Øyvinds årskavalkade 2012

Rutebilhistorisk Forenings Åpne diskusjonsforum for bussinteresserte
Svar
Brukeravatar
Øyvind Berg
Sted: Elvebyen

Øyvinds årskavalkade 2012

Legg inn av Øyvind Berg » 2013-05-01 10:03:38

Vi er allerede godt ute i 2013, så å presentere en bildekavalkade som oppsummerer 2012 kan kanskje virke litt sent nå, men på grunn av jobb og andre ting, og det faktum at bildekavalkaden ble så omfattende som den ble, så var det ikke egentlig mulig å bli ferdig noe tidligere. Og som dere sikkert vet liker jeg å gjøre det grundig når jeg først skal gjøre det.
Før forrige årskavalkade hadde jeg et håp om å holde meg til ett bilde per måned, men måtte slå det fra meg. Så denne gangen slo jeg den idéen fra meg med en gang, og prøvde egentlig bare å begrense meg til å ikke ta med for altfor mange bilder. Antallet endte til slutt på over 80 bilder, men hadde jeg ikke bevisst gått inn for å ta vekk irrelevante bilder eller bilder som jeg har vist før så hadde det nok blitt godt over 100.
Jeg har hovedsaklig prøvd å skape mest mulig variasjon i bussmodeller, selskaper og steder, og prøvd å også få med spesielle situasjoner eller rare vinklinger. For det meste er det bilder som jeg syns ble vellykkede, men det er også noen litt dårligere bilder som rett og slett var for interessante til å droppe. Noen veldig få av bildene har jeg vist tidligere, men de har jeg tatt med fordi jeg føler at de hører med i sammenhengen.

Januar

Årets første bilde i 2012 tok jeg ikke før 6. januar, og den heldige som fikk bli med på det var Nettbuss Hallingdal Billag #826, en MB Tourismo fra 2009, som jeg fant hos Nettbuss i Drammen.

Bilde
KB 37528 hos Nettbuss i Drammen, 06.01.2012.

Ved årets begynnelse bodde jeg fortsatt på Kongsberg, og i løpet av den vinteren var det bare én gang det kom et ordentlig snøfall. Dagen etter, mens det fortsatt snødde og føyka fra takene måtte jeg selvfølgelig ut en tur for å ta litt bilder. Etter å ha måkt meg de ti metrene fram til veien pekte jeg kameraet over til naboen, der PX42626 er hjemmehørende. Dette er den eneste Setra S316HDS som noen gang har hatt norske skilter. Den er fra 1997, såvidt jeg vet levert til Spania, og kom til Norge og Risdal Touring i 2002. I 2008 havnet den hos Tom Kogstad og året etter endte den opp hos Roadrunner Coach Service på Kongsberg. Bussen er bygget om til skikkelig "nightliner" med soveplasser og sittegrupper og er ment for turnévirksomhet. Men det er tydeligvis ikke noe stort marked, for den var aldri nevneverdig mye borte fra plassen sin så lenge jeg bodde der.

Bilde
PX 42626 på Sandsværmoen, Kongsberg, 22.01.2012.

Ellers skjedde det lite spennende den måneden ...

... å jo, forresten så var jeg jo innblandet i tidenes minst dramatiske bussbrann der Nettbuss Drammen #25478 var det potensielle offeret.

Bilde
NV 60097 i Bergmannsveien, Kongsberg, 23.01.2012.

Februar

Andre helgen i februar var det som vanlig Kviteseidmarken, og jeg tok turen hjem for å se på hesteløp og billøp. Den eneste bussen jeg fikk med meg var Telemark Bilruter #92, som her på bildet svinger ned mot sentrum etter å ha tatt veien rundt.

Bilde
KH 63994 i Kviteseid, 11.02.2012.

Onsdag 15. februar 2012 sporet et tog av under testkjøring på Vestfoldbanen, som gjorde at banen ble stengt til man hadde fått ryddet opp og fikset spor og kjøretråd. Dette betydde at det ble en uke med mye buss for tog, og mange av dem gikk til og fra Drammen.
Som vanlig når sånne ting ikke er planlagt så kan man finne stor variasjon på bussene som benyttes. Det kan variere fra flotte turbusser som KH56666, tilhørende Kostøl Buss og Taxi, som her står og hviler seg mellom slagene.

Bilde
KH 56666 hos Nettbuss i Drammen, 16.02.2012.

Til busser av mye enklere standard, sånn som Nobina Norge #1027. Ikke overraskende var det disse bussene togpassasjerene klagde mest på.

Bilde
CV 54194 ved Drammen stasjon, 21.02.2012.

Mens jeg vinteren før hadde vært mange turer opp til Kongsberg Skisenter for å titte på alle skibussene, ble det bare en eneste tur en lørdag formiddag. Der fant jeg bare to skibusser jeg hadde bilde av fra før, så da tar jeg heller med et bilde fra spaserturen opp.
I Kruttmølleveien, som er den gamle veien opp til skisenteret er ruta lagt opp til at man kan gå av og på bussen akkurat hvor man vil, så på dette bildet har Nettbuss Drammen #25384 nettopp svingt ut på veien igjen etter å ha tatt opp en passasjer ved vedkommendes innkjørsel.

Bilde
KH 19643 i Kruttmølleveien, Kongsberg, 25.02.2012.

Fra tid til annen ser man litt snodige forsøk på styling på busser, og denne gangen var det Nettbuss Drammen #26035 som hadde fått seg en alternativt lakkert front. Med tanke på formen på fronten så kan man vel tro at den skulle prøve å ligne litt på en Audi. Men noe suksess ble det tydeligvis ikke, for få måneder senere var fronten på den original igjen.

Bilde
KH 56654 hos Nettbuss i Drammen, 27.02.2012.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf
– kunnskapsformidler av fullstendig unyttig busskunnskap

Brukeravatar
Øyvind Berg

Re: Øyvinds årskavalkade 2012

Legg inn av Øyvind Berg » 2013-05-01 10:06:50

Mars

I midten av mars fikk jeg anledning til å låne bil noen dager, så da måtte jeg jo også benytte muligheten til å besøke forskjellige bussrelaterte steder i nærheten. Kjører man sørover fra Drammen på E18 og tar av på aller første avkjøring kan man komme til Eikhaugen, der både Volvo og Scania holder til.
Hos Scania fant jeg SR80677, et flott eksemplar av Arna Comet 350. Bygget i 1996 på Scania K113CLB, startet den karrieren som Trondheim Trafikkselskap #912. Men allerede høsten 1997 havnet den hos Hallingdal Billag, som den fortsatt bærer fargene fra. Den har vært i privat eie i noen år, og i grunnen fast inventar de gangene jeg har tittet innom Eikhaugen.

Bilde
SR 80677 hos Scania i Drammen, 16.03.2012.

Dagen etter stod en lang dagstur til Østfold for tur. Fram til da var for meg Østfold et av de minst utforskede fylkene i landet, både generelt og med tanke på busser, så det var på høy tid å ta seg en runde. Været var jeg kanskje ikke så heldig med, for den dagen var det helt tett av tåke på østsiden av Oslofjorden, noe det ikke var på "riktig" side.
Det aller viktigste besøket på turen var hjemme hos et lite busselskap på Rolvsøy, nærmere bestemt Juel Johansens Bilruter. Fra venstre har vi BR22302, bruktkjøp fra SAS Flybussen, AR98065, bruktkjøp fra Strömstad-Tanum Buss i Sverige, LS36890, som endte sine dager på Gjøvik nå i høst, og LS31018, ganske sikkert siste gjenværende Katek i trafikk.

Bilde
BR 22302, AR 98065, LS 36890 og LS 31018 hos Juel Johansens Bilruter på Rolvsøy, 17.03.2012.

Deretter gikk turen innom diverse Nettbuss-garasjer i området, og første stopp ble i Fredrikstad.
Bussparken i Fredrikstad er om mulig den mest fargerike jeg noen gang har sett. Så fargerik at man rett og slett blir glad. Dessverre fikk jeg ingen bra bilder som viser det fargerike felleskapet i sin helhet, så jeg får vise dette bildet av BorgBuss #135 der bare to av fargesettingene er representert. Bussen er en Säffle System 2000NL, Volvo B10M fra 2000, en busstype som til de grader synger på siste verset i rutetrafikk her i landet. Når det er sagt fantes det faktisk to tidligere generasjoner med Säffle ved garasjen.

Bilde
AR 77195 hos Nettbuss i Fredrikstad, 17.03.2012.

Fra Mysen tar jeg med Nettbuss Østfold #17149, som representerer en annen busstype det nok snart blir slutt på i rutetrafikk, nemlig Arna Lagune. AD69540 er en Volvo B9M fra 1992. Akkurat denne bussen overlevde ikke siste årsskiftet i trafikk, da den ble avregistrert i oktober, men jeg tror nok det fortsatt finnes lignende busser i trafikk en eller annen plass. Forøvrig var heller ikke denne den eldste representanten for sitt merke ved garasjen, for en Arna M86BF fra 1989 var også å finne der da, men ble avregistrert samme dag som Lagunen.

Bilde
AD 69540 hos Nettbuss i Mysen, 17.03.2012.

Neste dag var det fylket på den "riktige" siden av Oslofjorden, altså Vestfold som stod for tur, og da skinte selvsagt sola fra nærmest klar himmel dagen lang.

Den sørligste bussgarasjen tilhørende rutetrafikken i Buskerud finner man i Svarstad i nordre Vestfold. Her holder fortsatt Nettbuss til, hvor de blant annet har landets eneste Setra S315UL og landets første Setra S416H. "Dessverre" har Nettbuss en sånn ordentlig fin garasje der alle bussene står i hver sin bås med egen port foran, så når man kommer der på en søndag (og ingen ruter går på søndager) så var det bare å glemme å få noen bilder av dem.
Derimot ble det bilder av bussene til selskapet som kjører ruter mot mer sentrale plasser i Vestfold, og av de tre bussene som stod utenfor ble det bildet av Nobina Norge #0016 som jeg valgte ut.

Bilde
LJ 35322 i Svarstad, 18.03.2012.

Jeg var innom flere forskjellige garasjer, og en plass jeg nok neppe hadde funnet på å stoppe om jeg ikke visste at det fantes en bussgarasje der er i Lauve i Tjølling eller Tjodalyng, mellom Larvik og Sandefjord. Det er det gamle garasjeanlegget til Helge Nilsens Bussreiser (HNB), som nå disponeres av Nobinas anbudsbusser.
Av bussene der var det Nobina Norge #0096 som hadde den mest fotogene bakgrunnen, så derfor får den representere bussene i Larvik-området.

Bilde
LY 64619 hos Nobina i Tjølling, 18.03.2012.

På Borgeskogen industriområde i Stokke finner man noen av UniBuss sine busser, deriblant UniBuss #242. Det er kanskje ikke så lett å se det på et bilde av hele bussen, men bakenfor framdøra kan man se at den tilsynelatende har endret modellnavn til "binol 2r". Så får dere finne ut hvordan man greide å få til det. :)

Bilde
LJ 29905 hos UniBuss på Borgeskogen industriområde, Stokke, 18.03.2012.

Det er ingen tvil om at alle anbudsbussene i Vestfold er grå og kjedelige, ganske så bokstavelig talt til og med, men tar man turen innom Skoppum kan man få seg et aldri så lite fargesjokk i helt motsatt retning. Paulsen Buss har jo nemlig i alle år hatt den alt annet enn anonyme fargen rosa på bussene sine. Jeg vil si det er modig gjort å holde på den tradisjonen fortsatt, og om ikke annet blir de alltid lagt merke til.
I 2010 kjøpte de #005 DK61563 og #007 DK61566 fra UniBuss, og begge ble som seg hør og bør lakkert rosa. Sistnevnte var den som stod fremst og får være den som lyser opp blant de ellers grå bildene fra Norges minste fylke.

Bilde
DK 61566 hos Paulsen Buss i Skoppum, 18.03.2012.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2013-05-01 10:12:18

April

I løpet av året blir det fort en del turer opp til RSA for å se om det kan være noen nye og interessante Setra for levering der. Og noen ganger finner man rett og slett flottere busser enn ellers. Jeg har riktignok vist dette bildet før, men det hører hjemme i denne årskavalkaden, for hvor ofte blir det vel levert buss med egen utvendig bardisk. Kanskje ikke det mest praktiske å dra fram den på den minste lille rasteplassen, men det er mer enn bare bardisken som gjør dette til en meget flott buss.
Bussen ble levert til Thorleifs Bussreiser, der den fikk internnummer 26 og kallenavnet "Trønderkongen". Bussen har vært visningsbuss for EvoBus i et par år før den kom til Norge.

Bilde
KH 83636 hos RSA i Drammen, 27.04.2012.

Selv om jeg sikkert er mer interessert i tyske ting, ikke minst busser, enn de fleste her, har jeg ikke vært mye i Tyskland. Jeg hadde rett og slett ikke satt mine ben i Tyskland siden 1998. Jeg hadde heller aldri tidligere tatt båt til eller fra Oslo, mens Kiel hadde jeg tatt båt fra på turen i 1998. Det var i forbindelse med en "Hvite busser"-tur i en gammel danskregistrert Neoplan Skyliner ved navn "Helle", og båtreisen gikk til Göteborg med Stena Line. For å oppsumere alle disse historiske faktaene var det altså tid for å reise med Color Line til Kiel og tilbake. Skal man på svipptur med båt fra østlandet nå så er det jo det eneste alternativet, etter at fergestrekningen fra Larvik ble gjort om til en vanlig "fjordferge" sammenlignet med det jeg vokste opp med.
Turen gikk med Color Magic begge veier, så det ble mindre enn fire timer til å fotografere flest mulig tog og busser. Været var ypperlig, nesten litt i varmeste laget, så tiden ble utnyttet fullt ut.

Bybusstrafikken i Kiel blir for det meste utført av Kieler Verkehrsgesellschaft (KVG). De aller fleste bussene er leddbusser, og det er som så mange andre steder i Tyskland kun MAN og Mercedes-Benz man finner. Av den nåværende bussparken utgjør MAN den eldste delen, mens man de senere år har kjøpt MB.
KVG #280 er en MAN NG313 fra 2002. Jeg kunne sikkert valgt et bilde som viste busstypen bedre, men her var det uten tvil reklamen som fanget min oppmerksomhet. Det er rett og slett reklame for en lokal møbelbutikk som har spesialisert seg på skandinaviske møbler, og en norskprodusert lenestol pryder bakerste delen av bussen. En annen ting som jeg la merke til er jo at de benytter norsk/dansk "ø" og ikke tysk/svensk "ö" i navnet.

Bilde
KI-EL 4680 på Sophienblatt, Kiel, 30.04.2012.

Av andre selskaper der finner man blant annet Autokraft, som etter de ble kjøpt opp av Deutsche Bahn har lakkert bussene sine i det som kan virke som tysk kollektivtrafikks nasjonalfarge; "Verkehrsrot".
Autokraft #632 er en 2002-modell Setra S315NF, en bussmodell som ikke finnes i Norge. Det syns jeg egentlig er litt dumt, for de er blant de best utseende lavgulvsbusser som er produsert. Etterkommeren S415NF finnes det fire stykker av i Narvik, og de kommer jeg faktisk tilbake til senere i årskavalkaden.

Bilde
KI-AK 632 på Sophienblatt, Kiel, 30.04.2012.

Det som vi i Norge kaller rutebilstasjon eller bussterminal kaller tyskerne ofte for "Zentraler Omnibus-Bahnhof", forkortet ZOB. Kiel ZOB ligger under et parkeringshus rett ved jernbanestasjonen, så noe bra fotolys er det ikke der, men det var da såpass at jeg tilbragte den siste tiden der for å få bilder av noen regionalbusser.
Selskapet Reisedienst Bölck stiftet jeg bekjentskap med da jeg bodde i København, siden de flere ganger var å se der med sine Setra turbusser, men de har også noe rutetrafikk under navnet "Kiele Möwe". SL-KM 12 er en Mercedes-Benz O407 fra 1997, kjøpt brukt i 2007. Og en kan vel ikke si annet enn at den på ingen måte bærer preg av alderen.

Bilde
SL-KM 12 ved Kiel ZOB, 30.04.2012.

Mai

En årlig begivenhet i april/mai er RSA bussweekend, som i 2012 ble arrangert første helgen i mai. Siden jeg allerede har vist det som er å vise så tar jeg bare med et samlingsbilde med litt av hvert av nye og brukte busser i forskjellige størrelser.

Bilde
RSA i Drammen, 05.05.2012.

To dager før nasjonaldagen dukket det opp en særdeles glorete 1990-modell Setra S228DT fra Danmark. CF88165 tilhører Brande Buslinier, men ble bruktimportert fra Tyskland i 2011. Det var for å bli teambuss for sykkellaget med det korte og enkle navnet "Christina Watches Onfone - powered by Dana". Laget ble startet av en særdeles beryktet "(påske)kylling", så da passet det jo bra at jeg fotograferte den blant blomstrende påskeliljer og tulipaner.

Bilde
CF 88 165 ved Gamle Kirkeplass, Drammen, 15.05.2012.

Vanligvis er nasjonaldagen en dag da jeg tar det med ro og ikke gjør stort av meg, men denne gangen satte jeg på bussen mot Drammen i passe tid for å få med meg noen ettermiddagsaktiviteter. Det første jeg hadde tenkt å få med meg var russetoget, men det som virkelig trakk meg dit var noe relatert til bussen på forrige bilde.
Jeg vet ikke eksakt hvor mange russebusser det var i Drammen i fjor, men jeg tror det var litt over et dusin. Den som vant kåringen av årets russebuss var SR32820 med navnet "Gullruten 2012". Dette er opprinnelig Lommedalsbussen #20 fra 1990, senere Norgesbuss #120. I 2004 ble den solgt til Nexus Trafikk og rakk akkurat å bli med over i UniBuss før den ble tatt ut av trafikk høsten 2007. Den har vært russebuss hvert år siden 2009, og ser ut til å bli det også i år.
Bussen bakenfor er UA15690 med navnet "Skrik". Også denne er fra 1990, tidligere Romeriksbussene #533. Den rakk såvidt å bli med over i Concordia Bus Norge før den ble tatt ut av trafikk i 2007. Den har vært russebuss i 2008-2010 og 2012.

Bilde
SR 32820 ved Bragernes torg, Drammen, 17.05.2012.

Naturlig nok hadde ikke russebussene lov til å være med i selve russetoget, så der var det bare minibusser og biler som fikk være med utenom de gående. Og som vanlig når man skal stå pent kledd utendørs så er det ordentlig drittvær. En kombinasjon av været og trengselen gjorde også at bildene ble heller dårlige.
Heldigvis hadde i hvert fall en av minibussene i russetoget tidligere tilhørt et busselskap. DF97665 er en Mercedes-Benz T1 410D fra 1992 som opprinnelig ble levert til S.S.V Bilselskap. Den var med over i Østfold Bilruter og Nettbuss Østfold og solgt til en privatperson i 2006. Etter det ser det ut for at den har vært russebil i 2010 og 2012.

Bilde
DF 97665 på Bybrua i Drammen, 17.05.2012.

Hovedgrunnen for at jeg dro til Drammen på nasjonaldagen var fordi sykkelløpet Tour of Norway, med internasjonale sykkellag på deltakerlista, skulle ha målgang for dagsetappen i Drammen den dagen. Sporten er beryktet for de siste tiårenes dopingavsløringer og alt det der, men jeg liker å se på landeveissykling på TV fordi man får med seg så mye landskap og geografi. Nesten alt jeg kan om Frankrike vet jeg fra å ha sett på Tour de France nesten hver sommer siden slutten av 90-tallet. Jeg er ellers ikke interessert i sport, men landeveissykling har så mange aspekter og blir såpass avansert med opp mot 20 lag og 200 deltakere som alle kjemper mot hverandre på forskjellige måter, at det faktisk er en interessant sport å følge med på. Jeg kan jo heller ikke legge skjul på at det at en sykkel er en teknisk avansert innretning også gjør det mer "relavant". Derfor må jeg jo få det med meg når de kommer til mitt nærområde. Det kommer de også til å gjøre på selveste nasjonaldagen i år, og nå som jeg faktisk bor her i byen kan jeg om jeg vil se løpet fra min egen veranda.
Team Sky er laget der blant annet norske Edvald Boasson Hagen sykler, og de har også noen ganske flotte lagbusser. En av lagets Volvo 9700HD B12B var med til Drammen, og som man kan se på de ekstra lufterillene på siden av bussen er det mye rart som disse bussene er utstyrt med. Selve laget er britisk, men det meste av kjøretøyflåten hører hjemme i Belgia, som også gjelder for bussene.

Bilde
843-BHL ved Losjeplassen, Drammen, 17.05.2012.

Jeg må jo sørge for å få med litt busser "hjemmefra", så her er Telemark Bilruter #130 på Dalen. Den er vel kanskje fortsatt den minste OmniExpress som er laget. I hvert fall er det tvilsomt om det finnes noen mindre.

Bilde
NF 52252 hos Telemark Bilruter på Dalen, 27.05.2012.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2013-05-01 10:16:10

Juni

Så kom juni og årets sommerferietur. Og siden jeg ikke hadde vært ordentlig nordover på mange år, faktisk siden før jeg ble bussinteressert, så var det opplagt å reise den veien. Det ble en ordentlig tur helt alene der jeg selv bestemte alle reisemål og hvordan jeg ville komme meg hit og dit, og også god mulighet til å ta ting på sparket. Det ble en innholdsrik tur, men jeg fikk samtidig erfare at å reise alene og bo på hotell ikke er skrekkelig billig. Til gjengjeld får man god plass da ...

Turen startet med buss til Drammen og deretter flytog til Gardermoen. Dette var dagen da den store flyplasstreiken skulle begynne, og siden den var forventet å begynne kl. 06, så passet jeg rett og slett på å være der før klokka var så mye. Med andre ord ble det en skrekkelig tidlig morgen og rikelig med ventetid på Gardermoen. Flyet landet på Værnes og etter en flybusstur inn til Trondheim ble det noen timer til å jakte busser rundt i byen sammen med jec.
Litt av hvert har jeg vist, mens mye var som før og ikke så interessant, men noe som nå på god vei er historie er de gamle trønderske flybussfargene. Nettbuss Trøndelag #40284 har her svingt opp foran det nye hotellet nede på Brattøra. Etter at det kom har flybussene begynt å kjøre nedom der, men nå skal visstnok det ha blitt byttet ut med skyttelbuss fra stasjonen. Rett bak står Værnes-ekspressen i form av UniBuss Ekspress #397.

Bilde
VF 60044 ved kongresshotellet på Brattøra, Trondheim, 01.06.2012.

Helgen forsvant i Nord-Trøndelag, der det blant annet var en frostnatt ... bare sånn for å understreke at det ikke akkurat var noe solferie jeg reiste på.
Det at det går flere tog i løpet av dagen gjorde at jeg fikk mulighet til å ha noen timers opphold i Mo i Rana. Første ting å besøke der var selvsagt bussgarasjen til Nordlandsbuss. Der fant jeg blant annet denne meget korte saken. Så kort at den egentlig bare er komisk, og det kan vel neppe være den beste bussen på langkjøring. YA58582 er fra 2006 og er en Mercedes-Benz Sprinter 313 CDI. Opprinnelig Nordlandsbuss #501, nå #1248. Bussens totale lengde er svimlende 4,95 meter, mens akselavstanden er smått utrolige 3,00 meter. :P

Bilde
YA 58582 hos Nordlandsbuss i Mo i Rana, 03.06.2012.

Neste opphold ble to netter i Bodø, men der har jeg stort sett vist det som er å vise, så det hopper jeg elegant over og starter med frokosten etter første natt i Narvik.
Fra frokostsalen på gjestehuset i toppen av Kinobakken hadde jeg storslått utsikt over det meste av byen, og derfra fikk jeg tatt et bilde av Cominor #4331, en Ikarus EAG E91.55 fra 2007, levert til anbudet i 2008.

Bilde
YN 53989 i Kinobakken, Narvik, 06.06.2012.

Det ble naturlig nok å tilbringe deler av dagen nede ved Narvik rutebilstasjon. Akkurat der var det viktig å få med seg flest mulig busser, for til anbudet ble det stort sett bare levert Setra, noe som er sjelden kost her i landet, og de fire eneste lavgulv Setra i landet finner man også der.
Cominor #4315 er en av 11 Setra S415UL til det anbudet. I tillegg kom det tre litt kortere S412UL. Bildets lineslus tilhørte et yngre par fra Tyskland som hadde to sånne hunder med seg. De skulle videre med buss retning Lofoten, men virket usikre på hvilke sjåfører som ville godta hundene.

Bilde
YN 53992 ved Narvik rutebilstasjon, 06.06.2012.

Fra Narvik kan man reise med Lofotenekspressen helt ut til Å i Lofoten, men da må man ta en overnatting der ute. Vil man ta det som en dagstur fra Narvik kommer man ikke lenger enn til Svolvær. Uansett hvor langt man kommer, så er jeg i hvert fall nødt til å ta den turen en gang i løpet av de nærmeste årene. Jeg har bare vært i Lofoten én gang før, i 2004, så det er på tide å reise den veien igjen.
En av de faste bussene på ruta er Boreal Transport Nord #4685, en Volvo 9700H fra 2006.

Bilde
YE 80864 i Sleggesvingen, Narvik, 06.06.2012.

Jeg kunne jo ikke tilbringe hele dagen i Narvik uten å besøke den lokale bussgarasjen. Den befinner seg på Fagernes, like sør for sentrum. Men det er såpass langt at det ble å ta bussen fremfor å gå, og derfor fikk jeg også prøvd Setra lavgulv i Norge.
Ved garasjen fant jeg blant annet en liten utflytta telemarking. Cominor #4033 er en av to 8,13 meter lange MAN NM223 som Nettbuss Telemark fikk levert til TIMEbussen på Notodden i 2001. Da det kom Ikarus E91 der i 2003 havnet disse tilbake hos MAN. Denne kom så til Ofotens Bilruter i 2004. Den andre havnet hos Tromsbuss året etter, så begge ble etter hvert i Cominor, men den ble solgt til Hafjell i 2009.

Bilde
NV 48737 hos Cominor i Narvik, 06.06.2012.

Som necnt var det Setra i bytrafikk som fikk meg til å dra til Narvik, og jeg fikk på turen til garasjen og tilbake reist med to av de fire S415NF de har der. Eneste gangen tidligere at jeg har reist med Setra lavgulvbuss var i St. Moritz i Sveits i 2010.
Jeg tok selsagt mange bilder av dem, men jeg velger å ta frem dette bildet av Cominor #4302, tatt i en litt grønnere boliggate såvidt nord for sentrum.

Bilde
YN 54002 i Frydenlundgata, Narvik, 06.06.2012.

Neste formiddag tok jeg meg en tur bort på stasjonen for å fotografere et tog, og der dukket tilfeldigvis også Hörvalls Trafik #37 opp. Hörvalls i Kiruna er kjent for sine flotte Van Hool turbusser i selskapets særegne røde og gule farger. Men de har også diverse busser i lokaltrafikk og sånn som denne til lengre ruter for Länstrafiken i Norrbotten. Den dagen var den tydeligvis på et turoppdrag i Narvik, og det kan vel også se ut som om sjåføren har tatt på seg sommeruniformen. :)

Bilde
XWC 992 ved Narvik stasjon, 07.06.2012.

Etter å ha sjekket ut gikk etter hvert turen med bussen nordover, dessverre i tidvis dårlig vær. Da vi var kommet til Setermoen var det akkurat i tiden for ettermiddagens skolebusser. Mange av skolebussene i indre Troms kjøres av Cominor, men noen av dem kjøres også av lokale turbileiere, sånn som Furuly Turbuss. Der kan man altså risikere å bli skysset til skolen i bussmodeller som MB Tourismo, Setra GT-HD og Scania OmniExpress 360, for å nevne noen.
KH61930 er en Setra S415GT-HD som Furuly Turbuss fikk levert i 2009, og er som de andre bussene til selskapet i de gamle fargene til Storfjord Rutebilar, etter at de kjøpte en bruktbuss derfra i 1992.

Bilde
KH 61930 i Fogd Holmboes gate, Setermoen, 07.06.2012.

På Buktamoen er det sjåførbytte, så der takket sjåføren som hadde kjørt fra Narvik for seg på turen min. En veldig trivelig sjåfør som har en dialekt som for oss søfra kan virke helt merkelig. Det har seg nemlig sånn at for flere hundre år siden var det mange som flytta fra Gudbrandsdalen og Østerdalen opp til indre Troms og tok dialekten med seg. Fortsatt i dag lever disse dialektene der oppe, men godt ispedd ord og tonefall fra Troms. Dette var noe vi lærte på ungdomsskolen, men jeg har aldri før opplevd å prate med en med sånn dialekt, og det tok meg egentlig litt tid å huske det jeg en gang hadde lært om det og hvorfor jeg syns det var så vanskelig å plassere dialekta hans. ;)
Torghatten Buss #405 var det jeg kom med fra Narvik, og som skulle ta meg frem til bussbytte i Nordkjosbotn, mens #417 gikk på den lokale ruta mot Finnsnes. Finnsnes står definitivt på lista over plasser jeg bør få besøkt i nær framtid, siden det er der Cominor har sitt hovedkvarter. Det er kanskje ikke like mye der som i gamle dager, men noe finner jeg nok helt sikkert.

Bilde
UA 30665 og UA 30677 på Buktamoen, 07.06.2012.

Fire bussbytter, hvorav to av dem var helt frivillige, og mange mil senere kom vi til Gildetun på Kvænangsfjellet, der jeg benyttet muligheten til å fort stikke ut og ta litt bilder. Bussen frem til Alta var Torghatten Buss #411.

Bilde
UA 30671 ved Gildetun på Kvænangsfjellet, 07.06.2012.

Hovedgrunnen for at jeg la ferieturen 2012 til Nord-Norge var for å sikre meg å få bilder av busser i de flotte gule og røde fargene til Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap (FFR), nå Boreal Transport Nord. Tidligere hadde jeg kun fotografert noen campingbusser, racingbusser og bandbusser i de fargene. Og med tanke på at busser ikke har fått de fargene siden 2006 og at trafikken i Finnmark blir satt ut på anbud fra sommeren 2014 så var det bare å planlegge en tur. Da ble også enkleste løsningen å legge besøket til Alta, som ikke bare er Finnmarks desidert største by, men ligger også rett på grensa mot Troms. Dessuten er Alta den plassen i Nord-Norge jeg har mest forhold til fra før av.

Som jeg har vært inne på tidligere er Arna en utdøende rase i rutetrafikk i Norge og modellen Comet som bare såvidt rakk å bli introdusert før eventyret var over er det svært få igjen av. Siden det er relativt flotte busser har nok de fleste blitt eksportert eller bygd om til campingbuss. Men altså finnes det fortsatt noen her og der og Boreal Transport Nord #432 må nok sies å være blant de mest spesielle. Den er en Comet 330 bygget på Volvo B10M i 1995, en skikkelig kombibuss. Den er også relativt godt utrustet. Som en kan se har den "hakkespett" på taket, altså kjøleaggregat for godsrommet, og faktisk har den også toalett.

Bilde
SR 68494 hos Boreal Transport i Alta, 08.06.2012.

I Alta er bussgarasjen lokalisert sånn det bør være. Bakerst er garasjen, med både plasser ute og inne, midt på har den lokale Volvo bussforhandleren sitt verksted og på framsida er rutebilstasjonen. Hele den daglige næringskjeden på ett sted med andre ord.
På rutebilstasjonen fant jeg Boreal Transport Nord #1397 som her hadde ankommet på linje 207 fra Honningsvåg. Den er en Scania LK440EB OmniExpress 360 6x2 som er en av hele 18 OmniExpress Boreal Transport Nord fikk levert i 2012. Av de 18 var det 13 15-metringer som denne, 4 to-akslede 13-metringer og en OmniExpress 320 på 13,2 meter.

Bilde
ZT 47012 ved Alta rutebilstasjon, 08.06.2012.

Boreal Transport Nord #1401 er en ganske internasjonal buss. Tidligere hadde den svenske kjennemerker BON 440 og reiste rundt over hele Europa som demobuss for Volvos hybridteknologi. Bussen er fra 2008 og er nok av de aller første hybridbussene Volvo har bygd. At den så skulle ende opp som bybuss i lille Alta var kanskje ikke helt ventet. Men så var det også bare midlertidig. Den kom dit i januar 2012 og var ment å gå der i kun et år. I februar 2013 ble den avregistrert, så hvor den befinner seg eller hvor den er på vei nå er ikke godt å si, men den fortsetter vel i Volvo-systemet en plass.

Bilde
ZT 46994 ved Alta rutebilstasjon, 08.06.2012.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2013-05-01 10:19:31

Boreal Transport Nord #186, en Carrus Star 502, Volvo B12 fra 1998, stod klar til avgang på linje 106 til Øksfjord. Denne bussruta hadde jeg egentlig løse planer om å reise med, men jeg valgte heller å ta det litt med ro i Alta. Øksfjord i seg selv ville ikke vært noe mål, men derimot en liten plass på vei til Øksfjord som jeg har nevnt før: Tappeluft! Å ta bussen til Tappeluft kan man jo alltids gjøre senere, men kanskje var det min siste mulighet til å dra dit i en buss i de flotte FFR-fargene.

Bilde
ZT 35548 ved Alta rutebilstasjon, 08.06.2012.

Midt blant alle bildene av stillestående busser må jeg også ha med et bilde av en buss i landskap. Bildet er tatt like ved Alta kirke, langs veien mellom nye Alta sentrum og Bossekop. Boreal Transport Nord #194 er en Vest V25, Volvo B7R fra 2003.

Bilde
ZT 38853 i Altaveien, Alta, 08.06.2012.

Befinner man seg på tilstrekkelig populære turistmål finner man nødvendigvis også noen utenlandske turbusser, selv om det er litt utenom høysesongen. Og hva annet finner man da enn faktisk en tyskregistrert OmniExpress, en av tre levert til selskapet Reisebüro Schmidt i Wolfenbüttel i Niedersachsen våren 2012. På selskapets hjemmeside fant jeg ikke overraskende ut at bussen hadde vært på tur til Nordkapp.
Bak bussen ser man også 2 av 3 OmniExpress fra finske Pohjolan Matka som var der da. I det hele tatt var det mange finske turbusser å se der. Bak dem igjen ser man Nordlyskatedralen som ble innviet tidligere i vinter. Spiret så litt annerledes ut dengang.

Bilde
WF-RS 1200 i Alta, 08.06.2012.

Som jeg nevnte tidligere var det flyplasstreik, som jeg med god margin unnslapp ved å møte opp på Gardermoen tidlig nok. Returen sørover igjen 11 dager senere hadde jeg derimot ingen bekymring for, for jeg var temmelig sikker på at streiken kom til å være over innen den tid, og der fikk jeg helt rett. Siden bare noen få flyplasser var åpne hadde folk blitt busset rundt omkring, noe som betydde travle tider for turbilselskapene i området. Men sent den kvelden ble streiken opphevet og ti på tolv, ti minutter etter at jeg tok dette bildet lettet det første lille Widerøe-flyet fra Alta lufthavn.
Er man i Alta er man bare nødt til å ta seg en tur på Sandfallet, som er en del av en morenerygg som dekker store deler av Altadalens utløp. Hovedsaken er vel at det er en yndet plass å stå og se midnattsola utover Altafjorden. Men dessverre var jeg uheldig med været akkurat da, så en grå himmel var alt som var å se av vær.
Akkurat hvorfor man her valgte å sette av folk ved en innkjørsel i nærheten av flyplassen og ikke inne ved terminalen aner jeg ikke, men det ga meg i hvert fall muligheten til å få bilder av et par av dem fra toppen av Sandfallet. Den blå til venstre som har snudd og er på vei mot E6 igjen er JR21000, en Scania K113CLA Classic III 360 fra 1997. Levert til JVB Tur og solgt derfra til Josefsen Transport i Sørstraumen i 2009. I 2011 solgt videre til en Jarle Sandnes i Langfjordbotn og tidligere på dagen da jeg tok bildet solgt videre til Baltos Busser i Karasjok. Den andre er ZT40082, tilhørende Altas eget turbilselskap Arctic Tours. Jeg hadde egentlig tenkt på å besøke garasjen dems, men siden de hadde alle bussene ute på "buss for fly"-kjøring var det ingen vits å ta seg dit. Arctic Tours er kjent for å kjøpe Van Hool, faktisk som eneste busselskap i hele Norge, og denne bussen er også en av dem. Den er en Van Hool T9 Alizée bygget på Volvo B12M fra 2004. Siden den tid har de bare kjøpt helbygde busser fra Van Hool.

Bilde
JR 21000 og ZT 40082 i Rurveien, Alta, 08.06.2012.

Neste dag var det igjen tid for å sette seg i bussen for en lang tur videre, denne gangen med Tromsø som mål, en by hvor jeg aldri før hadde vært. På denne turen er det to fergstrekninger, Olderdalen-Lyngseidet og Svensby-Breivikeidet. Ved Lyngseidet mellom disse to fergestrekningene møtte jeg på Torghatten Buss #403 som var på vei i motsatt retning, men kun med Storslett som mål.

Bilde
UA 30663 ved Lyngseidet, 09.06.2012.

Vel framme i Tromsø tok jeg en tur ned på Prostneset, der bussterminalen og Hurtigrutekaia befinner seg. Der fant jeg også en russisk tråler som byttet mannskap. Som vanlig kommer det turbusser fra Russland som setter av det nye mannskapet der og tar med seg de andre hjem igjen. Da kan man ofte se mye rart av egenbygde busser, men den kvelden dukket det av alle ting opp en halvt år gammel Scania OmniExpress, tilhørende AKS Group i Murmansk. At OmniExpress hadde solgt bra i Russland var noe jeg fikk vite allerede da jeg besøkte fabrikken i Lahti i 2009.

Bilde
Т 444 МВ 51 på Prostneset, Tromsø, 09.06.2012.

Neste morgen var det rundt å se byen, og tilfeldigvis var det et cruiseskip til kai oppe i Breivika, så Bussring og Nobina hadde skytteltrafikk mellom der og Prostneset nede i sentrum. Cruiseskipet var Costa Deliziosa, som tilfeldigvis var eksakt det samme som jeg hadde sett i Trondheim en drøy uke tidligere.
Jeg ble med opp en tur, siden Breivika er i nærheten av alle bussgarasjene jeg hadde tenkt å besøke. En av bussene som dukket opp der var DH54860, en ganske så sær skapning fra Stryn og Brasil. I 1995 ble det nemlig bygget to busser i Norge på Mercedes-Benz OH1635L chassis fra Brasil. Den ene ble til en Arna Comet 350 som siden 1997 har holdt til hos Lesja Bilruter. Den andre, altså den på bildet, tok turen nordover. I 1997 havnet den hos H. Olsen-Opstad Busselskap på Lyngseidet, fra 2000 hos Lyngen Buss og i 2007 ble den Bussring #909. At den nå går som sightseeingbuss og diverse skytteltrafikk skulle det vel ikke være noen tvil om.
Rett bakenfor bussen ser man Bussring sitt nye Tromsø-kontor, i andre etasje hos Nordic Last og Buss.

Bilde
DH 54860 i Terminalgata, Tromsø, 10.06.2012.

Og nettopp hos Bussring fant jeg KF11340, en virkelig perle av en gammel turbuss, en Setra S215HD i flott stand. Den ble levert til Øvre Romerike Billag i 1986 og ble solgt til Eldnes Bussreiser i Namdalseid i 1989. I 1990 ble den kjøpt av Midttuns Busser v/ Bjørn Midttun i Tromsø. Han solgte den til Nordtrafikk i 1994, men kjøpte den tilbake igjen året etter. Så fra 2002 var Bussring Scandinavia eieren, som igjen ble en del av dagens Bussring i 2008. Bussen var i stor grad original innvendig og så temmelig strøken ut til å være så gammel som den var. Også sjåføren var av det sjeldne slaget, for han kom fra Tyskland hver vår bare for å kjøre denne bussen hele sommeren. Han har nok vært der og kjørt bussen mange somre, for han var ganske god i norsk også. Det ble nevnt at de ville ha bussen i drift så lenge det svarte seg uten at det ble for dyrt å få den gjennom EU-kontroll. Tydeligvis skjedde det allerede nå i høst, så den ble avregistrert i oktober, men jeg håper noen tar vare på den. Det er jo bare tre år til den er ekte veteran.

Bilde
KF 11340 hos Bussring i Tromsø, 10.06.2012.

Hybridbussene i Tromsø har jo et mildt sagt frynsete rykte på vinterføre, men det virket som de fungerte som en hvilken som helst lavgulvbuss da jeg var der på sommeren. Derfor tar jeg med et trivelig og litt klassisk motiv med Nobina Norge #1174 på Prostneset. En kvinnelig turist spør de to mannlige sjåførene om noe, og begge reagerer spontant og peker i retning av det hun spør etter. Tydeligvis var sjåførene enige om retningen, og jeg tror det må være Hurtigrutekaia hun ønsket å finne veien til.

Bilde
ZH 33636 på Prostneset, Tromsø, 10.06.2012.

Utenom de 32 hybridene kom det 27 Volvo 8900LE B9RLE 6x2 til anbudet. Disse er jo helt ordinaære busser tilsvarende man finner hvor som helst i landet, men heller ikke disse er som skapt for veiene i Tromsø, for visstnok er mange av veiene der disse skal uegnet for vanlige 15-metringer.
Her tar i hvert fall Nobina Norge #1146 en pust i bakken på oppstillingplassen nede på Prostneset.

Bilde
ZH 33666 på Prostneset, Tromsø, 10.06.2012.

Cominor #2294 er også en litt spesiell skapning på Mercedes-chassis, men heldigvis har den ikke vært kloden rundt på noen som helst måte. Da Volvo 9700 ble etter kort tid alle andre chassisprodusenter presset vekk fra Carrus, men det ble bygget noen før det var slutt. Carrus Star 503 som er det egentlige navnet på Volvo 9700H ble levert på Scania i mange eksemplarer i Norge og Finland, og et par til Sverige. Men TIRB var det eneste selskapet som fikk levert denne modellen på tyskbygd chassis. To busser ble bygget på Mercedes-Benz OC500RF-1842 sommeren 2001. Begge er fortsatt i trafikk for Cominor, og mens denne holder til i Tromsø er den andre, i hvert fall på sommeren, stasjonert i nærheten av Gardermoen for å hente opp turister som kommer dit.
Sørgående hurtigrute ankommer Tromsø litt før midnatt hver natt hele året, og nesten hver natt er det konsert i Tromsdalen kirke (Ishavskatedralen) som hurtigrutepassasjerene kan være med på. Fast leverandør av transporten dit er jo selvfølgelig Hurtigruten-eide Cominor.
Da Cominor mistet bytrafikken så hadde de regnet med å knapt være tilstede i byen, men siden da hadde turtrafikken tatt seg så opp at de var blitt nødt til å ansette flere sjåfører igjen og ha flere busser til trafikken. Men enn så lenge var det en del gammelt de hadde der, så Cominors lokale busspark var relativt fargerik.

Bilde
DK 24817 på Prostneset, Tromsø, 11.06.2012.

Og selv om Cominor måtte overlate rutetrafikken i Tromsø til Nobina så har de jo faktisk fortsatt et par ruter i sentrum, nemlig Flybussen. Og til den trafikken fikk de en ny Scania LK400EB OmniExpress 360 med internnummer #2199 en drøy måned før jeg var der.
Når det så var siste dagen på turen og jeg skulle ta flyet sørover igjen til Gardermoen så passet jeg selvfølgelig på å få reist med akkurat denne bussen ut til flyplassen. Men akkurat i Tromsø så er ikke den strekningen spesielt lang, så jeg lurer faktisk på om jeg satt lengre tid i bussen før avgang enn selve turen. :)

Bilde
ZH 34934 ved Ishavshotellet i Tromsø, 11.06.2012.

Etter ferieturen var det tilbake til hverdagen og da skjedde det ikke så mye, men så i slutten av måneden var det igjen tid for en ny sommer med buss for tog i Oslo-området. Likevel var det puslete greier i forhold til året før, og det verste kaoset ga seg etter et par dager, så da var det ikke så mye mer å fotografere likevel.
Det var uansett mye rart å finne ved Drammen stasjon, og en buss som hadde tatt turen fra vestlandet var Boreal Transport Sør #647, i det som må sies å være en ekstremt beskjeden Kolumbus-bekledning. Og bussen er egentlig bare en helt ordinær Volvo 9700H B12B fra 2005, levert til Connex Vest som det het den gang.

Bilde
RJ 49916 ved Drammen stasjon, 26.06.2012.

To ganger i året, i slutten av juni og slutten av desember, er det ofte tid for å se gjennom bussparken og finne ut hva man kan kvitte seg med for å slippe et nytt halvår med avgifter. I hvert fall når man har en busspark der bussene forsvinner ved naturlig avgang, som Nettbuss Drammen har så lenge de ikke kjører på anbud.
Juni 2012 ble derfor aller siste mulighet til å se tre DOB-røde busser i Drammen. Det var #25057, #25059 og #25039 som hadde stilt seg opp, bare innblandet av en blå trønder. To dager senere ble skiltene levert inn på #25057, så nå er det kun to røde busser igjen. Og fra sommeren forsvinner dessverre disse også, da anbudene på Kongsberg og Vikersund vil gjøre mye av det eldste overflødig.
En epoke med blanding av røde og blå bybusser i Drammen er snart forbi. I det siste har den vært litt innblandet hvit, mens fra neste sommer blir det bare gult og grønt. I tillegg forsvinner bussgarasjen opp i Kobbervikdalen, med den i henhold til anbudssystemet mangedoblede tomkjøringen.

Bilde
KF 69066, KF 84580 og KF 84578 hos Nettbuss i Drammen, 28.06.2012.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2013-05-01 10:25:28

Juli

BS24882 hadde jeg med i forbindelse med buss for tog i fjorårets årskavalkade også, men siden den gang har den endret eier. Tormod Carlsen "byttet" den til seg mot gamle "Gullgåsa", men det er likevel ikke han som eier den i dag. Den eies av Buss og Reiseservice i Sylling, som i praksis er reiseoperatøren til T.C.
Etter de første dagene med kaos i togerstatningen var det stort sett bare en liten gruppe med turbusser som var å se i Drammen fra morgen til kveld, og denne var en av dem. Men det ble likevel lite bilder av det når det nesten aldri var noe variasjon.

Bilde
BS 24882 ved Drammen stasjon, 02.07.2012.

Etter to års opphold ble det igjen at jeg deltok på musikkfestivalen Vinjerock på Eidsbugarden. Det ble en langhelg med fine natur- og konsertopplevelser, selv om været ikke var det helt beste. Første natta regna det, andre natta var det faktisk frostnatt og siste natta regna det igjen, så alle andre i følget ble sjuke etterpå. Jeg som alltid har vært den som har blitt sjuk etter alle sånne friluftsturer ble utrolig nok ikke sjuk denne gangen. Men når jeg kommer til å delta på en sånn festival igjen er jeg usikker på. Å ligge i sovepose i telt føler jeg i hvert fall at kroppen min har blitt for gammel til nå, eller så er jeg bare bortskjemt i hverdagen.
En fyldig bildereportasje med busser og kanskje noen artister håper jeg kommer etter hvert, så derfor tar jeg med bare en buss her, og da valgte jeg den mest unike. M555BUS er en Neoplan Spaceliner, eller kanskje egentlig en Loungeliner, fra 1994. Det som er mer spesielt er at denne er høyrerattet, og det ble det bare produsert to av. Når man også kan legge til at den andre var 2-akslet så er denne bussen helt unik. Det er altså den eneste 3-akslede Neoplan Spaceliner med høyreratt som er bygget. Hadde jeg bare visst hvor unik den var da så hadde jeg nok tatt en del flere bilder av den, noe jeg dessverre ikke gjorde. Bussen ble levert til Ebdon i Sidcup, senere hos Silver Gray og er nå eid av turnébusselskapet Jumbocruiser.com. Det selskapet er som navnet tilsier heller ikke noe vanlig selskap, for de har hatt ikke mindre enn to Jumbocruiser'e i stallen.

Bilde
M555 BUS ved Eidsbugarden, 21.07.2012.

I slutten av juli ble det litt kjøreturer, og siden jeg har kjørt veien mellom Kviteseid og Kongsberg uendelig mange ganger, fant jeg ut at jeg skulle ta den veldig opplagte omveien via Geilo, med noen ekstra avstikkere. Det vil si først til Rjukan, så over Imingfjell og oppover. Nedover gjennom Hallingdalen, hvor jeg faktisk aldri har kjørt før, og så en liten tur bortom Hønefoss før jeg etter hvert kom frem.
Som nevnt var Rjukan første stopp, og på vei nedover Vestfjorddalen igjen stoppet jeg for å fotografere Gaustatoppen. I det jeg hadde satt meg i bilen igjen og skulle til å kjøre dukket Tinn Billag #09 på Rjukanekspressen opp, så det ble et bilde gjennom frontruta.

Bilde
PA 18830 i Vestfjorddalen, 29.07.2012.

August

Lørdag 4. august skulle jeg egentlig bare en liten tur for å handle hos IKEA på Slependen, men som dere sikkert skjønner kunne jeg ikke ta den turen uten å ta en aldri så liten omvei. Jeg hadde med unntak av Rv23 til Oslofjordtunnelen aldri vært i hverken Røyken eller Hurum før, så da ble det en tur rundt hele Hurumlandet. Faktisk reiste jeg helt ned rundt Sande før det, så jeg kom til Svelvik sørfra for å ta ferga over der.
Siden jeg ikke hadde studert fergetidene på forhånd ble det selvfølgelig noe ventetid i Svelvik, og der dukket UniBuss #299. Så benyttet jeg selvsagt også anledningen til å fotografere den, og mot normalt med rampen faktisk i bruk. Sånt er det ikke ofte man ser.

Bilde
DN 67946 i Svelvik, 04.08.2012.

Når Hr. Kamprad hadde fått sitt kunne jeg jo bare kjørt rett hjem, men det var jo selvsagt ikke aktuelt for meg, så hjemturen gikk via en annen vei jeg heller aldri hadde kjørt før. Langs Tyrifjordens sørside, altså nordsida av Finnemarka går Fv 284, mellom Sylling og Vikersund.
I Sylling holder Lierbussen til. Det er ikke mye igjen av det gamle selskapet som har overlatt det meste til Nettbuss, men de har fortsatt gamle UA17802. Den bærer tydelige preg av sin tidligere tilværelse hos Norgesbuss, først Enebakkrutene, men startet aller først som demobuss i 1995. Lierbussen har hatt den siden 2002.
Det var en skummel himmel bak bussen da bildet ble tatt, en himmel ikke helt fri for lydeffekter, og mens jeg kort tid etter kjørte langs Tyrifjorden var det nesten som å kjøre gjennom en bilvaskemaskin ... med underspyling!

Bilde
UA 17802 hos Lierbussen i Sylling, 04.08.2012.

Regnet ga seg heldigvis innen jeg kom til Vikersund, der målet var å finne en ny bussgarasje. For forrige gangen jeg hadde besøkt Vikersund fant jeg ikke Nettbuss. Ved den gamle garasjen ved stasjonen fantes det bare et par veteranbusser innendørs, så noen hadde tydeligvis tatt med seg bussene og flyttet. Heldigvis hadde jeg innen denne turen fått med meg at de hadde flyttet til Nedmarken, som egentlig er nærmere Geithus.
Der fant jeg blant annet Nettbuss Drammen #25522, en av de nye TIMEkspressene som ble levert på forsommeren.

Bilde
KH 84175 hos Nettbuss på Vikersund, 04.08.2012.

For å trekke opp aldersgjennomsnittet på bussene litt tar jeg med en av tre gamle busser jeg fant like ved Kongsberghallen.
Og grunnen til at jeg plukket fram akkurat den er rett og slett fordi den er sjelden vare. Den er nemlig en O.C. Axelsen fra 1966 bygget på Bedford VAS-1 chassis. Opprinnelig levert til Flekkefjord Dampskipsselskap som K-11916, men ble med over i Flekkefjord Bilruter hvor den ble omregistrert til RA11510. Den ble campingbuss senest i 1982, og har hatt diverse eiere på sør-vestlandet, fram til den havnet på østlandet i 2005. I 2000 ble den omregistrert til L-11510, men har vært avregistrert siden 2008.

Bilde
L-11510 ved Kongsberghallen, 05.08.2012.

Jeg tar med et bilde til som jeg har vist tidligere, men jeg tar det med fordi jeg ble så fornøyd med det. Jeg mener faktisk det er en veldig god kandidat til å være mitt beste bussbilde i 2012.
Bildet viser Norgesbuss #9082 vad Drammen busstasjon, en av de nye bussene som ble levert til anbudet i Røyken og Hurum.

Bilde
BS 47928 ved Drammen busstasjon, 06.08.2012.

Helgen etter ble det arrangert fellestreff for campingbusser på Dyrskuplassen i Seljord, likt det som var der i 2008. Jeg har tenkt å vise bilder av alle bussene som var der, men dessverre har jeg ikke fått anledning til å gå ordentlig gjennom bildene ennå. Men før eller senere blir det nok tid.
I 2008 ble det snakk om å reise opp i et av byggefeltene og fotografere utover plassen, men det ble aldri noe av den gangen. Så da fikk jeg i hvert fall gjort det denne gangen, selv om samlingen med busser var noe mindre enn forrige gang.

Bilde
Dyrskuplassen, Seljord, 11.08.2012.

Buss for tog-sesongen varte til langt uti August, og da tok det seg opp litt en stund sånn at det var litt flere forskjellige busser å se i Drammen.
En av dem var FK13236, den eneste 2-akslede Volvo 9900en på norske skilter. Den ble levert til et selskap i Tyskland i 2002 og bruktimportert til Norge av Torbjørn Johansen Busser i Oksfjordhamn. Etter det var den innom forskjellige eiere på vest- og sørlandet før den endte opp hos Vennesla Buss i 2010.
Det var en periode med buss for tog senere på høsten, og da fikk jeg anledning til å prøve denne mellom Drammen og Asker. Det merktes jo at bussen var ti år gammel, men det som trakk mest ned var nok rett og slett lengden. Det gjelder egentlig alle busser som er høye og tunge, men med kort akselavstand, som enkelt kan beskrives med ett ord: "gyngehest". Heldigvis hadde den hekkmotor, for med midtmotor hadde den vært enda verre.

Bilde
FK 13236 hos Nettbuss i Drammen, 14.08.2012.

Søndag 26. august var det Telemarkskanalen og båten M/S Victoria sin tur til å vise seg fram på TV i forbindelse med NRK sine "minutt for minutt"-sendinger. I likhet med Hurtigruten ble også dette sendt live, og når man er oppvokst med kanalen kunne man jo ikke la være å følge med.
Jeg ville også ha bilder av begivenheten, så vi kjørte ut til Sundebrui (eller Sundkilen bru som den egentlig heter) for å se den passere der. Foruten minst 200 mennesker og 30-40 veteranbiler som hadde møtt opp der var det også en liten veteranbuss, nemlig H-10310 fra 1938 som er pusset opp i Seljord Automobillags farger.

Bilde
H-10310 ved Sundebrui, Kviteseid, 26.08.2012.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2013-05-01 10:27:37

September

TIMEkspressen linje 1, den originale, startet opp høsten 1997 med timesavganger nesten hele døgnet. Fra 16. mars 1998 begynte man å kjøre timesavganger absolutt hele tida, døgnet rundt, året rundt, alle helligdager, rett og slett alltid. Men det måtte jo ta slutt før eller senere.
Man har aldri lagt skjul på at nattavgangene er dårlig butikk og at man egentlig bare har gjort det for å holde fast ved prinsippet om at den går hver eneste time, rett og slett som en reklamekampanje. Når så økonomene hadde regnet nok på det og fått fremmet sin sak så ble til slutt at man fjernet fire nattlige avganger utenom helgene.
Blant folk langs ruta har det blitt sterke reaksjoner på det, og enkelte har yttret sterkt at de nå ikke lenger kan kalle det for TIMEekpsressen, siden det ikke er hver eneste time, men man har kanskje vært litt bortskjemt når ingen av de andre linjene som bærer navnet TIMEkspressen noen gang har hatt det.
Den nye rutetabellen uten nattavganger skulle gjelde fra 3. september 2012, og siste avgang fra Oslo er den som går 23:40. Da kunne jeg ikke la være å ta nettopp den avgangen kvelden før, 2. september, siden det da ble siste bussen hjem, for første gang på over 14 år. Sånn sett ble det en historisk bussavgang, men ikke av det positive slaget.
Bussen som fraktet meg på denne historiske turen var Nettbuss Drammen #25503 fra 2011.

Bilde
KH 74061 ved Oslo bussterminal, 02.09.2012.

Telemark Bilruter, eller rettere sagt Vest-Telemark Bilruter #132 fra 1988 ble tatt ut av trafikk i 2011 da den ble for gammel til anbudet og har siden den tid blitt stelt godt med i forbindelse med at den skal bevares. I september fikk jeg se den nylakkert og med gode gamle VTB-logoen på plass. Den blir utvilsomt en flott veteranbuss når den er gammel nok om fem år, men forhåpentligvis blir den å se også før den tid.

Bilde
ND 97944 hos Telemark Bilruter i Seljord, 09.09.2012.

September ble også måneden da jeg omsider skulle slutte å pendle og endelig flytte til Drammen. Planen var egentlig å se etter bolig ganske tidlig, men det gikk ett og et kvart år før jeg endelig fant noe som passet, og da var jeg heller ikke sen å be. Jeg leste annonsen på en fredag og skrev under leiekontrakten tirsdagen etter. Og nå trives jeg godt med å kunne gå en drøy kilometer til jobb eksakt når jeg vil, i stedet for å måtte kaste bort opp mot tre timer daglig på en buss som kommer når den vil.
Jeg ordnet flyttinga praktisk ved å ta med små lass hver dag på vei til jobb, så da ble det å bytte ut bussen med lånt bil. Derfor ble 10. september den aller siste dagen jeg busspendlet, og Nettbuss Drammen #25484 ble den aller siste bussen som fikk bringe meg til jobb så langt. #25503 fikk æren av å bringe meg på den aller siste turen hjem også på den måten.

Bilde
NV 60811 ved Torget Vest, Drammen, 10.09.2012.

Oktober

Alle har sine favorittbusselskaper, og for meg er det ganske opplagt Telemark Bilruter, så hver gang man finner en buss som tidligere har tilhørt selskapet må det jo nødvendigvis tas bilder av de man ikke har fra før av. NE57756 er en Scania Classic II 360 fra 1993 som tidligere gikk på Haukeliekspressen og hadde internnummer #112. Den ble i 2006 solgt til en videregående skole i Akershus og i 2010 videre til et slags eventbyrå. Nå kjører den rundt helsvart med reklame for en kleskjede, men den er fortsatt å se rundt omkring.

Bilde
NE 57756 i Jernbanegata, Drammen, 05.10.2012.

Det ble noen små turer ut for å ta bilder av busser i fine høstfarger, og en av de jeg fikk fanget var Nettbuss Drammen #25475 som jeg snappet opp i Konnerudgata.

Bilde
KH 57062 i Konnerudgata, Drammen 07.10.2012.

Fra midten av oktober og fram til jul ble jeg utleid for å jobbe på et prosjekt hos en større bedrift i Nydalen. Det betydde at jeg knapt fikk en måned pendlefri før det ble en ny pendlerhverdag, men det ble ikke noe mer busspendling, for det mest rasjonelle ble å ta toget til Nationaltheatret og T-banen videre derfra.
Det betydde at man fikk midlertidig nye jaktmarker, så en av bussene jeg fikk fotografert mens det fortsatt var fine høstfarger var Nettbuss Drammen #12112.

Bilde
JU 95063 i Sandakerveien, Oslo, 19.10.2012.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2013-05-01 10:30:03

November

I Nydalen finner man Rikstatret når de ikke er ute på tur, og med det Bussring sine flotte kombibusser som en sjelden gang iblant er innom.
Pendlingen dit fikk meg også til å innse at å dra med seg 3-4 kg fotoutstyr hver eneste dag kanskje var litt i overkant, så det ble å gå til innkjøp av mitt aller første digitale kompaktkamera, en liten lommecanon, som dette bildet er tatt med.

Bilde
FK 13530 hos Riksteatret i Nydalen, Oslo, 05.11.2012.

I november fant jeg det nødvendig med en liten utflukt utenom det vanlige, så tidlig en søndag morgen satte jeg meg på toget til Nesbyen, av alle plasser. Det ble noe ventetid der, men målet var rett og slett å reise med Hallingbussen hjem igjen. Noen uker tidligere hadde det blitt satt inn to Setra S416GT-HD/2 på ruta, så da måtte jeg jo teste Setra på en NOR-WAY-rute. Bussen var fin å reise med, men det eneste jeg egentlig la merke til var at på en så lang reise virket seteryggen litt kort for meg. Ellers var bussen komfortabel både når det gjelder kjøreegenskaper og lydnivå. Motorene fra MB har en behageligere lyd enn de fleste konkurrentene.
Bussen som tok meg fra Nesbyen til Drammen den dagen var Nettbuss Hallingdal Billag #838, som i likhet med broren nå har blitt fiolett i forbindelse med at ruta fra 1. mai ble Nettbuss Express linje NX175.

Bilde
KB 41915 i Nesbyen, 25.11.2012.

I november var det også tid for en bussmesse, og denne gangen var det Persontrafik 2012 i Göteborg. Grunnen for å reise dit var den nylanserte Setra ComfortClass 500-serien, men bildene av den bussen har jeg vist før, så den kommer ikke med i kavalkaden.
Uansett så starter jeg med litt lokaltrafikk jeg fant utenfor messe før jeg gikk inn. Det var tross alt over tre år siden jeg hadde fotografert noe i Göteborg sist, og mye nytt var kommet siden den gang. Blant annet har Van Hool kommet ganske godt på banen med dobbeltdekkere for vanlig rutetrafikk. Disse går blant annet på de tyngre rutene mellom Göteborg og Borås og tilsvarende ruter andre steder i landet.
Bussen jeg akkurat fikk fanget er Nettbuss #70883, som er en Van Hool TD929 Astrobel bygget på Scania K400EB 6x2. Dobbeltdekkerne til Van Hool heter vanligvis Astromega, mens når de er bygget på annet chassis heter de Astrobel. Kanskje kunne disse vært aktuelle også i Norge, men mulig er høyden på 4,2 m noe som gjør dem uegnet.

Bilde
CJX 302 i Skånegatan, Göteborg, 27.11.2012.

Det var mange forskjellige busser og merker å se på messa, men jeg kan jo ikke ta med alle, så det får holde med et lite utvalg av de som på forskjellige måter var mest interessante.
Bussen som hadde messas kuleste lykter var Beulas Glory, levert av Rex Knorr, en tysker som har spesialisert seg på å selge sære merker i Sverige. Det var også mer på standen til Knorrbuss som var interessant, men det får jeg komme tilbake til senere.
Egentlig så hadde jeg tenkt å bare ta med et nærbilde av lyktene, men fant ut at det forklarte litt for lite om bussen, så da ble det et vanlig bilde. Glory er det man ofte kaller en "halvannendekker", tilsvarende for eksempel Van Hool Altano, eller utgåtte modeller som Setra HDS, Neoplan Spaceliner og Delta Star 701.
Det er altså et konsept som de fleste store bussprodusentene har gått bort fra, men det finnes da noen mindre produsenter som satser på det, og en av dem er spanske Beulas. Bussen som var på messa har ikke blitt registrert i Sverige, så den har nok havnet en annen plass. Den er bygget på et MAN 26.480 chassis.

Bilde
Beulas Glory på Persontrafik 2012, Svenska Mässan, Göteborg, 27.11.2012.

Og så til bussen med det største dansegulvet, som atpåtil var en minibuss. Akkurat noe dansegulv er det nok ikke, men god golvplass er det her. Bussen er registrert for 9 vanlige sittende og 4 rullestoler. Den er egentlig en forlenget Fiat Ducato med boggi og har et CoMan MaxiRider karosseri. CoMan er forkortelse for Coach Manufacturing Sweden i Bengtsfors. Bussen ble levert til Thomas Kimmehed i Vaggeryd to måneder før messa. Som en kan se på bildet er det også ganske god belysning i bussen, så generelt virker det som en fin buss for de mindre bevegelige blant oss.

Bilde
DKO 622 på Persontrafik 2012, Svenska Mässan, Göteborg, 27.11.2012.

Den største nyheten blant vanlige bybusser var Scania Citywide, som har erstattet både OmniCity og OmniLink, med hhv. Citywide LF og Citywide LE. Jeg har egentlig aldri likt utseendet på OmniCity og OmniLink noe særlig, men den nye modellen, der først og fremst fronten er ny, gjør at den går forbi en del andre på lista over bussmodeller jeg liker, selv om den ikke er helt på topp. Det som jeg fortsatt ikke liker er at sidene ikke er helt rette, men heller litt innover mot toppen. Det passer i mine øyne ikke på en sånn type bussmodell.
Bussen som var på messa var Nobina Sverige #7689 som er en av fire Citywide LE med chassibetegnelse CK270UB 6x2 som ble levert et par uker etter messa.

Bilde
DOO 504 på Persontrafik 2012, Svenska Mässan, Göteborg, 27.11.2012.

Til tross for at DOK843 var en av de aller flotteste bussene på messa, så stod den sånn til at det var helt håpløst å få et brukbart bilde av den. Likevel tar jeg med bildet, fordi jeg gjerne vil se flere av dem, gjerne på norske skilter. I likhet med forrige bilde er dette en Scania, men kanskje viktigere er at det er en meget flott Van Hool turbuss, nærmere bestemt en TX16 Astronef bygget på Scania K400EB 6x2. For et par år siden innledet Van Hool og Scania et samarbeid om å levere busser som Scania ikke har i sitt eget sortiment, i Norden. Det vil si at man får blant annet teatergulvbusser (Astronef), halvannendekkere (Altano) og dobbeltdekkere (Astrobel) på Scania-chassis. Sistnevnte får man også som kombibuss, noe som ser ut til å selge bra i Nord-Sverige. Dessverre har det ikke kommet noen av de nye modellene til Norge ennå, og Arctic Tours i Alta er de eneste som kjøper Van Hool fast. Men jeg håper det endrer seg og at vi får se flere Van Hool her i årene som kommer. Med Scania på den tekniske siden bør det jo ikke være så problematisk med verksted og sånne ting heller.
Bussen var demo tilhørende Scania-Bilar Sverige, men havnet nå i april hos S.Ö.-Buss i Södertälje, et selskap som med tanke på hvor de kommer fra stort sett har Scania i stallen sin.

Bilde
DOK 843 på Persontrafik 2012, Svenska Mässan, Göteborg, 27.11.2012.

Det var flere norske busser på messa, deriblant de to bussene til Solaris, men den mest interessante var SD62348, en barnehage på hjul. Den er bygget av Kiitokori på et Scania K320IB chassis og levert til Breiflabben barnehage i Mosterhamn på Bømlo i juni 2012.
Vest Buss startet i sin tid et samarbeid med svenske Heliantus om å produsere barnehagebusser for det svenske markedet, og etter hvert også det norske. Da Vest la ned egen produksjon fortsatte Heliantus å samarbeidet med Vidre, mens initiativtakeren fra Vest Buss fortsatte selskapet Barnehagebussen i Norge og har valgt finske Kiitokori til påbygg. Kiitokori er neppe noe dårlig valg, for de er jo kjent for å bygge bokbusser, blodgiverbusser, flyplassbusser og faktisk også busser innredet som landhandlere.
Bussen på messa var den første leverte, og det var allerede en til i bestilling til Norge da, men det kan jo hende at det blir flere, for det er nok et godt marked for det her i landet. Med en sånn buss kan en barnehage for eksempel utvide til en ekstra avdeling uten å måtte bygge ut barnehagen.

Bilde
SD 62348 på Persontrafik 2012, Svenska Mässan, Göteborg, 27.11.2012.

Siste bildet fra messa får bli av bussen med det desidert største dashbordet, i flatemål. Her må det vel omtrent være snakk om en god kvadratmeter. Akkurat hva man skal med et så stort dashbord på en bybuss er vel heller usikkert, for bagasjehylle kan det ikke være med tanke på sikten til sjåføren.
Optare Solo er en lavgulv midibuss som bygges i nærheten av Leeds i England. Modellen ble opprinnelig introdusert i 1997 og har kommet i nye utgaver opp gjennom årene, og nå sist også som Hybrid. Det er levert ca. et dusin Solo til Danmark, et halvt dusin til Sverige, mens i Norge har det bare vært et par Optare av en tidligere modell. Bussen som var på messa er en Solo M9000SR Hybrid.

Bilde
TTG 634 på Persontrafik 2012, Svenska Mässan, Göteborg, 27.11.2012.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2013-05-01 10:33:08

Desember

I desember kom endelig snøen, og selv hvor glad jeg er i snø så er det ikke alltid gleden er like stor, for i byene der sånne ting som svevestøv faktisk eksisterer, og hvor det pøses på med salt i stedet for å fjerne snøen så blir det ikke mye å glede seg over.
Jeg er oppvokst med ordentlig lang vinter og null veisalt, så for meg har alltid vinteren vært den rene årstiden. En trengte knapt å tenke på å ta av seg skoene når man gikk inn, for det var jo bare ren snø uansett. Mens midt i byen på vinteren er alt møkkete og saltet limer all dritten til skoa, sånn at det å ta skoa noe lengre inn enn dørmatta er å anse som en tabbe. Men man får vel holde ut med denne ugunstige varianten av vinter noen år framover.
Den ellers så snøhvite Nettbuss Drammen #25517 kamuflerer seg godt sammen med det andre tilgrisete.

Bilde
JD 60996 i Jernbanegata, Drammen, 05.12.2012.

Noen ganger snør det heldigvis såpass tett at man får litt ordentlig vinterfølelse også i byen, og det slo til denne lørdagen. Selv om fotolyset var på god vei bort måtte jeg bare ut og få fanget noen trivelige vintermotiver.
Blant annet fant jeg den vårgrønne Norgesbuss #9071 som stod og venta på neste avgang mot Hurum/Røyken.

Bilde
BS 47917 i Jernbanegata, Drammen, 15.12.2012.

Og i lyset fra en høy mast fant jeg halvt nedsnødde Nettbuss Drammen #12083 som snart skulle ut i rute igjen.

Bilde
JU 85387 hos Nettbuss i Drammen, 15.12.2012.

Så kom 18. desember og turen hjem til jul, siden jeg hadde innvilget meg fri den siste uka fram til jul. Det betyr også den ene muligheten i året jeg har til å reise siste biten fra Seljord til Kviteseid med stor buss, siden det i helgene og på kvelden bare går minibusser. Året før gikk turen i Telemark Bilruter #124, mens det denne gangen var tvillingbussen #123 som stod for turen.
Derimot kan man vel si at det var et aldri så lite teknologisk kvantesprang fra det ene året til det neste når det kom til billettmaskina. De gode gamle Almex A som hadde holdt ut i en og annen mannsalder ble omsider byttet ut fra 9. desember 2012. Da tok de elektroniske Almex.mobile over, med mulighet for kortbetaling, verdikort og alt det andre vi etter hvert har blitt vant til å forvente. Slutt ble det på de små gule, ofte halvt uleselige, kvitteringslappene, og de store gule pappkortene man brukte ved overgangsbilletter fra lokalbuss til ekspress, der pålydende ble stemplet på og destinasjonene skrevet på med penn.
Endelig slapp folk å ha lomme full av tungmetaller (kontanter) for å ta bussen. Endelig kunne man innføre elektroniske busskort med verdidel, der bruk av verdidelen gir rabatt. Jeg hørte nylig fra en sjåfør at bytte av billettmaskiner har ført til merkbar økning i passasjertall på nesten samtlige ruter. Kanskje var Almex A verdens beste billettmaskiner i sin tid, men de hører nok først og fremst hjemme på museum i dag.
Bildene lyver nok litt om hvor mye "enklere" det ser ut framme hos sjåføren i dag, for pengeveska må de fortsatt ha med, men den var ikke montert da jeg tok bildet. Og man kan fortsatt sende post og pakker med bussens dashbord som før. Noen ting endrer seg aldri. :)

Bilde
Almex hos Telemark Bilruter i Seljord, 18.12.2012.

Årets siste busstur var over da jeg steg av Telemark Bilruter #123 i Kviteseid og julefreden kunne så smått begynne å senke seg. En flott og snørik jul ble det, som vil bli husket i lang tid framover.
Legg forøvrig merke til at bussens dashbord etter hvert ble fyllt opp. ;)

Bilde
NF 52253 i Kviteseid, 18.12.2012.

De aller siste bussbildene i 2012 ble det tid til på nyttårsaften da jeg tok meg en tur til Seljord for å jakte på Telemark Bilruters siste nyanskaffelser. Nettbuss har i mange år deltatt på Telemarkekspressen med tre busser, men siden de nå er på vei ut av NOR-WAY-samarbeidet ble det også sånn at Telemark Bilruter tok over hele driften på Telemarkekspressen. Til dette kjøpte de inn tre nye Scania LK400EB OmniExpress 360 som ble satt i trafikk fra ruteskiftet 9. desember, altså samme dag som billettmaskinene ble byttet.
Telemark Bilruter #173 kom fra Tønsberg da jeg var i Seljord. Sjåføren skulle ha en matpause på Sjøormen kro, så da tok jeg også noen bilder når bussen stod der, og velger å vise et av de.

Bilde
NF 58973 ved Sjøormen kro i Seljord, 31.12.2012.

Det var alt, så jeg håper dere har satt pris på et innblikk i hva som skjedde i 2012. Jeg satser på å gjøre det igjen om et år, selv om jeg håper jeg blir ferdig mye tidligere dag. Jeg kan jo håpe at det blir færre bilder i 2013, men ting tyder definitivt ikke på det med tanke på hvor mange turer jeg allerede har planlagt.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

oyst
Sted: Trondheim

Legg inn av oyst » 2013-05-01 11:25:55

Fanatstisk og episk årskavalkade!
Dette var grundig arbeid, og artig lesing. Eg skulle ha meg eit lite femminutts pause i lesinga og ein matbit. Du klarte å forstyrre den planen i alle fall, Øyvind ;)
Likte forresten veldig godt bildet av Tromsø-hybriden, Solarisen i Selvik og bildet av BS 47928 ved Drammen busstasjon. Men min favoritt er nok bildet frå Konnerudgata av KH 57062. Fikk ei så god norsk haustkjensle av det. (Har kanskje noko med at eg ikkje har vore heime på ein del mnd no.)
Uansett, takker for artig lesing. Her hell det ikkje med bøying i støvet, eg ruller meg i det.
Helsing
Øystein

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2013-05-01 12:04:39

oyst skrev:Fanatstisk og episk årskavalkade!
Dette var grundig arbeid, og artig lesing. Eg skulle ha meg eit lite femminutts pause i lesinga og ein matbit. Du klarte å forstyrre den planen i alle fall, Øyvind ;)
Likte forresten veldig godt bildet av Tromsø-hybriden, Solarisen i Selvik og bildet av BS 47928 ved Drammen busstasjon. Men min favoritt er nok bildet frå Konnerudgata av KH 57062. Fikk ei så god norsk haustkjensle av det. (Har kanskje noko med at eg ikkje har vore heime på ein del mnd no.)
Uansett, takker for artig lesing. Her hell det ikkje med bøying i støvet, eg ruller meg i det.
Det var da veldig! :D

Flott at du liker de bildene som viser litt mer situasjoner og dagligdagse hendelser. Tidligere har jeg vært mest opptatt av å ta rene bussbilder der bussen kommer med uten forstyrrende elementer, men nå prøver jeg litt mer å fange situasjoner og i det hele tatt få med folk. Problemet med det er jo ofte at folk på bildene helst burde spørres om lov, men jeg tar det for å være greit når de ser vekk og ikke er direkte identifiserbare.

Jeg håper jeg kan inspirere flere til å lage sånne årskavalkader, og de trenger jo på ingen måte å være så ekstremt omfattende som jeg gjør det. Jeg må også si at det ganske sikkert er Magne som i sin tid inspirerte meg til å begynne med det, i tillegg til at det har vært ganske vanlig på det svenske forumet.
For de toginteresserte har jeg også begynt på en årskavalkade med jernbanebilder, men det tar nok en del tid før den er ferdig. Kommer nok til å legge link til den her når det blir aktuelt.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Brukeravatar
m.e.
Sted: Rakkestad

Legg inn av m.e. » 2013-05-01 12:31:27

Utrulig mange kjempefine bilder Øyvind! :D

Ser frem i mot dine fremtidige bilder og fortellinger! :)
Mvh. m.e.

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2013-05-01 18:15:32

m.e. skrev:Utrulig mange kjempefine bilder Øyvind! :D

Ser frem i mot dine fremtidige bilder og fortellinger! :)
Takk! :D

Jeg håper jo at jeg etter hvert skal få mere tid til flere bildeserier, men når jeg sier sånt så blir det ofte omvendt. Så nå sier jeg klok av skade at jeg neppe får tid til så veldig mye mer med det første, så håper jeg på at det motsatte inntreffer. ;)
Det har nå uansett vært sånn at ting har hopet seg litt opp når jeg har jobbet med denne, så det bør likevel kunne bli mer interessant framover.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Inge Løvoll
Sted: Mysen, Østfold

Legg inn av Inge Løvoll » 2013-05-03 21:26:53

Som vanleg flotte bilete med god informasjon om bussane og interessante reiseskildringar til. Det er alltid inspirerande å lese innlegga dine, Øyving. Eg gler meg som vanleg til neste innlegg frå deg. Hald fram som du stemnar! :D
m.v.h. Inge Løvoll

Brukeravatar
Øyvind Berg

Legg inn av Øyvind Berg » 2013-05-04 17:00:35

Inge Løvoll skrev:Som vanleg flotte bilete med god informasjon om bussane og interessante reiseskildringar til. Det er alltid inspirerande å lese innlegga dine, Øyving. Eg gler meg som vanleg til neste innlegg frå deg. Hald fram som du stemnar! :D
Mange takk! :)

Det ble et lite vakuum nå etter jeg ble ferdig med årskavalkaden, men jeg skal nok få opp "produksjonen" litt etter hvert. Først med nyregistrerte busser, men håper også å få til andre ting som er lagt til side.

Men planene kan nok lett gå skeis med tanke på hvor mye jeg har planlagt å reise i inn- og utland i løpet av året. Ikke mindre enn tre utenlandsturer, og en slags fortsettelse av fjorårets ferietur. Har dessverre måttet bortprioritere årets veteranbusstreff (igjen) på grunn av det, noe jeg selvfølgelig ikke gjør med helt lett hjerte.
Øyvind
Bilde
– Canonfotograf

Svar