferger og det som hører til. :)
Skulle du nå ombestemme deg, kan jeg sikkert sette av en dag til guiding i området. Har fire soverom, og tre av dem står ledige største delen av året... Nå er det jo blitt slik i distriktene, at bussene står jo ikke på en stor plass; De står jo oftest to, tre og fire sammen, for å utføre trafikken i avgrensete områder. Hva angår ferger, så byr jo Helgelandskysten på litt av hvert... Ved Stokkvågen i Lurøy finnes MF Lurøy og MF Haarek fra Helgelandske. I Rødøy finner men MF Rødøy, MF Fykan og kanskje MF Røtinn. Her i Meløy møter man først MF Rosendal, på sambandet Ågskardet-Forøy, men også MF Ørnes som går mellom øyene her. På sambandet Sund-Horsdal-Sørarnøy går BF Gildeskål, pluss at det ligger ei reserveferge der som jeg ikke husker navnet på i farta. I Bodø er det jo også litt av hvert å se av både gamle og nye ferger... :-)
Bilde
Bilde

Brukeravatar
jael
Kontakt:

Legg inn av jael » 2013-08-23 12:22:03

jael skrev:
NB skrev:

Den har stått der LENGE! Jeg finner den heller ikke på kart. Du må bare holde øynene åpne, når du nærmer deg... Den er godt synlig fra veien, ja!
Mjønes, heter det der bussen står! Og det er et par kilometer FØR avkjøring til Reitan! Fant den på Google Earth, street wiew...
Bilde
Bilde

Sveia
Sted: Støren

Legg inn av Sveia » 2013-08-23 16:14:44

Det er vel noen eldre drivhus der den gamle blomsterhandlerbussen har pleid å stå? Dette er vel på motsatt side av av fv. 80 i forhold til "jernbane- og sjøsida"? Dette er vel en Arna-bygg fra 1970-årene, av størrelse omtrent tilsvarende liknende småbusser som bl.a. Hallingdal Billag i sin tid hadde.

NB

Legg inn av NB » 2013-08-23 20:04:21

Flott, da klarte jeg å finne bussen jeg også :P

Og skulle jeg finne ut at jeg tar turen innom så skal jeg absolutt si i fra, jael! :)
NB
Nikon-fotograf

Ola R.
Sted: Volda

Legg inn av Ola R. » 2013-08-23 21:26:48

Naar det gjelder Somna Bussreiser, saa ser du bussene i tunet der eieren bor naar du kjorer gjennom kommunen paa rv 17. Saa hvis bussene er inne (og det er de visst noksaa ofte...), saa er det greit aa faa med seg.

Men om Helgelandskysten ellers ikke er saa spennende materiellmessig, saa er jo omraadet av det peneste du kan finne i vaart vakre land!!! Skal du finne noe som matcher, saa maa du enten til Lofoten eller fjordane mellom Sunnmore og Rogaland.
Saa om du skal nordover, saa faa med deg denne flotte delen av Nordland. Ikke saa ille ferjekoer heller i aar - tydelig at utlendingstrafikken har gaatt dramatisk nedover. I aar var det ingen problem aa faa reservert plass paa ferjene for turvogn, for det var saa mye mindre trafikk at det var helt utrolig.

Pass deg for Thon Hotell Bronnoysund dersom du skal ha overnatting i den byen. De behandler oss som har med buss aa gjore som siste sort. Bruk heller det nye Thon-hotellet ved flyplassen, eller noen av de smaa overnattingsstedene i sentrum ellers.

Beklager litt rar rettskriving - innlegget blir skrevet paa nederlandsk hotell-pc uten norske bokstaver.

Hilsen fra Eindhoven
Ola R.

Brukeravatar
jael
Kontakt:

Legg inn av jael » 2013-08-23 23:08:37

Sveia skrev:Det er vel noen eldre drivhus der den gamle blomsterhandlerbussen har pleid å stå? Dette er vel på motsatt side av av fv. 80 i forhold til "jernbane- og sjøsida"? Dette er vel en Arna-bygg fra 1970-årene, av størrelse omtrent tilsvarende liknende småbusser som bl.a. Hallingdal Billag i sin tid hadde.
Stemmer bra, alt du skriver. Ryslett Gartneri, var det som brukte bussen. Tror denne virksomheten har opphørt. Vet ikke om det stedet bussen nå står, heter Ryslett. Men ikke usansynlig at gartneriet var her...
Ola R skrev:Hilsen fra Eindhoven

Er det Van Doornes Automobilfabriek du besøker? :-0 :-D

Du får stikke innom, når du er på disse trakter, og ta en titt på 220'en min. Motoren maler som ei blid katte, og enda finere enn da du var innom her sist! :-)
Bilde
Bilde

Brukeravatar
Øyvind Berg
Sted: Elvebyen

Legg inn av Øyvind Berg » 2013-08-25 8:33:18

jael skrev:Er det Van Doornes Automobilfabriek du besøker? :-0 :-D
Van Doornes samlinger skal vi titte på i dag.
I går satt vi på med folk som kjørte seg vill med flotte gamle busser med utgangspunkt i hjembyen til en "sigøyner" like over grensa i sør. Jeg for min del valgte meg denne: http://www.demyschandeler.lu/De/Demy/De ... escr&ID=10 . Ola prøvde selvsagt noen med stjerne på.
Og i morgen skal vi besøke en karosserifabrikk i Lier. :)
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

NB

Legg inn av NB » 2013-08-26 3:55:19

Flott, tusen takk for hjelpa, Ola! :)
NB
Nikon-fotograf

Daniel Lund

Legg inn av Daniel Lund » 2013-08-26 11:34:07

Nordlandsbuss har og parkerte bussa i Saltstraumen. Der har vi 5 førskjellige busstypa parkert dags dato. Disse står på tur mot Seines.

Så e det to bussa parkert på Tverlandsskola. Ligg langs gammelveien. Tar av nedover med Esso på Tverlandet.

Så har de jo to bussa parkert på Nordsia, en på tur mot Mjelle og en på Festvåg og to stykker på Kjerringøy.

Stoklands Bilruter har vel to eller tre bussa parkert på Presteid/Oppeid.
En av dem skal nu vær i SB Stoklands Bilruter farga. E en midibuss hves æ nu huska rett.

Polar Tour har jo også parkerte bussa i Valnesfjord med kirka.

Albinussen sine bussa finn du med jernbanestasjon på Rognan.

Hves nu det ikke e nå forandra på så brukt en av Saltdalsjåføran t SB og ha med sæ bussen heim oppe på Pothus. Kjør inn på Røkland og følg veien mot Vassbotnfjell.
Daniel Laugsand Lund

phmostad

Legg inn av phmostad » 2013-08-28 21:14:10

Bussene til Rundhaug Buss tror jeg står hjemme på gården til Frank-Johan Rundhaug. Han er en veldig trivelig kar som jeg kjøpte LS28625 av . Så Ta en telefon til han når du skal forbi Storslett ;-)

NB

Legg inn av NB » 2013-08-29 14:42:48

Tusen takk for hjelpen, begge to :)
NB
Nikon-fotograf

Svar