Vegvesen.no har gjort det lettere å finne opplysninger

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
Brukeravatar
Øyvind Berg
Sted: Elvebyen

Vegvesen.no har gjort det lettere å finne opplysninger

Legg inn av Øyvind Berg » 2013-07-19 21:04:13

Jeg vet ikke hvor lenge det har vært tilgjengelig, men da jeg sjekka innom vegvesen.no i kveld så fant jeg ut at i tillegg til den gode gamle EU-kontroll-sjekken der man har kunnet finne enkelte ting, finnes det nå en for kjøretøysopplysninger som gir en hel del detaljer som vi tidligere har måttet sende e-post til Vegvesenet for å få tak i. Noe av det har også tidligere vært tilgjengelig hos Mekonomen og Meca, men de har etter hvert fjernet alt av busser fra sine databaser. Disse har dessuten bare blitt oppdatert to ganger i året, mens den nye tjenesten henter det direkte fra AutoSys.

Adressen til den nye tjenesten er ganske enkelt: http://www.vegvesen.no/bilinfo

Blant ting vi kan finne der er registreringdato, dato for registrering på eier, antall sitteplasser og ståplasser, mål og vekt, motorstørrelse, motoreffekt og antall aksler.
Godt at Statens Vegvesen i blant lanserer (gratis)tjenester som gjør hverdagen enklere for oss bussinteresserte. :)
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

Brukeravatar
AHS
Sted: Kristiansand

Re: Vegvesen.no har gjort det lettere å finne opplysninger

Legg inn av AHS » 2013-07-19 23:54:18

Jeg vet ikke hvor lenge dette har vært tilgjengelig på nett, men det har jo vært tilgjengelig i "Bil og henger"-appen til Vegvesenet i noen år. Har benyttet den så lenge jeg har hatt touchtelefon.
Arnt Helge

Automatgear på buss??? Da er det bare Powershift som gjelder!

jec
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg inn av jec » 2013-07-20 0:43:50

Øyvind Berg skrev:Jeg vet ikke hvor lenge det har vært tilgjengelig
Dager..

Liker også at man kan søke på understellsnummer.
Og jeg har allerede begynt å snekre litt på verktøy for å forenkle søk litt :)
Jens Erik Widén

jec
Kontakt:

Legg inn av jec » 2013-07-20 0:45:11

AHS skrev:men det har jo vært tilgjengelig i "Bil og henger"-appen til Vegvesenet i noen år. Har benyttet den så lenge jeg har hatt touchtelefon.
"Noen år" er kanskje å ta litt i når Vegvesenet selv sier:
Vår gratis app «bil og henger» har blitt lastet ned 180.000 ganger siden den ble lansert i 2012
Jens Erik Widén

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2013-07-20 10:02:01

Jeg vet om den æppen, men den er jo ikke tilgjengelig for alle, siden den fortsatt bare finnes for iOS og Android. Selv fikk jeg meg ikke en ordentlig smarttelefon før like før jul, da jeg fikk meg en Nokia med Windows Phone 8. De skulle faktisk egentlig ha sluppet æppen for Windows Phone i fjor høst, men de måtte i stedet gjøre om litt på de eksisterende versjonene siden det ble en liten endring i førerkortklassene. Det var faktisk egentlig for å sjekke om det var noe nytt om WP-æppen at jeg gikk innom framsida der i går kveld. Vanligvis så har jeg direktelink til EU-kontrollsida som jeg bruker nesten daglig.
Men nå som de har sluppet dette som en webside så trenger de jo egentlig ikke å utvikle flere æpper, siden sida kan vises på alt av PCer og mobile enheter, både gamle og nye. Jeg har ennå ikke helt forstått hvorfor man skal bruke lassevis med penger på å utvikle begrensede æpper i utallige versjoner, når man så enkelt kunne lagd en webside som passer alle ...

Søk på understellsnummer har faktisk vært mulig på EU-kontroll-greia i halvannet år nå. Jeg har brukt det mye for å finne reg.nr. på nye busser der jeg kun har fått vite det og byggenummeret fra en eller annen "hemmelig" kilde.

Gleder meg til å se hva slags verktøy du kan få til, jec. Jeg melder meg gjerne som alfa-/betatester. :)
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

AHW
Sted: Buvika

Legg inn av AHW » 2013-07-20 14:00:24

Takk for info! :)

Nå får ikke jeg opp nettsida akkurat nå, men kan noen si meg om man får opp info om dører?
Mvh Aleks Henning

jec
Kontakt:

Legg inn av jec » 2013-07-20 15:48:43

AHW skrev: men kan noen si meg om man får opp info om dører?
Ja. Og svaret er da: nei, desverre.
Jens Erik Widén

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2013-07-20 16:38:29

jec skrev:
AHW skrev: men kan noen si meg om man får opp info om dører?
Ja. Og svaret er da: nei, desverre.
Dørløsninger på busser er noe som generelt ikke er tilgjengelig i vognkortet (så vidt jeg vet), og da er det heller ikke mulig å få det opp her.

Men det er enkelte andre ting som kunne vært tatt med som finnes i vognkortet:
- Høyde (så man kan se forskjell på forskjellige høyder av f.eks. 9700 og OmniExpress), dette er ganske mangelfullt fyllt inn, både blant eldre og nyere kjøretøy.
- Akselavstand, dette er ført inn på det aller meste av busser.
- 1. registreringsdato i utlandet. For busser som er bruktimportert etter 2000 er dette som regel mulig å finne.

I tillegg finner man på en del nylig bruktimporterte hvilket kjennemerke de hadde før det norske, pluss hvilket land de kom fra. Det kan iblant være midlertidige kjennemerker, så det er ikke alltid det er så nyttig. Men dette er informasjon som Datatilsynet neppe hadde vært særlig blide for om kunne søkes opp på den måten, så det får vi nok klare oss uten.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Svar