Øyvinds årskavalkade 2012

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
pporsmyr
Sted: Fredrikstad

Re: Øyvinds årskavalkade 2012

Legg inn av pporsmyr » 2013-05-04 19:58:41

Du har masse kunnskap om buss, ingen tvil om det. Jeg må nok allikevel være litt kritisk! Når du besøkte Østfold var du, hva jeg har forstått på tidligere tråder, vært innom "alle" garasjer i Østfold. Så klarer du kun å presentere ett, jeg gjentar ett bilde fra den største byen og vel også største garasjen i Østfold (i følge deg selv den mest fargerike garasjen du har sett, dårlig vær blir for dårlig unnskyldning). At du fremhever Juel Johansen på Rolvsøy er vel og bra men Tore-buss har selv en meget bra tråd om sitt eget selskap. Jeg er faktisk skuffet over hva du presenterer fra Østfold både i din årskavalkade og her på busspraten generelt.
pors

RobertNordli

Legg inn av RobertNordli » 2013-05-04 21:03:59

pporsmyr skrev:Du har masse kunnskap om buss, ingen tvil om det. Jeg må nok allikevel være litt kritisk! Når du besøkte Østfold var du, hva jeg har forstått på tidligere tråder, vært innom "alle" garasjer i Østfold. Så klarer du kun å presentere ett, jeg gjentar ett bilde fra den største byen og vel også største garasjen i Østfold (i følge deg selv den mest fargerike garasjen du har sett, dårlig vær blir for dårlig unnskyldning). At du fremhever Juel Johansen på Rolvsøy er vel og bra men Tore-buss har selv en meget bra tråd om sitt eget selskap. Jeg er faktisk skuffet over hva du presenterer fra Østfold både i din årskavalkade og her på busspraten generelt.
Ja, syns du kunne komet med flere bilder av de du tok i Østfold. Savnet de bildene helt siden du nevnte du skulle til Østfold. Du har jo sagt du har mye å gjøre, men hadde vært moro å sett flere bilder fra Østfold uansett værforbehold.

st.einar

Legg inn av st.einar » 2013-05-04 21:47:04

Vi i østfold er vel ikke så flinke til å legge ut bilder av matriell fra garasjene, så å klage på få bilder fra Ø.B. syns jeg ikke helt er riktig. Ta heller tur rundt å ta noen bilder av lokale busser mens det fortsatt er noe å ta bilder av. Selv har jeg ikke mange bilder av busser da de fleste steder står matriellet trangt og bildene ikke blir presentable.

Brukeravatar
m.e.
Sted: Rakkestad

Legg inn av m.e. » 2013-05-04 21:49:00

RobertNordli skrev:
pporsmyr skrev:Du har masse kunnskap om buss, ingen tvil om det. Jeg må nok allikevel være litt kritisk! Når du besøkte Østfold var du, hva jeg har forstått på tidligere tråder, vært innom "alle" garasjer i Østfold. Så klarer du kun å presentere ett, jeg gjentar ett bilde fra den største byen og vel også største garasjen i Østfold (i følge deg selv den mest fargerike garasjen du har sett, dårlig vær blir for dårlig unnskyldning). At du fremhever Juel Johansen på Rolvsøy er vel og bra men Tore-buss har selv en meget bra tråd om sitt eget selskap. Jeg er faktisk skuffet over hva du presenterer fra Østfold både i din årskavalkade og her på busspraten generelt.
Ja, syns du kunne komet med flere bilder av de du tok i Østfold. Savnet de bildene helt siden du nevnte du skulle til Østfold. Du har jo sagt du har mye å gjøre, men hadde vært moro å sett flere bilder fra Østfold uansett værforbehold.
Det var da voldsomt til klaging da! Det må da vel være opp til den enkelte, hva man velger å legge ut her!
Kanskje Øyvind, har/hadde planer om å komme med bilder ifra Østfold, hva vet jeg. Men, jeg synes ikke at denne kritikken sømmer seg!

Som sagt, det er vel opp til hver enkelt å velge hva man vil vise her, eller???

Og hvis man savner noen bilder fra et eller annet sted, går det vel kanskje ann å spørre???
Mvh. m.e.

Brukeravatar
Øyvind Berg
Sted: Elvebyen

Legg inn av Øyvind Berg » 2013-05-04 22:36:50

Det var jo en interessant form for kritikk, og jeg tar i grunnen poenget, tror jeg. Men jeg får prøve å gi et grundig svar.

Når det gjelder årskavalkaden så kan jeg vel egentlig ikke ta så mye kritikk. Utvelgelsen til den gikk ut på at jeg så gjennom alle bussbildene jeg hadde tatt i hele 2012 og så prøvde jeg å velge ut de som jeg så som best og viktigst osv. på forskjellige måter, men prøvde så godt jeg kunne å kutte ut alle som ikke var teknisk bra nok, unike nok, jeg hadde nok kunnskap om, eller som jeg hadde vist før. Østfold-turen kom tydeligvis dårlig ut på flere av kriteriene. En del av de mest interessante (i mine øyne) bildene hadde jeg vist tidligere, men de var ikke så interessante at det var grunn til å vise dem igjen. Tåka, som til tider var veldig tjukk, gjorde de fleste bildene flate og kjedelige, så ingen bilder ble valgt på grunn av det estetiske. Jeg hadde også en regel om å ikke ta med for mange bilder fra samme sted(garasje) og også å unngå å ha med bilder der bussene står veldig inneklemt så man for eksempel bare ser fronten eller hekken. Jeg hadde før jeg begynte å se gjennom bildene tenkt at jeg kom til å ha med kanskje så mange som tre bilder fra Fredrikstad, men dessverre er parkeringa der så tett at de fleste bussene fikk jeg bare dårlige bilder av, og det var omtrent bare bildet av #135 som ble ordentlig. De eneste som stort sett stod godt fotograferbare var busser i NOR-WAY- og TIMEkspressen-dekor, og de anså jeg ikke som særpreget nok til at det skulle være noe vits å ha med.
Uansett, årskavalkaden skulle på en måte være året sett gjennom mine øyne, og at den ene dagen jeg var innom Østfold ble avsett med tre bilder (av 86) syns jeg var omtrent passe.

Når det gjelder generelt så er problemet rett og slett det at jeg har veldig få bussbilder fra fylket. Fra den turen har jeg tatt vare på i underkant av 300 bilder. Det er alle bussbilder jeg har tatt i Østfold. Fra enkelte andre fylker har jeg flere tusen. Siden jeg tar bilder fra enkelte ekstra vinkler for dokumentasjon og sånt så er det kanskje bare 200-250 av dem som overhodet er aktuelt å legge ut. Det vil si at jeg faktisk har lagt ut 15-20% allerede. Tro det eller ei, men om man ser det i forhold til alle turer jeg har vært på og fotografert busser, så er nok det langt over gjennomsnittet.
Jeg burde jo selvsagt ha lagt ut flere av bildene innen nå, og det var nok også egentlig planen, men det har som så veldig mye annet bare kokt helt bort. Det er veldig mange bildeserier jeg skulle ha lagt ut, men før jeg rekker å gjøre noe med det så har det kommet noe nytt og da blir det bare dyttet ned med alt det andre som ligger og venter. Jeg har etterslep på flere år på ting, og kommer aldri noen gang til å hente meg inn. Men jeg kan jo ikke slutte å ta bilder bare for det. Det viktigste er jo å dokumentere ting mens de faktisk finnes, og det var vel også derfor den turen i det hele tatt ble noe av.
Jeg kan ikke nå love at jeg kommer med mange bilder fra den turen med en gang, men håper jo at det skjer. Nå som dere har etterlyst dem så er det jo ingen tvil om at det har rykket opp i køen.

Det var vel ikke meningen å gi inntrykk av at jeg skulle besøke "alle", men flest mulig innenfor den tiden jeg hadde før det ble mørkt. Før Østfold var jeg innom fem store og små garasjer, mens etter grensa var jeg innom Nettbuss i Moss (kjedelig utvalg der), Volvo i Råde (fant en dobbeltdekker), Rolvsøy, Nettbuss/BorgBuss i Fredrikstad, Nettbuss/BorgBuss i Sarpsborg, Nettbuss i Rakkestad (1 buss!), Nettbuss og Bruktbilcompaniet i Mysen, Nettbuss i Trøgstad (bare Ruter# i tåkehavet) og Nettbuss i Askim (knapt fotolys lenger).

Jeg har ikke akkurat nå noen konkrete planer om tur til Østfold i løpet av året, men jeg håper jo at det blir noe av, en gang etter at de nye bussene er kommet i trafikk. Og da blir det nok helst å reise dit kollektivt, og tilbringe tid rundt bussterminalene, sånn at jeg får litt mer hverdagsbilder. Om det blir noe av lover jeg at (minst) et bilde kommer med i neste årskavalkade, om jeg i det hele tatt har tid til noe sånt.

Til dere andre så er det helt greit med denne kritikken, som havnet her i min tråd. Jeg ser mest på det som et hjertesukk fra noen i et fylke der man ikke har noen særlig aktive fotografer, og det var vel bare tilfeldig at det kom her i denne tråden akkurat nå. Jeg tar det ikke på noen som helst måte personlig.
Jeg burde vel tilby meg å vise dere litt teknikker og ting å tenke på for å få bedre bussbilder. Alt kan læres, og jeg tror på ingen måte at jeg nødvendigvis er noe bedre enn andre når alt kommer til alt. Det handler bare om å ha lært seg de rette triksene og å være interessert og motivert for å bli bedre.
En annen ting er at for å få de gode bildene så må man tørre å for eksempel stå utenfor bussterminalen midt i byen og se ut som en idiot mens man fotograferer bussene. Sånn er det bare ... ;)
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

pporsmyr
Sted: Fredrikstad

Legg inn av pporsmyr » 2013-05-05 13:31:22

Hei til Øyvind og dere andre!
Jeg vil bare få gjenta at jeg synes Øyvind gjør en fantastisk jobb. Noen ganger har jeg lurt på hva han jobber med som har så mye tid til nettopp bussfotografering, oversikter på reg.nr., eiere og alt det øvrige som han presenterer for oss. Stå på Øyvind, jeg syns det alltid er spennende å lese dine innlegg.

Ja som du konkluderer med så kan kan "kritikken" oppfattes som et hjertesukk og nå skjønner jeg at Østfolds busser kanskje kommer litt høyere på listen så får vi bare vente da!

Ser frem til ditt neste innlegg.
pors

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2013-05-06 22:18:58

Jeg har nok en ganske vanlig jobb, riktignok en jobb med god flexitid og der jeg kan styre dagene greit selv. Kunne i praksis hatt hjemmekontor ganske ofte, men ingenting er verre enn å starte arbeidsdagen uten en liten spasertur først. Og det er på turene fra og til jobb at jeg gjør det meste av observasjonene og fotograferingene mine. Og det har jo blitt mindre nå siden jeg flytta i september, da det bare er en drøy kilometer. Før det var det til sammen fire og en halv mil, hvorav halvannen kilometer til fots.

Det er nok mest fritiden min som får "lide" for busshobbyen, så dere får være glade for at jeg inntil videre er singel. ;)
Jeg er nok også av den typen som heller gjør noe "kreativt" enn å se på film eller TV. I forrige uke så jeg for eksempel på hele 6 TV-programmer. Det er godt over gjennomsnittet for min del. Filmer ser jeg faktisk nesten utelukkende når jeg er sammen med andre. Klarer ikke å kaste bort tida på sånt når jeg er alene. Har ikke lest en eneste skjønnlitterær bok siden videregående.
Har for mange år siden innsett at jeg sannsynligvis er ganske nerdete, men det tar jeg egentlig med knusende ro. :)

Som nevnt har Østfold rykket opp i køen, men det ligger nok noen ting foran. Blant annet bildene fra campingbusstreffet i Seljord i august. Det ble det mast om allerede i høst, men jeg hadde ikke tid da.

(Nå kom jeg forresten på at jeg for tre år siden gjorde klar bilder til fem nye deler av Bergenga Bilreiser, men fikk aldri skrevet tekst til dem, så de ligger der i køen fortsatt og modner. Skulle Østfold-turen vært med i Bergenga Bilreiser-serien så hadde det nok minst vært snakk om fra del 150 og oppover eller noe sånt, så dere er heldige at jeg ikke har tenkt å stappe dem inn i den rekka. ;) )
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Brukeravatar
jael
Sted: Glømfjord, Nordland
Kontakt:

Legg inn av jael » 2013-05-15 13:14:24

Bra at du tar kritikken med såpass knusende ro, Øyvind! Temmelig frimodig å bare komme og forlange...

Du fortjener all ros, for det arbeidet du gjør med å legge ut bilder! Og flere burde forstått at oppmuntring er det som fører fram! Ikke kritikk!
Bilde
Bilde

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2013-05-22 21:26:33

jael skrev:Bra at du tar kritikken med såpass knusende ro, Øyvind! Temmelig frimodig å bare komme og forlange...

Du fortjener all ros, for det arbeidet du gjør med å legge ut bilder! Og flere burde forstått at oppmuntring er det som fører fram! Ikke kritikk!
Takk! Men som jeg nevnte opplevde jeg ikke kritikken som direkte rettet mot meg, og da er jeg veldig flink til å bare lede den bort, og ta den positive siden ved det, nemlig at noen ønsker seg noe, og jeg kan etter hvert glede dem med det. Dessverre så må de ha noe mer tålmodighet, for jeg har ikke vært i stand til å gjøre mye med bilder i det siste. De siste ukene har jeg vært ganske satt ut av pollenallergi, så det har stort sett blitt å gjøre det jeg kan på jobben og så andre mer nyttige ting utenom det. Forhåpentligvis slipper jeg å slite med pollen hele sommeren, så da kan jeg igjen begynne å få gjort litt mer "unyttige" ting.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

magneh
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av magneh » 2013-06-26 21:30:53

Takk for en deilig og god årskavalkade, Øyvind! Jeg har ikke vært inne på forumet på år og dag, da tid dessverre er noe jeg ikke har nok av. Det er veldig deilig å se høykvalitetsbilder som kommer på rad og rekke jo lengre ned på siden jeg scroller!

Jeg gleder meg stort til å se flere bilder fra denne fronten, Øyvind!
Hilsen Magne

[url]www.magnehaheim.no[/url]
[url]www.facebook.com/magnehaheim[/url]

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2013-07-07 18:29:02

Værsågod, og takk for at du likte dem. :)

Må nok innrømme at det har blitt lite bildekverning den senere tiden. Jeg liker best å jobbe med bilder når det er mørkt ute, sånn at det bare blir lyset fra lamper og jeg får de samme forholdene hver gang. Som kjente er det sommer og tiden uten lys er det lite av, så det har rett og slett stort sett ikke blitt noe. Men det kommer helt sikkert til slutt.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Svar